Wat is lokale SEO?

11 december 2018
Door Team F&J
Team F&J
Support / Marketing / SEO

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO, ook wel local SEO, is zorgen dat jouw website vindbaar is in combinatie met jouw plaats / regio.

Jouw zoekresultaten hangen altijd af van de plek waar je je op dat moment bevindt. Maar tegenwoordig zijn de zoekopdrachten ook steeds meer lokaal georiënteerd. Je bent ergens niet bekend en bijvoorbeeld op zoek naar een supermarkt. Een voorbeeld van zo’n lokaal georiënteerde zoekopdracht is dan: Supermarkt Zwolle. Je krijgt dan keurig een Google Maps kaartje te zien die de supermarkten in Zwolle weergeeft met adresgegevens en openingstijden.

Zo zie je in een oogopslag welke dichtbij is en hoelang je nog de tijd hebt om de boodschappen te doen.

Locaties

Google toont dus de zoekresultaten op basis van jouw locatie op dat moment.

Voor jou dus des te belangrijker dat ook jouw lokale SEO op orde is.

Tips voor lokale SEO

Tip 1: De eerste en een zeer belangrijke stap: meld je aan bij Google Mijn Bedrijf 

Zoek je wel eens naar een bedrijf in Google? Dan is het je wellicht wel opgevallen dat een bedrijf vaak aan de rechterkant wordt getoond. Vaak voorzien van een foto, de adresgegevens en de openingstijden. En dat, dat is dus Google Mijn Bedrijf!

Ook de gegevens die getoond worden in het kaartje zoals hierboven, komen vanuit Google Mijn Bedrijf. Het is belangrijk dat je deze gegevens up-to-date houdt, denk bijvoorbeeld aan de openingstijden tijdens zon- en feestdagen.

Google Mijn Bedrijf  biedt je de kans om te zorgen dat Google de juiste informatie krijgt over jouw bedrijf. Deze informatie kan worden getoond in Google zoeken, Google Maps en Google +. Google mijn bedrijf is super belangrijk voor je lokale SEO.

Tip 2: Verzamel reviews

Je hebt vast wel eens die gele sterren gezien bij een bedrijf in Google. Die sterren krijg je door reviews. Je kunt via verschillende websites reviews verzamelen. Vaak zijn er voor bepaalde branches ook aparte websites waar men reviews kan plaatsen en lezen.

Naast dat het de geloofwaardigheid van jouw bedrijf verstrekt, zijn reviews ook goed voor de vindbaarheid van jouw website. Hoe? Google spot dat die pagina in beweging is en dat er User Generated Content op komt. En dat vindt Google leuk :).

Extra tip als het gaat om het verzamelen van reviews: Maak een pagina aan op jouw website waar je doorverwijzingen maakt naar verschillende plekken waar men een review kan achterlaten. Die pagina hoef je niet in het menu op te nemen, maar kun je bijvoorbeeld opnemen in de handtekening van je e-mail. Uiteraard kun je de link ook separaat mailen naar een blije klant of delen op je social media. Zo verzamel je op verschillende plekken reviews.

Tip 3: Citations

Cita wat? Een citation is een vermelding van jouw bedrijf op het web, met of zonder link. De citation bevat de bedrijfsnaam, adres en het telefoonnummer en eventueel een link naar jouw website. Meestal kun je naast de naw-gegevens ook een verhaaltje over jouw bedrijf kwijt bij een citation. Zorg dat je een aantal verhaaltjes over jouw bedrijf op de plank hebt liggen van verschillende lengtes.

Zoekmachines proberen zoveel mogelijk data te verzamelen over jouw bedrijf. Hoe meer jouw bedrijf genoemd wordt, hoe beter!

Wanneer de citation gegevens overeenkomen met de gegevens die bij Google (Maps) bekend zijn, dan is dit een bevestiging voor Google dat jouw bedrijf legitiem is. En uiteraard ook dat de gegevens correct zijn!

Maak profielen aan bij verschillende, algemene websites, zoals Yelp, de Telefoongids, Openingstijden.nl, allebedrijvenin.nl etc. Zo kun je jouw bedrijfsgegevens altijd beheren en waar nodig aanpassen.

Tip 4: Relevante backlinks

Zorg voor relevante backlinks. Ik hoor je denken, wat zijn backlinks? Backlinks zijn simpelweg linkjes van een externe website naar jouw website. Maakt het ook uit vanaf welke websites er gelinkt wordt naar jouw website? Jazeker! Zorg voor relevante backlinks. Dat houdt in vanaf startpagina’s die iets aangeven over jouw werkveld. Ga bijvoorbeeld niet als bakker op de startpagina van tandartsen staan, dat geeft geen meerwaarde. Voordeel is dat dit vaak gratis is!

Tip 5: Lokale content

Schrijf schrijf en schrijf! Met enige regelmaat content toevoegen of aanpassen is sowieso goed voor je vindbaarheid. Zo weet Google dat jij en je website nog actief zijn.

Zorg ook voor lokale content. Benoem in een nieuwsitem bijvoorbeeld een lokaal evenement of bedrijf dat relevant is voor hetgeen waarover je schrijft. Maar geef ook op je contactpagina aan waar je bijvoorbeeld kunt parkeren en hoe je met het openbaar vervoer bij jou kunt komen. Maar denk ook aan lokale projecten die je wellicht sponsort. Benoem deze ook door er bijvoorbeeld een nieuwsitem over te schrijven of er een video over te maken.

In sneltreinvaart samengevat in een video:

Maar naast de bovenstaande tips zijn er nog meer dingen die je kunt doen om jouw lokale SEO te verbeteren.

Denk aan gestructureerde gegevens, ook wel structured data of schema.org genoemd, en aan SERP features.

Gestructureerde gegevens

Gestructureerde gegevens zorgt ervoor dat zoekmachines jouw openingstijden, bedrijfsnaam, adresgegevens, etc. herkent. Je markeert met Snippets de content met de juiste omschrijving, zodat zoekmachines de data sneller begrijpen en interpreteren. Wanneer je een WordPress website hebt zijn hier goede plugins voor beschikbaar.

Bijvoorbeeld de WP SEO Structured Data Schema plugin. In deze plugin kun je bij elke pagina aangeven wat voor data het is dat je aan de zoekmachine wilt doorgeven. Dit is ook voor je lokale SEO erg belangrijk, want de indexering in Google stijgt hierdoor.

Wanneer je geen WordPress website hebt zul je even contact op met je technische partij op moeten nemen voor de implementatie.

Als je handmatig de snippets toevoegt, gebruikten wij ‘structured data’ van Schema.org, een project dat onder andere door Google is opgezet. Op dit moment bouwen wij alleen nog WordPress websites. Vandaar de verleden tijd in voorgaande zin. De WordPress plugin bepaald namelijk al de juist snippets.

Naast een betere indexering is de structured data ook van belang voor de SERP features.

Wat zijn SERP features?

SERP features is uitgelichte content door zoekmachines. Je geeft met de structured data aan Google bijvoorbeeld door dat de content die je op de website zet een nieuwswaarde heeft. Of je geeft door dat de content een aankomend evenement is. Een zoekmachine als Google pikt dat op en geeft dit prominente plek in hun zoekresultaten. Zie onderstaande voorbeeld van de evenementen in omgeving Hasselt.

Je vertelt Google dus: dit is een evenement op deze datum en tijd met de volgende omschrijving. Google pakt dit automatisch op en toont het in een mooi blok, ook wel de  SERP feature genoemd.

De afkorting SERP staat voor Search Engine Results Page, in het Nederlands noemen wij dit de “zoekmachine resultaat pagina”.

Denk bijvoorbeeld ook aan recensiesterren die in de zoekresultaten zichtbaar zijn of vertrektijden van vluchten die in Google Now zichtbaar zijn. Een mooie manier om je eigen content beter onder de aandacht te brengen en dus meer traffic te genereren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
SEO
Alles wat je wilt weten over interne backlinks

Interne backlinks zijn hyperlinks die binnen een website van de ene pagina naar een andere pagina verwijzen. Dit type link is belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie (SEO)