Hoe sociale media trends invloed uitoefenen op SEO
3 oktober 2022
Door Jeroen van der Zwet
Jeroen van der Zwet
JM Promotions

Hoe sociale media trends invloed uitoefenen op SEO

Sociale media trends en influencers hebben veel invloed op de online markt. In dit artikel vertellen we je hoe je social media trends kunt gebruiken om jouw inspanningen voor SEO te verbeteren en duurzame resultaten op te bouwen.

Het is bekend dat trends op het gebied van sociale media een impact hebben op SEO, zowel in positief als negatief opzicht. In het verleden zijn bedrijven gemaakt en gekraakt, alleen al vanwege trends op het gebied van sociale media.

Hoewel iedereen wel een beetje weet wat de potentiële voordelen zijn van een piek in de aandacht op sociale media (voor hun producten en diensten), zijn er slechts weinigen die deze tijdelijke roem omzetten in een duurzame winst. Voor een deel komt dat doordat trends vaak in een flits voorbijkomen en dat het dus lastig is om daarop te anticiperen.

Dit maakt het voor merken moeilijk om zich te onderscheiden. Laat staan in actie te komen. Wat gebeurt er als je op sociale media een trend tegenkomt die aansluit bij je bedrijfsdoelen? Een trend waardoor je je, gezien jouw gegevens over het bedrijf en consumenten, aangetrokken voelt? Zijn er dan specifieke strategieën die je kunt gebruiken om je SEO een boost te geven?

Laten we dat hieronder bespreken.

Welke invloed hebben sociale media trends op SEO?

Simpel gezegd: sociale media trends hebben invloed op SEO omdat ze veranderen waar mensen naar zoeken. Afhankelijk van waar jouw pagina’s en producten momenteel voor zijn geoptimaliseerd, kunnen trends op sociale media jouw SEO-inspanningen helpen of juist schaden. In het bijzonder kunnen trends op het gebied van sociale media:

1. Verkeer genereren voor bepaalde zoekwoorden

Trends op sociale media kunnen verkeer naar bepaalde zoekwoorden genereren waarvoor jouw pagina’s al zijn geoptimaliseerd. Stel dat je een product hebt voor een specifieke niche of trend in de branche, zoals een bepaalde stijl schoenen. Iemand op TikTok maakt vervolgens een ludieke video om die stijl van schoenen onder de aandacht te brengen. Die video krijgt veel aandacht en gaat viraal. Je bedrijf kan hiervan profiteren, omdat mensen mogelijk gaan zoeken naar de zoekwoorden die bij die stijl schoenen horen. Als jouw website scoort op deze termen, zorgt dat voor een enorme boost in verkeer en verkoop je mogelijk meer schoenen. Als de desbetreffende influencer jouw website ook vermeldt (eventueel tegen betaling), zal dit de naamsbekendheid vergroten en mogelijk nog meer verkeer genereren naar jouw webshop.

2. Inzichten geven in nieuwe zoekfocussen

Ook op de lange termijn kunnen trends op het gebied van sociale media een positieve invloed hebben op SEO. Verdiep je in hetgeen waar mensen naar zoeken, zodat je die gegevens kunt gebruiken om je toekomstige campagnes op aan te passen en te verbeteren.

Neem het bovenstaande voorbeeld over een influencer die aankondigt dat een bepaalde stijl van schoenen er cool uitziet en ‘’het helemaal gaat worden’’. Je analyseert de zoekwoorden die mensen gebruiken om naar jouw website te gaan. Het kan zijn dat zoekers iets andere zoekwoorden of woordgroepen gebruiken bij het zoeken naar de schoenen die je verkoopt. Met die informatie en inzichten kun je vervolgens de SEO-zoekwoorden op de juiste manier optimaliseren.

Kortom, alle inzichten die je van korte termijn trends op sociale media krijgt, kunnen op de lange termijn verbeteringen aan jouw SEO opleveren als je ze op de juiste manier gebruikt.

3. Druppeleffect van sociale media

Op een vergelijkbare manier wil je er graag achter komen hoe een druppeleffect van sociale media trends het aantal aankopen op een website kan beïnvloeden.

We hebben dit in veel gevallen zien gebeuren met vergelijkbare patronen: trends pieken op sociale media, zoektrends volgen en uiteindelijk worden websitebezoekers omgezet in klanten.

Om een ​​recent geval aan te halen, kijken we naar de piek in de verkoop van schaakborden. Dit was rond de tijd dat Netflix’ populaire miniserie ‘The Queen’s Gambit’ een hoogtepunt bereikte en mensen inspireerde om te schaken.

Toegegeven, je kunt hetzelfde patroon opmerken: de show wordt uitgezonden. Het boeit gebruikers van sociale media en de zoekopdracht volgt. En dit alles resulteerde in een veel hogere verkoop van schaaksets en accessoires.

Deze trend, zoals Google Search Trends voor de term ‘schaakbord’ laat zien, kreeg plotseling meer aandacht in de maanden van de piek van de serie dan in de jaren ervoor.

Toegegeven, de kans is natuurlijk klein dat er precies een serie over een product gemaakt wordt uit jouw assortiment. Je kunt het ook vanaf de andere kant benaderen. Vaak circuleert er al iets rond op sociale media en dat is dan het moment om erover na te denken hoe jouw bedrijf hierop kan inspelen, zodat je uiteindelijk kunt profiteren. Als er bijvoorbeeld een trending hashtag in omloop is die relevant is voor jouw bedrijf en wat je aanbiedt, kun je die hashtag opnemen in jouw aanstaande posts op sociale media.

Maak gebruik van trends op het gebied van sociale media voor SEO

De voordelen van social media trends voor jouw zoekmachine optimalisatie campagne zijn belangrijk voor e-commerce websites. Je moet wel weten hoe je van deze trends kunt profiteren om het voordeel voor jouw merk te maximaliseren. Dat kan op verschillende strategische manieren. We bespreken er een aantal.

1. Herontdek trends of trendjacking

Ten eerste moet je proberen om sociale media trends, die verkeer naar bepaalde zoekwoorden of zoektermen leiden en aansluiten bij jouw merk, opnieuw te ontdekken, creëren of kapen. Er zijn een paar manieren om dit te doen:

  • Je kunt videocontent maken op het platform waar de social media trend is begonnen, zoals Instagram of TikTok. Maak een ondersteunende video over de trend of parodieer deze (afhankelijk van de stemming van je publiek). Plaats ook een linkje terug naar jouw website;
  • Advertenties maken die verwijzen naar social media trends en laat die advertenties linken naar jouw website;
  • Doe aan trendjacking, waarbij je inhoud optimaliseert voor trending onderwerpen of trending hashtags, zodat je de positie in de markt van jouw merk versterkt;
  • Plaats regelmatig nieuwe content op jouw blog en promoot deze via sociale media posts waarin je trending hashtags gebruikt. Houd er rekening mee dat veel mensen die jouw website in de eerste plaats vinden, dit zullen doen door eerst naar een blog te gaan. Het maken en promoten van blogs zou een doorlopend onderdeel van de strategie moeten zijn.


Je kunt ook bewust op zoek gaan naar trending video’s of activiteiten op sociale media. Vervolgens maak je vergelijkbare content. TikTok en Instagram hebben bijvoorbeeld het bekende tabblad met ontdekkingen, waar je volop trending video’s kunt vinden.

2. Creëer ondersteunende inhoud

Je moet tegelijkertijd ook content maken die de huidige trend en jouw bedrijf ondersteunt. Stel dat jouw bedrijf profiteert van een plotselinge sociale media trend en dat jouw SEO-inspanningen de website naar de topposities brengt op de eerste resultatenpagina van de zoekmachine.

Je kunt blogs plaatsen die verwijzen naar de sociale media trend of je kunt ingaan op wat jouw merk speciaal maakt. Evergreen-lijsten zijn bijzonder goede inhoud, omdat ze altijd relevant zijn en doorspekt met belangrijke zoekwoorden die zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines om verkeer naar uw online winkel te leiden.

3. Neem contact op met influencers

Vergeet niet om contact op te nemen met influencers om de levensduur van een sociale media trend en de boost voor SEO te maximaliseren. Bepaalde influencers, waaronder degenen die de trend in de eerste plaats hebben gestart, kunnen een grote zegen zijn voor jouw merk. En dat brengt mensen op de meest organische manier naar jouw website en dat kan extra conversies opleveren.

Dat gezegd hebbende, probeer geen eenmalige deals te sluiten met influencers. Probeer in plaats daarvan langdurige relaties op te bouwen met mensen die lijken te passen bij het imago en de identiteit van jouw merk. Dat is de beste manier om een ​​loyaal publiek op de lange termijn te binden. De meeste influencers houden sowieso niet van eenmalige deals, omdat hun marketinginspanningen dan onecht lijken en dat kan ten koste gaan van volgers.

4. AdHoc Social media-marketing

Jouw sociale media team moet onmiddellijk een volledige campagne kunnen starten als er een sociale media trend opduikt die jouw SEO een boost kan geven. Je kunt je SEO nog verder optimaliseren door:

  • Met enige regelmaat social media posts te maken met zoekwoorden die betrekking hebben op de trend;
  • Te communiceren met mensen op jouw sociale media profielen, bijvoorbeeld om hun vragen te beantwoorden of hen door te verwijzen naar jouw webshop;
  • Het plaatsen van “openhartige” inhoud. Het marketingteam van een tandartspraktijk kan een video maken om er authentieker en persoonlijker uit te zien voor de doelgroep, bijvoorbeeld een video over hoe de werkdag van een tandarts eruit ziet.

Je kunt ook gebruik maken van platform specifieke SEO-tools, zoals Twitter en de bijbehorende hashtags. De juiste hashtag kan de SEO-prestaties enorm verhogen tijdens een sociale media trend, omdat deze zoekwoorden of -groepen vaak door nieuwe zoekers rechtstreeks in de zoekbalk van Google worden gekopieerd en geplakt.

5. Vernieuw de bestemmings- en productpagina’s

Tot slot, overweeg om de bestemmings- en productpagina’s te vernieuwen voor trending producten of diensten. Uiteraard verwerk je SEO-zoekwoorden op deze pagina’s. Op deze manier worden die pagina’s – dankzij de sociale media trends – nog sneller weergegeven voor mensen die naar jouw merk zoeken.

Vergeet niet om van het onderzoeken van populaire zoekwoorden een doorlopend onderdeel van jouw strategie te maken. Net als bij het voortdurend maken en promoten van nieuwe blogs. Trends kunnen en zullen uitsterven, wat betekent dat bepaalde zoekwoorden uiteindelijk irrelevant worden. Maak ruimte vrij in je agenda en streef ernaar om minstens één keer per maand nieuwe zoekwoorden te onderzoeken.

Tot slot

Sociale media blijven zichzelf bewijzen als een krachtig hulpmiddel voor groeiende bedrijven. Dit heeft niet alleen te maken met de manier waarop het jouw andere digitale kanalen beïnvloedt, maar ook met de manier waarop het jouw bedrijfsresultaten beïnvloedt. Daarom is het belangrijk om de nodige actie te ondernemen om ervoor te zorgen dat deze trends duurzamere resultaten opleveren voor jouw bedrijf. Onthoud daarom dat je:

  • Wendbaar en inclusief moet zijn. Trends komen en gaan snel. Je hebt nauwelijks tijd om erop te anticiperen, laat staan voorbereiden. Je moet flexibel en snel kunnen handelen om op deze trends te anticiperen;
  • Soms beter trends kunt laten passeren. Vooral als het er een is die niet voelt als de juiste voor jouw merk. Relevantie is het sleutelwoord in communicatie. Als je dit verliest, verlies je misschien klanten in plaats van nieuwe aan te trekken;
  • Ook trends kunt bepalen in plaats van volgen. Veel merken denken dat social media trends alleen onbedoeld plaatsvinden. Maar wat de grote merken bewezen hebben op basis van onderzoeken, is dat je patronen kunt identificeren en deze patronen kunt gebruiken om zelf een trend te starten.
Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij sociale media marketing? Of wil je hoger scoren in Google door SEO? Neem dan contact met ons op, want wij kunnen deze twee diensten combineren tot de ideale mix. Door met goed ingerichte sociale media kanalen zorg je voor een betere vindbaarheid. Met de juiste content ontstaat interactie en meer verkeer naar jullie eigen website. En ook dat draagt bij aan de vindbaarheid in Google.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
SEO
Alles wat je wilt weten over interne backlinks

Interne backlinks zijn hyperlinks die binnen een website van de ene pagina naar een andere pagina verwijzen. Dit type link is belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie (SEO)

SEO
Alles wat je moet weten over on-page en off-page SEO

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) bestaat al bijna net zo lang als dat het internet openbaar is. Sinds de begindagen hebben organisaties het gebruikt om nieuwe doelgroepen te bereiken.