Alles wat je wilt weten over Google Bedrijfsprofiel

Waarom een Google Bedrijfsprofiel belangrijk is

2 september 2024
Door Joyce Rademaker
Joyce Rademaker
Joyce Rademaker
Ondernemer / Strateeg / SEO

Inhoudsopgave

Google bedrijfsprofiel en het belang voor jouw lokale vindbaarheid

Heb je een eigen bedrijf en bevinden jouw klanten zich in jouw regio? Dan is het belangrijk om een Google Bedrijfsprofiel aan te maken.

Google Bedrijfsprofiel, voorheen bekend als Google Mijn Bedrijf, is een must voor jouw lokale vindbaarheid, omdat bedrijven die geverifieerd zijn op Google worden gezien als betrouwbaar.

In deze blog nemen we je mee in de waarde van een Google Bedrijfsprofiel en het beheren van je lokale resultaten.

Wat is een Google Bedrijfsprofiel?

Stel je voor, je loopt door Amsterdam en boem! Je valt en breekt een stuk van je tand af. Tijd voor een tandarts. Maar waar zit die dan? Google Maps erbij pakken… hey, een tandarts dichtbij die open is. Ideaal, toch? Maar nee, eenmaal daar aangekomen blijkt de tandarts niet geopend. Grote frustratie! Dit toont het belang van actuele gegevens op Google. Het antwoord? Een Google Bedrijfsprofiel!

Met een Google Bedrijfsprofiel kun je jouw bedrijfsgegevens beheren die in Google worden weergegeven. Dit is cruciaal voor de betrouwbaarheid en zichtbaarheid van je bedrijf. Heb je een Google account? Dan kun je eenvoudig een profiel aanmaken en jouw bedrijf verifiëren.

Waarom een google bedrijfsprofiel aanmaken?

Een Google Bedrijfsprofiel is dé manier om je online vindbaarheid te boosten en meer klanten naar je winkel te trekken. Dit profiel is gratis en eenvoudig aan te maken met een Google-account.

Het belang van correcte en actuele bedrijfsgegevens kan niet genoeg benadrukt worden. Denk bij bedrijfsgegevens aan je bedrijfsnaam, locatiegegevens, openingstijden, telefoonnummer en website. Het helpt enor als je op verschillende websites en platforms uniforme bedrijfsinformatie hebt staan. Ons advies is daarom ook om goede citationteksten te schrijven die je op al je platformen en websites kunt gebruiken. Hiermee bouw je autoriteit op en dat is heel belangrijk voor een optimale zichtbaarheid en vindbaarheid.

Gegevens die verouderd zijn, kunnen potentiële klanten wegjagen naar de concurrent. Schrijf je bedrijf in en beheer je bedrijfsinformatie direct via Google.

voordelen van een Google Bedrijfsprofiel:

De voordelen van een Google Bedrijfsprofiel uitgelegd

zichtbaarheid creëren

Een Google Bedrijfsprofiel draagt bij aan extra zichtbaarheid in Google en Google Maps. Zodra er gezocht wordt op jouw bedrijfsnaam, verschijnen jouw gegevens aan de rechterkant van de zoekpagina. Zoekresultaten zoals “Online marketing bureau Zwolle” tonen ons bedrijf in Google Maps, inclusief contactgegevens en een snelkoppeling om te bellen of te mailen. Hierdoor vergroten we de kans om bij potentiële klanten bekend te worden.

Verhogen van lokale vindbaarheid

Met een Google Bedrijfsprofiel ben je dus beter vindbaar in lokale zoekresultaten en Google Maps. Maar je kunt ook verschijnen in de Local Pack, waar de dichtstbijzijnde bedrijven gerelateerd aan de zoekopdracht in beeld komen. Hierbij verschijnt een aantal bedrijven met bedrijfsnaam en contactgegevens, plus een weergave uit Google Maps met de bedrijven uit die Local Pack. Dit vergroot jouw online zichtbaarheid en lokale vindbaarheid.

Belangrijkste informatie direct zichtbaar

Zoekt een bezoeker via Google op jouw bedrijfsnaam, dan verschijnt jouw profiel aan de rechterkant. Hier staat meteen de belangrijkste informatie die hij nodig heeft: adres, telefoonnummer en openingstijden. Zorg ervoor dat deze informatie altijd up-to-date is, zodat bezoekers niet voor een dichte deur komen te staan.

Functionaliteiten van een Google Bedrijfsprofiel

Het Google Bedrijfsprofiel heeft verschillende functies die jouw bedrijf helpen om online beter zichtbaar en toegankelijk te zijn. Hier kun je jouw bedrijfsinformatie, interacties met klanten en je aanwezigheid op Google optimaliseren.

Hoe maak je een Google Bedrijfsprofiel aan?

Om een Google Bedrijfsprofiel aan te maken heb je een Google Account nodig. Heb je deze nog niet, maak deze dan eerst aan. Volg daarna de volgende stappen. 

Maak je inspanningen meetbaar

Je hebt je profiel ingericht en het is up-to-date. Nu wil je weten hoeveel mensen via jouw Google Bedrijfsprofiel op de website komen. Gebruik UTM-tagging om de resultaten in Google Analytics te meten. Hierdoor krijg je meer informatie over jouw posts dan alleen de zichtbaarheid en kliks die in jouw profiel te vinden zijn.

Praktische tips voor een optimaal Google Bedrijfsprofiel

Als je online goed vindbaar wilt zijn en blijven is het belangrijk om je Google Bedrijfsprofiel regelmatig te updaten. Neem het regelmatig updaten van het Google Bedrijfsprofiel op in je contentkalender. Een contentkalender helpt je overzicht te houden en consistent te plannen, wat bijdraagt aan de autoriteit van jouw website. 

Belangrijkste onderdelen die je Google Bedrijfsprofiel up-to-date houden:

Regelmatig updaten en actueel houden van je Google Bedrijfsprofiel zal je zeker helpen je lokale vindbaarheid te verbeteren. 

Aan de slag!

Een Google Bedrijfsprofiel is essentieel voor jouw lokale vindbaarheid en zichtbaarheid. Wacht niet langer en maak vandaag nog een profiel aan. Heb je geen tijd of heb je toch nog wat ondersteuning nodig? Laat Team F&J je helpen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
WordPress website
Kosten website

Wat zijn de kosten die je maakt voor een nieuwe website? Voor onderhoud? Waarom voelt het als duur en is het resultaat niet altijd zichtbaar. Is dat zo? Lees onze blog over de kosten voor WordPress website.

Online marketing trends
Dé 5 webdesign trends voor 2021

Wat speelt er zich allemaal af in ons mooie webdesign land. En wat zijn nou eigenlijk de trends voor 2021?