Rich snippets, pas dan val je op met Google!

29 oktober 2020
Door Sheila van der Weg
Sheila van der Weg
Content Specialist

Wil je echt opvallen met jouw zoekresultaat?

Rich snippets en structured data, je hebt er vast wel eens van gehoord. 

Maar weet je ook wat de termen betekenen, waarvoor ze gebruikt worden en waarom het goed is om ze toe te passen?

Waarom je het wilt weten? Structured data zorgt voor extra zichtbaarheid in Google en dus indirect voor meer gerichte bezoekers en een hogere conversie. 

Maar voordat we je gaan vertellen hoe het gebruik van structured data je zichtbaarheid vergroot, nemen we je even mee in wat vaktermen.

Wat is structured data?

De naam verklapt het eigenlijk al een beetje. Het is gestructureerde data waarmee je Google extra informatie geeft om aan bezoekers te tonen. Je voegt code toe aan de HTML van je website en maakt zo de zoekmachine duidelijk waar jouw content voor staat én over gaat.

En je voorziet niet alleen Google van meer informatie, maar je geeft de gebruiker ook meer relevante data om betere keuzes te kunnen maken in de zoekresultaten. Zo is het makkelijker te beoordelen of jouw website interessant genoeg is om te bezoeken.

Oke, en wat zijn rich snippets dan?

Rich snippets zijn zoekresultaten waarbij meer (visuele) informatie wordt getoond. Dat soort resultaten zijn opgemaakt met structured data. 

Als je op Google zoekt naar bijvoorbeeld een ‘online marketing bureau’, dan wil je dat Google de websites laat zien die het beste antwoord geven op jouw zoekvraag. Door gebruik te maken van rich snippets zie je als het ware extra informatie bij het zoekresultaat.

We laten je een voorbeeld zien.

In het onderstaande voorbeeld zie je een zoekresultaat naar ‘online marketing bureau Zwolle’. Dit zoekresultaat toont je een een URL, meta titel en een meta description. Dit zoekresultaat kom je waarschijnlijk het vaakst tegen en laat je geen rich snippets zien. 

online marketing bureau zoekresultaat

En hoe ziet een zoekresultaat met rich snippets er dan uit? Een zoekresultaat met rich snippets is een stuk uitgebreider. 

Het onderstaande zoekresultaat naar ‘boxspring Zwolle’ laat je dat goed zien. Dit zoekresultaat toont naast de URL, een meta title en meta description ook extra informatie zien: de rich snippets. 

Je ziet namelijk links naar o.a. Avek boxspring en Serta boxspring. En dat valt op tussen alle resultaten! 

zoekresultaat boxspring

Verschillende soorten rich snippets

In de online wereld kennen we verschillende soorten rich snippets. Het zijn er te veel om op te noemen. We hebben er een paar voor je uitgepikt waar wij dagelijks mee werken:

1. Breadcrumbs

In het geval van breadcrumbs wordt de URL niet gescheiden door een slash, maar door pijltjes. Zo ziet de bezoeker in één oogopslag op welke pagina ze terecht zullen komen.

En de breadcrumbs zijn klikbaar, waardoor je eenvoudig een pagina ‘terug’ kunt op de site. Bij het voorbeeld hieronder kun je als je op de ‘Joya schoenen’ pagina bent in één klik terug naar de ‘alle merken’ pagina.

Maar, let op: gebruik niet zomaar allerlei plug-ins, dat beïnvloedt de snelheid van je website enorm. En dat is juist weer slecht voor je vindbaarheid.

breadcrumbs rich snippets

2. Reviews

Voorheen kon je jouw zoekresultaat verrijken met de sterren beoordelingen van klanten (review). Maar het is nu alleen nog maar mogelijk om reviews te tonen op je product pagina’s.

Zijn jouw beoordelingen voornamelijk positief? Dan kunnen ze jouw CTR echt enorm boosten. Met deze sterretjes kan jij een klant goed overtuigen hoe goed jouw product is. Je laat namelijk zien wat anderen van ‘jouw product’ vinden.

3. Lokaal bedrijf

Je kunt de vestigingslocatie van jouw bedrijf ook nog extra benadrukken. Het komt deels overeen met Google Mijn bedrijf, maar is toch een stukje uitgebreider. 

Je toont nét dat beetje extra informatie aan je bezoeker. 

Denk aan de openingstijden, jouw locatie op de kaart, de reviews van klanten en een stukje over wie je bent en wat je doet.

4. Producten

Als het gaat om producten, dan kun je ervoor kiezen om de prijs, de hoeveelheid en de valuta aan te geven. Het ziet er aantrekkelijk uit en bovendien weet de klant meteen wat het product kost en of op het direct leverbaar is.

Bij onze klant Slagerij van Guilik kun je een duidelijk voorbeeld zien van een product rich snippet. 

Je ziet dat het product € 79,95 kost en op voorraad is.

rich snippet product

Hoe zit het met de betere zichtbaarheid?

We willen allemaal het hoogste plekje in Google en besteden dagelijks veel aandacht aan SEO. Maar naast het zorgen voor de zo hoogst mogelijke positie in Google, kun je ook online scoren als je lager staat. 

Echt? Jazeker! Sta je bijvoorbeeld op nummer 3, 4 of 5, dan kun je het nog steeds beter doen dan de concurrenten boven je.

Weet je hoe? Door op te vallen! En dat opvallen draagt uiteindelijk ook bij aan een betere vindbaarheid van jouw website.

Door het toepassen van rich snippets val je op tussen de talloze zoekresultaten. Jouw zoekresultaat ziet er anders uit dan al die anderen. Je laat naast de ‘standaard dingen’ als de URL en meta title bijvoorbeeld ook het aantal sterren, reviews, FAQ of een afbeelding zien. En dat hebben er niet veel :). 

Bovendien straal je professionaliteit uit en dat geeft meer vertrouwen aan je bezoekers. En doordat je al die (extra) dingen laat zien geef je Google een seintje dat jij echt ALLES over dat onderwerp weet en ze bij jou moeten zijn.

Hoe pas je de rich snippets toe?

Je voegt rich snippets toe door gebruik te maken van coderingen. Klinkt als een enorme uitdaging? Wees niet bang, het valt enorm mee.

Je kunt ervoor kiezen om microdata of RDFa in de HTML van je website te plaatsen. De HTML code van je website moet herkent worden door Google. Dit kan door gebruik te maken van markups.

Het is voor het toevoegen van rich snippets wel van belang dat de informatie die je wilt tonen al te vinden is op de pagina. Staat de informatie die je wilt tonen nog niet op de pagina? Dan kun je gebruik maken van JSON-LD.

Maar het kan nog een tikkie simpeler. En hoe je dan te werk gaat? Met behulp van een Rich Snippet Plugin is het beheren van je rich snippets een fluitje van een cent. 

Testen, testen en nog eens testen!

Heb je de structured data geïmplementeerd? Test deze dan ook! 

Het is tenslotte van belang dat het ook echt werkt. Google heeft een super handige tool ontwikkeld waarmee je kunt testen of jouw structured data op de juiste wijze geïmplementeerd is. Zo kun je indien nodig nog aanpassingen doen. 

Hulp nodig?

Wil je graag hulp bij het invoegen van je rich snippets? Doe ons dan gerust een belletje, wij helpen je graag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
SEO
Alles wat je wilt weten over interne backlinks

Interne backlinks zijn hyperlinks die binnen een website van de ene pagina naar een andere pagina verwijzen. Dit type link is belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie (SEO)