Zoekmachine marketing is een onderdeel van online marketing, waarmee we met betaalde (SEA, search engine advertising) en/of onbetaalde (SEO, search engine optimization) content werken aan de online zichtbaarheid van een website. Bij zoekmachines denk je al gauw aan Google, maar er zijn meerdere zoekmachines zoals Bing, Yahoo of DuckDuckGo.
In deze blog stippen we kort de belangrijkste punten van zoekmachine marketing aan. Maar waar zet je op in? Ga je voor een zo hoog mogelijke positie in Google? Of ga je adverteren? En met welke budgetten moet je rekening houden? Welke zoekwoorden zijn voor jullie écht relevant? Waar zoekt jullie potentiële klant op in Google? Waar leg je de focus? Waar liggen jullie online kansen? Wat kun je doen om ‘snel’ wat stappen te zetten en waar heb je een langere adem voor nodig?
Zoekmachine marketing is een vak. Wij, als Team F&J, hebben de expertise in huis om onze klanten online te helpen groeien. Onze missie? Let’s Get You Growing, elke dag een beetje meer!
Met zoekmachine marketing werk je aan de zichtbaarheid van je website. Je wilt graag op de eerste pagina staan in de zoekresultaten van zoekmachines. Maar zoekmachine marketing gaat verder dan alleen een hoge positie krijgen in de zoekresultaten. Het belang is dat je met de website naar voren komt als de ‘beste’ oplossing voor de problemen of behoeften van je klanten.
Wanneer iemand een zoekopdracht invoert, is dat vaak omdat ze een vraag hebben of een specifieke behoefte willen vervullen. Door effectieve zoekmachine marketing zorgen we ervoor dat jouw product of dienst direct zichtbaar is als het beste antwoord op deze vraag.
Dit verhoogt niet alleen de kans dat potentiële klanten jouw site bezoeken, maar versterkt ook het idee dat jouw merk relevant en betrouwbaar is. Hierdoor bouw je een duurzame relatie op met bezoekers, die zien dat je hun behoeften serieus neemt en actief oplossingen biedt.
SEO, ook wel search engine optimization genoemd, draait om het verbeteren van de organische (niet betaalde) zichtbaarheid van je website in zoekmachines. Dat wil zeggen, werken aan een zo hoog mogelijke positie van je website in Google, op de voor jouw belangrijkste zoekwoorden en zoekwoord combinaties. Met SEO werk je aan de techniek, inhoud en autoriteit van de website. Alles met als doel de vindbaarheid en zichtbaarheid online te vergroten.
Door het maken van kwalitatieve en relevante content, het optimaliseren van de technische kant van je website en het slim toepassen van interne linkbuilding, versterk je de autoriteit en betrouwbaarheid van je website. Hierdoor krijg je een hogere positie in zoekresultaten, maar je trekt ook meer organisch verkeer aan. Zo wordt je site beter vindbaar voor gebruikers die actief op zoek zijn naar de oplossingen die jij biedt. Dit leidt tot een natuurlijke groei in het aantal bezoekers.
SEO, ook wel zoekmachine-optimalisatie, bestaat uit verschillende onderdelen, zoals:
SEA gaat over het betaald adverteren in zoekmachines. Het is een krachtige manier om snel de zichtbaarheid van je website te verhogen. Hierbij kun je dus denken aan adverteren met Google Ads of in Google Shopping. Je komt dan op een prominente plek in de zoekresultaten, afhankelijk van het bedrag dat je als adverteerder betaalt en hoe relevant het onderwerp is voor de zoekopdracht van de gebruiker.
Met SEA kun je specifiek en strategisch adverteren, waardoor je direct verkeer naar je website kunt leiden. Bovendien biedt SEA uitgebreide mogelijkheden voor het meten en analyseren van de prestaties van je campagnes. Je krijgt inzicht in het exacte rendement van je investering, waardoor je je strategieën snel kunt aanpassen en optimaliseren. Dit maakt SEA een onmisbaar onderdeel van elke geïntegreerde marketingstrategie.
SEA voor webshops helpt webshops hun producten direct onder de aandacht te brengen van potentiële klanten. Dit kan leiden tot meer klikken en aankopen. Met specifieke productadvertenties in Google Shopping kunnen webshops snel verkopen stimuleren en hun zichtbaarheid vergroten.
SEA voor een website helpt om specifieke pagina’s of diensten te promoten, waardoor je meer gerichte bezoekers kunt aantrekken. Meer bezoeken kunnen leiden tot meer leads, aanmeldingen of andere gewenste acties. Dit is afhankelijk van de doelstellingen van de website.
Als je zoekmachine marketing effectief wilt inzetten is het belangrijk om continu te optimaliseren. Hieronder geven we een aantal praktische tips om je op weg te helpen en ervoor te zorgen dat je het maximale uit je zoekmachine strategie haalt.
Team F&J is het online marketing bureau in Zwolle voor MKB en Retail bedrijven die willen groeien.
Onze missie? Dat is ons motto: “Let’s Get You Growing! Elke dag een beetje meer”. Wij gaan voor online groei van onze klant. Onze visie? Wij geloven dat elke MKB of Retail ondernemer veel meer uit online kan halen.
Onze Perfecte Klant? Bedrijven met groeiambitie. Ondernemers die aan alles voelen dat er meer uit online te halen is. Én, die zin hebben om online te knallen. Ons Team F&J helpt bij het vervullen van die ambities.
Baileystraat 9a
8013RV Zwolle
Ma – Vr 09:00 tot 17:00
Of op afspraak
Team F&J jouw online marketing bureau in Zwolle.