Kosten website
8 juli 2021
Door F&J webcreation
Joyce Rademaker
F&J webcreation
Ondernemer / Strateeg / SEO

Wat Kost Een WordPress Website?

Wat mag een zakelijke WordPress website kosten? Met welk type kosten krijg je te maken? Waarom kost een website laten maken zoveel tijd? En waarom voelt een nieuwe website laten maken zo duur?

Ben jij MKB of retail ondernemer en haal je niet genoeg uit je website? Denk je erover om een compleet nieuwe website te laten maken? Dan wil je best investeren, maar alleen als de website je ook echt iets gaat opleveren.

In deze blog nemen we je mee in hoe de kostenstructuur van een gemiddelde website in elkaar zit. Wat is de investering? Zijn er bijkomende kosten om vooraf al rekening mee te houden? Wat laat je wel en wat laat je niet doen? En vooral wat zijn slimme investeringen om je website wel voor je te laten werken?

Goed om te weten? We duiken in deze blog in de wereld van de websites. Wil jij juist alles te weten komen over de kosten van een WooCommerce webshop? Wellicht schrijven wij daar binnenkort ook nog een mooie blog over.

Dé blog over de kosten voor een WordPress website

Een WordPress website laten maken?

De hamvraag is natuurlijk, laat je een website voor je maken of doe je het zelf. Met de komst van WordPress, maar ook allerlei andere tools waarmee je tegenwoordig ‘makkelijk’ websites in elkaar kunt ‘klikken’ kun je overwegen om zelf je website te maken. 

Ben je bekend met de zoekwoorden die goed scoren voor jouw business online? Ken je je online concurrentie van haver tot gort? En weet je hoe jij jouw doelgroep online kunt bereiken en aanspreken? Ken je alle SEO regeltjes? En weet je hoe je een pagina opbouwt om ook conversie te kunnen maken? Is teksten schrijven helemaal je ding? En heb je ook nog oog voor design? Dan zou ik je direct adviseren om het lekker zelf te doen! 😉

Zijn dit nou niet helemaal jouw kernkwaliteiten? 🙂 Dan adviseren we je om een online marketing bureau in te schakelen.

Hoe zijn de kosten van een WordPress website opgebouwd?

De kosten van een website zitten in verschillende soorten werkzaamheden. Van een strategiesessie als start, een gedegen zoekwoorden onderzoek, het opzetten van een slimme sitemap (ook wel URL structuur) en het ontwikkelen van een design tot de technische realisatie. 

Vergeet de jaarlijks terugkerende kosten niet. Denk aan je domeinnaam, de hosting, het onderhoud van je website en bijvoorbeeld licentiekosten op benodigde plugins. 

Wij zijn van mening dat je betere resultaten zult behalen als je een website met aandacht laat ontwikkelen. Aandacht voor een stevig fundament. Een online strategie die past bij jouw bedrijfsstrategie. Alleen dan bereik je de juiste doelgroep(en) en kun je inzetten op het maken van conversie.

Zie je kansen online en heb je zin om online te knallen? Zet er dan ook serieus op in. Doe het met evenveel passie als de inrichting van je kantoor of winkel. Of bijvoorbeeld de verbouwing van je huis. 

 

Online gaat verder!

Maar er is meer. Het gaat verder. Als je online wilt scoren blijft het niet bij de eenmalige ontwikkeling van je website. Met aandacht groeit alles. Ook je website en je website conversie. Het is belangrijk om verkeer naar je website te gaan genereren. En dat kan op verschillende manieren.

Door te werken aan je posities in Google (SEO) bijvoorbeeld. Of door online te adverteren (Google Adwords, Google shopping, Bannering) of door te bouwen aan je mailinglijst, met een goede e-mailmarketing campagne. Maar je kunt natuurlijk ook denken aan het inzetten van social media kanalen als Facebook, Instagram of LinkedIn. Of een goede mix hiervan.

Als je een stevig online fundament onder je website laat leggen, dan kun je daar al je online marketing activiteiten aan ‘ophangen’. Wat de juiste mix voor jouw business is? Dat is voor elke MKB-er of retailer anders. Het gaat tenslotte om jullie unieke verhaal, jullie diensten, producten en doelgroep.

Wat zijn de kosten van een WordPress website?

Goed, de bouwstenen hebben we voor je uiteengezet. Nu wil je weten wat zijn de werkelijke kosten van een WordPress website? 

Het is logisch dat dit afhankelijk is van jullie wensen, behoeften en de te bereiken doelen. Die bepalen mede de uitstraling en de benodigde functionaliteiten. 

En de kosten van de ontwikkeling verschillen per bureau. Het is vooral ontzettend lastig om appels met appels te vergelijken. Omdat het moeilijk te doorgronden is voor ‘een leek’ wat bureaus nou precies doen voor hun centen. 

We nemen je mee in onze wereld en zetten per onderdeel uiteen hoeveel uren wij vinden dat we erin moeten steken om resultaat te kunnen behalen. Doe er je voordeel mee 🙂

 

Wat kost een strategiesessie en waarom is deze belangrijk?

Een strategiesessie geeft inzicht in wie je bent, voor wie je er bent, waarom je er bent en vooral wat jij voor jouw potentiële klanten kunt betekenen. Uit een strategiesessie is jouw online strategie goed te bepalen. 

Het is belangrijk om helder te krijgen wat jullie bedrijf uniek maakt. En vooral wie je doelgroep is en welke ‘problematieken’ of ‘vraagstukken’ zij hebben. De basis voor al je online marketing inspanningen die volgen.

Een strategiesessie zal snel tussen de 4 en 12 uur tijd kosten.

 

Wat kost een zoekwoordenonderzoek en wat is het?

Een zoekwoorden onderzoek is meer dan sec de zoekwoorden onderzoeken. Het is zoeken naar zoekwoorden en zoekwoord combinaties waarop gezocht wordt in Google en bepalen hoe dichtbij (of ver weg) die liggen van jouw producten of dienstverlening. Waar zoeken mensen op?

Door je bewust te zijn van de fase waarin een bezoeker zich bevindt, kun je met je website inspelen op die behoefte, die zoektocht en de bezoeker meenemen op reis. 

Stel je voor. Iemand die zich aan het oriënteren is, heeft hele andere behoeften dan iemand die al precies weet wat hij wil ‘halen’. Die biedt je op je website andere informatie en andere contactopties aan bijvoorbeeld. 

Daarnaast omvat een goed zoekwoordenonderzoek, ons inziens, ook een concurrentie onderzoek. Wie zijn jouw online concurrenten? Want geloof ons, ook al denk je dat je geen concurrenten hebt, ze zijn er online altijd. En de vraag is hoe je hen online voor kunt blijven (of inhalen) op gelijke producten of diensten. Uiteindelijk wil je op de eerste pagina van Google komen.

 
Welke zoekwoorden zijn belangrijk?

Welke zoekwoorden zijn slim om toe te voegen aan je eigen site. Dat zijn zoekwoorden waarop je concurrenten gevonden worden en jij nog niet of andersom. Daarnaast wil je weten welke zoekwoord combinaties juist slim zijn om op in te spelen, omdat je concurrentie er nog niet mee bezig is?

Als dit helder is, kun je de beste menustructuur voor jouw website bepalen. Wij werken dat uit in een zogenoemde Sitemap URL structuur, waarbij we al van te voren nadenken over de indeling en opbouw van de website.

Het is belangrijk om meteen de focus, per pagina, op de juiste zoekwoorden te bepalen. Het ware doel van de pagina uit te denken. Iedere pagina heeft één doel. Afhankelijk van de fase waarin de bezoeker zich bevindt, maar altijd daar op aansluitend.

Als je deze stap overslaat krijg je uiteindelijk een onduidelijk gestructureerde website, met informatie en doelen die door elkaar lopen. De samenhang die je zo hard nodig hebt online, zal missen.

Een gedegen zoekwoorden- en concurrentie onderzoek, inclusief Sitemap URL structuur mag zeker 12-16 uur tijd kosten.

Hoeveel kost webdesign?

Hoeveel kost een webdesign? Ga je ontwikkelen op een WordPress sjabloon of laat je een totaal uniek webdesign ontwikkelen? Het is een belangrijke keuze, maar kijk vooral naar de gulden middenweg.

Voor de meeste MKB en Retailer bedrijven adviseren wij een gedeeltelijk webdesign. En dat betekent niet dat je een soort half ontworpen website krijgt 😉 Wat bedoelen we dan wel met een gedeeltelijk webdesign? We leggen het uit.

Een volledig maatwerk design kost veel tijd en is daardoor kostbaar. Werken met een standaard template of WordPress thema maakt dat je ‘gevangen’ raakt in de (on)mogelijkheden van het thema en daarmee loop je jezelf binnen de kortste keren voor de voeten.

De gulden middenweg is wat wij noemen efficiënt webdesign. Wat zoveel betekent als de belangrijke pagina’s volledig maatwerk stylen. Afgestemd op jouw huisstijl, look and feel, het type bedrijf dat je bent en de uitstraling die daarbij hoort.

Denk aan een webdesign van de homepagina, inclusief het menu, een header en een footer. En een design van een goede hoofdpagina (als ware het een landingspagina of conversiepagina) en bijvoorbeeld een projecten pagina en/of blogpagina en/of contactpagina.

Door niet alles te ontwerpen, maar wel de belangrijkste pagina’s, leg je een basis neer voor de ontwikkeling van de gehele website. De meeste pagina’s bestaan uit mooi opgemaakte elementen voor tekst of sfeer of een call 2 actions bijvoorbeeld. De meeste van de benodigde elementen zullen al voorkomen in het webdesign. Zo kun je én efficiënt een goed ontwerp en goede stijl uitwerken én betaal je niet de hoofdprijs voor je eigen unieke design. De webdesigns kunnen vervolgens doorvertaald worden naar de rest van de site en alle benodigde onderdelen. 

Een webdesign traject op deze efficiënte manier zal, ook afhankelijk van de omvang van je website 2 tot 4 dagen werk kosten.

Hoeveel uur kost het bouwen van een website?

Het bouwen van een website is nog steeds een vak. Ook al laat je een WordPress website bouwen en heb je geen developers meer nodig, zoals vroeger. 

Het is handig en verstandig om mensen met kennis de website voor je te laten bouwen. En tegenwoordig gebruiken we vaak ‘builders’ als Elementor Pro waarmee we ontzettend veel unieke designs kunnen bouwen naar een WordPress website.

Een gemiddelde MKB website kost 2 tot 4 dagen bouwtijd. Dat wil zeggen als er aandacht besteedt is aan een goed webdesign, zoals eerder beschreven.

 

Wat kosten webteksten of SEO teksten?

En dan het thema content (tekst). Veel mensen denken dat ze goed kunnen schrijven en dat is in de basis misschien ook wel waar. Maar wil je online knallen? Dan gaat het om lekker leesbare, aantrekkelijke website tekst. 

Teksten die goed vindbaar zijn ook, omdat ze de juiste zoekwoorden (uit het zoekwoorden onderzoek) bevatten. Dat noemen we SEO teksten. 

En naast de teksten op je website pagina’s zijn ook de teksten (we noemen ze voor nu even meta data) ook heel belangrijk voor je vindbaarheid. De meta data helpen jouw website betere te scoren als je de juiste zoekwoorden in de meta data verwerkt. 

Maar misschien nog wel veel belangrijker. Met goede meta data teksten kun je de kunst van het verleiden toepassen. En op die manier bezoekers uit Google op jouw website resultaat laten klikken.

Je kunt een gemiddelde website laten schrijven vanaf 24 uur. Ons advies zal altijd zijn om je teksten te laten schrijven (of op zijn minst jouw teksten te laten redigeren). En jouw online marketing bureau kan dan ook meteen de daadwerkelijke vulling voor je doen. Zodat je website er goed uit ziet, lekker leesbaar is én optimaal gevuld is voor Google (en de kunst van het verleiden is toegepast). 

 

Wat kost het hosten van een website voor een jaar?

Dit ligt natuurlijk aan een aantal factoren. Waar de hosting voor je geregeld wordt, hoe performant die omgeving is en nog een heleboel meer aspecten.

Als je kiest voor een WordPress website, kies dan ook voor goede WordPress hosting. Wij draaien onze klanten bijvoorbeeld op een zoals wij dat noemen ‘Premier League WordPress hosting omgeving’.

Bij ons betaal je daar 200 euro excl. 21% BTW per jaar voor. En voor het technisch updaten en onderhoud van je site, betaal je ook een vast jaarlijks bedrag. Die kosten hangen af van de omvang van je website, maar voor een gemiddelde website mag je uitgaan van 300 euro excl. 21% BTW.

 

Wat kost een website bouwen in WordPress gemiddeld?

Afhankelijk van het uurtarief van jouw website bouwer of online marketing bureau, betaal je voor een gemiddelde MKB website een bedrag tussen de € 2.500 en € 5.000 euro. 

Maar let echt goed op! Het is onwijs belangrijk om appels met appels te vergelijken in deze wereld. Hoe doe je dat en waar moet je op letten? Een paar tips.

Tip 1
Zorg dat je de kosten van de losse onderdelen inzichtelijk hebt. Dus, wat betaal je voor webdesign (en wat krijg je daarvoor), wat betaal je voor de techniek en hoe zit het met de content (het schrijven van content, redigeren of vullen). Zijn deze onderdelen inzichtelijk en apart begroot?

Tip 2
Zijn alle jaarlijks terugkerende kosten begroot? Denk aan hosting, onderhoud, SSL certificaat, domeinnaam, e-mailadressen (per account) en ook aan bijvoorbeeld jaarlijkse licentiekosten op WordPress plugins (WordPress zelf is gratis). Als je al die dingen inzichtelijk hebt, dan ben je een aardig eind op weg. Eerder in deze blog hebben wij al benoemd wat je jaarlijkse kosten voor hosting en onderhoud volgens ons mag kosten. Dat is onze prijsstelling, kun je mooi gebruiken voor prijsvergelijk 🙂

Tip 3
Ga je aan de slag met de SEO? Ga je werken aan je vindbaarheid in Google? Wat zijn de maandelijkse kosten bij het bureau? Wordt er gewerkt met een vast pakket? Zijn er andere kosten die in beeld komen? En wat mag je verwachten? Wat zijn de werkzaamheden binnen het pakket en wat valt er buiten. Hoe worden resultaten teruggekoppeld? Krijg je je eigen verslag en cijfers, met conclusies of krijg je een maandelijks standaardrapport (wat je niet gaat lezen, geloof ons). 

Natuurlijk ‘preken’ we voor eigen parochie, maar wij geloven in aandacht. Geen MKB bedrijf is hetzelfde en dus ook de ‘dingen’ die er moeten gebeuren op weg naar jouw online resultaat is anders. En dat geldt ook voor het meten van de resultaten en vooral voor de conclusies die je daaruit kunt trekken.

Tip 4
Probeer dus zo duidelijk mogelijk alle verschillende kostenposten in beeld te krijgen. En zorg dat je weet waar iedereen aan werkt. Zo weet je én precies wie wat voor je doet (en wat er niet wordt gedaan) én kun je ook echt goed prijzen vergelijken.

Tip 5
Hoe lang bestaat het bureau? Hoeveel mensen werken er? Kortom, probeer het bestaansrecht, maar ook de ervaring van het bureau helder te krijgen.

Tip 6
Alleen een MKB ondernemer snapt de wereld van een andere MKB ondernemer. Wij weten allemaal dat elke euro die we investeren ons extra omzet moet brengen. Ons advies zou dan ook altijd zijn om als MKB bedrijf, met een ander MKB bedrijf in zee te gaan. Logisch toch?

Tip 7
Reserveer budget voor je content (je website SEO teksten, waar we het eerder al over hadden). Ga niet zelf schrijven als het niet echt helemaal en 100% je ding is. Het is een vak. En vaak sneller (lees voordeliger) om content marketeers teksten voor je te laten schrijven, dan dat zij naderhand moeten redigeren en herschrijven. En goede content is de manier om je doelgroep te bereiken.

Tip 8
En de laatste tip? Reserveer extra budget voor aanvullende wensen. Je zult zien dat je nog wat aanvullende wensen krijgt. Als je van te voren wat extra budget reserveert dan kun je die wensen toch meteen vormgeven en meenemen voor je lancering. Want je hebt maar één kans voor een eerste indruk.

Wat levert de investering op? Wat krijg je er voor terug?

Dit is wat je, ons inziens, mag verwachten als je een website laat ontwikkelen. 

Allereerst natuurlijk een professionele website, met een eigentijds design en een unieke uitstraling die past bij jullie bedrijf. Een website die het doet op alle devices, responsive noemen we dat.

Een website die is ingericht met een duidelijk doel. Namelijk: het vergroten van jullie naamsbekendheid, inspelen op de vraag en behoefte van jullie potentiële klant, met een focus op meer contact (in welke vorm dan ook).

Maar pas op. Een website is eigenlijk nooit klaar.

Zie je ook dat het belangrijk is om de website doorlopend aandacht te geven en niet te beschouwen als een eenmalig project? Dan brengt dat gegarandeerd online succes!

Dus ga aan de slag met de SEO, de vindbaarheid, zou onze tip zijn! En om online te kunnen boosten geldt, hoe steviger de focus, hoe groter het resultaat. Een goed bureau zal je helpen om die focus te pakken te krijgen. En wat je dan mag verwachten?

Snel kwalitatieve topposities pakken in Google. Meer gerichte bezoekers. Hoger scoren in Google dan je online concurrent. Meer verkopen. Bouwen aan jullie autoriteit online. Inzicht in zoekwoorden en zoekwoord combinaties, waarop wordt gezocht door jullie doelgroep? Inzicht in bezoekersaantallen, het gedrag van mensen op je website. Noem maar op.

En uiteraard conversie maken. Wil je meer weten over conversie maken? Lees ons blog ‘Hoe maak ik conversie met mijn site?

 
Ervaring Team F&J in website ontwikkeling?

Team F&J bestaat al sinds 2002 en in die jaren hebben we ons weten te ontwikkelen tot echt online guru’s 😉 

We leven voor resultaat, online resultaat, voor onze klanten. Juist het feit dat elke ondernemer anders is, elk bedrijf zijn eigen propositie heeft, maakt ons vak zo leuk. 

We denken met onze klanten mee en adviseren de slimste ‘next steps’. Als klant van Team F&J mag je bouwen en leunen op ons team van online experts.

Team F&J is jouw online marketingbureau “om de hoek”, want ook al zitten we fysiek misschien wat verder uit elkaar, we zullen veel contact hebben en het zal voelen alsof we om de hoek zitten. 

Wil je online voor je laten werken? Dan is team F&J aan de beurt. En wij gaan voor je aan het werk. Niet lullen (ja ook wel) maar (vooral) poetsen!

Wij ontwikkelen WordPress websites en WooCommerce webshops. Wij ondersteunen onze klanten op het gebied van online. Van SEO tot SEA, van social media, campagnes, content marketing, e-mailmarketing tot Google Shopping, noem maar op. 

Onze kracht zit vooral in het verbinden en tot één geheel maken van de gekozen online strategie. Lekker concreet, zonder wollige stukken of niet te doorgronden rapportages.

 
Tot slot

Vraag jezelf af wat het doel is van jullie website. Wat is jullie core business? Wie is jullie doelgroep? 

De ontwikkeling van een stevige website is een vak, we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. En een website ontwikkelen is een arbeidsintensief proces. Het gaat om het helder krijgen van jullie unieke propositie en die vertalen naar een stevig online fundament. Een fundament waar de website op gebouwd kan worden. Een fundament waar je alle overige online marketing activiteiten aan op kunt hangen. 

En dat hoeft niet heel kostbaar te zijn. Maar wij vinden wel ‘goedkoop is duurkoop’.

 
Wil je meer weten over jouw kansen op het gebied van de vindbaarheid?

Heb je het idee dat de website niet voldoende vindbaar is? Stijgen de bezoekersaantallen niet? Blijft conversie uit? Heb je te weinig tijd voor online marketing? Lijken advertentie campagnes niet succesvol? Weet je niet goed waar jouw doelgroep zich online bevindt? 

Of heb je ‘gewoon’ het gevoel ‘dit moet beter kunnen’? Laat ons je helpen. Met bijvoorbeeld onze online marketing scan. Of tijdens een goed gesprek. We ontmoeten je graag.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Relevante berichten
Google Work Space
Wat is ‘Google Workspace’?

‘G Suite by Google Cloud’ is de nieuwe naam van wat voorheen ‘Google Apps for Work’ was. Een nieuwe naam, maar nog steeds een prachtige alles-in-een cloud oplossing met dezelfde effectieve tools als: Gmail, Documenten, Drive en Agenda.

Google Work Space
Gsuite en de AVG

Onlangs heb je waarschijnlijk wederom een e-mail ontvangen van Google met het onderwerp: [ACTIE VEREIST] Update uw G Suite-instellingen voor de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Google Work Space
Google Apps for Work

Het kan aan mij liggen, maar met mij en mijn mail gaat gewoon altijd wat fout!