Hoe maak ik conversie met mijn site?

7 oktober 2020
Door Joyce Rademaker
Joyce Rademaker
Joyce Rademaker
Ondernemer / Strateeg / SEO

Dát is de vraag die onze klanten toch het meeste bezig houdt. 

Ik moet toch meer uit mijn website kunnen halen? Hoe maak ik nou meer conversie met mijn website? 

Als jij nog niet samen werkt met team F&J (of een andere leuke online marketing club), dan herken je deze vraag vast en zeker 🙂 

Je hebt al aardig geïnvesteerd in een website. De website ziet er goed uit, past bij het bedrijf en bij wie jullie zijn en wat jullie willen uitstralen. Jullie hebben goed nagedacht over teksten en beeldmateriaal. Ja, de website past goed bij jullie doelgroep(en).

En toch. De conversie blijft achter. Bezoekers doen niet wat jullie graag willen dat zij doen. Ze vullen geen offerte aanvraag in, zelfs geen contactformulier. Laat staan dat ze overgaan tot aankoop of het maken van een afspraak. 

Geen conversie dus en ook te weinig contactmomenten met een hele interessante doelgroep, namelijk jullie potentiële klant.

Werk je wel met conversie pagina's?

Laten we even met een frisse blik naar jullie website kijken. We stellen je nu een aantal kritische vragen:

⮞ Heb je iedere pagina opgebouwd als een landingspagina of conversiepagina?

⮞ Heb je nagedacht en geschreven vanuit de vraagstukken van jullie potentiële klant? 

⮞ Vertel je voldoende hoe jullie werken, wat jullie voor de klant kunnen betekenen en waarom dat voor de klant zo fijn is?

⮞ Laat je voldoende zien wat anderen van jullie product of dienst vinden?

⮞ Speel je op iedere pagina in op je potentiële klant en dát ene vraagstuk?

⮞ Spreek je de bezoeker goed aan op wat je hen te bieden hebt?

Is het antwoord op de (meeste) vragen nee? Lees dan zeker verder, want we gaan je in deze blog helpen met een aantal hele praktische en concrete tips.

Tijd om de website conversie te verhogen!

Maar hoe doe je dat? Hoe kun je je website conversie verhogen? Hoe krijg je meer omzet uit online? 

De sleutel naar conversie verhoging ligt in het stap voor stap verbeteren van je site of webshop. Dat doe je onder andere door je website pagina’s om te turnen naar onwijs goede landingspagina’s of conversie pagina’s. Dit type pagina’s zal je helpen om conversie te maken 😉 Maar, keep it simpel. Stap voor stap verbeteren! En niet alles in één keer. Dan houd je het behapbaar én overzichtelijk en dus vooral ook haalbaar voor jezelf!

Waarom een conversiepagina?

Alle pagina’s van jouw website worden in Google geïndexeerd zoals dat zo mooi heet. 

Iemand zoekt ergens naar in Google en krijgt meerdere resultaten te zien die aansluiten op  zijn zoektocht. Je zoekt bijvoorbeeld op online marketing bureau. Er verschijnen dan tal van resultaten. Maar het is de kunst om te zorgen dat de potentiële klant op jouw linkje klikt en niet die van de concurrent

Iemand kiest er bewust voor om te klikken op jouw link. Je hebt namelijk een ‘belofte’ gedaan bij jouw link, met je omschrijving. En zo komt een bezoeker op jouw website pagina uit. Het is dus heel belangrijk dat je ervoor zorgt dat je Google resultaat en hoe je daar beschreven staat, helemaal aansluit bij de informatie die je op de website pagina geeft. 

Jouw bezoeker is op zoek naar wat jij te bieden hebt. Je hebt nu de aandacht. En dat betekent een grotere kans dat de bezoeker iets koopt of contact met je opneemt. Tenminste als hij krijgt waar hij naar zoekt. Dus maak je belofte waar! 

Heb jij jouw pagina opgebouwd als een conversiepagina? Dan hoeft je bezoeker niet meer na te denken of hij de juiste informatie gaat vinden. Je laat hem zien en voelen dat hij hier op precies het juiste adres is en jij de partij bent die de klant zoekt.

Het verschil tussen een conversiepagina en een landingspagina

Voordat we de diepte ingaan over het maken van conversie. Leggen we je eerst nog even kort het verschil uit tussen een landingspagina en een conversiepagina.

Een landingspagina is een pagina waar jouw bezoeker op landt. Klinkt best logisch toch? 

Stel je plaatst een betaalde advertentie op Facebook of op Google. Dan wil je daar een optimaal resultaat uit halen. Je verleidt mensen om op de advertentie te klikken. En dat is het keuzemoment van de klant. Als ze op de advertentie klikken, dan hebben ze al gekozen voor jouw product of dienst. 

De landingspagina waar zij op uitkomen sluit dan ook helemaal aan op de advertentie. De landingspagina is 100% gericht op één doel, conversie maken. Een landingspagina is vaak een ‘losse pagina’ die niet voorkomt in de menustructuur van de website. En op de landingspagina zie je niets terug van de website. Geen menu, geen header afbeelding, geen footer, niks. Want al die dingen leiden af en bedreigen je kans op het maken van conversie. 

De conversiepagina heeft ook een pure focus en een eigen doel en natuurlijk gaat het ook om conversie, het heet niet voor niets een conversiepagina.

Het verschil is dat een bezoeker van je conversiepagina, nog geen keuze heeft gemaakt. Deze bezoekers komen op je website, maar zijn nog op zoek naar het antwoord of de oplossing. Een conversiepagina gaat echt over jouw product of dienst en speelt vooral in op die zoektocht van de bezoeker.

Welke pagina wordt je eerste conversiepagina?

Wij adviseren je om stap voor stap je website om te turnen en uit te breiden met conversie pagina’s. Stap voor stap, dus pagina voor pagina. 

Wat is voor jullie bedrijf de belangrijkste pagina om mee te beginnen? Stel je zelf een paar kritische vragen. 

  • Wat is het belangrijkste product of dienst? 
  • Wat is de échte kracht van het bedrijf? 
  • Waarmee onderscheiden jullie je van je concurrent? 
  • Met welk product of welke dienst wordt de hoogste marge gemaakt?


Het is belangrijk om dat goed helder te hebben. Als je je huidige website een beetje traditioneel hebt ingericht, dan zal je antwoord waarschijnlijk overeenkomen met de 1e subpagina onder diensten of producten.

We illustreren het even met een voorbeeld van ons bedrijf, Team F&J.

‘’Team F&J houdt zich bezig met de ontwikkeling van websites en webshops op basis van WordPress en WooCommerce. Maar, we doen ook de totale online marketing voor onze klanten. Van SEO tot SEA en van e-mailmarketing tot social media en van content schrijven tot fotografie.  En dan heb je natuurlijk nog alles wat erbij hoort. De hosting, het onderhouden en updaten van de WordPress omgevingen, domeinnaam registraties, G Suite verkoop, noem maar op.’’

Wat is nou ons belangrijkste product? Onze belangrijkste dienst? Wat is de kracht van Team F&J? Je zou denken website ontwikkeling en natuurlijk zijn we daar KEIgoed in! 

Maar onze echte kracht ligt in “Je hebt een website en dan?” en het stevig online positioneren van onze klanten in Google, op basis van een goed online marketing plan. 

De voor ons belangrijkste website pagina is dan ook die over ons (SEO) Servicepakket, Let’s Get You Growing, waarmee we continu werken aan de online marketing en positionering van onze klanten. 

Wat we hiermee willen aangeven is dat je belangrijkste product of dienst niet perse de meest voor de handliggende is. Het is heel belangrijk dat je hier goed over nadenkt, omdat het niet alleen gaat over het maken van die conversiepagina alleen. Maar vooral ook over de inhoud, de juiste focus om überhaupt conversie te kunnen gaan maken.

Waar moet een conversie pagina aan voldoen?

Een conversiepagina gaat over één ding, één probleem,  één vraagstuk en één oplossing (en dat ben jij). 

Vertel niet te veel, wijd niet uit en houd focus. Een conversie pagina is eigenlijk een simpele informatieve pagina, overzichtelijk en logisch opgebouwd, met een hele krachtige, kernachtige inhoud. 

Hoe ontwikkel je een overzichtelijke en logisch opgebouwde pagina? Nou wij weten wel hoe. Pas het TIPS principe toe: 

  • Tempt
  • Influence
  • Persuade
  • Sell

We leggen het nog even verder uit.

Tempt

Verleid de bezoeker om verder te lezen. Door in te spelen op het vraagstuk. Bedenk de meest pakkende headline en combineer die met een aansprekende achtergrond. En kies dan geen stockfoto, maar echt eigen beeldmateriaal.  Laat alles op elkaar aansluiten.

Je doel is hier om te verleiden en de nieuwsgierigheid te prikkelen. Trigger en verleid je websitebezoeker, zodat hij verder gaat lezen. Want jij hebt de expertise in huis om te helpen.

Een voorbeeld:

‘Heb je een goede website, maar levert je website niets op?

Team F&J helpt je bij jouw online succes!’

Influence

Beschrijf waarom jullie de ervaringsdeskundige zijn als het gaat om dit onderwerp. Waarom zijn jullie dé expert? Waar blijkt dat uit? Noem een aantal punten op. Het gaat hier om vertrouwen opbouwen. 

Laat je bezoeker voelen dat jullie precies snappen waar hij of zij mee zit. Dat je weet waar ze tegenaan lopen of behoefte aan hebben. Jij kent de vragen die spelen bij jouw klant, gebruik die als basis. Dat is tenslotte de kern, dat is waar het om gaat. Blijf wel focussen op één belofte. Zorg dat je niet alles tegelijk wilt oplossen. Iedere pagina, ieder probleem, één doel, één oplossing.

Wat heb jij te bieden, waar jouw bezoeker ook echt belang bij heeft?!

Persuade

Benoem de voordelen voor de klant. En denk vanuit de klant. Wat levert het je op? Waarom zou je dat willen? En waarom moet je bij ons zijn?

Als je dat heel scherp weet te verwoorden, dan neem je twijfel van je potentiële klant weg. 

En laat daarnaast zien wat de ervaringen zijn van andere klanten. Die social proof werkt duizend keer beter dan zelf roepen hoe goed jullie zijn.

Laat zien dat jouw product of dienst de gemaakte belofte inlost. Bijvoorbeeld met pakkende bulletpoints. Benoem de voordelen voor de klant! Wat gaat een klant krijgen als ze bij jouw een product aanschaffen? En vooral: wat loopt hij/zij mis als hij dit niet doet. 

Het doel is jouw bezoeker aanzetten tot ACTIE! 

‘’Houd de pagina simpel. Zorg voor zo min mogelijk afleiding’’

 

Sell

De ‘sell’ is het moment waarop je bezoeker overgaat tot actie. Een pakkende call to action die past bij wat je de klant biedt. 

Het doel? De klant contact met je laten opnemen, je product of dienst verkopen of de klant een formulier laten downloaden of een offerteaanvraag laten doen.

Goed om te weten: gebruik altijd maar 1 call to action.

Onthoud, één pagina, één doel, één call to action.

Als voorbeeld:

‘Wil jij ook online scoren met sterke conversie pagina’s?’ Dan plaatsen we daar een grote, opvallende button bij “JA, DAT WIL IK!”

10 concrete tips die ook helpen om je conversie te verhogen

Tip 1 ⮞ ‘Praat’ vanuit je bezoeker en zijn zoektocht naar een ‘oplossing’ en waarom hij voor die ‘oplossing’ bij jullie moet zijn. De zogenoemde Unique Buying Reason.

Praat jij toch stiekem meer vanuit de Unique Selling Points van het bedrijf? Kijk dan hoe je dat kunt omdraaien.

 

Tip 2 ⮞ Zorg voor rijke content. Heb je video’s of afbeeldingen die laten zien hoe jouw product of dienst een probleem oplost? Dát is rijke content. 

Je helpt je bezoeker echt met waardevolle informatie. En rijke content is ook nog eens onwijs goed voor Google en je vindbaarheid.

 

Tip 3 ⮞ Hou het leesbaar en overzichtelijk. Gebruik niet meer dan 3-4 regels per alinea en gebruik lekker veel witruimte. Dat leest makkelijk. Wij gebruiken zelfs nog meer witregels, soms om de 2-3 zinnen. 

Bedenk ook dat bezoekers met grote beeldschermen een leesbare website te zien krijgen. Maak de breedte van je zinnen en alinea’s dus niet te breed.

Op mobiel speelt dit natuurlijk niet. Maar hou rekening met bezoekers met grote schermen.

 

Tip 4 ⮞ Maak de belangrijke woorden dikgedrukt. De woorden die wat zeggen over jouw belofte. Dit zijn zeer waarschijnlijk ook je belangrijkste zoekwoorden.

Maak ze dikgedrukt om ze de juiste waarde mee te geven. Dan ziet je bezoeker ook snel waar het over gaat.

Je belangrijkste zoekwoorden dikgedrukt weergeven is ook goed voor je vindbaarheid. En nee, niet alle zoekwoorden. Maar even de kern, vooral in een eerste alinea. 

 

Tip 5 ⮞ Werk met tussenkopjes. Een, zoals wij dat noemen: H2 en als het kan zelfs een H3 of H4.

Je vergroot de leesbaarheid enorm. En je helpt je bezoeker om snel te komen bij de informatie die echt interessant voor hen is.

 

Tip 6 ⮞ Bepaal welk zoekwoord, welke zoekterm en welke trefwoorden er bij je conversiepagina horen. Wees kritisch, zijn er eigenlijk verschillende zoekwoorden die je wilt verwerken op je pagina? Maak dan meerdere conversie pagina’s.

 

Tip 7 ⮞ Bedenk je ‘focus keyphrase’, dat is waar deze conversiepagina werkelijk over moet gaan. En hou het alleen bij de informatie die 100% aansluit op het vraagstuk.

Werk je met WordPress, gebruik dan de YOAST plugin, zodat je je focus keyphrase kunt testen. Past de content, de tekst, van je pagina helemaal bij je focus keyphrase? Dan krijg je van YOAST groene bolletjes, voor de leesbaarheid en voor de vindbaarheid. 

 

Tip 8 ⮞ Laat iemand anders je pagina lezen. Vertel wat je doel is en wie je wilt bereiken en laat anderen bepalen of zij het doel voelen en snappen. Zouden wij overgaan tot actie?

 

Tip 9 ⮞ Controleer of de pagina goed leesbaar is voor alle bezoekers. Ziet de pagina er goed uit op zowel grote beeldschermen, als op de tablet en op mobiel? Kortom, is je pagina responsive? 

Klopt het contrast en is de tekst leesbaar? Ook voor mensen die kleurenblind zijn of slechtziend?

 

Tip 10 ⮞ Last but nog least, verrijk je pagina met tof beeldmateriaal. Schroom niet om leuke video’s, afbeeldingen of iets dergelijks toe te voegen. En ben ook origineel, geen stockfoto’s! Anno 2020 kun je er namelijk niet meer onderuit. Dit is zelfs een trend als het gaat om ‘goede’ contentmarketing.

Alles wat je wilde weten over conversie pagina's

We hebben je veel verteld over het nut en de noodzaak van het gebruik van conversie pagina’s. 

Kom je er nu toch nog niet helemaal uit? Dan komt dat misschien omdat je nog niet een goede roadmap hebt. Heb je hulp nodig? Laat het ons weten.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on linkedin
Share on pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Relevante berichten
Google posts
Wat zijn Google Posts?

Een Google Post is een kort, nieuwswaardig bericht dat verschijnt onder je bedrijfsgegevens via Google Mijn Bedrijf (GMB). De berichtruimte die je hiervoor krijgt is 100 tot 300 woorden. Daarnaast heb je de mogelijkheid om een afbeelding en call to action knop toe te voegen. De content die je plaatst, wordt direct in de zoekresultaten van Google getoond.

Wat is een landingspagina?

Simpel gezegd: Een pagina waar een bezoeker op landt! Daar heb je de verklaring voor de naam landingspagina.

Verlaten winkelwagens

Stel je voor: je hebt opeens een ontzettende drang om te snaaien. Dat kennen we allemaal, toch?