Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Wat is een landingspagina?

Simpel gezegd: Een pagina waar een bezoeker op landt! Daar heb je de verklaring voor de naam landingspagina.

Als je op een advertentie klikt bijvoorbeeld op Facebook of op AdWords, dan kom je vaak uit op een landingspagina.

Een pagina die helemaal aansluit op de advertentie waar je net op hebt geklikt.

Een landingspagina gaat echt om een specifiek product of dienst of onderwerp. Je wilt dan ook niet dat je bezoeker wordt afgeleid door allerlei randzaken.

DAT is dan ook de reden dat een landingspagina meestal geen menu heeft. Of andere afleidingen als blog items, nieuwsitems of andere producten of diensten laat zien.

Een landingspagina heeft een 100% eigen doel en een pure focus op dat doel. Met de daarbij behorende ‘call 2 action’.

Twijfel je over de opmaak van je landingspagina? Maak er gerust twee en doe een a/b test! Zo kun je eenvoudig zien welke pagina het beste presteert.

Wanneer gebruik ik een landingspagina?

Wil jij een product/dienst verkopen? Dan kun je een landingspagina gebruiken!

Eigenlijk is mijn advies: Maak voor alle producten/diensten die je wilt verkopen, landingspagina’s.

Er zijn verschillende opties voor de call 2 action op de pagina. Denk aan het achterlaten van een e-mailadres tot aan daadwerkelijk het product/dienst aanschaffen.

Je kunt een landingspagina zien als een one-pager van jouw product of dienst.

Waar moet een landingspagina aan voldoen?

Kijk uit dat je niet te veel verteld, maar focus op één belofte; de belofte die je hebt gebruikt in jouw uiting, bijvoorbeeld een Facebook advertentie.

En houd de pagina simpel en overzichtelijk. Zorg voor zo min mogelijk afleiding.

Laat in één blik zien dat jouw product of dienst de gemaakte belofte inlost. Je kunt dit doen door de titel en de intro aan te laten sluiten op die belofte.

Neem twijfel en risico’s weg bij de potentiële klant. Hoe? Door aanbevelingen van jouw klanten!

Je hebt nu de eerste redenen gegeven waarom en hoe jouw product of dienst de belofte inlost.

Zorg nu voor een goede call to action, zorg dat de ze contact opnemen, jouw product aanschaffen of die whitepaper downloaden. Let op: gebruik maar 1 call to action!

Zorg voor rijke content! Misschien is er wel een filmpje over het probleem dat jouw product of dienst oplost, of van het merk dat je verkoopt. Plaats zo’n soort filmpje ook op de landingspagina, samen met eigen afbeeldingen en goede tekst.

Laat bezoekers maar 1 ding doen. Denk hierbij aan het achterlaten van bijvoorbeeld een e-mailadres of een telefoonnummer om een afspraak te maken.

Zorg dat de pagina gemakkelijk leesbaar is. Hoe? Gebruik maximaal 4 regels per alinea en gebruik veel witruimte. Houd de alinea’s smal en maak de voordelen dikgedrukt. Ook niet geheel onbelangrijk: werk met veel tussenkopjes (h2 en zelfs h3)

Waarom een landingspagina?

De aandacht van de bezoeker is al getrokken door de advertentie, ze zijn dus op zoek naar dit. Je hebt de aandacht en een grotere kans op conversie!

De bezoeker hoeft niet na te denken waar hij of zij de informatie zou kunnen vinden op de website, ze zijn tenslotte al op de landingspagina. Dit zorgt ervoor dat minder bezoekers afhaken.

Google Adwords kijkt naar de relevantie van je landingspagina en je advertentie in Adwords.
Hoe dichter die twee bij elkaar liggen, hoe beter de beoordeling. Dat houdt in dat je minder hoeft te betalen voor een klik!

Je overtuigt je potentiële klant stap voor stap door de voordelen van jouw belofte. Ook dit zorgt voor een grotere kans op conversie.

Hoe maak je een landingspagina?

Dit ligt aan de flexibiliteit van je CMS. Zo heb je bij WordPress thema’s die het toelaten om het menu niet te tonen en waar je veel mogelijkheden hebt als het gaat om pagina’s opbouwen.

Er zijn ook speciale tools die hiervoor ontwikkeld zijn. Een voorbeeld hiervan is Instapage. Dit is een betaalde tool, maar zeker de moeite waard. Je kunt eenvoudig strakke en mooie landingspagina’s maken. En als je WordPress hebt, is het alleen een kwestie van de plugin installeren, de koppeling maken en je kunt aan de slag met jouw landingspagina’s!

Door te slepen met de content, bepaal je zelf de volgorde van de content. Naast Instapage heb je ook nog Inbound Marketing en Leadpages die vaak worden gebruikt.

Need help?

Wil jij ook een hogere omzet door een onweerstaanbare pagina? Schroom niet en bel of mail ons. Wij kunnen jou (verder) helpen met de ultieme landingspagina.

Google Gsuite reseller
Goede functionele website gebouwd! Denken met je mee, ook voor verbetering van de vindbaarheid van de website en verdere marketing.(Translated by Google)Good functional website built! Think along with you, also for improving the findability of the website and further marketing.Lees meer
Arnoud van Guilik
Wij zijn al jaren klant bij F&J naar volle tevredenheid!
Rikels Slaapexperts
Ria Suos
Als groeiend glasbedrijf in de particuliere sector bied FenJ een perfect partnerschap voor onze online marketing! Goed meedenken, ideeën, creativiteit en een luisterend oor werpt zijn vruchten af in onze commercie. Beter vindbaar op het world wide web zorgt voor meer opdrachten. Kort geleden met Joyce Rademaker een strategie sessie gehad (aanrader voor elke ondernemer). Hieruit blijkt dat wij nog meer uit online marketing kunnen halen en zal FenJ hierbij weer een grote rol spelen voor de juiste content en know-how!Met vriendelijke groeten, Tino KwakkelKwakkelglas Glaszetbedrijf.Lees meer
Tino Kwakkel
F&J webcreation is sinds enkele jaren de vaste online 'leverancier' voor Space Winner. In deze periode hebben zij laten zien een goed, betrouwbaar, flexibel en betaalbaar product te kunnen leveren door middel van hun eigen CMS. Hoewel er tegenwoordig tal van open source alternatieven zijn, is dat voor ons geen reden geweest over te stappen. Tot op heden kent het CMS voor ons geen of nauwelijks beperkingen. Mark, Kim Fred en Joyce denken met je mee, zitten niet op de klok en zijn bovendien makkelijk in de omgang. De programmeurs (die ik niet ken) weten de werkzaamheden snel en goed uit te voeren. Voor F&J zou ik een vaste samenwerking met een hele goede online marketeer een aanwinst en voor de toekomst eigenlijk ook een must vinden. Ik kan dit bedrijf bij iedereen warm aanbevelen! (Space Winner Self Storage)Lees meer
Joost Kleine Snuverink
Al een paar jaar werken we naar volle tevredenheid samen met F&J Webcreation. De technische realisatie van onze website en sinds kort ook onze mobiele website met CMS is door F&J uitgevoerd en alles functioneert prima naar wens.Lijnen zijn kort, snel schakelen, meedenken; top! Lees meer
Albertine Jongsma
Een geweldig team. Gedreven, professioneel , afspraak is afspraak, stipt, communicatief - ze gaan voor de klant en het eindresultaat. Langdurig zeer prettig samengewerkt met de realisatie van mijn nieuwe website voor PC, tablet en mobiel. F&J Webcreation krijgt 5 sterren van mij; dubbel en dwars verdiend!Lees meer
Marc Vorgers
In een project voor een gemeenschappelijke opdrachtgever heb ik voor het eerst mogen samenwerken met F&J Webcreation en ik kan wel stellen dat die samenwerking uitermate prettig tot stand kwam en al die tijd alleen nog maar beter werd.Het team staat open voor suggesties, afspraken worden nagekomen, planningen gehaald conform aanbieding en er komen nooit spreekwoordelijke konijntjes uit de hoed.Als je op zoek bent naar een webdesign club, dan is F&J een echte aanrader!Lees meer
Eduard de Boer