Dé tips om de conversie van jullie website of webshop te optimaliseren
23 augustus 2022
Door Joyce Rademaker
Joyce Rademaker
Joyce Rademaker
Ondernemer / Strateeg / SEO

Conversie optimalisatie tips website of webshop

Hoe kunnen we meer conversie maken met onze website of webshop? Dat vragen veel ondernemers zich dagelijks af. En dat snappen wij!

Conversie maken gaat over ‘contact’ maken met de bezoekers, een echte connectie, met als doel om ze uiteindelijk (op de korte of langere termijn) tot klant te maken.

Dus, klopt jullie SEO? Kloppen jullie Google advertenties? Zijn de social media kanalen en e-mailingen een succes? Kortom, komt er voldoende verkeer naar de website of webshop? 

Maar haal je toch niet voldoende rendement uit deze bezoekers? Dan converteren jullie bezoekers te weinig of niet vaak genoeg of heeft elke conversie een te lage ‘waarde’ (denk aan orderwaarde bij een webshop).

In deze blog vertellen we jullie alles over conversie optimalisatie. Maar voordat we het gaan hebben over slimme conversieverhogende stappen die je kunt zetten, gaan we even dieper in op wat conversie optimalisatie nu eigenlijk is.

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is niet meer en niet minder dan het aanpassen en verbeteren van de website of webshop, met als doel een hoger conversieratio van bezoeker naar lead, naar prospect of naar klant.

Conversie optimalisatie noemen we dus ook wel conversieratio optimalisatie (CRO). Het doel? Groei. Hoe? Door de marketing te verbeteren en de website of webshop (of andere online kanalen) aan te passen en te verbeteren, zodat jullie bedrijf sneller groeit.

En aanpassen of verbeteren betekent niet alleen maar toevoegen, maar soms juist ook simpeler maken. Obstakels wegnemen waardoor bezoekers beter, sneller én makkelijker over kunnen gaan tot een aankoop of contact. Door op die manier te kijken kun je jullie online succes en impact flink vergroten.

Wat is de conversieratio precies?

Wat de conversieratio is, dat kunnen we het beste uitleggen aan de hand van een paar voorbeelden.

Is iedereen op zoek naar slippers, maar verkopen jullie sneakers? Dan is jullie conversieratio laag. Zijn de sneakers die jullie verkopen lelijk? Dan verkoop je ook niks.

Verkoop je sneakers met klittenband, maar willen de bezoekers sneakers met veters? Je raadt het al, No Sale! Verkoop je precies de sneakers die iedereen wil hebben, maar kan niemand ze vinden op je site? No Sale.

Je wilt dus toewerken naar een zo hoog mogelijke conversieratio.

Conversie optimalisatie geeft inzicht!

Bij conversie optimalisatie of CRO stellen we jullie bezoekers centraal. We zorgen ervoor dat we begrijpen waar ze tegenaan lopen, waar ze over twijfelen en wat ze écht willen. Eigenlijk doe je hetzelfde al bij het bepalen van de online marketing strategie, echter nu kijk je vanuit de werkelijke cijfers.

Daarom is conversie optimalisatie ook zo bere interessant. Je komt erachter waarom bezoekers wel of niet converteren en je krijgt informatie en inzichten die je kunt loslaten op de content van de website of webshop. Maar ook op andere marketingkanalen, zoals bijvoorbeeld jullie social media kanalen of bijvoorbeeld de e-mailings.

Wat conversie optimalisatie oplevert?

De resultaten van alle online marketing inspanningen staan bij de meeste websites en webshops onder druk. Misschien niet op de onderdelen waar keihard omzet wordt gekocht (denk aan platform verkopen of Google Shopping), maar wel als het gaat om SEO en om met SEO meer bezoekers naar de website of webshop te krijgen.

En ook als het gaat om de advertising kant. De kosten van online adverteren en de CPC’s nemen toe. De concurrentie blijft groeien en wordt steeds heftiger (waardoor de prijzen worden opgedreven). Dus bezoekers naar je website of webshop halen, wordt steeds duurder.

Maar wat is de oplossing? Een groter percentage van de bezoekers die je wel hebt laten kopen.

Als je met conversie optimalisatie aan de slag gaat, dan:

⮞ maak je met kleine wijzigingen al veel verschil;
⮞ haal je uit hetzelfde aantal bezoekers meer bestellingen en omzet;
⮞ neemt de winst toe (sommige onderzoeken zeggen zo’n 4 tot 10 keer);
⮞ kun je ineens wél adverteren op dure kanalen (want meer omzet);
⮞ groei je sneller dan de concurrenten (je kunt excelleren);
⮞ leer je jullie klanten veel beter kennen;
⮞ maak je betere keuzes, gebaseerd op data (inzichten);
⮞ wordt de merkbeleving beter.

In 5 stappen naar conversie optimalisatie

Hoe kun je de conversieratio laten groeien? We geven voorbeelden aan de hand van 5 stappen:

Stap 1 ⮞ Beschouw jullie propositie

De propositie? Jullie propositie is de belofte die je doet aan de klant, bijvoorbeeld over de waarde die van een product of dienst mag worden verwacht.

In de propositie vertellen we de klant hoe zijn problemen worden opgelost, wat de voordelen zijn van het product (of de dienst) en waarom je klant dit product of deze dienst wil afnemen. En vooral ook waarom de klant niet bij de concurrent wil kopen.

Dit wordt vaak al inzichtelijk in het zoekwoorden- en concurrentie onderzoek. Want dan kijken we naar wat de concurrent verkoopt en tegen welke prijs, hoeveel verzendkosten rekenen zij, wat is de levertijd, al dat soort zaken wil je natuurlijk goed inzichtelijk hebben.

Om vervolgens de eigen website of webshop hierop aan te passen. Met een scherpe propositie heb je ook meteen de juiste focus te pakken en leg je de basis van jullie online succes.

Stap 2 ⮞ Werk alle technische obstakels weg

Technische obstakels belemmeren jouw bezoeker om over te gaan tot een aankoop of contact te leggen.

Denk aan dingen als een hele trage website. Of slechte 404 pagina’s waarbij de bezoeker alleen maar ziet dat de pagina niet is gevonden. Maar ook dingen als geen mobiele versie van de website of webshop, onnodige foutmeldingen, haperingen.

Technische obstakels kun je best makkelijk zelf achterhalen. Ga eens op zoek naar jullie eigen website of webshop in Google. Bezoek de website op je desktop, maar ook op mobiel. Doorloop de processen die je ook van je klant vraagt. En al snel heb je een lijstje met verbeterpunten te pakken, geloof ons maar.

Test altijd goed. Ook als je standaard oplossingen gebruikt, die zijn niet per definitie foutloos. Denk aan het bestelproces van webshops. Of je nu voor WooCommerce, Lightspeed of Shopify hebt gekozen.

En test daarnaast ook altijd een aantal websites van concurrenten. En kijk op platform websites zoals bol.com of bijvoorbeeld Wehkamp of Zalando. Zoek naar best practices. Zoals de grote jongens werken, zo verwacht de consument het ook van jou.

Tot slot zijn er ook ruim voldoende tools beschikbaar die inzicht geven in de technische prestaties van jullie website of webshop. En dergelijke tools dragen vaak al snelle verbeteringen aan.

Stap 3 ⮞ Werk alle functionele obstakels weg

Test de website functionaliteiten. En ook dat kun je eenvoudig zelf doen. Kijk of er dingen zijn die vanuit het perspectief van een bezoeker niet logisch zijn. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een zoekfunctie die geen resultaat geeft. Technisch gezien werkt de zoekfunctie en de gebruikerservaring klopt, maar het levert geen resultaat op.

Stap 4 ⮞ Kijk vanuit de gebruiker

Het is ook ontzettend belangrijk om juist vanuit bezoekers perspectief naar de website of webshop te kijken.

Zijn call 2 action buttons logisch? Verschijnt de chatfunctie op het juiste moment? Nodigen we de bezoeker voldoende vriendelijk uit om contact met ons op te nemen? Nemen we drempels weg in het bestelproces of de offerte aanvraag of in het contactformulier?

Kortom, klopt de user experience. Dit heeft vooral te maken met het doel van de website of webshop en de behoeften van de gebruiker. Passen die twee bij elkaar? Wat wil de bezoeker weten of doen? En wat willen wij dat de bezoeker doet?

Welke functionaliteit moeten we bieden om de bezoeker goed te bedienen? Staat alle informatie op de plek waar de gebruiker het verwacht? Zijn alle pagina’s binnen een paar kliks bereikbaar? Etc.

Stap 5 ⮞ Duik in de psychologie en test!

Hier gaat het om wat we doen om de consument te beïnvloeden. En er zijn tools om dit te meten, maar het is ook een kwestie van testen. Zo krijg je inzicht in het gedrag van jullie bezoekers en kun je onderzoeken ‘waarom’ dit gedrag is zoals het is.

Door goed te kijken naar gedrag, kun je ook beter testen. Voorbeelden van het beïnvloeden van de bezoeker zijn dingen als het creëren van schaarste: Alleen vandaag nog 10% korting is een simpel voorbeeld. Maar denk ook aan berichtjes met aantrekkelijke kortingen of extra’s na het verlaten van winkelwagens.

En dan nog een paar tips

Tip 1 ⮞ Bepaal je conversie doelen. Je KPI’s, Je metrics

Om je conversieratio te laten groeien is het belangrijk om te definiëren welke conversies je wilt maken. Je conversie doelen.

We geven een voorbeeld. Je bent eigenaar van een webshop met trendy high end sneakers. Op jullie webshop komen per week 1.000 bezoekers. Deze bezoekers bestellen gezamenlijk 20 paar sneakers. 

In dit geval is jullie conversiepercentage 2% per maand. Als je conversie doel is om dit percentage van 2% naar 3% te laten stijgen, dan haal je dus met dezelfde investering in websiteverkeer meer omzet. Dat is een helder doel.

Maar je kunt ook kijken naar dingen als ‘omzet per klant’ laten groeien of bij webshops het aantal orders dat direct wordt afgerekend, dat soort doelen. Op die manier zul je gerichter sturen.

Tip 2 ⮞ verzamel alle ideeën op één plek

Maak een lijst van alle verbeteringen, aanpassingen, functionaliteit die je wilt toevoegen. En ga daar mee aan het werk.

Tip 3 ⮞ Maak goede hypotheses

Probeer te verklaren waarom gedrag is zoals het is. En dingen gaan zoals ze gaan. Alleen dan kun je de beste oplossing bedenken.

Tip 4 ⮞ Doe!

Begin, zet elke dag een stapje. ‘Elke dag een beetje beter’ het is niet voor niets ons motto. Dus: test, test, test en test. Één kleine test geeft al zoveel inzicht waar je mee aan de slag kunt gaan.

Samengevat?

Met een stevige propositie, een goede technische en functionele basis zetten jullie de eerste stappen naar succes. Maar, kijk vooral ook door de ogen van een consument. En test! Durf te testen. Dan heb je een aardige basis te pakken van een succesvolle conversie optimalisatie aanpak.

Alles wat je wilde weten over conversie optimalisatie, specialist nodig?

We hebben in deze blog veel verteld over conversie optimalisatie, wat het is, waar je op moet letten. Maar ook concreet de stappen uitgewerkt die je kunt zetten om jullie conversie te verhogen.

Kom je er nu toch nog niet helemaal uit? Heb je hulp nodig? Of wil je meters maken? Schakel ons team van conversie specialisten in. How can we help? Laat je het ons weten? Bel 038 200 1600.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
Conversie optimalisatie
Wat zijn Google Posts?

Een Google Post is een kort, nieuwswaardig bericht dat verschijnt onder je bedrijfsgegevens via Google Mijn Bedrijf (GMB).

Conversie optimalisatie
Wat is een landingspagina?

Simpel gezegd: Een pagina waar een bezoeker op landt! Daar heb je de verklaring voor de naam landingspagina.