Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Een webwinkel, wat zijn de opties?!

Even iets bestellen in Amerika of Engeland? Binnen een paar klikken is het geregeld. Webwinkels zijn niet meer weg te denken uit onze wereld. En het World Wide Web, doet grenzen vervagen en biedt kansen! Zo zijn er de relatief kleine webwinkels die gerund worden vanaf een zolderkamertje tot aan webwinkels waar complete teams een dagtaak hebben aan het (klant)beheer en de afhandeling van orders. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com. Zij begonnen met een webwinkel en hebben inmiddels zelfs fysieke winkels geopend. Wat houdt dit nou precies allemaal in en waar moet en kun je aan denken om de kans op een succesvolle webwinkel te vergroten?

Sleutel tot succes

Het begint bij het begin. Wie denkt wel even een webwinkel te openen en daarmee succesvol te zijn, heeft het doorgaans mis. Een webwinkel is, zoals de naam al zegt, een winkel. En zo dien je hem ook te behandelen. Wil je er een succes van maken, dan heeft de winkel aandacht nodig. Stel jezelf daarom ook haalbare doelen, jij kent jouw branche, jij kent de producten en jij weet als geen ander wie jouw (potentiële) klant is, richt je webwinkel hier dan ook optimaal op in. Kies je markt, richt je je op de Nederlandse markt of liggen er kansen in het buitenland? Weet wat je klant zoekt, nodig heeft en eist en speel hier op in. Als je helder voor ogen hebt, wie je doelgroep is en wat je wilt bereiken, dan heb je de sleutel tot succes alvast in handen.

Gevonden worden

Het openen van de webwinkel is de eerste stap, maar nu moet je aan de wereld vertellen dat je er bent. Zorg daarom voor een goede vindbaarheid van jouw webwinkel. Het gebruik van goede metatags zijn bijvoorbeeld van belang voor de vindbaarheid van de webwinkel. Hoe nauwkeuriger en unieker deze zijn, hoe beter jouw site gevonden zal worden! Denk daarnaast goed na over teksten die je op de webwinkel plaatst. Ook deze zijn van belang voor een goede vindbaarheid. Naast een goede vindbaarheid kun je natuurlijk gebruik maken van Google Adwords of affiliate partijen die verkeer genereren naar je website.

Wees uitnodigend en schep vertrouwen

En dan komen de eerste bezoekers. Zorg ervoor dat je shop uitnodigend is en schep vertrouwen. Vertrouwen is een heel belangrijk sleutelwoord in de weg naar succes. Hoe zorg je ervoor dat jouw webwinkel als vertrouwd wordt gezien? Hier een aantal tips:

  • Zorg voor echte foto’s van jouw producten, probeer stockfoto’s zo veel mogelijk te vermijden als het om producten gaat.
  • Zorg voor een duidelijk en gebruiksvriendelijk design. Hoe langer het duurt voordat een potentiële koper bij het daadwerkelijke product is, hoe groter de kans is dat hij/zij afhaakt.
  • Plaats betaallogo’s duidelijk in beeld. Dit is een herkenning voor veel bezoekers die ook vertrouwen schept.
  • Vraag een SSL certificaat aan voor het bestelproces. Wanneer de koper het bestelproces in gaat, zie je bovenin een slotje verschijnen. Het SSL certificaat zorgt er voor dat de gegevens versleuteld en veilig het internet over gaan.
  • Het aanvragen van een Thuiswinkel waarborg is ook een optie, dit geeft de bezoekers een geruststellend gevoel. Je weet als bezoeker tenslotte dat de webwinkel voldoet aan de strenge eisen van Thuiswinkel waarborg!
  • Plaats regelmatig nieuwe content en nieuwe producten op de website/webwinkel. Zo laat je zien dat je actief bent.
  • Plaats klantervaringen op de website. Zo kunnen anderen lezen hoe kopers jouw dienstverlening hebben ervaren.
  • Vermeld duidelijk contactgegevens: Naam, Adres, Telefoonnummer, bankrekeningnummer, IBAN en BIC code, KVK nummer en BTW nummer. De laatste twee zijn zelfs verplicht om te vermelden.

Communiceer!

Communicatie is ontzettend belangrijk, zowel in beeld als in tekst. Zorg ervoor dat de webwinkel uitnodigt om eens lekker rond te gaan shoppen. Daar hoort ook een snelle performance bij, een goede productfiltering, kwalitatieve productfoto’s en informatie over de producten. Wees duidelijk en transparant over zaken als verzendkosten, zodat kopers niet voor verrassingen komen te staan wanneer zij de order willen gaan afrekenen. Vermeld duidelijk de levertijden en de retourprocedure van een bestelling. Wees duidelijk is het devies!

Bestelproces

Een bezoeker besluit tot actie over te gaan en een product aan te kopen. In feite begint dit proces zodra de bezoeker een product in de winkelwagen stopt. Maar dan? Laat je de klant een account aanmaken, waarvoor de nodige informatie ingevuld moet worden? Voordeel hiervan is dat de klant de volgende keer alleen maar hoeven in te loggen en dan sneller kan bestellen. Of kies je ervoor om zoveel mogelijk drempels weg te nemen en integreer je een ‘Snel Bestel’ proces in de shop. Mogelijkheden te over, het is dus zaak om de webwinkel optimaal aan te laten sluiten op je doelgroep. Vaak zijn bij webwinkels beide opties mogelijk: snel bestellen of een account aanmaken.

Betaalwijze

De producten zitten in de winkelwagen, de klant heeft zijn gegevens ingevuld, tijd om de bestelling af te rekenen. Maar welke keuzes geef je de bezoeker? Meerdere betaalmogelijkheden verhogen de conversie. Veel geziene betaalwijzen zijn iDEAL en PayPal, maar ook de optie om op rekening te bestellen zijn nog regelmatig in beeld. Er zijnBetaalwijzes webwinkel vele mogelijkheden, waarbij ook zeker de zogenoemde Payment Service Providers niet vergeten mogen worden. Dit zijn bedrijven die één volledig pakket aan bieden met hierin diverse betaalmogelijkheden, zoals iDeal, maar ook PayPal en bankgiro mogelijkheden. Voorbeelden hiervan zijn Buckaroo, MultiSafepay en Omnikassa. Het voordeel van een Payment Service Provider dat je een contract sluit met één bedrijf. Daarnaast bieden Payment Service Providers meerdere betaalmogelijkheden die ook internationaal ingezet kunnen worden. Een klein nadeel zijn de transactiekosten, per transactie betaal je als webwinkelhouder een klein bedrag.

Order afgerond, en nu?

Wanneer de klant de bestelling betaald heeft, wordt het tijd voor de afwikkeling van de order. Belangrijk hierbij is wederom de communicatie richting de klant. Toon na de betaling een duidelijk bericht aan de klant, zodat hij weet dat de betaling succesvol is verlopen. Dit is vaak ook het moment waarop de orderbevestings e-mail wordt verzonden. Laat de klant weten wat de levertermijn ongeveer zal zijn, informeer de klant zo goed en duidelijk mogelijk, zodat hij een correcte verwachting heeft.

Verzending

En hoe komt de bestelling nu daadwerkelijk bij de klant? Denk aan het afsluiten van contracten met partijen als GLS of PostNL. Uiteraard is er ook de mogelijkheid om PostNLhet product af te laten halen door de klant. Dit zou bijvoorbeeld kunnen bij een daarvoor bestemd afhaalpunt of wanneer je een fysieke winkel hebt, in de winkel zelf. Verkoop je kleine artikelen via de webshop, dan is het zelf versturen via de post natuurlijk een mooie optie. Communiceer duidelijk over verzendkosten, zeker wanneer je naar het buitenland gaat verzenden. Of er verzendkosten zijn en hoe hoog deze zijn, mag geen vraag zijn voor de koper.

Tevreden?

Een goede beoordeling van een klant is natuurlijk altijd fijn en kan een trigger zijn voor potentiële klanten om een aankoop in de webwinkel te doen. Even zo belangrijk is een ontevreden klant, door bijvoorbeeld een gastenboek of reviewmeter aan de webwinkel te koppelen, kun je dit monitoren. Van een ontevreden klant kun je natuurlijk ook weer een echte ambassadeur maken!

Klantenbinding en e-marketing

Zet je communicatiemomenten in een tijdlijn. Maak een jaarplan waarin je opneemt wat je allemaal gaat communiceren en aan wie gedurende het jaar. Richt je niet alleen op potentiële klanten of alleen op je bestaande klantenbestand, maak hier onderscheid in. Afhankelijk van je product of dienst uiteraard, is de ene doelgroep belangrijker, dan de andere. Social media spelen een belangrijke rol. Maak bijvoorbeeld een Facebookpagina aan waarop je acties plaatst en de allernieuwste producten. Ook Twitter is een veelgebruikt medium om korte berichten over bijvoorbeeld leuke ontwikkelingen de wijde wereld in te sturen. Nog mooier is natuurlijk dat klanten jouw producten delen via Facebook of Twitter! Het is dan ook slim om je productpagina’s te voorzien van de welbekende like, share en tweet buttons. Let wel op, wanneer je social media kanalen gaat inzetten, dan zul je ook tijd moeten besteden aan ‘webcare’.

Tot slot

Sta niet stil. De wereld is in ontwikkeling en dat zal jouw winkel ook moeten zijn. Speel in op wensen van je klanten en houd de wereld om je heen goed in de gaten. Voor je het weet loop je achter de feiten aan. Stilstand is achteruitgang zullen we maar zeggen.