Wil jij gaan verkopen op Bol.com of een andere marketplace?
5 juli 2022
Door Joyce Rademaker
Joyce Rademaker
Joyce Rademaker
Ondernemer / Strateeg / SEO

5 Concrete Vragen En Antwoorden Voor MKB Retailers Als Je Wilt Verkopen Op Bol.com (of andere marketplaces)

Ben je MKB Retailer? Heb je 1 of meer filialen en wil je online gaan verkopen? Bijvoorbeeld op Bol.com, je eigen webshop of andere marketplaces? Dan is dit echt een artikel voor jou!

Tenminste als je je afvraagt op welke manier je je producten het beste op Bol.com kunt krijgen.

Want, hoe krijg je je producten nou het beste op Bol.com? Welke tools gebruik je? Hoe hou je de voorraadposities, prijzen en überhaupt jullie aanbod up-to-date?

Misschien heb je al eens gekeken naar oplossingen als Channable of Channel Engine. Misschien heb je al een webshop die je voedt met data. Of misschien heb je al eens gekeken naar product feed tools en oplossingen.

Maar de hamvraag blijft:

winkelwagen webshop

Online verkopen op Bol.com als MKB Retailer; hoe pak je het aan?

In deze blog hebben we vijf concrete vragen voor je beantwoord. Vragen in relatie tot verkopen op Bol.com. Maar eigenlijk geldt het ook als je wilt verkopen op andere marketplaces of zelfs je eigen webshop.

Heb je vragen?
Wil je eens met ons ‘ballen’ voor een onafhankelijk advies? Wij werken al sinds 2004 voor de detailhandel, met een focus op fashion, schoenen, sport en outdoor. Én we kennen de meeste kassa oplossingen, POS systemen en vraagstukken wel. Dus voel je vrij, neem contact met ons op.

Als wij je niet kunnen helpen, dan kan ons netwerk dat misschien wel 😉

Vraag 1 - Heb ik een webshop nodig om op Bol.com te kunnen verkopen?

Het antwoord is nee. Niet perse. Maar het kan wel handig zijn.

Vanuit conversie perspectief kan het hebben van een eigen webshop slim zijn. Verkoop je producten waarop de kans op terugkerende klanten groot is? Dan is een eigen webshop absoluut aan te raden.

Daarnaast is er altijd een groep mensen die jou, als verkopende partij, nog even dubbelcheckt. En er zijn altijd mensen die een kijkje nemen op jouw eigen site of shop, want wellicht is het product daar goedkoper te verkrijgen. En sommige mensen kopen ook gewoon liever rechtstreeks van de MKB ondernemer.

Vanuit naamsbekendheid perspectief kan een eigen shop ook slim zijn. Verkopen op Bol.com betekent dat je onder de aandacht kunt komen bij een hele grote groep potentiële klanten. Met alle voordelen van dien. Ook hier geldt dat er altijd mensen zijn die jouw eigen webshop komen bezoeken.

Vraag 2 - Wat wordt jouw leading ‘bron’?

De fundamentele vraag is: “Welke bron wordt leading voor jouw online verkopen”. Stel je hebt een prachtige rijke webshop, dan kan het natuurlijk slim zijn om die als bron te gebruiken.

Maar, het kan juist nog slimmer en efficiënter zijn om jullie ERP of Kassasysteem (POS) leading te laten zijn en als basis te gebruiken voor je online verkopen op bijvoorbeeld Bol.com. Zelfs als je wel een shop hebt.

Wat voor jouw onderneming de beste oplossing is? Voel je vrij om ons te contacten en met ons te sparren. Onze missie is:

‘het leven van MKB retail zo makkelijk mogelijk maken met slimme software oplossingen’.

We helpen je graag!

Vraag 3 - Hoe krijg ik mijn producten zo makkelijk mogelijk op Bol.com?

Wij denken dat de slimste weg voor MKB Retail om op bijvoorbeeld Bol.com te gaan verkopen, zit in het inzetten van een SaaS platform als Channel Engine, Channable of Retail2Market. Zo weet je zeker dat jullie producten, prijzen en voorraden iedere dag netjes worden bijgewerkt.

Als je Channel Engine of Channable wilt gebruiken, dan heb je rijke data nodig. Een complete e-commerce omgeving bijvoorbeeld, met alle product omschrijvingen, afbeeldingen noem maar op. Die rijke data koppel je aan Channel Engine of aan Channable en vervolgens kun je zelf gaan ‘mappen’ om koppelingen richting marketplaces voor elkaar te maken.

Bij Retail2Market baseren ze zich juist op niet rijke data en wordt het ERP of kassasysteem (de POS) als basis gebruikt. De koppeling van jullie ERP of kassasysteem met het Retail2Market platform wordt voor je verzorgd. Jullie hoeven niet zelf te mappen of andere moeilijke instellingen te doen om te kunnen verkopen op de verschillende marketplaces.

Verderop lees je alles iets meer over Channel Engine en Channable versus Retail2Market.

Vraag 4 - Hoe houd ik mijn voorraad op Bol.com up-to-date?

Een belangrijke voorwaarde van Bol.com is dat je voorraad up-to-date is. ‘Nee’ verkopen is bij Bol.com geen optie. Als je te onbetrouwbaar bent voor de klant van bol.com, dan zal bol.com je ‘strikes’ geven.

Koppel dus niet zomaar je webshop, maar misschien beter je kassasysteem of voorraadpakket aan Bol.com. En laat je vooral ontzorgen door je voorraadposities automatisch bij te laten werken. Dat voorkomt nee verkopen.

Begin je net met verkopen op Bol.com, dan kun je de voorraad nog wel handmatig bijwerken. Maar als je meerdere bestellingen per week ontvangt, dan is het slim om dit proces snel te automatiseren.

Met platformen als Channel Engine, Channable en Retail2Market worden voorraadgegevens gesynchroniseerd. Wordt er besteld via Bol.com, dan wordt de voorraad in je shop of in je kassasysteem of ERP automatisch bijgewerkt.

verkopen op bol.com

Vraag 5 - Channel Engine en Channable versus Retail2Market

We gaan nog iets dieper in op de basis van de verschillende platformen. Welk platform bestaat nu voor wie en is waarop gebaseerd?

 

Met Channel Engine naar Bol.com

Channel Engine is een heel compleet, rijk, mooi en geschikt platform als je wilt gaan verkopen online op marketplaces.

Channel Engine gaat er echter vanuit dat je in de basis hele rijke product data hebt, dus van commerciële teksten tot foto’s de hele ‘mikmak’. Deze data koppel je met Channel Engine en vervolgens kun je in Channel Engine alles, per kanaal, in gaan stellen en inrichten.

Als je niet een compleet prachtig gevulde webshop of database hebt met alle data, dan is het een flinke klus om Channel Engine goed ingericht te krijgen. Veel Channel Engine gebruikers zijn dan ook de grotere retail spelers, merken en fabrikanten.

Goed om te weten:

Met Channable naar Bol.com

Channable biedt mogelijkheden voor feeds, integraties naar marketplaces en nog veel meer. Ook Channable gaat er vanuit dat je in de basis al rijke, complete data hebt. Vanuit je webshop of een andere database.

Deze data koppel je met Channable en vervolgens kun je in Channable alles in gaan stellen en aan de slag. Elke feed of elke koppeling die je wilt naar Google Shopping, Bol.com, Amazon, noem maar op. Je kunt het allemaal helemaal zelf creëren en per kanaal instellen en inrichten.

Afhankelijk van het pakket dat je afneemt zijn er wel beperkingen in het aantal producten, kanalen of bijvoorbeeld het gebruik van API koppelingen.

Goed om te weten:

Met Retail2Market verkopen op Bol.com

Bij Retail2Market ligt de nadruk op het ontzorgen van de MKB retailer. De doelgroep is de MKB Retailer met 1 of meer filialen. De Retailer die nog niet zijn rijke data in een volledige database heeft zitten.

Het maakt niet uit welk voorraadpakket, ERP of kassasysteem (POS) jullie gebruiken. Retail2Market koppelt altijd jullie bron aan het Retail2Market platform. Je hoeft jullie data dus niet aan te passen aan Retail2Market, maar Retail2Market past zich aan aan jullie data. En via Retail2Market wordt jullie productinformatie geautomatiseerd, inclusief bijbehorende voorraadposities, doorgezet naar Bol.com (of andere marketplaces) of bijvoorbeeld de eigen webshop.

Goed om te weten:

En dan nog even dit

Het is natuurlijk niet per definitie een succes om op Bol.com te gaan verkopen. De ervaringen lopen ontzettend uiteen en zijn afhankelijk van je productaanbod en vooral de vraag ernaar.

En daarnaast spelen andere zaken een belangrijke rol. Bied je een scherpe prijs? En hoeveel aanbod is er.

Wees je bewust van dit alles, voordat je zomaar zware investeringen gaat doen. En waarvan je niet zeker weet of je ze zult terugverdienen.

Wil je eerst meer weten? Of even met ons sparren over de mogelijkheden? We helpen je graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
WooCommerce Webshop
AVG en direct marketing

Heb je een website of webshop, dan is de kans groot dat je aan direct marketing doet. Misschien verstuur je wel een nieuwsbrief, een sms als de sale is ingegaan of nog een old skool folder.

WooCommerce Webshop
Met je webwinkel naar het buitenland? Een aantal tips!

Je hebt een goed lopende webwinkel. En zo nu en dan krijg je ook verzoekjes binnen of je jouw product ook kunt versturen naar het buitenland.
Hoe leuk zou dat zijn?! Nog meer mensen die jouw product kopen!