Home » Wat is er mogelijk met pakketbezorging in 2017?
Op 12 december 2014 publiceerde ik een blog item over het bezorgen van pakketten van webwinkels en de mogelijkheden hiervan. Leuk om te zien, is dat er een aantal reacties op binnen kwamen en mij aan het denken zette om dit blog item eens een vervolg te geven.
De ontwikkelingen gaan erg hard en een dikke twee jaar later blijkt er alweer genoeg veranderd te zijn.
In het blogitem van 2014 is te lezen:
CoolBlue is een mooi voorbeeld van een speler die hier mee experimenteert. Zij bieden de klant vele mogelijkheden als het gaat om bezorging. Bestel je iets bij CoolBlue? Dan kun je kiezen voor de ‘ standaard’ bezorging (24 uur later op de mat), op afspraak (de volgende dag binnen een gewenst tijdsvak), same day delivery (dezelfde dag nog) of ophalen bij een PostNL punt of een CoolBlue winkel. Bestel je op zaterdag? Dan wordt je pakketje gewoon op zondag bezorgd. CoolBlue is deze zomer begonnen met het experimenten met zondagbezorging.
2017
In 2017 zien wij bij deze grote webwinkel dat zij al deze opties nog steeds bieden. Uiteraard worden er voor de bezorging op afspraak en de Vandaag nog optie extra kosten berekend. Toch zie je ook een nieuwe optie: de avondlevering. Dit houdt in dat je het pakketje kunt laten afleveren tussen 18:00 uur en 21:30 uur. Wat ook opvalt, is dat de tijdslimiet waarbinnen je iets kan bestellen om het de volgende dag in huis te hebben, vergroot is. Bij CoolBlue geldt zelfs voor het merendeel van de artikelen: Voor 23:59 uur besteld, is de volgende dag al in huis. CoolBlue heeft naast PostNL ook hun eigen bezorgdienst gecreëerd. Zij bezorgen bijvoorbeeld witgoed producten zelf.
Laten we eens kijken naar Bol.com. In 2014 schreef ik dit:
Vanaf eind oktober biedt Bol.com ook de mogelijkheid om jouw bestelling op dinsdag- of donderdagavond af te laten leveren. De bestelling wordt dan tussen 18:00 uur en 21:30 uur afgeleverd. Waar er geen verzendkosten betaald hoeven te worden bij de standaard bezorging, gaan alle opties anders dan de ‘standaard’ bezorging gaan wel gepaard met extra kosten. Uit een recent onderzoek is gebleken dat de consument van nu geen verzendkosten belangrijker vindt dan de snelheid waarmee het bezorgd wordt.
2017
Ook Bol.com kon uiteraard niet achterblijven. Zij hebben naast de standaard bezorging (voor een bepaald tijdstip besteld, de volgende dag in huis) ook vele opties. Bol.com biedt nu: Vandaag bezorgd, Avondbezorging, Zondagbezorging, Maandagbezorging, Kies zelf jouw bezorgdag, Vandaag ophalen en bij een Afhaalpunt bezorgen. Zoals je ziet, hebben zij een aardige sprong gemaakt in de mogelijkheden die zij aanbieden.
Deze opties zijn niet beschikbaar bij alle producten die je kunt bestellen. Je kunt per product zien welke opties er van toepassing zijn als het gaat om bezorging. Als alle opties beschikbaar zijn, wordt dit duidelijk aangegeven.
In 2014 waren er ook een aantal internationale partijen die aan het testen waren met het bezorgen van pakketjes via een Drone. In december heeft Amazon een betatest gedaan in Engeland. Zij hebben toestemming gekregen van de overheid om de drones te gaan testen. Uiteraard kan niet alles met een drone vervoerd worden, dit gaat om pakketjes tot 2,2 kg.
Als ik alle bezorgopties bekijk die grote webwinkels zoals CoolBlue en Bol.com aanbieden, vraag ik mij af: zijn er nog meer opties mogelijk? Je zou bijna last van keuzestress krijgen met alle mogelijkheden!
Er zijn nog wel veel dingen die ik mij afvraag. Zo ben ik erg benieuwd naar cijfers van de opties, hoeveel consumenten betalen er voor om het dezelfde dag nog in huis te hebben? Is de standaard bezorging de meest gekozen optie?
Heeft de consument deze behoefte wel of wordt die behoefte juist gecreëerd door de vele opties te bieden? En worden consumenten juist hierdoor dus veeleisender?
En tsja….die drones….zou er een tijd komen waar dit gewoon de standaard is? Je niet meer raar opkijkt als je een vliegend en zoemend ding voorbij ziet komen die een pakketje bij zich heeft? De overheden goedkeuren dat de drones er vliegen?
Heel cliché, maar de tijd zal het leren. Op naar het blog item in 2019 🙂
Team F&J is het online marketing bureau in Zwolle voor MKB en Retail bedrijven die willen groeien.
Onze missie? Dat is ons motto: “Let’s Get You Growing! Elke dag een beetje meer”. Wij gaan voor online groei van onze klant. Onze visie? Wij geloven dat elke MKB of Retail ondernemer veel meer uit online kan halen.
Onze Perfecte Klant? Bedrijven met groeiambitie. Ondernemers die aan alles voelen dat er meer uit online te halen is. Én, die zin hebben om online te knallen. Ons Team F&J helpt bij het vervullen van die ambities.
Baileystraat 9a
8013RV Zwolle
Ma – Vr 09:00 tot 17:00
Of op afspraak
Team F&J jouw online marketing bureau in Zwolle.