Even iets bestellen in Amerika of Engeland? Binnen een paar klikken is het geregeld. Webwinkels zijn niet meer weg te denken uit onze wereld. En het World Wide Web, doet grenzen vervagen en biedt kansen! Zo zijn er de relatief kleine webwinkels die gerund worden vanaf een zolderkamertje tot aan webwinkels waar complete teams een dagtaak hebben aan het (klant)beheer en de afhandeling van orders. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com. Zij begonnen met een webwinkel en hebben inmiddels zelfs fysieke winkels geopend. Wat houdt dit nou precies allemaal in en waar moet en kun je aan denken om de kans op een succesvolle webwinkel te vergroten?
Het begint bij het begin. Wie denkt wel even een webwinkel te openen en daarmee succesvol te zijn, heeft het doorgaans mis. Een webwinkel is, zoals de naam al zegt, een winkel. En zo dien je hem ook te behandelen. Wil je er een succes van maken, dan heeft de winkel aandacht nodig. Stel jezelf daarom ook haalbare doelen, jij kent jouw branche, jij kent de producten en jij weet als geen ander wie jouw (potentiële) klant is, richt je webwinkel hier dan ook optimaal op in. Kies je markt, richt je je op de Nederlandse markt of liggen er kansen in het buitenland? Weet wat je klant zoekt, nodig heeft en eist en speel hier op in. Als je helder voor ogen hebt, wie je doelgroep is en wat je wilt bereiken, dan heb je de sleutel tot succes alvast in handen.
Het openen van de webwinkel is de eerste stap, maar nu moet je aan de wereld vertellen dat je er bent. Zorg daarom voor een goede vindbaarheid van jouw webwinkel. Het gebruik van goede metatags zijn bijvoorbeeld van belang voor de vindbaarheid van de webwinkel. Hoe nauwkeuriger en unieker deze zijn, hoe beter jouw site gevonden zal worden! Denk daarnaast goed na over teksten die je op de webwinkel plaatst. Ook deze zijn van belang voor een goede vindbaarheid. Naast een goede vindbaarheid kun je natuurlijk gebruik maken van Google Adwords of affiliate partijen die verkeer genereren naar je website.
En dan komen de eerste bezoekers. Zorg ervoor dat je shop uitnodigend is en schep vertrouwen. Vertrouwen is een heel belangrijk sleutelwoord in de weg naar succes. Hoe zorg je ervoor dat jouw webwinkel als vertrouwd wordt gezien? Hier een aantal tips:
Communicatie is ontzettend belangrijk, zowel in beeld als in tekst. Zorg ervoor dat de webwinkel uitnodigt om eens lekker rond te gaan shoppen. Daar hoort ook een snelle performance bij, een goede productfiltering, kwalitatieve productfoto’s en informatie over de producten. Wees duidelijk en transparant over zaken als verzendkosten, zodat kopers niet voor verrassingen komen te staan wanneer zij de order willen gaan afrekenen. Vermeld duidelijk de levertijden en de retourprocedure van een bestelling. Wees duidelijk is het devies!
Een bezoeker besluit tot actie over te gaan en een product aan te kopen. In feite begint dit proces zodra de bezoeker een product in de winkelwagen stopt. Maar dan? Laat je de klant een account aanmaken, waarvoor de nodige informatie ingevuld moet worden? Voordeel hiervan is dat de klant de volgende keer alleen maar hoeven in te loggen en dan sneller kan bestellen. Of kies je ervoor om zoveel mogelijk drempels weg te nemen en integreer je een ‘Snel Bestel’ proces in de shop. Mogelijkheden te over, het is dus zaak om de webwinkel optimaal aan te laten sluiten op je doelgroep. Vaak zijn bij webwinkels beide opties mogelijk: snel bestellen of een account aanmaken.
De producten zitten in de winkelwagen, de klant heeft zijn gegevens ingevuld, tijd om de bestelling af te rekenen. Maar welke keuzes geef je de bezoeker? Meerdere betaalmogelijkheden verhogen de conversie. Veel geziene betaalwijzen zijn iDEAL en PayPal, maar ook de optie om op rekening te bestellen zijn nog regelmatig in beeld.
Er zijn vele mogelijkheden, waarbij ook zeker de zogenoemde Payment Service Providers niet vergeten mogen worden. Dit zijn bedrijven die één volledig pakket aan bieden met hierin diverse betaalmogelijkheden, zoals iDeal, maar ook PayPal en bankgiro mogelijkheden. Voorbeelden hiervan zijn Buckaroo, MultiSafepay en Omnikassa. Het voordeel van een Payment Service Provider dat je een contract sluit met één bedrijf. Daarnaast bieden Payment Service Providers meerdere betaalmogelijkheden die ook internationaal ingezet kunnen worden. Een klein nadeel zijn de transactiekosten, per transactie betaal je als webwinkelhouder een klein bedrag.
Wanneer de klant de bestelling betaald heeft, wordt het tijd voor de afwikkeling van de order. Belangrijk hierbij is wederom de communicatie richting de klant. Toon na de betaling een duidelijk bericht aan de klant, zodat hij weet dat de betaling succesvol is verlopen. Dit is vaak ook het moment waarop de orderbevestings e-mail wordt verzonden. Laat de klant weten wat de levertermijn ongeveer zal zijn, informeer de klant zo goed en duidelijk mogelijk, zodat hij een correcte verwachting heeft.
En hoe komt de bestelling nu daadwerkelijk bij de klant? Denk aan het afsluiten van contracten met partijen als GLS of PostNL. Uiteraard is er ook de mogelijkheid om het product af te laten halen door de klant. Dit zou bijvoorbeeld kunnen bij een daarvoor bestemd afhaalpunt of wanneer je een fysieke winkel hebt, in de winkel zelf. Verkoop je kleine artikelen via de webshop, dan is het zelf versturen via de post natuurlijk een mooie optie. Communiceer duidelijk over verzendkosten, zeker wanneer je naar het buitenland gaat verzenden. Of er verzendkosten zijn en hoe hoog deze zijn, mag geen vraag zijn voor de koper.
Een goede beoordeling van een klant is natuurlijk altijd fijn en kan een trigger zijn voor potentiële klanten om een aankoop in de webwinkel te doen. Even zo belangrijk is een ontevreden klant, door bijvoorbeeld een gastenboek of reviewmeter aan de webwinkel te koppelen, kun je dit monitoren. Van een ontevreden klant kun je natuurlijk ook weer een echte ambassadeur maken!
Zet je communicatiemomenten in een tijdlijn. Maak een jaarplan waarin je opneemt wat je allemaal gaat communiceren en aan wie gedurende het jaar. Richt je niet alleen op potentiële klanten of alleen op je bestaande klantenbestand, maak hier onderscheid in. Afhankelijk van je product of dienst uiteraard, is de ene doelgroep belangrijker, dan de andere. Social media spelen een belangrijke rol. Maak bijvoorbeeld een Facebookpagina aan waarop je acties plaatst en de allernieuwste producten. Ook Twitter is een veelgebruikt medium om korte berichten over bijvoorbeeld leuke ontwikkelingen de wijde wereld in te sturen. Nog mooier is natuurlijk dat klanten jouw producten delen via Facebook of Twitter! Het is dan ook slim om je productpagina’s te voorzien van de welbekende like, share en tweet buttons. Let wel op, wanneer je social media kanalen gaat inzetten, dan zul je ook tijd moeten besteden aan ‘webcare’.
Sta niet stil. De wereld is in ontwikkeling en dat zal jouw winkel ook moeten zijn. Speel in op wensen van je klanten en houd de wereld om je heen goed in de gaten. Voor je het weet loop je achter de feiten aan. Stilstand is achteruitgang zullen we maar zeggen.
Team F&J is het online marketing bureau in Zwolle voor MKB en Retail bedrijven die willen groeien.
Onze missie? Dat is ons motto: “Let’s Get You Growing! Elke dag een beetje meer”. Wij gaan voor online groei van onze klant. Onze visie? Wij geloven dat elke MKB of Retail ondernemer veel meer uit online kan halen.
Onze Perfecte Klant? Bedrijven met groeiambitie. Ondernemers die aan alles voelen dat er meer uit online te halen is. Én, die zin hebben om online te knallen. Ons Team F&J helpt bij het vervullen van die ambities.
Baileystraat 9a
8013RV Zwolle
Ma – Vr 09:00 tot 17:00
Of op afspraak
Team F&J jouw online marketing bureau in Zwolle.