Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Met je webwinkel naar het buitenland? Een aantal tips!

Je hebt een goed lopende webwinkel. En zo nu en dan krijg je ook verzoekjes binnen of je jouw product ook kunt versturen naar het buitenland.
Hoe leuk zou dat zijn?! Nog meer mensen die jouw product kopen!

Maar waar begin je? Hoe ga je dat aanvliegen? En wat zijn de gewoontes van de klanten in het buitenland?

Verdiep je allereerst in het land, de inwoners en de online markt waar jij jouw producten wilt verkopen. Wat zijn de gewoontes? Waar wordt waarde aan gehecht?

Om je een idee te geven waar je op moet letten, geven wij je alvast een aantal tips.

België

Je denkt wellicht dat onze zuiderburen dezelfde dingen belangrijk vinden. Dat zal ongetwijfeld ook zo zijn op een aantal vlakken, maar er zijn zeker verschillen met de Nederlandse markt.

  • Bied verschillende mogelijkheden aan de klant om contact op te nemen. Denk hierbij aan e-mail,chat en telefoon.
  • Vlaams en Nederlands lijken veel op elkaar, echter zijn er ook veel verschillen. Als je de Belgische markt op wilt gaan, is het raadzaam om een native om hulp te vragen.
  • Belgische consumenten zijn gevoelig voor de prijs. Zij letten op de prijs-kwaliteitsverhouding.
  • Het afleveren van een pakketje bij de buren vinden onze zuiderburen niet prettig.
  • Bijna een kwart van de Belgische consumenten wil het pakketje het liefst ophalen bij een pick-up point.
  • Uitverkoop houden? De beste tijd voor kleding en schoenen is tussen 3 januari – 31 januari en 1 juli – 31 juli.

Duitsland

De Aldi en de Lidl, twee grote discounters die het wereldwijd goed doen. En beide vinden zij hun oorsprong in Duitsland. Een interessant gegeven, want:

  • Duitse consumenten vergelijken vaak prijzen en shoppen graag bij discount stores.
  • Bij het aankopen van duurzame goederen letten Duitse consumenten op: veiligheid, kwaliteit,prestige,comfort,gebruiksgemak en prijs. Bij het aankopen van alledaagse goederen wordt er vooral op de prijs gelet.
  • Duitse ondernemers concurreren liever op kwaliteit dan op de prijs. Het concurreren op prijs doen ze alleen als het echt nodig is.

Frankrijk

Een tikkeltje arrogant en nationalistisch; zo zien wij de Fransen. Dit komt ook weer terug in de wensen en verwachtingen die zij hebben ten aanzien van hun winkelgedrag.

  • Zoals wel bekend is, vinden Fransen hun eigen taal erg belangrijk. Websites in een andere taal of die slecht vertaald zijn, krijgen het zwaar.
  • Fransen hechten veel waarde aan goede service. Maak jij hun hoge verwachtingen niet waar? Dan stappen ze gewoon over naar de concurrent.
  • Wat de betalingen betreft, debit- en creditcards zijn nog steeds de belangrijkste online betaalmethodes. De digitale wallets krijgen wel een groter marktaandeel.
  • Fransen vinden het prettig als ze op tijd worden geïnformeerd over de levertijd en eventuele bijkomende verzendkosten. Gratis verzending is voor hen belangrijker dan snelle levering.
  • De Franse consument bepaalt graag zelf op welke dag het product geleverd wordt.

Als je lid (of een business partner) bent van Thuiswinkel waarborg, dan kun je daar gratis rapporten downloaden van verschillende Europese landen.