Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Een second screen, wat is dat eigenlijk?

De naam zegt het eigenlijk al, een tweede scherm. In dit geval is het tweede scherm je smartphone of een tablet. Op dat tweede scherm heb je toegang tot extra informatie over bijvoorbeeld een tv programma, de mensen in het programma of statistieken. Ook de Google Glass zal in de toekomst goed gebruikt kunnen worden als second screen. Maar ook die ene hashtag die gebruikt wordt op Twitter tijdens die ene conferentie is een vorm van interactiviteit en second screen. Ook studenten die een tablet in een collegezaal ter ondersteuning van het leerproces gebruiken, is een vorm van het gebruik van een second screen.

Second screen

Voorbeelden

Magazines
De meubelgigant Ikea maakt gebruik van extra toevoegingen op een smartphone of tablet. In de catalogus zijn een aantal pagina’s waar je een afbeelding kunt scannen. Wanneer de afbeelding gescand is, krijg je achtergrond informatie en aanvullende beelden te zien.
Kijk hier naar een filmpje van de toepassing van Ikea.

TV
Er zijn ook veel programma’s die het principe van een second screen gebruiken. Denk hierbij aan een programma als Weet ik veel. Dit programma werd recentelijk uitgezonden op RTL 4. Tijdens de uitzending krijg je als second screen gebruiker dezelfde vragen
voorgeschoteld als de kandidaten op televisie. Wanneer de show is afgelopen, krijg je ook je score te zien. Doordeweeks krijg je een aantal oefenvragen om zo goed mee te kunnen komen tijdens de uitzending. De talentenjachten maken ook veel gebruik van second screen. Wanneer je de app van de show op je smartphone of tablet hebt, kun je eenvoudig je stem uitbrengen op jouw favoriete deelnemer. Ook kun je hier extra materiaal bekijken en informatie terug vinden over de deelnemers.

Sport
Niet alleen bij entertainment programma’s wordt de second screen toegepast, maar ook bij sport wordt dit al gebruikt. Zo heeft de NOS een app waar je een doelpunt kunt terugkijkenSecond screen vanuit de positie die jij wilt. Je kunt je eigen camerastandpunt kiezen.
Naast deze leuke optie krijg je ook aanvullende informatie over spelers en speelsteden.

In Amerika hebben ze tegenwoordig ook de optie om, wanneer je in het bezit bent van een Google Glass, deze als second screen te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld bij een honkbal wedstrijd op je second screen de statistieken bekijken van de slag, zoals de snelheid en afstand.

Films
Ook is er in Nederland een film uitgebracht waarbij je de telefoon als second screen gebruikt. De film heet: App De film. Je download een app op je telefoon, opent deze en neemt plaats in de bioscoop. De film begint. Op het moment dat de hoofdrolspeler een bericht krijgt, trilt jouw telefoon ook. Gedurende de film los je het mysterie op dat zich afspeelt in de film.

Second screen

Waarom second screen?

De smartphone en de tablet zijn nagenoeg niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Wanneer we op de bank zitten en televisie kijken, ligt een van de twee devices vaak bij ons in de buurt. Waarom zou je deze dan niet betrekken bij het programma? Voor zowel de gebruiker van de second screen, als voor de aanbieder zijn er voordelen te benoemen. Voor de aanbieder zijn onderstaande punten belangrijk voor het gebruik maken van een second screen:

  • Een langer contactmoment
    Met de komst van de mogelijkheden van een second screen, is het ook mogelijk om het contact met de kijker/gebruiker vast te houden en ook langer te maken. Waar eerder alles ophield als het programma of evenement was afgelopen, kun je nu ook buiten de uitzendmomenten contact houden met de kijker/gebruiker. Ook zorgt het tweede scherm er voor dat de aandacht vastgehouden en versterkt wordt door de mogelijkheden die de app biedt en het interactieve aspect.
  • Betrokkenheid
    Mensen hebben de behoefte om ergens bij te horen. Door het gebruik van second screen kunnen gebruikers gemakkelijk in contact komen met anderen. Hierdoor is community vorming mogelijk en voelen mensen zich betrokken. Iedereen die gebruik maakt van de app heeft tenslotte dezelfde interesse, namelijk dat ene, bepaalde programma waar je over praat. Op de social media kunnen de gebruikers met elkaar in contact komen, bijvoorbeeld door het gebruik van een hashtag op Twitter. Zo zie je eenvoudig wie er ook naar het programma kijkt. Dit wordt ook veel gebruikt bij seminars, conferenties of andere vormen van bijeenkomsten. Steeds vaker hoor je hier: Twitter mee met #…… Zo is het mogelijk om alle tweets van iedereen die met die # een tweet verstuurd, te tonen op één plek.
  • Beleving
    Door de gebruiker actief mee te laten doen, zal de beleving omhoog schieten. Wanneer je meedoet, heb je het gevoel ergens bij te horen. Door achtergrondinformatie te bekijken over bijvoorbeeld een zangeres in een talentenjacht, beleef je de show toch wel anders en kijk je wellicht net weer anders tegen het optreden aan. Wat te denken van het gebruik van een # bij een seminar? Wanneer alle tweets getoond worden met die hashtag, komt ook jouw tweet met die leuke foto van de presentatie in beeld.
  • Feedback
    Door het gebruik van een second screen, krijg je als programmamaker veel waardevolle feedback. Wat vindt het publiek er van? Welke discussies of gesprekken ontstaan er op de sociale media?

Zelf second screen ervaren

Wil je zelf ook ervaren wat een second screen toevoegt? Als je sportliefhebber bent, heb je geluk. Gedurende de laatste week van het WK kun je de NOS FIFA WK 2014-app gebruiken als tweede scherm. Je kunt hiermee ook buiten de wedstrijden om leuke informatie en video’s terugvinden.
Maar wat te denken van de Tour de France? Ook dit sportevenement is dit weekend weer van start gegaan. Kijk hier voor de apps die je kunt downloaden voor de Tour de France. Zal dit gaan doorzetten in de toekomst of verdwijnt dit fenomeen weer? We gaan het zien!
Bronnen:
Marketingfacts App de Film / Adformatie / Spot.nl / Kijkonderzoek.nl / iCulture / Frankwatching

Google Gsuite reseller
Goede functionele website gebouwd! Denken met je mee, ook voor verbetering van de vindbaarheid van de website en verdere marketing.
Arnoud van Guilik
Wij zijn al jaren klant bij F&J naar volle tevredenheid!
Rikels Slaapexperts
Ria Suos
Als groeiend glasbedrijf in de particuliere sector bied FenJ een perfect partnerschap voor onze online marketing! Goed meedenken, ideeën, creativiteit en een luisterend oor werpt zijn vruchten af in onze commercie. Beter vindbaar op het world wide web zorgt voor meer opdrachten. Kort geleden met Joyce Rademaker een strategie sessie gehad (aanrader voor elke ondernemer). Hieruit blijkt dat wij nog meer uit online marketing kunnen halen en zal FenJ hierbij weer een grote rol spelen voor de juiste content en know-how!Met vriendelijke groeten, Tino KwakkelKwakkelglas Glaszetbedrijf.Lees meer
Tino Kwakkel
F&J webcreation is sinds enkele jaren de vaste online 'leverancier' voor Space Winner. In deze periode hebben zij laten zien een goed, betrouwbaar, flexibel en betaalbaar product te kunnen leveren door middel van hun eigen CMS. Hoewel er tegenwoordig tal van open source alternatieven zijn, is dat voor ons geen reden geweest over te stappen. Tot op heden kent het CMS voor ons geen of nauwelijks beperkingen. Mark, Kim Fred en Joyce denken met je mee, zitten niet op de klok en zijn bovendien makkelijk in de omgang. De programmeurs (die ik niet ken) weten de werkzaamheden snel en goed uit te voeren. Voor F&J zou ik een vaste samenwerking met een hele goede online marketeer een aanwinst en voor de toekomst eigenlijk ook een must vinden. Ik kan dit bedrijf bij iedereen warm aanbevelen! (Space Winner Self Storage)Lees meer
Joost Kleine Snuverink
Al een paar jaar werken we naar volle tevredenheid samen met F&J Webcreation. De technische realisatie van onze website en sinds kort ook onze mobiele website met CMS is door F&J uitgevoerd en alles functioneert prima naar wens.Lijnen zijn kort, snel schakelen, meedenken; top! Lees meer
Albertine Jongsma
Een geweldig team. Gedreven, professioneel , afspraak is afspraak, stipt, communicatief - ze gaan voor de klant en het eindresultaat. Langdurig zeer prettig samengewerkt met de realisatie van mijn nieuwe website voor PC, tablet en mobiel. F&J Webcreation krijgt 5 sterren van mij; dubbel en dwars verdiend!Lees meer
Marc Vorgers
In een project voor een gemeenschappelijke opdrachtgever heb ik voor het eerst mogen samenwerken met F&J Webcreation en ik kan wel stellen dat die samenwerking uitermate prettig tot stand kwam en al die tijd alleen nog maar beter werd.Het team staat open voor suggesties, afspraken worden nagekomen, planningen gehaald conform aanbieding en er komen nooit spreekwoordelijke konijntjes uit de hoed.Als je op zoek bent naar een webdesign club, dan is F&J een echte aanrader!Lees meer
Eduard de Boer