Een slimme tv, een slimme wasmachine, slimme koelkast, slimme thermostaat, slimme broodrooster; verzin het maar en het is al slim. Nadenken? Dat hoef je steeds minder te doen. De technologie ontwikkelt zich zodanig dat er voor je wordt nagedacht. Een onderdeel van het Internet of Things.
Op basis van de gegevens die verzameld zijn, worden er mooie algoritmes ontwikkeld voor jou. De gewenste temperatuur in jouw huis, de houdbaarheid van de melk in je koelkast en jouw wensen ten aanzien van geroosterd brood zijn bekend. Maar. Kun je zelf dan niet meer zien of ruiken wanneer iets over de houdbaarheidsdatum is?
Nog een voorbeeld. Apple met de automodus. Een modus die je notificaties blokkeert als de snelheid waarmee je je verplaatst ineens toeneemt. Handig toch? Of eigenlijk best bizar? We weten toch allemaal dat het levensgevaarlijk is om te appen of bellen tijdens het rijden.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed dat het er komt, maar het zet mij wel aan het denken. MOET je echt ALTIJD bereikbaar zijn? Kun je juist niet genieten van de rust in de auto en je telefoon in je tas of jas laten op de stille modus?
UPDATE
Dat veel jonge mensen (en ook heus wel de wat oudere) telefoon verslaafd zijn, is geen nieuws. Er wordt regelmatig geroepen dat de fabrikanten er een wat meer aan zouden moeten doen om dat tegen te gaan. Waarom de fabrikanten? Omdat de makers van de apps die verslavend werken, zoals Facebook, Instagram en spelletjes zoals Candy Crush het echt niet gaan doen.
Apple kondigde tijdens de presentatie van iOs 12 op 4 juni een nieuwe feature aan met de naam Screen Time. Hiermee bepaal je hoeveel tijd je in apps doorbrengt. Ook kun je in rapportages zien welke apps je hoelang hebt gebruikt. Wil je Instagram maar maximaal 30 min per dag gebruiken? No problemo, dat kun je instellen met App Limit.
Toch lief hè, van Apple. Dat ze je helpen met je telefoonverslaving
De technologie ontwikkelt zich in moordend tempo. Zo ook de artificial intelligence, de apparaten die ‘intelligent’ zijn en met je mee denken. Super handig zou je denken.
Dat is het op sommige vlakken ook ongetwijfeld, maar je komt toch op de vraag: wat gebeurt er met mijn privacy en de data? En worden we zo niet veel kwetsbaarder als het gaat om gehackt worden?
Bedrijven die weten wat jij in je koelkast hebt, of het over datum gaat, hoe jij je brood roostert en wat jouw voorkeurstemperatuur is in de woonkamer. Informatie die zij gebruiken en ook doorverkopen en jij weer marketinguitingen krijgt die hier op afgestemd zijn. Dit is geen toekomstmuziek, maar speelt nu al. En het zal alleen maar meer worden.
Onschuldig op zich, een gehackte broodrooster. Maar wat als het op hoger niveau mis gaat? Dus bij bedrijven die een boel data hebben, banken of pinautomaten. Dan komen er veel gegevens (big data) vrij waarin andere bedrijven geïnteresseerd zijn. En waar dan de gegevens terecht komen, dat is de grote vraag. Neem van mij aan, dat zijn geen plekken waar je jouw gegevens wilt hebben. We hebben recent gezien hoe het mis kan gaan met Facebook en Cambridge Analytica.
Maar moet de mens niet slimmer worden in plaats van de technologie? Nike heeft hier een mooi voorbeeld van met Nike on Demand. Je praat tegen een persoon en niet tegen een bot. Een mooie combinatie van mens en technologie.
Toch nog even terugkomend op de slimme broodrooster, die vond ik zelf erg komisch. Je kunt nu de perfect geroosterde boterham maken met je smartphone. Wie had die behoefte nou niet!
En niet te vergeten deze koelkast. De deur open doen is natuurlijk ook een opgave. Dus klop 2x op het raampje en tadaaaa: je ziet wat er in ligt!
Is de slimme apparatuur wel zo slim als het gepresenteerd wordt? Of wordt het in de toekomst zoals in Wall – E?
In plaats van online shoppen, ga je weer eens de stad in. Met 4 kledingstukken sta je in de rij voor de paskamer, daar waar het licht ontzettend flatteus is. Eindelijk! Een paskamer vrij! Enthousiast pas je alles en natuurlijk, van 2 is de maat niet goed en eigenlijk zou je ook nog wel een bijpassende broek willen hebben.
Team F&J is het online marketing bureau in Zwolle voor MKB en Retail bedrijven die willen groeien.
Onze missie? Dat is ons motto: “Let’s Get You Growing! Elke dag een beetje meer”. Wij gaan voor online groei van onze klant. Onze visie? Wij geloven dat elke MKB of Retail ondernemer veel meer uit online kan halen.
Onze Perfecte Klant? Bedrijven met groeiambitie. Ondernemers die aan alles voelen dat er meer uit online te halen is. Én, die zin hebben om online te knallen. Ons Team F&J helpt bij het vervullen van die ambities.
Baileystraat 9a
8013RV Zwolle
Ma – Vr 09:00 tot 17:00
Of op afspraak
Team F&J jouw online marketing bureau in Zwolle.