Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Het level van digitalisering gaat hard omhoog met de komst van de smartphones, smartwatches en vele andere ontwikkelingen. Een onderdeel hiervan is wearables. Dit zijn mobiele devices die je op het lichaam draagt. Denk hierbij aan de smartwatches, zoals de de Samsung Gear fit en de Pebble watch. Maar ook brillen als de Oculus Rift en Google Glass zijn wearables die in rap tempo hun opmars maken.

Wearables; nieuwe trend?

Een horloge is tot daar aan toe, maar een bril met een schermpje er in verwerkt….wie ziet zichzelf daar nu mee lopen? Het lijkt nog een futuristisch beeld, maar waarschijnlijk wordt dit sneller het straatbeeld dan je zou denken. Als voorbeeld de mobiele telefoon. In 1998 is het volgende filmpje opgenomen.
Ja, een mobiele telefoon. Wat moet je er mee? Onzin toch? Een paar jaar later was de mobiele telefoon niet meer weg te denken. De tegenstrijdigheid hierin komt door een mental gap, de ontwikkelingen gaan eigenlijk harder dan wij zelf.
Tegenwoordig is het smsen vervangen door Whatsapp of andere mogelijke vormen van communicatie via de mobiele telefoon. En was er wel zo veel behoefte aan een smartphone waarop je buienradar kunt bekijken en 24 uur per dag bereikbaar bent? Nee, wij als consument hadden die behoefte niet zo zeer. Het klonk meer als een mooi toekomstbeeld. Tot 9 januari 2007. Op die dag presenteerde Steve Jobs van Apple de eerste iPhone. Dit was het begin van een revolutie op het gebied van mobiele telefoons. De smartphones waren voorheen nog een gadget voor een aantal mensen. Met de komst van de iPhone braken smartphones definitief door. Opeens wilde iedere consument zo’n telefoon waar je alles mee kon. En nu? Nu is iedereen gewend aan het gemak wat het met zich mee brengt.
Zou dit ook zo gaan met bijvoorbeeld Google Glass? Als je nu een Google Glass ziet, kun je je niet voorstellen dat je met zo’n ding over straat loopt of dit gebruikt voor zakelijke doeleinden.

We zoomen iets verder in op de Google Glass.

Wat is Google Glass?

De kans is groot dat je al een keer iets hebt gehoord over Google Glass. Dit is een augmented reality headset die werkt via Bluetooth.Commandos GG
Google Glass is een actueel voorbeeld van een wearable waarvan verwacht wordt dat deze een flinke opmars gaat maken. Het is simpelweg niets meer dan een bril met een schermpje waarop je informatie kunt zien. De bril is via Bluetooth gekoppeld aan je smartphone. Met de bril kun je waar ter wereld ook jouw beeld vastleggen en delen, maar ook informatie opvragen. De informatie die je op jouw smartphone kunt bekijken, kun je ook aanroepen op het schermpje die verwerkt zit in de Google Glass. Je koppelt de bril aan een Google account. Alle foto’s en video’s die je met de bril maakt ,worden rechtstreeks geüpload naar je Google Drive. Zo kun je gemakkelijk de afbeeldingen en video’s benaderen.

Wat kun je er mee?

Een situatieschetsje:
Je wordt wakker in Parijs en wilt die dag naar de Eiffeltoren. Je zet de Google Glass op en zegt: Ok glass. Directions to the Eiffel Tower. Binnen enkele seconden zie je de navigatie in dGGe rechter bovenhoek van je bril.
Eenmaal aangekomen bij de Eiffeltoren wil je wel eens wat meer weten over dit monument. Bijvoorbeeld hoe hoog de toren is! Wanneer je een Google Glass op hebt geef je het commando: Ok glass. Google: How tall is the Eiffeltower?

 

Op je scherm verschijnt de opgevraagde informatie.GG2
Weten wanneer de toren gebouwd is? Ok glass. Google: When was it built. Wederom verschijnt de opgevraagde informatie op het schermpje.
Na deze informatie wordt het tijd om eens een foto te maken! Ok glass, take a picture. Wat een leuke foto! Die wil je maar wat graag delen met je vrienden. Ok glass, share with friends. En zo heb je binnen een aantal de seconden de foto gedeeld met vrienden.

Gebruik

Dit is een voorbeeldje van recreatief gebruik van de Google Glass. Nu zijn er natuurlijk nog veel meer toepassingsgebieden te bedenken om de bril in te zetten.
Wat te denken van inspecties aan bijvoorbeeld een vliegtuig of machines in een fabriek? Je hebt twee handen vrij en kunt alle benodigde informatie oproepen met alleen het gebruik van je stem.
Maar ook in het ziekenhuis kan de bril van toepassing. Zo heeft het Radboud ziekenhuis in Nijmegen al een operatie achter de rug waarbij de Google Glass gebruikt werd. De beelden van de operatie werden doorgestuurd naar studenten die op deze manier mee konden kijken met de operatie. Maar ook voor de verslaglegging van een chirurg is de bril een ideaal hulpmiddel. Hij kan gemakkelijk foto’s maken om te gebruiken in zijn documentatie.
Zo zijn er nog talloze mogelijkheden voor het gebruik van de Google Glass te bedenken, zowel op privé als zakelijk gebied.

De donkere kant van Google Glass

Naast alle leuke features die de bril biedt, zit er ook een ‘donkere’ kant aan. Het onderwerp privacy is een hot item, nadat er bekend is geworden dat de NSA (een Amerikaanse geheime dienst) de gegevens van vele Amerikanen kon inzien. Inmiddels zijn we er wel achter dat er een flinke donkere kant zit aan het leven op internet.
Zo ook aan de Google Glass. Deze is voorzien van een camera waarmee je video’s en foto’s kunt maken. Maar wanneer iemand zo’n bril op heeft en tegenover je zit in de trein, wie zegt dan dat deze persoon jou niet filmt of op de foto zet? Daarnaast als drager van de bril, wie zegt dat onze vrienden bij Google niet met je mee kijken? En deze gegevens vastleggen?
Apps voor gezichtsherkening zijn tot op heden niet toegestaan door Google, maar het is wachten op het moment dat dit wel gaat gebeuren.
In Amerika is de explorer version van Google Glass nu verkrijgbaar. De bril is voor Amerikanen beschikbaar voor een bedrag van 1500 dollar. Er zijn nu al verscheidene locaties waar de Google Glass niet gebruikt mag worden, zoals in horecagelegenheden of bepaalde instanties. Je wordt geacht hier de glass af te zetten en uit te zetten.
Google heeft echter al wel nagedacht hier over en doet een beroep op de normen en waarden van de dragers en verzoekt hen geen Glasshole te worden. Een leuk filmpje hierover staat hier.

En nu?

Wordt dit het straatbeeld? Iedereen met een Google Glass of een andere augmented reality bril? Uiteraard reageren we nu met: Nee, dat zal wel niet, dat ziet er niet uit. Maar dat hebben we ook gezegd over de mobiele telefoon…..

Mijn ervaring

Onlangs heb ik een seminar van de Rabobank bezocht over de Google Glass. Ik was een van de drie gelukkigen die de Glass ook mocht proberen! Benieuwd naar mijn ervaring? Klik hier!

Wearables

Bronnen:
Presentatie Herman van Bolhuis / Support pagina Google Glass / YouTube

Google Gsuite reseller
Goede functionele website gebouwd! Denken met je mee, ook voor verbetering van de vindbaarheid van de website en verdere marketing.(Translated by Google)Good functional website built! Think along with you, also for improving the findability of the website and further marketing.Lees meer
Arnoud van Guilik
Wij zijn al jaren klant bij F&J naar volle tevredenheid!
Rikels Slaapexperts
Ria Suos
Als groeiend glasbedrijf in de particuliere sector bied FenJ een perfect partnerschap voor onze online marketing! Goed meedenken, ideeën, creativiteit en een luisterend oor werpt zijn vruchten af in onze commercie. Beter vindbaar op het world wide web zorgt voor meer opdrachten. Kort geleden met Joyce Rademaker een strategie sessie gehad (aanrader voor elke ondernemer). Hieruit blijkt dat wij nog meer uit online marketing kunnen halen en zal FenJ hierbij weer een grote rol spelen voor de juiste content en know-how!Met vriendelijke groeten, Tino KwakkelKwakkelglas Glaszetbedrijf.Lees meer
Tino Kwakkel
F&J webcreation is sinds enkele jaren de vaste online 'leverancier' voor Space Winner. In deze periode hebben zij laten zien een goed, betrouwbaar, flexibel en betaalbaar product te kunnen leveren door middel van hun eigen CMS. Hoewel er tegenwoordig tal van open source alternatieven zijn, is dat voor ons geen reden geweest over te stappen. Tot op heden kent het CMS voor ons geen of nauwelijks beperkingen. Mark, Kim Fred en Joyce denken met je mee, zitten niet op de klok en zijn bovendien makkelijk in de omgang. De programmeurs (die ik niet ken) weten de werkzaamheden snel en goed uit te voeren. Voor F&J zou ik een vaste samenwerking met een hele goede online marketeer een aanwinst en voor de toekomst eigenlijk ook een must vinden. Ik kan dit bedrijf bij iedereen warm aanbevelen! (Space Winner Self Storage)Lees meer
Joost Kleine Snuverink
Al een paar jaar werken we naar volle tevredenheid samen met F&J Webcreation. De technische realisatie van onze website en sinds kort ook onze mobiele website met CMS is door F&J uitgevoerd en alles functioneert prima naar wens.Lijnen zijn kort, snel schakelen, meedenken; top! Lees meer
Albertine Jongsma
Een geweldig team. Gedreven, professioneel , afspraak is afspraak, stipt, communicatief - ze gaan voor de klant en het eindresultaat. Langdurig zeer prettig samengewerkt met de realisatie van mijn nieuwe website voor PC, tablet en mobiel. F&J Webcreation krijgt 5 sterren van mij; dubbel en dwars verdiend!Lees meer
Marc Vorgers
In een project voor een gemeenschappelijke opdrachtgever heb ik voor het eerst mogen samenwerken met F&J Webcreation en ik kan wel stellen dat die samenwerking uitermate prettig tot stand kwam en al die tijd alleen nog maar beter werd.Het team staat open voor suggesties, afspraken worden nagekomen, planningen gehaald conform aanbieding en er komen nooit spreekwoordelijke konijntjes uit de hoed.Als je op zoek bent naar een webdesign club, dan is F&J een echte aanrader!Lees meer
Eduard de Boer