De smartphone en de tablet zijn nagenoeg niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Wanneer we op de bank zitten en televisie kijken, ligt een van de twee devices vaak bij ons in de buurt. Waarom zou je deze dan niet betrekken bij het programma? Voor zowel de gebruiker van de second screen, als voor de aanbieder zijn er voordelen te benoemen. Voor de aanbieder zijn onderstaande punten belangrijk voor het gebruik maken van een second screen:
- Een langer contactmoment
Met de komst van de mogelijkheden van een second screen, is het ook mogelijk om het contact met de kijker/gebruiker vast te houden en ook langer te maken. Waar eerder alles ophield als het programma of evenement was afgelopen, kun je nu ook buiten de uitzendmomenten contact houden met de kijker/gebruiker. Ook zorgt het tweede scherm er voor dat de aandacht vastgehouden en versterkt wordt door de mogelijkheden die de app biedt en het interactieve aspect. - Betrokkenheid
Mensen hebben de behoefte om ergens bij te horen. Door het gebruik van second screen kunnen gebruikers gemakkelijk in contact komen met anderen. Hierdoor is community vorming mogelijk en voelen mensen zich betrokken. Iedereen die gebruik maakt van de app heeft tenslotte dezelfde interesse, namelijk dat ene, bepaalde programma waar je over praat. Op de social media kunnen de gebruikers met elkaar in contact komen, bijvoorbeeld door het gebruik van een hashtag op Twitter. Zo zie je eenvoudig wie er ook naar het programma kijkt. Dit wordt ook veel gebruikt bij seminars, conferenties of andere vormen van bijeenkomsten. Steeds vaker hoor je hier: Twitter mee met #…… Zo is het mogelijk om alle tweets van iedereen die met die # een tweet verstuurd, te tonen op één plek. - Beleving
Door de gebruiker actief mee te laten doen, zal de beleving omhoog schieten. Wanneer je meedoet, heb je het gevoel ergens bij te horen. Door achtergrondinformatie te bekijken over bijvoorbeeld een zangeres in een talentenjacht, beleef je de show toch wel anders en kijk je wellicht net weer anders tegen het optreden aan. Wat te denken van het gebruik van een # bij een seminar? Wanneer alle tweets getoond worden met die hashtag, komt ook jouw tweet met die leuke foto van de presentatie in beeld. - Feedback
Door het gebruik van een second screen, krijg je als programmamaker veel waardevolle feedback. Wat vindt het publiek er van? Welke discussies of gesprekken ontstaan er op de sociale media?
Zelf second screen ervaren
Wil je zelf ook ervaren wat een second screen toevoegt? Als je sportliefhebber bent, heb je geluk. Gedurende de laatste week van het WK kun je de NOS FIFA WK 2014-app gebruiken als tweede scherm. Je kunt hiermee ook buiten de wedstrijden om leuke informatie en video’s terugvinden.
Maar wat te denken van de Tour de France? Ook dit sportevenement is dit weekend weer van start gegaan. Kijk hier voor de apps die je kunt downloaden voor de Tour de France. Zal dit gaan doorzetten in de toekomst of verdwijnt dit fenomeen weer? We gaan het zien!
Bronnen:
Marketingfacts / App de Film / Adformatie / Spot.nl / iCulture / Frankwatching