Wat is second screen?

7 juli 2014
Door Team F&J
Team F&J
Content Marketeer

Een second screen, wat is dat eigenlijk?

De naam zegt het eigenlijk al, een tweede scherm. In dit geval is het tweede scherm je smartphone of een tablet. Op dat tweede scherm heb je toegang tot extra informatie over bijvoorbeeld een tv programma, de mensen in het programma of statistieken. Ook de Google Glass zal in de toekomst goed gebruikt kunnen worden als second screen. Maar ook die ene hashtag die gebruikt wordt op Twitter tijdens die ene conferentie is een vorm van interactiviteit en second screen. Ook studenten die een tablet in een collegezaal ter ondersteuning van het leerproces gebruiken, is een vorm van het gebruik van een second screen.

Voorbeelden

Magazines
De meubelgigant Ikea maakt gebruik van extra toevoegingen op een smartphone of tablet. In de catalogus zijn een aantal pagina’s waar je een afbeelding kunt scannen. Wanneer de afbeelding gescand is, krijg je achtergrond informatie en aanvullende beelden te zien.
Kijk hier naar een filmpje van de toepassing van Ikea.

TV
Er zijn ook veel programma’s die het principe van een second screen gebruiken. Denk hierbij aan een programma als Weet ik veel. Dit programma werd recentelijk uitgezonden op RTL 4. Tijdens de uitzending krijg je als second screen gebruiker dezelfde vragen
voorgeschoteld als de kandidaten op televisie. Wanneer de show is afgelopen, krijg je ook je score te zien. Doordeweeks krijg je een aantal oefenvragen om zo goed mee te kunnen komen tijdens de uitzending. De talentenjachten maken ook veel gebruik van second screen. Wanneer je de app van de show op je smartphone of tablet hebt, kun je eenvoudig je stem uitbrengen op jouw favoriete deelnemer. Ook kun je hier extra materiaal bekijken en informatie terug vinden over de deelnemers.

Sport
Niet alleen bij entertainment programma’s wordt de second screen toegepast, maar ook bij sport wordt dit al gebruikt. Zo heeft de NOS een app waar je een doelpunt kunt terugkijkenSecond screen vanuit de positie die jij wilt. Je kunt je eigen camerastandpunt kiezen.
Naast deze leuke optie krijg je ook aanvullende informatie over spelers en speelsteden.

In Amerika hebben ze tegenwoordig ook de optie om, wanneer je in het bezit bent van een Google Glass, deze als second screen te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld bij een honkbal wedstrijd op je second screen de statistieken bekijken van de slag, zoals de snelheid en afstand.

Films
Ook is er in Nederland een film uitgebracht waarbij je de telefoon als second screen gebruikt. De film heet: App De film. Je download een app op je telefoon, opent deze en neemt plaats in de bioscoop. De film begint. Op het moment dat de hoofdrolspeler een bericht krijgt, trilt jouw telefoon ook. Gedurende de film los je het mysterie op dat zich afspeelt in de film.

Waarom second screen?

De smartphone en de tablet zijn nagenoeg niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Wanneer we op de bank zitten en televisie kijken, ligt een van de twee devices vaak bij ons in de buurt. Waarom zou je deze dan niet betrekken bij het programma? Voor zowel de gebruiker van de second screen, als voor de aanbieder zijn er voordelen te benoemen. Voor de aanbieder zijn onderstaande punten belangrijk voor het gebruik maken van een second screen:

  • Een langer contactmoment
    Met de komst van de mogelijkheden van een second screen, is het ook mogelijk om het contact met de kijker/gebruiker vast te houden en ook langer te maken. Waar eerder alles ophield als het programma of evenement was afgelopen, kun je nu ook buiten de uitzendmomenten contact houden met de kijker/gebruiker. Ook zorgt het tweede scherm er voor dat de aandacht vastgehouden en versterkt wordt door de mogelijkheden die de app biedt en het interactieve aspect.
  • Betrokkenheid
    Mensen hebben de behoefte om ergens bij te horen. Door het gebruik van second screen kunnen gebruikers gemakkelijk in contact komen met anderen. Hierdoor is community vorming mogelijk en voelen mensen zich betrokken. Iedereen die gebruik maakt van de app heeft tenslotte dezelfde interesse, namelijk dat ene, bepaalde programma waar je over praat. Op de social media kunnen de gebruikers met elkaar in contact komen, bijvoorbeeld door het gebruik van een hashtag op Twitter. Zo zie je eenvoudig wie er ook naar het programma kijkt. Dit wordt ook veel gebruikt bij seminars, conferenties of andere vormen van bijeenkomsten. Steeds vaker hoor je hier: Twitter mee met #…… Zo is het mogelijk om alle tweets van iedereen die met die # een tweet verstuurd, te tonen op één plek.
  • Beleving
    Door de gebruiker actief mee te laten doen, zal de beleving omhoog schieten. Wanneer je meedoet, heb je het gevoel ergens bij te horen. Door achtergrondinformatie te bekijken over bijvoorbeeld een zangeres in een talentenjacht, beleef je de show toch wel anders en kijk je wellicht net weer anders tegen het optreden aan. Wat te denken van het gebruik van een # bij een seminar? Wanneer alle tweets getoond worden met die hashtag, komt ook jouw tweet met die leuke foto van de presentatie in beeld.
  • Feedback
    Door het gebruik van een second screen, krijg je als programmamaker veel waardevolle feedback. Wat vindt het publiek er van? Welke discussies of gesprekken ontstaan er op de sociale media?

Zelf second screen ervaren

Wil je zelf ook ervaren wat een second screen toevoegt? Als je sportliefhebber bent, heb je geluk. Gedurende de laatste week van het WK kun je de NOS FIFA WK 2014-app gebruiken als tweede scherm. Je kunt hiermee ook buiten de wedstrijden om leuke informatie en video’s terugvinden.
Maar wat te denken van de Tour de France? Ook dit sportevenement is dit weekend weer van start gegaan. Kijk hier voor de apps die je kunt downloaden voor de Tour de France. Zal dit gaan doorzetten in de toekomst of verdwijnt dit fenomeen weer? We gaan het zien!
Bronnen:
Marketingfacts App de Film / Adformatie / Spot.nl / iCulture / Frankwatching

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
Online marketing trends
Dé 5 webdesign trends voor 2021

Wat speelt er zich allemaal af in ons mooie webdesign land. En wat zijn nou eigenlijk de trends voor 2021?

Content Marketing
Trends op het gebied van contentmarketing

Content Specialist Dé contentmarketing trends die je moet kennen! Contentmarketing: jarenlang hebben we het er ‘gewoon’ even bij

Online marketing trends
Hoe slim is slimme apparatuur?

Een slimme tv, een slimme wasmachine, slimme koelkast, slimme thermostaat, slimme broodrooster; verzin het maar en het is al slim. Nadenken? Dat hoef je steeds minder te doen. De technologie ontwikkelt zich zodanig dat er voor je wordt nagedacht. Een onderdeel van het Internet of Things.