Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Wat is A/B testen?

Je hebt een top product of dienst en een webshop waar je dit aanbiedt. Op zich heb je wat conversie betreft niets te klagen, maar het kan altijd beter. Tijd om de website onder de loep te nemen! Waar klikt een bezoeker op? Welke tekst doet het beter? Waar moet de bestelknop staan en in welke kleur? Daar komt A/B testen om de hoek kijken!

Wat houdt het in?

AB testenJe maakt 2 of meer varianten van een pagina om te kijken welke van de varianten jou een hogere conversie bezorgt. De variatie in het ontwerp kan verschillen van een afwijkende titel tot aan het gebruiken van verschillende kleuren en een andere plek voor bijvoorbeeld de Bestelknop. De klant zal niet ervaren dat hij/zij onderdeel is van een test.

Hoe?

Er zijn verschillende tools te vinden om het A/B testen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Als voorbeeld gebruik ik de tool Visual Website Optimizer. Hiermee kan je:

  • Gemakkelijk visuele aanpassingen doen aan een pagina
  • Bekijken welke aanpassingen conversieverhogend werken en welke niet
  • Zie eenvoudig op welke buttons, afbeeldingen of linkjes het meest geklikt worden en welke links blijven liggen
  • Vraag een internetpanel om suggesties om jouw pagina nog beter te laten presteren of raadpleeg de kennis die aanwezig is