Review plaatsen

18 oktober 2017
Door Team F&J
TeamFenj logo
Team F&J
Support / Marketing / SEO

Reviews en vindbaarheid

Tijd voor een nieuwe wasmachine! Het liefst één met een programma voor sportkleding en die niet te veel lawaai maakt tijdens het wassen. Laatst heb je er één gezien die hieraan voldoet en voor een mooie prijs.

Bestellen dus maar! Of toch nog even Googlen? Je tikt het merk en het type in en daar verschijnen de reviews. En die zijn niet best. En nu?

Wat doe jij dan? Zie je af van de aankoop? Google je nog verder? Of trek je niets aan van die verhalen?

Om wat voor een product of dienst het ook gaat, als je het aankoopt via het internet kun je niet meer om reviews heen.

Reviews zijn over het algemeen erg waardevol. Ze kunnen andere potentiële kopers overtuigen om toch DAT product te kopen. Als webwinkel kom je ook een stuk betrouwbaarder over wanneer je een mooi aantal reviews hebt verzameld en de sterren zelfs in Google worden getoond.

Uiteraard zijn er uitzonderingen. Zo zijn de reviews bij hotels en restaurants altijd discutabel. Daar ligt het toch echt aan de verwachtingen en smaak die iemand heeft.

Overtuigen van potentiële klanten is niet het enige waardevolle. Reviews zijn ook super waardevol voor de vindbaarheid!

Een review kan alleen visueel zijn (de welbekende sterren), maar vaak vind je ook een tekstuele toevoeging.

Reviews kunnen jouw SEO positie versterken. Hoe? Google spot dat die pagina in beweging is en dat er User Generated Content op komt. En dat vindt Google leuk 🙂

  • Belangrijke dingen als het gaat om reviews op jouw website of webshop:
    Zorg dat de reviews door Google ook echt herkend worden als reviews. Dit kan met zogenaamde microdata/rich snippets. Een stukje code die aan Google vertelt dat het reviews zijn.
  • Reageer! Heeft iemand een review achter gelaten? Bedank hem of haar! Is iemand ontevreden? Extra belangrijk om te reageren en de klant alsnog tevreden te maken.

Sommige webshops zoals, Wehkamp en Bol, doen hun best om jou een review te laten plaatsen bij een product wat jij hebt gekocht. Om het plaatsen van een review aantrekkelijk te maken, maak je kans op een waardebon van x bedrag als je de review plaatst. Leuk toch?!

Zijn negatieve reviews slecht?

Nee, niet per definitie. Als je alleen maar negatieve reviews hebt dan wordt het een ander verhaal natuurlijk. Maar een slechte review tussendoor is echt niet slecht. Uiteraard is het altijd van belang dat je reageert, zodat andere (potentiële) klanten dat ook zien. Maar, wees eens eerlijk….vertrouw jij het wanneer een dienst of product alleen maar lovende reviews heeft?

Naast dat is het waardevolle informatie voor jou en voor potentiële kopers. Je leest wat de betreffende koper had verwacht en waar het product of de dienst het in zijn beleving laat afweten. Een waardevolle blik in de beleving van jouw klant dus!

Plaats jij wel eens een review? Hecht je veel waarde aan reviews die je leest? Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
090 content marketing
SEO
Alles wat je wilt weten over interne backlinks

Interne backlinks zijn hyperlinks die binnen een website van de ene pagina naar een andere pagina verwijzen. Dit type link is belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie (SEO)