Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Privacy

Wanneer je online iets koopt, wanneer je telefoon een update heeft, wanneer je een account aanmaakt; allemaal momenten waar je akkoord ‘moet’ gaan met de Algemene BlogVoorwaarden. Zelf ga ik eigenlijk altijd akkoord met de voorwaarden, je wilt immers toch door met hetgeen je mee bezig bent.
Maar wat staat er eigenlijk in die voorwaarden? Waar ga je eigenlijk mee akkoord? Veel mensen hebben geen enkel idee. En ik eerlijk gezegd ook niet. Een website die games verkoopt, heeft een dag in de algemene voorwaarden opgenomen dat, wanneer je akkoord gaat met de voorwaarden, je jouw ziel beschikbaar stelde aan het bedrijf. Ondanks dat dit gewoon te lezen was, kwamen er die dag 7000 nieuwe aanmeldingen binnen.

Facebook

Facebook ligt regelmatig onder vuur als het gaat om privacy van de gebruikers. In 2009 is de privacy policy veranderd. Wat privé was, werd in een keer publiek. Dit houdt in dat de hele wereld die informatie kan zien die jij deelt op jouw profiel, zonder dat jij je daar bewust van bent. Facebook verdedigt zich op de volgende manier voor de verandering van de default setting van het delen van foto’s en posts met de volgende beredenering: Facebook is opgezet als community met wie je alles wilt delen, niet alleen met vrienden. Uiteraard is dit een discutabele verklaring.
Maar Facebook weet ook eerder wanneer je relatie voorbij is dan jouw vriend met wie je het uitmaakt. Als jij op je chat zit en je kletst met je vriendin over je relatie die niet meer lekker loopt en dat je het die dag gaat uitmaken, dan weet Facebook al eerder dat jij dat van plan bent dan je vriendje zelf. En even die foto deleten waar je niet goed op staat? Dat bestaat niet. Voor jouw gevoel verwijder je de foto wel, maar jouw foto of post zal altijd blijven bestaan in de database en kan dus altijd worden teruggehaald.
De komst van Facebook is voor diensten als een CIA een ware schat aan informatie. Op Facebook publiceert iedereen vrijwillig zijn politieke voorkeur, foto’s en nog veel meer informatie. Een schat aan informatie dus!

Google

Google is de meest gebruikte zoekmachine. Het zal waarschijnlijk dan ook niet als een verrassing komen dat Google jouw zoekopdrachten bij houdt. Doe je verdachte zoekopdrachten, dan wordt je gemarkeerd in de database. En ja, dan zou er een kans kunnen bestaan dat er een dag komt dat er iemand op de stoep staat hiervoor.
In de documentaire Terms and Conditions may apply zie je hier een mooi voorbeeld van. AOL heeft een aantal jaar geleden een lijst gepubliceerd met zoekopdrachten. Blog_privacy
Hier waren nummers aan gekoppeld. Deze nummers zijn gekoppeld aan personen. Zo viel er een nummer erg op vanwege de zoekopdrachten die werden ingegeven. Opdrachten als: Car crash, murder my wife etc. deden veel mensen denken dat het hier om een psychopaat ging. Alleen viel er één zoekterm op, mac and steak. Na wat gepuzzel, kwamen de documentaire makers er achter waar deze persoon woonde. Eenmaal aangebeld en na een gesprekje bleek het een schrijver te zijn van de serie Cold Case.
Binnen 1 jaar tijd heeft Google zijn privacy policy aangepast. Zij mogen nu jouw zoekopdrachten doorspelen. Ook doet Google aan cross referring, alle data die op hun verschillende diensten zijn verzameld, worden tot één profiel gemaakt. Denk hierbij aan jouw zoekopdrachten in Google en de filmpjes die je op YouTube bekijkt.

Smartphones en wearables

De wearables, zoals een Google Glass, zal de discussie van privacy weer doen oplaaien. Google kan wellicht ongevraagd met je mee kijken zonder dat jij het door hebt. Ook kunnen zij zien waar jij bent geweest en wanneer. Maar dit is niets nieuws. Dit werd al mogelijk met de komst van de smartphone. Apple houdt bij waar je bent geweest. De software versie iOS 7 houdt bij waar jij het meest bent geweest. Waar Apple dit eerder ‘stiekem’ deed, kun je nu zelf ook bekijken op je iPhone waar je het meest bent geweest. Hoe? Dat lees je hier!
Maar ook Android houdt bij waar je geweest bent. Als je in Google Location history intikt, kan Google jou vertellen waar je geweest bent. Let op, dit werkt alleen als je jouw Google account hebt gekoppeld aan je telefoon.

Angst?

Loesje

Moeten we ons zorgen gaan maken? Of hoort dit gewoon bij een nieuw tijdperk waarin alles gedeeld wordt? Iedereen zal hier verschillend tegenover staan. Het is enigszins confronterend om te zien hoeveel informatie er eigenlijk al bekend is zonder dat je je hier bewust van bent. Waarvan schrikken we eigenlijk, de bewustwording of het feit dat er zo veel informatie over jouw handelingen op het wereldwijde web wordt opgeslagen?

Google Gsuite reseller
Goede functionele website gebouwd! Denken met je mee, ook voor verbetering van de vindbaarheid van de website en verdere marketing.
Arnoud van Guilik
Wij zijn al jaren klant bij F&J naar volle tevredenheid!
Rikels Slaapexperts
Ria Suos
Als groeiend glasbedrijf in de particuliere sector bied FenJ een perfect partnerschap voor onze online marketing! Goed meedenken, ideeën, creativiteit en een luisterend oor werpt zijn vruchten af in onze commercie. Beter vindbaar op het world wide web zorgt voor meer opdrachten. Kort geleden met Joyce Rademaker een strategie sessie gehad (aanrader voor elke ondernemer). Hieruit blijkt dat wij nog meer uit online marketing kunnen halen en zal FenJ hierbij weer een grote rol spelen voor de juiste content en know-how!Met vriendelijke groeten, Tino KwakkelKwakkelglas Glaszetbedrijf.Lees meer
Tino Kwakkel
F&J webcreation is sinds enkele jaren de vaste online 'leverancier' voor Space Winner. In deze periode hebben zij laten zien een goed, betrouwbaar, flexibel en betaalbaar product te kunnen leveren door middel van hun eigen CMS. Hoewel er tegenwoordig tal van open source alternatieven zijn, is dat voor ons geen reden geweest over te stappen. Tot op heden kent het CMS voor ons geen of nauwelijks beperkingen. Mark, Kim Fred en Joyce denken met je mee, zitten niet op de klok en zijn bovendien makkelijk in de omgang. De programmeurs (die ik niet ken) weten de werkzaamheden snel en goed uit te voeren. Voor F&J zou ik een vaste samenwerking met een hele goede online marketeer een aanwinst en voor de toekomst eigenlijk ook een must vinden. Ik kan dit bedrijf bij iedereen warm aanbevelen! (Space Winner Self Storage)Lees meer
Joost Kleine Snuverink
Al een paar jaar werken we naar volle tevredenheid samen met F&J Webcreation. De technische realisatie van onze website en sinds kort ook onze mobiele website met CMS is door F&J uitgevoerd en alles functioneert prima naar wens.Lijnen zijn kort, snel schakelen, meedenken; top! Lees meer
Albertine Jongsma
Een geweldig team. Gedreven, professioneel , afspraak is afspraak, stipt, communicatief - ze gaan voor de klant en het eindresultaat. Langdurig zeer prettig samengewerkt met de realisatie van mijn nieuwe website voor PC, tablet en mobiel. F&J Webcreation krijgt 5 sterren van mij; dubbel en dwars verdiend!Lees meer
Marc Vorgers
In een project voor een gemeenschappelijke opdrachtgever heb ik voor het eerst mogen samenwerken met F&J Webcreation en ik kan wel stellen dat die samenwerking uitermate prettig tot stand kwam en al die tijd alleen nog maar beter werd.Het team staat open voor suggesties, afspraken worden nagekomen, planningen gehaald conform aanbieding en er komen nooit spreekwoordelijke konijntjes uit de hoed.Als je op zoek bent naar een webdesign club, dan is F&J een echte aanrader!Lees meer
Eduard de Boer