Content Marketeer Wil je echt opvallen met jouw zoekresultaat? Rich snippets en structured data, je
Nieuwsbrief
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Home » Wat is de AVG?
Wellicht heb je er al wel iets over gehoord, de nieuwe wetgeving op het gebied van privacy.
Per 25 mei dit jaar is de nieuwe wetgeving van toepassing: de Algemene Verordening Gegevensbescherming, of ook wel de AVG.
Een nieuwe wet? Nee, eigenlijk niet. Dit is een uitbreiding op de bestaande Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Per 25 mei 2018 komt die wet te vervallen en is de AVG van kracht. De nieuwe privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie. De Engelse naam is General Data Protection Regulation (GDPR). De Autoriteit Persoongegevens heeft het overzichtelijk gemaakt.
Wanneer je een website of webwinkel hebt, verzamel je persoonsgegevens. Je hebt ze nodig voor je bestelling of misschien gebruik je ze ook wel voor direct marketing doeleinden, bijvoorbeeld een nieuwsbrief of een app.
Met de komst van de AVG worden de verplichtingen voor een organisatie groter als het gaat om het verwerken van persoonsgegevens. Jij als organisatie moet aan kunnen tonen dat dit gebeurt volgens de nieuwe wet. Hoe je dit aantoont? Met documenten, want je moet vastleggen welke gegevens je verwerkt, waarvoor en hoe.
Afhankelijk van het soort gegevens die je verwerkt, kan het noodzakelijk zijn om een DPIA (Data protection impact assessment) uit te voeren of een functionaris voor de gegevensbescherming aan te stellen. Verwerk je bijzondere persoonsgegevens, bijvoorbeeld gegevens over iemands ras, politieke voorkeur, geloofsovertuiging, gezondheid of bijvoorbeeld strafrechtelijke verleden? Dan is de DPIA hoogstwaarschijnlijk verplicht voor jou.
Een DPIA is verplicht wanneer er een hoog privacyrisico is voor de betrokkenen. Weten of jij een DPIA moet uitvoeren? Check dan deze 9 criteria!
Het aanstellen van een Functionaris voor de gegevensbescherming (FG) is in 3 gevallen verplicht:
Ben jij niet een organisatie zoals bovengenoemde? Dan hoef je geen FG aan te stellen. Let op: het mag wel. Als je twijfelt als organisatie of je wel of geen FG moet aanstellen, moet je in ieder geval goed kunnen beargumenteren waarom je het NIET doet. Meer weten? Check Autoriteit Persoonsgegevens.
Met de komst van de AVG komen er 2 nieuwe privacyrechten bij voor de bezoeker. De 2 nieuwe rechten zijn:
De rechten die iedereen al had:
Zorg voor een nieuwe en heldere privacy statement op jouw website / webshop. De privacy statement moet beknopt, transparant, begrijpelijk en eenvoudig toegankelijk zijn. Geef hier in aan:
Wanneer iemand beroep doet op een van de bovenstaande rechten, ben je verplicht om binnen een maand te reageren op het verzoek.
Content Marketeer Wil je echt opvallen met jouw zoekresultaat? Rich snippets en structured data, je
Herken je dat? Je wilt even checken of je bepaalde informatie op je website hebt staan, ligt je website al weer plat! Dat is al de zoveelste keer in korte tijd!
Het is de afkorting voor Web Content Accessibility Guidelines. Dit zijn richtlijnen voor het toegankelijk maken van websites voor mensen die bijvoorbeeld dyslectisch, slechtziend of kleurenblind zijn. Wist je bijvoorbeeld dat er 8% van de mannen in Nederland kleurenblind is?
Nieuwsbrief
Eén reactie
Inderdaad een interessant onderwerp, waar sinds kort veel over te vinden is! Wel vind ik het een uitstekende verandering, omdat het belangrijk is om als consument te weten waar je gegevens opgeslagen worden en voor hoe lang. Als websitehouder is het wel wat meer werk, maar je wil niet in de problemen kopen.