Meer conversie maken door het inzetten van conversiepagina’s
7 oktober 2020
Door Joyce Rademaker
Joyce Rademaker
Joyce Rademaker
Ondernemer / Strateeg / SEO

Meer conversie maken door het inzetten van conversiepagina's

Hoe maak ik meer conversie? Dat is toch wel de vraag die onze klanten het meeste bezig houdt. En logisch ook.

We moeten toch meer uit onze site kunnen halen? Hoe maken we nou meer conversie met onze website of webshop? 

Jullie hebben al aardig geïnvesteerd in de website. De website ziet er goed uit, past bij het bedrijf, bij wie jullie zijn en wat jullie willen uitstralen. Jullie hebben goed nagedacht over teksten en beeldmateriaal. Ja! De website past goed bij jullie doelgroep(en).

En toch. De conversie blijft achter. Bezoekers doen niet wat jullie graag willen dat zij doen. Ze vullen geen offerte aanvraag in, zelfs geen contactformulier. Laat staan dat ze overgaan tot aankoop of het maken van een afspraak. 

Geen conversie dus en ook te weinig contactmomenten met een hele interessante doelgroep, namelijk jullie website bezoekers, jullie potentiële klant.

In deze blog leggen we uit wat het belang is van werken met conversiepagina’s, het verschil tussen conversiepagina’s en landingspagina’s en hoe je conversiepagina’s het beste kunt opbouwen en tot slot hebben we nog een aantal concrete conversie verhogende tips. 

Zoek je meer tips over conversie? Lees onze blog: Dé tips om de conversie van jullie website of webshop te optimaliseren.

Werken jullie al wel met conversie pagina's?

Laten we dan nog even met een frisse blik naar jullie website kijken. We stellen je nu een aantal kritische vragen:

⮞ Heb je iedere pagina opgebouwd als een landingspagina of conversiepagina?

⮞ Heb je nagedacht en geschreven vanuit de vraagstukken van jullie potentiële klant? 

⮞ Vertel je voldoende hoe jullie werken, wat jullie voor de klant kunnen betekenen en waarom dat voor de klant zo fijn is? Waarom jullie klant dat ook graag wil?

⮞ Laat je voldoende zien wat andere klanten van jullie product of dienst vinden?

⮞ Speel je op iedere pagina in op jullie potentiële klant en dát ene vraagstuk? Heeft iedere pagina dus echt één doel?

⮞ Spreek je de bezoeker goed aan op wat je hen te bieden hebt?

Is het eerlijke antwoord op de (meeste) vragen nee? Lees dan zeker verder, want we gaan je in deze blog helpen met een aantal hele praktische en concrete tips.

Tijd om de website conversie te verhogen!

Maar hoe doe je dat? Hoe kun je je website conversie verhogen? Hoe krijg je meer omzet uit online? 

De sleutel naar conversie verhoging ligt in het stap voor stap verbeteren van je site of webshop. Dat doe je onder andere door je website pagina’s om te turnen naar onwijs goede landingspagina’s of conversiepagina’s

Dit type pagina’s zal je helpen om conversie te maken 😉 Maar, keep it simpel. Stap voor stap verbeteren! En niet alles in één keer. Dan houd je het behapbaar én overzichtelijk en dus vooral ook haalbaar voor jezelf!

Waarom een conversiepagina?

Alle pagina’s van jullie website worden in Google geïndexeerd zoals dat zo mooi heet. 

Iemand zoekt ergens naar in Google en krijgt meerdere resultaten te zien die aansluiten op zijn zoektocht. Stel je zoekt op “online marketing bureau Zwolle“. Er verschijnen dan tal van resultaten in Google. Maar het is de kunst om te zorgen dat de potentiële klant op ons linkje klikt en niet die van de concurrent.

Door de omschrijving die mensen in Google zien aantrekkelijk te maken. En af te stemmen op de zoektocht van de klant, kun je de bezoeker verleiden om jullie website te bezoeken. Hij klikt dan bewust op jullie link. En vervolgens komt hij uit op de conversiepagina, waarop je hem alle informatie geeft die hoort bij zijn zoektocht. 

Iemand die een “online marketing bureau in Zwolle” zoekt, laten wij dus uitkomen op onze homepagina, waar we hem direct vertellen wie we zijn, wat we doen en waarom je graag met ons wilt samen werken. 

De bezoeker is tenslotte op zoek naar wat wij te bieden hebben. We hebben nu de aandacht. En dat betekent een grotere kans dat de bezoeker iets koopt of contact opneemt. Tenminste als hij krijgt waar hij naar zoekt. Dus maak je belofte waar! 

Hebben jullie dat soort pagina’s al bewust opgebouwd als een conversiepagina? Dan hoeft jullie bezoeker niet meer na te denken of hij de juiste informatie gaat vinden. Je laat hem zien en voelen dat hij hier op precies het juiste adres is en dat jullie de partij zijn die de klant zoekt. 

Wat er inhoudelijk allemaal op een goede conversiepagina staat? We leggen het verderop uit.

Het verschil tussen een conversiepagina en een landingspagina

Voordat we de diepte ingaan over het maken van goede en slimme conversiepagina’s. Leggen we  nog even kort het verschil uit tussen een landingspagina en een conversiepagina. 

Een landingspagina is een pagina waar jouw bezoeker op landt. Klinkt best logisch toch? Stel je plaatst een betaalde advertentie op Facebook of op Google. Dan wil je daar een optimaal resultaat uit halen. Je verleidt mensen om op de advertentie te klikken. En dat is het keuzemoment van de klant. Als ze op de advertentie klikken, dan hebben ze al gekozen voor jullie product of dienst. 

De landingspagina waar zij op uitkomen sluit dan ook helemaal aan op de advertentie. De landingspagina is 100% gericht op één doel, conversie maken. Een landingspagina is vaak een ‘losse pagina’ die niet voorkomt in de menustructuur van de website. 

En op de landingspagina zie je niets terug van de website. Geen menu, geen header afbeelding, geen footer, niks. Want al die dingen leiden af en bedreigen de kans op het maken van conversie. 

De conversiepagina heeft ook een pure focus en een eigen doel en natuurlijk gaat het ook om conversie, het heet niet voor niets een conversiepagina.

Het verschil is dat een bezoeker van de conversiepagina, nog geen keuze heeft gemaakt. Deze bezoekers komen op jullie website, maar zijn nog op zoek naar het antwoord of de oplossing. Een conversiepagina gaat echt over jullie product of dienst, jullie expertise én speelt vooral in op die zoektocht van de bezoeker.

Welke pagina wordt je eerste conversiepagina?

Wij adviseren je om stap voor stap je website om te turnen en uit te breiden met conversie pagina’s. Stap voor stap, dus pagina voor pagina. 

Wat is voor jullie bedrijf de belangrijkste pagina om mee te beginnen? Stel je zelf een paar kritische vragen. 

  • Wat is het belangrijkste product of dienst? 
  • Wat is de échte kracht van het bedrijf? 
  • Waarmee onderscheiden jullie je van je concurrent? 
  • Met welk product of welke dienst wordt de hoogste marge gemaakt?


Het is belangrijk om dat goed helder te hebben. Als je jullie huidige website een beetje traditioneel hebt ingericht, dan zal je antwoord waarschijnlijk overeenkomen met de 1e subpagina onder diensten of producten.

We illustreren het even met een voorbeeld van ons bedrijf, Team F&J.

‘’Team F&J houdt zich bezig met de ontwikkeling van websites en webshops op basis van WordPress en WooCommerce. Maar, we doen ook de totale online marketing voor onze klanten. Van SEO tot SEA en van e-mailmarketing tot social media en van content schrijven tot fotografie.  En dan heb je natuurlijk nog alles wat erbij hoort. De hosting, het onderhouden en updaten van de WordPress omgevingen, domeinnaam registraties, Google Workspace verkoop, noem maar op.’’

Wat is nou ons belangrijkste product? Onze belangrijkste dienst? Wat is de kracht van Team F&J? Je zou denken website ontwikkeling en natuurlijk zijn we daar KEIgoed in! 

Maar onze echte kracht ligt in “Je hebt een website en dan?” en het stevig online positioneren van onze klanten in Google, op basis van een goed online marketing plan. 

De voor ons belangrijkste website pagina is dan ook die over ons (SEO) Servicepakket, Let’s Get You Growing, waarmee we continu werken aan de online marketing en positionering van onze klanten. 

Wat we hiermee willen aangeven is dat je belangrijkste product of dienst niet perse de meest voor de handliggende is. Het is heel belangrijk dat je hier goed over nadenkt, omdat het niet alleen gaat over het maken van die conversiepagina alleen. Maar vooral ook over de inhoud, de juiste focus om überhaupt conversie te kunnen gaan maken.

Waar moet een conversie pagina aan voldoen?

Een conversiepagina gaat over één ding, één probleem,  één vraagstuk en één oplossing (en die oplossing hebben jullie). 

Vertel niet te veel, wijd niet uit en houd focus. Een conversie pagina is eigenlijk een simpele informatieve pagina, overzichtelijk en logisch opgebouwd, met een hele krachtige, kernachtige inhoud. 

Hoe ontwikkel je een overzichtelijke en logisch opgebouwde pagina? Nou wij weten wel hoe. Pas het TIPS principe toe: 

  • Tempt
  • Influence
  • Persuade
  • Sell

We leggen het nog even verder uit.

Tempt

Verleid de bezoeker om verder te lezen. Door in te spelen op het vraagstuk (de pijn, het probleem of bij een webshop op een trend, merk of product, etc.). Bedenk de meest pakkende headline en combineer die met een aansprekende achtergrond. En kies dan geen stockfoto, maar echt eigen beeldmateriaal. Laat alles op elkaar aansluiten.

Het doel is hier verleiden en de nieuwsgierigheid prikkelen. Trigger en verleid de websitebezoeker, zodat hij verder gaat lezen. Want jullie hebben de expertise in huis om te helpen en daar moet hij ook van overtuigd raken.

Een voorbeeld:

‘Hebben jullie een goede website of webshop, maar levert hij nog niets op? 
Team F&J helpt MKB en Retail ondernemers bij hun online succes!’

Influence

Beschrijf waarom jullie de ervaringsdeskundige zijn als het gaat om dit onderwerp. Waarom zijn jullie dé expert? Waar blijkt dat uit? Noem een aantal punten op. Het gaat hier om vertrouwen opbouwen. 

Laat de bezoeker voelen dat jullie precies snappen waar hij of zij mee zit. Dat je weet waar ze tegenaan lopen of behoefte aan hebben. Jij kent de vragen die spelen bij jouw klant, gebruik die als basis. Dat is tenslotte de kern. 

Blijf wel focussen op één belofte. Zorg dat je niet alles tegelijk wilt oplossen. Iedere pagina, ieder probleem, één doel, één oplossing.

Wat hebben jullie te bieden, waar jouw bezoeker ook echt belang bij heeft?!  Wat is jullie toegevoegde waarde?

Persuade

Benoem de voordelen voor de klant. En denk vanuit de klant. Wat levert het de klant op? Waarom zou hij dat willen? En waarom moet hij bij ons zijn?

Als je dat heel scherp weet te verwoorden, dan neem je twijfel van je potentiële klant weg. 

En laat daarnaast zien wat de ervaringen zijn van andere klanten. Die social proof werkt duizend keer beter dan zelf roepen hoe goed jullie zijn.

Laat zien dat jullie product of dienst de gemaakte belofte inlost. Bijvoorbeeld met pakkende bulletpoints. Benoem de voordelen voor de klant! Wat gaat een klant krijgen als ze bij jullie een product aanschaffen of met jullie in zee gaan? 

En vooral: wat loopt hij/zij mis als hij dit niet doet. Het doel is jouw bezoeker aanzetten tot ACTIE! 

Houd de pagina simpel. Zorg voor zo min mogelijk afleiding.

Sell

De ‘sell’ is het moment waarop de bezoeker overgaat tot actie. Een pakkende call to action helpt om te komen tot die actie.

Het doel? De klant contact met je laten opnemen, je product of dienst late kopen of de klant een formulier laten downloaden of een offerteaanvraag laten doen.

Goed om te weten: gebruik altijd maar 1 call to action.

Onthoud, één pagina, één doel, één call to action.

Als voorbeeld:

‘Wil jij ook online scoren met sterke conversiepagina’s?’
Dan plaatsen we daar een grote, opvallende button bij “
JA, IK WIL NU MEER CONVERSIE!”

10 concrete tips die ook helpen om de conversie te verhogen

Onderstaande nog een aantal hele concrete tips om de conversie te verhogen, ze hebben vooral betrekking op een sterke conversiepagina.

Ben je juist meer op zoek naar concrete conversie verhogende tips voor jullie website of webshop in zijn algemeenheid? Lees dan vooral ons blog “Conversie optimalisatie tips website en webshop” ook.

Tip 1 ⮞ ‘Praat’ vanuit de bezoeker en zijn zoektocht naar een ‘oplossing’ en waarom hij voor die ‘oplossing’ bij jullie moet zijn. De zogenoemde Unique Buying Reason.

Praten jullie toch stiekem meer vanuit de Unique Selling Points van het bedrijf? Kijk dan hoe je dat kunt omdraaien.

Tip 2 ⮞ Zorg voor rijke content. Heb je video’s of afbeeldingen die laten zien hoe jullie product of dienst een probleem oplost? Dát is rijke content. 

Je helpt de bezoeker echt met waardevolle informatie. En rijke content is ook nog eens onwijs goed voor Google en jullie vindbaarheid.

Tip 3 ⮞ Hou het leesbaar en overzichtelijk. Gebruik niet meer dan 3-4 regels per alinea en gebruik lekker veel witruimte. Dat leest makkelijk. Wij gebruiken zelfs nog meer witregels, soms om de 2-3 zinnen. 

Bedenk ook dat bezoekers met grote beeldschermen een leesbare website te zien krijgen. Maak de breedte van je zinnen en alinea’s dus niet te breed.

Op mobiel speelt dit natuurlijk niet. Maar hou rekening met bezoekers met grote schermen.

Tip 4 ⮞ Maak de belangrijke zoekwoorden dikgedrukt. De woorden die wat zeggen over jullie belofte. Dit zijn zeer waarschijnlijk ook je belangrijkste zoekwoorden.

Maak ze dikgedrukt om ze de juiste waarde mee te geven. Dan ziet de bezoeker ook snel waar het over gaat.

Je belangrijkste zoekwoorden dikgedrukt weergeven is ook goed voor je vindbaarheid. En nee, niet alle zoekwoorden. Maar even de kern, de focus, dat zullen vooral de zoekwoorden in een eerste alinea zijn. 

Tip 5 ⮞ Werk met tussenkopjes. Een, zoals wij dat noemen: H2 en als het kan zelfs een H3 of H4.

Je vergroot de leesbaarheid enorm. Op die manier help je jullie bezoeker om snel te komen bij de informatie die echt interessant voor hen is.

Tip 6 ⮞ Bepaal welk zoekwoord, welke zoekterm en welke trefwoorden er bij de conversiepagina horen. Wees kritisch, zijn er eigenlijk verschillende zoekwoorden die je wilt verwerken op je pagina? Maak dan meerdere conversie pagina’s.

Tip 7 ⮞ Bedenk de ‘focus keyphrase’, dat is waar deze conversiepagina werkelijk over moet gaan. En hou het alleen bij de informatie die 100% aansluit op het vraagstuk.

Werk je met WordPress, gebruik dan de YOAST plugin, zodat je je focus keyphrase kunt testen. Past de content, de tekst, van de pagina helemaal bij de focus keyphrase? Dan krijg je van YOAST groene bolletjes, voor de leesbaarheid en voor de vindbaarheid. 

Tip 8 ⮞ Laat iemand anders de pagina lezen. Vertel wat je doel is en wie je wilt bereiken en laat anderen bepalen of zij het doel voelen en snappen. Zouden zij overgaan tot actie?

Tip 9 ⮞ Controleer of de pagina goed leesbaar is voor alle bezoekers. Ziet de pagina er goed uit op zowel grote beeldschermen, als op de tablet en op mobiel? Kortom, is de pagina responsive? 

Klopt het contrast en is de tekst leesbaar? Ook voor mensen die kleurenblind zijn of slechtziend?

Tip 10 ⮞ Last but nog least, verrijk je pagina met tof beeldmateriaal. Schroom niet om leuke video’s, afbeeldingen of iets dergelijks toe te voegen. En wees ook origineel, geen stockfoto’s! Volg ook de trend rondom ‘goede’ contentmarketing.

Alles wat je wilde weten over conversie pagina's

We hebben nu heel veel input gegeven over het nut en de noodzaak van het gebruik van conversie pagina’s. 

Kom je er nu toch nog niet helemaal uit? Dan komt dat misschien omdat je nog niet een goede content strategie hebt of nog geen fijne roadmap. 

Hebben jullie hulp nodig? De online marketeers van Team F&J helpen jullie om vlot wat stappen vooruit te kunnen zetten. Laat het vooral weten als we iets kunnen betekenen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
Conversie optimalisatie
Wat zijn Google Posts?

Een Google Post is een kort, nieuwswaardig bericht dat verschijnt onder je bedrijfsgegevens via Google Mijn Bedrijf (GMB).

Conversie optimalisatie
Wat is een landingspagina?

Simpel gezegd: Een pagina waar een bezoeker op landt! Daar heb je de verklaring voor de naam landingspagina.