Is mijn WordPress gehackt?

29 november 2016
Door F&J webcreation
F&J webcreation
Support / Marketing / SEO

Is mijn WordPress gehackt?

Wat nu? Wat moet ik doen als mijn WordPress gehackt is?

Allereerst: als je problemen hebt met je WordPress, kun je ons altijd bellen!

Zondagochtend 09:00 uur. Nog slaperig kijk ik op mijn telefoon en zie dat ik een nieuwe mail heb. Een mail van Google Search Console. Er is een nieuwe eigenaar toegevoegd aan de website die ik beheer in Google Search Console. Opeens ben ik klaarwakker, want die gebruiker ken ik helemaal niet!

Snel log ik in op Google Search Console en zie tot mijn schrik dat de homepagina er opeens anders uitziet en dat de sitemap 10.800 pagina’s bevat. De sitemap verwijder ik snel en ik probeer de verificatie voor de gebruiker in te trekken. Helaas, dat lukt niet, want de onbekende ‘nieuwe’ eigenaar heeft het domein ook geverifieerd door een bestandje op de server te zetten.

Dan gaan bij mij nog meer alarmbellen rinkelen….een html bestand houdt in dat men of via WordPress binnen is gekomen, maar nog waarschijnlijker is via de FTP*. *(een manier om bestanden van een computer naar een andere over te zetten)

09:15 uur: Contact opgenomen met de man die de website host. Gelukkig is het een goede bekende en reageert hij snel. Het html bestand is snel verwijderd en ik kan de verificatie van de gebruiker intrekken. Oef. Dat is al 1 zorg minder.

Iets later volgt er een e-mail van hem dat hij het wachtwoord van de FTP omgeving heeft veranderd en een plugin laat draaien die kwetsbaarheden weergeeft. Om zeker te weten dat er geen sporen achterblijven, zetten we een backup terug van een week geleden.

Ik kijk of er iets is ‘aangetast’ en zie ,als ik Google op de websitenaam, dat de titel van de homepagina niet meer is wat er stond. In plaats van een heldere beschrijving van de website, staan er nu vreemde Aziatische tekens.

Ook zie ik ontzettend veel pagina’s die zijn aangemaakt met vreemde tekens in de titel. Dat wordt een flinke klus om de pagina’s te verwijderen en te zorgen dat Google het opnieuw goed oppakt.
Inmiddels heeft de plugin de scan afgerond en wat blijkt, er zitten zeker wel fouten in. De beheerder van de hosting gaat er direct mee aan de slag.

Klaar? Nee. Er zit nog meer werk in na deze hack. En dan niet alleen het oplossen van de fouten. Ook voor de eigenaar van de website zit er veel werk in. Wat is er aangetast? Zijn er linkjes aangemaakt? Nu is het een kwestie van zorgen dat de indexering weer goed gaat en de vreemde pagina’s uit Google gaan. Naast dat, moet alles zorgvuldig worden nagelopen.

Dit geeft maar weer aan hoe belangrijk het gebruik van sterke wachtwoorden is voor FTP omgevingen en uiteraard ook je WordPress inlog. Maar ook de hosting omgeving waar je website op draait, is uitermate belangrijk.

Een geruststelling: Bij F&J webcreation hebben wij een speciale WordPress server waar de WordPress websites op draaien. Deze server zorgt ervoor dat er onder andere voor dat bepaalde mappen niet schrijfbaar zijn, waardoor de kans op een situatie zoals bovenstaand nihil wordt. Daarnaast weten wij goed wat de ‘gevaren’ zijn van WordPress en zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat die situatie zich niet voor kan doen.De betreffende website draait dan ook niet op die server bij F&J webcreation 🙂

Heb je problemen met je WordPress? Wil jij zeker weten dat jouw WordPress op een stabiele en veilige omgeving draait? Wil je dat wij jouw WordPress website eens doornemen op veiligheid of misschien wel andere verbeteringen?

Laat het ons weten en we gaan samen met jou kijken naar de beste oplossingen voor jouw WordPress site.

De title tag is de blauwe link die je terug ziet in Google. In de title tag gebruik je sowieso altijd het topzoekwoord van de pagina. Het is belangrijk om dat topzoekwoord zo relevant mogelijk te laten zijn. Plaats het topzoekwoord wel zover mogelijk vooraan in de title tag.

Zoek echt naar het sleutelwoord, laat je niet verleiden tot gebruik van meerdere woorden. Focus! Hoe concreter, hoe beter.

#2 Zorg voor Friendly URL’s en goed opgebouwde pagina URL’s

De pagina URL is de groene URL link die je ziet in de Google resultaten. Het is van belang om het juiste zoekwoord terug laten komen in die URL link. Waar gaat de pagina over? Dat woord moet ook terugkomen in de URL.

Gaat de pagina over vindbaarheid? Dan kies je als URL opbouw voor: www.website.nl/vindbaarheid. Ga je op een subpagina nog dieper in op de vindbaarheid, bijvoorbeeld op de meta title, dan maak je de URL nog specifieker: www.website.nl/vindbaarheid/metatitle.

#3 Zorg voor een goede meta description

De meta description is de korte omschrijving van de pagina zelf. Die zie je in de zoekresultaten van Google terug als zwarte tekst, onder de URL link.

In de meta description maak je meteen al een beetje reclame voor jezelf. Natuurlijk zorg je dat je het topzoekwoord verwerkt in deze tekst. Maar let er ook op dat de tekst lekker leest en aantrekkelijk is. Dat verhoogt de kans op een zinvolle klik (conversie naar je website toe).

#4 Gebruik kopteksten (H1) en maak hem makkelijk leesbaar

De koptekst (ook wel H1) bevat natuurlijk sowieso ook weer het topzoekwoord van die pagina. Het is voor de vindbaarheid van groot belang dat iedere pagina een H1 heeft.

Het lijkt misschien een heel voor de hand liggende tip, maar je zult versteld staan hoe vaak een goede H1 domweg ontbreekt.

Zorg dat de H1 makkelijk leesbaar is. Een bezoeker zal dan blijven lezen of verder kijken op jouw website. En Google meet hoe lang bezoekers op een website pagina blijven hangen, om zo ook de ‘waarde’ van die pagina te kunnen beoordelen. En o.a. op basis van die waarde scoor je hoger (of lager) binnen Google.

#5 Schrijf rijke content

Rijke content, klinkt al goed, toch? ? Met rijke content bedoelen we, goeie content, kwalitatieve content. En verschillende soorten content. Door een pagina te voorzien van teksten, afbeeldingen, koppen en subkoppen draag je bij aan de leesbaarheid ervan.

Voeg je ook nog video materiaal toe of tips, reviews of zelfs blogs, vlogs met reacties erop, dan ontstaat ‘rijke’ content. En Google houdt van ‘rijke’ content. En een bezoeker zal langer blijven hangen en hoppa daar stijgt je ‘waarde’.

#6 Optimaliseer afbeeldingen voor Google

Google leest ook afbeeldingen of dat wil zeggen de alt-tags die je op de afbeeldingen kunt zetten. Naast de alt-tag is het slim om, al op je PC, de afbeelding te voorzien van een goede titel. Dus simpelweg goedetitel.jpg.

En om de conversie te verhogen is het slim om oprechte en bevestigende afbeeldingen te gebruiken. De echt Amerikaanse Stockphoto’s pikken we als bezoeker allang niet meer. Blijf bij jezelf, wees jezelf.

#7 Integreer social media

Social media draagt bij aan sociale betrokkenheid en engagement. Het krijgen van kliks vanuit social media platformen draagt bij aan hoger scoren binnen Google.

Google hecht namelijk ook waarde aan interactie, betrokkenheid en hoeveel er over je ‘gepraat’ wordt. Als bezoekers informatie van jouw website delen door middel van social media, dan wordt er dus over je ‘gepraat’.

#8 Zorg voor een optimale mobiele beleving

Sinds de ‘Mobilegeddon’ update van Google in april 2015 scoren websites die niet mobiel vriendelijk zijn minder hoog. En sinds februari 2016 is het al niet meer mobiel friendly, maar mobile first dat telt.

Binnen één jaar dus 2 hele grote en belangrijke updates door Google als het gaat om mobiele websites. Dan is het belang wel duidelijk, toch?

Je kunt trouwens eenvoudig controleren of jouw website mobiel vriendelijk wordt bevonden door Google: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=nl

Een snelle, performante mobiele website is dus tip #8! Oke, toegegeven, dit is geen makkelijke, concreet en snel toepasbare tip. Alleen wel een heel belangrijke!

#9 Don’t underestimate Google

Je kunt nog steeds heel goed scoren in Google op eigen kracht. Alleen het ‘spectrum’ waar Google de websites op laat scoren is breder en dieper.

De kracht van Google is groot, in Nederland is Google by far de meest gebruikte zoekmachine. Geen aandacht besteden aan Google is dan ook geen optie.

Dus als je je afvraagt of het nog wel zinvol is om een pagina te optimaliseren voor Google? Dan is het antwoord: JA!

Maar besef je ook, het draait niet alleen om geoptimaliseerde pagina’s. Wil je hoog blijven scoren in Google, dan zul je moeten inzetten op focus, actualiteit, waarde toevoegen, doordachte marketing, jezelf neerzetten als autoriteit en bijvoorbeeld de snelheid van je website.

Vragen?
Heb je nog vragen? Zet je vraag gerust als reactie op deze blog, misschien hebben wij het gouden antwoord voor je! ?

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on linkedin
Share on pinterest
Plaats een reactie

Relevante berichten
Is WordPress wel veilig?

De veiligheid van WordPress is een wereldwijd thema. En het antwoord op de vraag “Is WordPress wel veilig?” is eigenlijk: Ja en Nee.