Joyce Rademaker

Joyce Rademaker

Ondernemer / Strateeg / SEO

Hoe kies ik de juiste domeinnaam?
En wat maakt een domeinnaam een sterke domeinnaam?

Voorop staat: kies een domeinnaam die bij je past! Een naam waar jij je lekker bij voelt.

Dat moment dat je ineens overloopt van enthousiasme, de plannen door je kop gieren en je niet meer te stoppen bent? Dat is het moment dat je de juiste naam te pakken hebt.

Helaas zijn de meeste echt leuke, pakkende, goede domeinnamen allang weg. En zeker als je kijkt naar de ‘korte’ domeinnamen dan maak je weinig kans.

Hoe kies je dan die juiste domeinnaam en wat maakt een domeinnaam sterk?

Ga in elk geval brainstormen! Maak een lijstje met opties. En toets die domeinnamen aan de tips uit deze Blog, dat zal je vast helpen. Gebruik onze tips dus vooral om ideeën op te doen, om te toetsen en je brainstorm lijstje in te korten.

TIP #1 – Kies de domeinnaam die bij je past!

Kies de domeinnaam waar jij enthousiast van wordt. Het gaat meer en meer om kwaliteit van je website, dus dat is goed nieuws. Je kunt je ‘gut feeling’ dus gewoon volgen ?

Als je heel eerlijk naar je brainstorm lijstje kijkt, welke domeinnaam heeft dan echt jouw voorkeur? Er zullen er ongetwijfeld maar een paar zijn waar je echt warm van wordt.

TIP #2 – Een korte en krachtige domeinnaam

Een korte en krachtige domeinnaam is sterk. Het probleem is alleen dat korte domeinnamen (domeinnamen met weinig karakters) bijna niet meer beschikbaar zijn.

Toch zul je zien dat er wegen zijn. Laat de naam die je bedenkt niet zomaar los, wellicht kun je de domeinnaam overnemen van de huidige eigenaar? Dat is echt het beschouwen waard.

Want hoe korter, hoe beter!

Een korte domeinnaam is namelijk makkelijk te onthouden, brengt geen verwarring en de kans op spelfouten is nihil.

Heb je hulp nodig bij het aankopen van een domeinnaam? Wij bemiddelen ook in de aan- of verkoop van domeinnamen.

TIP #3 – Gebruik bestaande woorden

Het gebruik van bestaande woorden is slim in elk opzicht. Bestaande woorden zijn tenslotte makkelijker te onthouden voor je bezoeker.

Kies wel de juiste woorden, het liefste woorden die echt passen bij je business.

Heb je het perfecte woord dat jouw business 100% beschrijft, maar is de domeinnaam niet meer beschikbaar? Kijk dan eens naar varianten met bijvoorbeeld je regio of woonplaats erin verwerkt.

Of laat je autoriteit terugkomen in je domeinnaam, bijvoorbeeld door te combineren met woorden als expert, specialist of bijvoorbeeld guru. Je kunt er ook voor kiezen om te benadrukken dat je ‘de enige echte’ bent of ‘de beste’ ?

TIP #4 – Makkelijk te onthouden

Hoe korter de domeinnaam, hoe makkelijker hij is te onthouden. Hoe dichter bij je product of dienst, hoe makkelijker te onthouden.

En een makkelijk te onthouden domeinnaam is één van onze belangrijkste tips!

Wat maakt een domeinnaam makkelijk te onthouden? Kijk of je iets kunt doen met rijmen. Een domeinnaam als www.dropshop.nl zul je niet snel meer vergeten.

Of kies een alliteratie. Alliteraties zijn ook makkelijk te onthouden namelijk. Een voorbeeld van een alliteratie (ook wel beginrijm) is ‘Willem Wever’.

TIP #5 – Eenvoudig te spellen

Ducktape, Ductape of Duktape, daar kan makkelijk verwarring over ontstaan bij je klant. Sommige mensen hebben moeite met spelling, hou daar rekening mee en kies een eenvoudige domeinnaam.

Let er dus ook op dat de schrijfwijze heel duidelijk is. Kun je het schrijven zoals je het hoort? Dan zit je goed!

Hoe vaak hoor je niet radio reclames, waarin de domeinnaam van een bedrijf moet worden uitgelegd? ‘Wilt u ook beleggen bij Binck? … Binck met ck’.

Doordat je het niet kunt schrijven zoals je het hoort, moeten ze het ons uitleggen. En dat zullen ze altijd moeten blijven doen.

Pas ook op met cijfers. Gebruik geen cijfers, omdat mensen vaak niet weten dat ze dan een cijfer hadden moeten gebruiken. En de kans is groot dat ze je uiteindelijk niet gaan vinden.

Kortom, zoek een domeinnaam die maar op 1 manier geschreven kan worden. Een domeinnaam hebt die je kunt schrijven, zoals je het hoort.

TIP #6 – Registreer varianten die gelijk klinken

Meerdere domeinnamen gebruiken is absoluut een optie. Bijvoorbeeld als je een specifiek merk verkoopt, dan zou je die apart kunnen vastleggen.

Maar leg je meerdere domeinnaam vast vanuit de ‘type-in traffic’ gedachte? Dan kan de bezoeker een andere variant intikken in de adresbalk en zal hij toch uitkomen op jouw website.

Wehkamp heeft dat natuurlijk goed voor elkaar. Als de bezoeker niet goed weet of het
nu Wehkamp of Weekamp is. Het maakt niet uit. Als je www.weekamp.nl intikt, kom je ook gewoon netjes uit op de website van Wehkamp zelf.

Overigens draagt het hebben van meerdere domeinnamen helemaal niet bij aan een betere vindbaarheid. Hou daar rekening mee!

Het hebben van meerdere domeinnamen met verschillende woorden waar je op gevonden wilt worden en die vervolgens laten verwijzen naar je website? Het levert je, los van ‘type-in traffic’ niets op.

TIP #7 – Geen streepjes

Een domeinnaam met streepjes is een concessie! En dat moet je niet willen.

Je legt een domeinnaam met streepjes alleen vast, als de variant zonder streepjes niet meer vrij is. En waarschijnlijk ook niet aan te kopen is. In dat geval is er dus ook nog een concurrent actief op de markt, met de meer pakkender versie van de domeinnaam.

En als je je dan ook nog beseft dat bezoekers geneigd zijn eerder te klikken op de domeinnaam variant zonder streepjes, dan weet je meteen dat je 3-0 achter ligt.

Lees meer over domeinnamen met of zonder streepjes in ons Blog: Domeinnamen, domeinnaam extensies en varianten: 9 veel gestelde vragen beantwoord

TIP #8 – Niet te verwarren met je grootste concurrent(en)

Wees uniek! Je bent uniek namelijk! En je zult uniek zijn als je je uniek gedraagt. Ga uit van je eigen kracht en zet jezelf neer als een serieuze speler in de markt. Kies dan ook nooit voor een domeinnaam die wel heel erg lijkt op die van je concurrent.

Je wilt je klant natuurlijk ook niet in verwarring brengen. Maar je wilt al helemaal niet dat je klant per ongeluk op de website van je concurrent terecht komt. Kies daarom een domeinnaam die in niks lijkt op die van je grootste concurrent(en).

En blijf netjes, ook in domeinnamen wereld. Ga niet allerlei domeinnamen registreren, bijvoorbeeld foutieve spelling van je concurrent. Dat zijn ongeschreven gedragsregels en bedenk je ook dat dergelijke praktijken eerder ‘afbreuk’ doen aan je imago, dan dat het iets toevoegt.

TIP #9 – Past de naam bij je product of dienst?

Gebruik wie je bent of dat wat je doet of aanbiedt, in je domeinnaam. Een domeinnaam die past bij je product of dienst zal bijdragen aan een stukje vertrouwen.

Heb je een perfecte naam die past bij je product of dienst, maar is de domeinnaam niet meer beschikbaar? Kijk dan of je er iets aan kunt toevoegen en of je kunt komen tot een mooie, sprekende combinatie.

Wat voor combinaties kun je aan denken? Bijvoorbeeld aan je achternaam of je autoriteit (door toevoegingen als ‘DE’ of ‘expert’ of bijvoorbeeld ‘specialist’).

Of je regio, want waar bevinden jouw klanten zich? Stel je bent een kapper in Zwolle, dan kan het slim zijn om Zwolle toe te voegen aan je domeinnaam. De kans op een kwalitatievere doorklik zal groeien.

Een dergelijke focus in je domeinnaam kan sowieso goed voor je werken. Focus is namelijk goed voor de herkenbaarheid, het vertrouwen en de vindbaarheid.

TIP #10 – De lading van je website dekt

Past je domeinnaam bij je product of dienst? Daar hebben wij in tip #8 al het één en ander over geschreven.

Deze tip schurkt daar dicht tegenaan. Toch is de vraag wezenlijk anders. Dekt de domeinnaam de lading van je website?

Het is belangrijk om te focussen, maar je kunt wel meerdere expertises hebben of meerdere speerpunten in je bedrijf. Pas dus op dat je niet een te ‘nauwe’ domeinnaam kiest. Een domeinnaam die niet de totale lading van je website dekt.

Daar staat tegenover dat het wel slim kan zijn om voor je verschillende expertises, verschillende domeinnamen vast te leggen. Zorg er dan voor dat je als het ware ‘afdelingen’ binnen je website hebt, die je laat draaien op de verschillende domeinnamen.

TIP #11 – Komt jouw ‘top’ zoekwoord, het sleutelwoord van jouw dienst/product, naar voren?

Er is iets voor te zeggen om je ‘top’ zoekwoord te verwerken in je domeinnaam. Overigens zegt Google dat ze daar niet meer naar kijken.

Feit is natuurlijk wel dat als het zoekwoord al voorkomt in de URL en je verder je website ook goed inricht voor Google, dat je een streepje voor zult hebben op de rest. Dus indirect zal het voor je werken. Maar het is geen noodzaak.

Kun je geen korte, krachtige, sterke domeinnaam vinden die geschikt is, waar je enthousiast van wordt en die beschikbaar is?

Kijk dan eens serieus naar de mogelijkheden voor een domeinnaam waar jouw ‘top’ zoekwoord in voorkomt.

TIP #12 – Gebruik geen vreemde extensies

Ben je met je business gevestigd en werkzaam in Nederland? Zorg er dan in elk geval voor dat je de .NL extensie van de domeinnaam hebt. Niet in de laatste plaats omdat Google hier heel veel waarde aan hecht en je hoger ‘rankt’ als je de .NL domeinnaam extensie gebruikt op de Nederlandse markt.

De meest voorkomende domeinnaam extensies zijn overigens de domeinnamen die eindigen op .NL, .COM en .EU. Als het enigszins mogelijk is, registreer je in elk geval deze extensies.

Lees meer over domeinnaam extensies in ons Blog: Domeinnamen, domeinnaam extensies en varianten: 9 veel gestelde vragen beantwoord

TIP #13 – Een domeinnaam die eenvoudig uit te spreken is

Hou in gedachten dat ook de mond tot mondreclame goed voor je moet kunnen werken.

Kun je het niet uitspreken? Dan is de domeinnaam echt veel te complex! Ga serieus op zoek naar een andere domeinnaam.

Een domeinnaam die te moeilijk is, eenvoudig op verkeerde wijze kan worden gespeld of domweg niet uit te spreken is, zal je klanten gaan kosten. En dus ga je het verliezen van je concurrent.

Pas dus op met het gebruik van buitenlandse woorden, omdat die soms moeilijk uit te spreken zijn. Uiteraard is die keuze ook afhankelijk van je publiek.

TIP #14 – Enkelvoud of meervoud?

Dat antwoord is eenvoudig. Registreer ze allebei! Alleen al om te voorkomen dat je concurrent er mee vandoor gaat.

Maar ook heel belangrijk. Is 1 van de 2 al geregistreerd door een concurrent? Ga dan echt op zoek naar een andere domeinnaam.

TIP #15 – Kies een woord zonder betekenis en maak er een merk van!

En dat is ook echt een hele goede optie!

Zoek naar een domeinnaam die je als merk in de markt kunt gaan zetten. Een woord dat nu nog niets betekent.

Facebook, Google, Twitter, Instagram… er was eens een tijd, dat die namen helemaal geen betekenis hadden ?

Vragen?
Heb je nog vragen? Zet je vraag gerust als reactie op deze blog, zodat wij je kunnen adviseren.