Joyce Rademaker

Joyce Rademaker

Ondernemer / Strateeg / SEO

Domeinnamen, domeinnaam extensies en varianten: 9 veel gestelde vragen beantwoord

Wij krijgen nog altijd veel vragen over domeinnamen. En dat is ook niet zo gek. Want wat maakt een domeinnaam nou een goede domeinnaam? Welke extensies (ook wel: TLD’s) kies je? Welke varianten leg je vast? Hoe zit het met de vindbaarheid? En dan heb jij vast ook wel eens te maken gehad met domeinkapers of aanbiedingen van domeinnamen die prijstechnisch in elk geval niet meer op een aanbieding lijken.

Wat te doen? Wat te kiezen? Wij geven je in deze blog antwoorden op 9 veel aan ons gestelde vragen.

1. – Welke domeinnaam extensie(s) zou ik eigenlijk allemaal moeten vastleggen?

De meest voorkomende domeinnaam extensies in Nederland zijn de domeinnamen die eindigen op .NL, .COM en .EU. Als het enigszins mogelijk is, registreer je in elk geval deze extensies.

Ook de .COM en de .EU, want voor je het weet doet je concurrent het of een domeinkaper  en kun je de domeinnaam later terugkopen voor veel te veel geld.

Je bedrijf bevindt zich in Nederland. Leg dus altijd de .NL versie van jouw domeinnaam vast. Alleen al omdat Google heel veel waarde hecht aan een .NL domeinnaam voor een bedrijf dat in Nederland opereert.

Is jouw gewenste .NL domeinnaam niet meer vrij? Ga op zoek naar een andere domeinnaam! Wij weten het, het is even slikken, maar doe geen concessies door bijvoorbeeld een andere extensie vast te leggen.

Bedenk je namelijk ook dat er zeer waarschijnlijk al een belangrijke speler op de markt is, die onder handelt onder die naam. Hoe groot is de kans dat jij het daar nog van kunt winnen online?

Los van vindbaarheid en concurrentie, is het ook de vraag hoeveel mensen jouw domeinnaam überhaupt zullen onthouden als je kiest voor een andere extensie. Bezoekers gaan er toch vanuit dat een domeinnaam eindigt op .NL. En dat zullen ze ook zo onthouden. Sterker nog, bezoekers zullen altijd neigen om te klikken op de domeinnaam extensie uit hun eigen land.

Overigens als je actief bent of wilt worden in het buitenland, leg dan ook de domeinnaam extensies vast die horen bij dat land. Dat gaat echt voor je werken! Je scoort namelijk hoger binnen Google als je de ‘traditionele’ domeinnaam extensie hebt vastgelegd. Net zoals in Nederland met de .NL domeinnaam. Dus ga je de Duitse markt op? Claim dan ook de .DE extensie. Ga je de Engelse markt op claim de .CO.UK extensie.

Het wordt gelukkig steeds gemakkelijker om domeinnaam extensies van andere landen vast te leggen, zonder dat je er per se woonachtig of gevestigd hoeft te zijn.

Wil je domeinnaam extensies van andere landen claimen? Of loop je tegen problemen aan? Laat ons je helpen!

2. – De .NL versie van mijn domeinnaam is al weg, wat nu?

Eigenlijk hebben wij het net al beschreven. Ben je in Nederland gevestigd? Of ga je de Nederlandse markt op? Dan kun je niet zonder een .NL domeinnaam. Is jouw domeinnaam niet meer beschikbaar met de .NL extensie? Krab jezelf dan echt heel erg goed achter je oren, voordat je zomaar een andere extensie claimt.

Want:
Scoren in Google met een andere extensie wordt lastig. Google hecht namelijk waarde aan de combinatie van de landcode en extensie. De .NL domeinnamen zullen dan ook alleen in Nederland goed scoren.
Bezoekers onthouden alleen hun eigen land extensie en Nederlandse bezoekers zijn dus geneigd om als eerste op de .NL extensie te klikken. Of een domeinnaam in te typen met .NL.
En nog een hele belangrijke overweging. Blijkbaar is er dus al een concurrent actief op de .NL versie van de domeinnaam. Kortom een concurrent met wie je heel direct de strijd moet aangaan binnen Google, een strijd die je veel tijd, energie en geld zal kosten.

Doe geen concessies! Uiteraard is het even slikken, maar laat de naam los. Ga op zoek naar een andere domeinnaam, waarvan je wel de .NL extensie kunt claimen. Of overweeg serieus wat de .NL domeinnaam variant je waard is en kijk of je hem aan kunt kopen.

Hulp nodig? Wij bemiddelen ook in de aan- of verkoop van domeinnamen.

3. – Moet ik al die ‘aparte’ domeinnaam extensies, zoals .info, .org, .tv, etc. ook claimen?

Daar kunnen wij kort en duidelijk over zijn. Nee, zeker niet!

Domeinnaam extensies als .ORG, .NET, .INFO, of .BIZ zijn eigenlijk helemaal niet zo interessant. Non-profit organisaties, goede doelen of overheidsinstanties maken vaak nog wel gebruik van dit soort domeinnamen extensie. Echter commercieel hebben deze extensies geen waarde.

Het kan trouwens wel interessant zijn om te kijken naar unieke domeinnaam extensies. Er zijn er al erg veel en er komen er telkens meer bij.

Dat ze leuk, hip, bijzonder en uniek zijn is absoluut geen reden om ze allemaal vast te gaan leggen overigens, maar vanuit marketing oogpunt kan het wel voor je werken. Denk aan de dingen die je kunt doen met extensies als: .SHOP, .CAFE, .AMSTERDAM of .COACH of .MEDIA.
Er zijn veel extensies te registreren die makkelijk aan jouw branche te relateren zijn.

Is er een extensie die SUPER past bij wie je bent, wat je doet en wat je wilt uitstralen? En kun je er een hele sterke boodschap omheen bouwen? Dan kan zo’n domeinnaam extensie dus heel goed voor je werken! Zeker omdat hij in dat geval wel heel makkelijk te onthouden is voor je publiek.

Dus ben je van plan een ludieke campagne op te zetten en kun je iets met de toffe of gekke extensie in je totale marketing? Registreer dan zeker wel zo’n leuke extensie.

Meer weten over alle extensies? De mogelijkheden en welke interessant voor jou kunnen zijn?

4. – Ik wil een domeinnaam claimen, maar hij is bezet. Zal ik de variant met de streepjes erin claimen? Is dat slim?

Waarschijnlijk niet! Is de domeinnaam die je wilde vastleggen niet meer beschikbaar, maar nog wel de versie met streepjes? Bedenk dan heel goed of je dit wilt. Het kiezen van een domeinnaam met streepjes is bijna altijd een concessie.

De kracht van jouw domeinnaam met streepjes, ten opzichte van de domeinnaam zonder streepjes, is namelijk ook veel minder groot. Dat ga je niet winnen van je concurrent. Of ben jij in staat om de bezoeker over te halen op jouw link te klikken in plaats van op die van je concurrent?

Bedenk je wel dat mensen snel fouten maken met streepjes. Ze weten niet waar die moeten komen te staan of hebben helemaal geen idee dat ze überhaupt streepjes moeten gebruiken. Jij wordt dus niet gevonden, ze krijgen een foutmelding in beeld of nog erger ze tikken jouw domeinnamen in zonder streepjes en komen uit op de website van jouw concurrent?!

Heb je een domeinnaam waarvan de streepjes variant duidelijk is? Leg dan wel zelf die streepjes variant van je domeinnaam vast, als die nog beschikbaar is. Ook om te voorkomen dat je concurrent ermee vandoor gaat.

5. – Welke varianten op mijn domeinnamen moet ik vastleggen? Bijvoorbeeld om tikfouten te voorkomen of om te voorkomen dat iemand anders er mee vandoor gaat?

Bedenk bij iedere domeinnaam of het de moeite waard is om die vast te leggen.

In hoeverre zal een bezoeker per ongeluk een fout maken tijdens het typen en dan uitkomen bij de concurrent, als je net die ene versie van de domeinnaam niet claimt?

Hoe groot is de kans dan anderen (bijvoorbeeld je concurrenten) deze variant gaan gebruiken om bezoekers bij jou weg te houden? Bijvoorbeeld door de streepjes varianten te claimen? Belangrijkere vraag is, hoe groot is dat kans dat dat gaat werken?

Is het op basis van je bevindingen, de waarde die jij er aan hecht, de moeite waard om de domeinnamen dan toch vast te leggen? Doe dat dan. Tegen relatief lage kosten, kun je jezelf een hoop stress besparen.

Ons advies is wel, blijf realistisch! Heb je hulp nodig of wil je even met ons sparren over de zin en onzin van registraties?

6. – Hebben jullie tips welke domeinnamen sowieso slim zijn om vast te leggen?

Er zijn een aantal domeinnamen die enorm belangrijk zijn en die heel erg goed voor je kunnen gaan werken. Als wij je mogen adviseren, leg dan in elk geval die domeinnamen vast.

Dat gaat om www.jebedrijfsnaam.nl, .eu en .com. En natuurlijk ook om www.jeeigennaam.nl, .eu en .com. En diezelfde domeinnaam extensies zouden wij ook vastleggen voor je partner en voor je kinderen, als je die hebt of als ze in de maak zijn ?

Kijk ook naar je producten of diensten. Zijn er productnamen of diensten waar je een aparte domeinnaam voor zou kunnen vastleggen die zo krachtig is dat hij wel voor je moet gaan werken? Die sterke domeinnamen kun je dan heel goed gebruiken voor positionering in Google en je marketing campagnes. Dus leg hem vast!

7. – Ik heb verschillende domeinnamen. Als ik die allemaal laat doorverwijzen naar mijn website dan scoor ik toch ook hoger in Google?

Nee, dat doe je niet! Wij kunnen er kort over zijn, maar dit zal helemaal niets voor je toevoegen.

Heel misschien als mensen rechtstreeks een domeinnaam intikken, dat ze dan per ongeluk op je website uitkomen, maar voor een betere positie binnen Google heeft dit geen nut.

Heb je domeinnamen met waarde of aparte domeinnamen die je laat verwijzen naar een bepaald gedeelte van je website, dan is het een ander verhaal. Dat zou enorm voor je kunnen werken. Omdat je heel doelgerichte marketing kunt doen.

Heb je verschillende domeinnamen? Laat ze niet allemaal zomaar uitkomen op je eigen website. Maak voor elke domeinnaam een eigen webpagina met advertenties. Zoek naar de woorden die bij jouw business horen en kijk of je die webpagina’s op die woorden kunt laten scoren en stel de advertenties ook meteen in op die woorden.

Elke klik levert geld op, kun je toch nog een beetje slapen rijk worden ?

Als je domeinnamen met waarde (met populariteit) hebt opgebouwd, dan kun je die door ze op een slimme manier in te zetten enorm laten bijdragen aan de waarde van je eigen website. Of je kunt ze verkopen.

8. – Waar moet een goede domeinnaam aan voldoen?

Het kiezen van een goede domeinnaam is een hele uitdaging. Er zijn al zo ontzettend veel domeinnamen geregistreerd en dus niet meer vrij voor jou om te registreren. Het vraagt om heel goed nadenken, brainstorm sessies en heel wat domeinnaam checks om tot een goede domeinnaam te komen.

Probeer in elk geval te zoeken naar een domeinnaam die:

  • Kort en krachtig is
  • Bestaat uit bestaande woorden
  • Makkelijk te onthouden is
  • Eenvoudig te spellen is
  • Geen streepjes bevat
  • Niet verward kan worden met je grootste concurrenten
  • Past bij je product of dienst
  • Meteen vertelt waar de website over gaat
  • Het ‘top’ zoekwoord, sleutelwoord van jouw dienst/product bevat
  • Geen vreemde extensie heeft
  • Die eenvoudig uit te spreken is

OF en dat is ook echt een hele goede optie! Zoek naar een domeinnaam die je als merk in de markt kan gaan zetten. Een woord dat nu nog niets betekent. Facebook, Google, Twitter, Instagram… er was eens een tijd, dat die namen helemaal geen betekenis hadden ?

9. – Ik ben gebeld en iemand heeft interesse in een extensie van mijn domeinnaam versie. Ik kan die meteen laten vastleggen op mijn naam, maar ik vind het wel erg duur. Moet ik dit doen om te voorkomen dat mijn concurrenten er vandoor gaan met die domeinnaam?

In elk geval niet bij die partij die jou hierover belt!

Er zijn ontzettend veel ongure partijen die zomaar bellen met verhalen over je domeinnaam en dat andere interesse hebben. Ze zijn een tikkeltje agressief, je moet nu beslissen en de druk wordt lekker opgevoerd. Trap er niet in! Bedank vriendelijk voor het aanbod, zeg dat je geen interesse hebt en hang op. Lees hier meer over domeinnaam fraudeurs (LINK naar blog van Kim)

En zo zijn er ook partijen die inschrijvingen van nieuwe bedrijven in de gaten houden en meteen de daarbij passende domeinnamen claimen, om die later voor grof geld te verkopen. Ga je je inschrijven? Zorg dat je eerst je domeinnamen registraties hebt gedaan.

En dat geldt ook voor het idee. Loop je alleen nog maar rond met plannen? Met een idee voor een domeinnaam? Leg hem direct vast! En ook alle goede varianten op die domeinnaam. Zo weet je zeker dat niemand je voor kan zijn en er met jouw domeinnaam idee vandoor gaat.

Neem van ons aan, een brainstorm sessie met vrienden of collega’s kan al genoeg zijn voor een hoop gedonder. Het vastleggen van domeinnamen is niet de grootste investering, dus ook al denk je er alleen nog maar aan… Is de domeinnaam vrij? Claim hem direct!

En dan heb je nog de websites waar je in alle rust denkt je domeinnamen te controleren om te zien of ze nog vrij zijn en nog geen dag later zijn de domeinnamen ineens vastgelegd door iemand anders. WTF?!? Controleer domeinnamen niet zomaar op allerlei willekeurige websites.

Wil je weten of een domeinnaam nog beschikbaar is? Controleer die beschikbaarheid dan bij een vertrouwde partij. Zo voorkom je dat je vandaag een domeinnaam controleert, ziet dat die vrij is en morgen ineens niet meer kunt registreren. Domeinkapers leggen namelijk automatisch de gecontroleerde domeinnamen vast. En jij kunt flink in de buidel tasten om de domeinnaam alsnog te kopen.

Wij zijn jouw website bouwer en zullen onze klanten geen oor aan naaien, dus je kunt met een gerust hart je domeinnaam controleren bij ons. De officiële instantie om je .NL domeinnamen te controleren is trouwens: www.sidn.nl.

Let tot slot ook nog even op de prijs! Soms is de prijs wel heel erg aantrekkelijk. Je registreert je domeinnaam en je wilt hem gaan instellen. En daar komen de aanvullende kosten. Kosten voor het doorverwijzen naar een andere URL of naar je Hosting omgeving, kosten voor administratie, kosten voor zus en kosten voor zo. Voelt het ‘te mooi om waar te zijn’? Dan is dat waarschijnlijk ook zo!

Bij ons kun je veilig je domeinnaam claimen en veilig betalen. De prijs is transparant en per jaar. Je kunt altijd onze helpdesk bellen voor ondersteuning en verwijzingen en dat is allemaal gratis!

Heb jij nog vragen over domeinnamen? Vragen die wij hier niet hebben beantwoord? Zet je vraag als reactie op deze blog. En wij zullen je onze visie geven! En dat is gratis ?