Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Wettelijke wijzigingen voor webshops per 13 juni 2014

Een webshop ontkomt in deze tijd zeker niet meer aan de wet. De rechten van de consument in de digitale winkels zijn voor velen een grijs gebied. Maar wat zijn de rechten en plichten van uw klant?
De Europese Richtlijn consumentenrechten heeft recentelijk een aantal wettelijke wijzigingen bekend gemaakt. Deze wijzigingen hebben betrekking op de informatievoorziening van de webwinkelhouder aan de consument. Deze wijzigingen zijn dus zeker van belang wanneer je een webwinkel beheert. Op 13 juni 2014 zal deze wet al van kracht zijn en moet er voldaan worden aan de bovenstaande eisen.

Welke wijzigingen zijn dit en wat zijn de gevolgen? We zoomen in op webwinkels die online producten verkopen.

De wettelijke wijzigingen

Uiteraard streef je er als webwinkelier al naar om de klant van zoveel mogelijk relevante informatie te voorzien. De wettelijke wijzigingen hebben allen voornamelijk betrekking op uw klant goed en duidelijk informeren. Maar welke informatie is een must have op de website, volgens de nieuwe wettelijke wijzigingen?

  1. Wees transparant
    Als het gaat om extra kosten die de consument maakt, naast de kosten voor het fysieke product wat besteld wordt. Denk hierbij aan verzendkosten, administratiekosten en extra kosten die eventueel gemaakt worden wanneer de consument met een bijvoorbeeld een creditcard betaalt. Wanneer deze kosten niet duidelijk vermeld staan, hoeft de consument deze kosten niet te betalen. Houd hier rekening mee in het bestelproces! 
  2. Betalingsverplichting
    In het bestelproces moet duidelijk worden dat de consument een betalingsverplichting aangaat met de webwinkelhouder, vóórdat de bestelling daadwerkelijk geplaatst wordt. Hoe? Dit kan eenvoudig door de tekst van de bestelknop te wijzigen in ‘bestellen en betalen’. Dat is natuurlijk een hele mond vol, het is onduidelijk of termen als ‘afrekenen’ of ‘kopen’ voldoende zijn. Duidelijk is wel, staat er alleen ‘bestel’ of ‘verder’ dan is de consument niet gebonden aan de bestelling. Het geld dat is betaald voor de bestelling, mag dan worden teruggevorderd door de consument.
  3. Herroepingsrecht oftewel het ontbinden van de overeenkomst
    Het kan natuurlijk zijn dat de klant zich bedacht heeft, nadat de bestelling is gedaan. Maar van welke informatie moet je de klant voorzien in het kader van zijn herroepingsrecht?

    • Geef duidelijk aan wat de bedenktijd is. Het gaat hier om het herroepingsrecht. Hierbij kan de klant binnen 14 dagen de overeenkomst ongedaan maken.
    • Informeer de klant op welke manier de hij/zij van de overeenkomst af kan zien.
    • Geef aan wat de voorwaarden zijn om van de overeenkomst af te zien.
    • Wanneer de ontbinding via een retourformulier/herroepingsformulier gaat, dien je deze aan de consument aan te bieden. Dit mag op diverse momenten: voor het sluiten van de overeenkomst, in de bevestigingsmail of (uiterlijk) in papieren vorm bij het pakket. Het beste is overigens om dit voor de daadwerkelijke koop duidelijk te maken.
    • Gaan er kosten gepaard met het retourneren? Wees hierover duidelijk!Maar wat nou wanneer je dit niet doet? Dan heeft de consument een bedenktijd van 12 maanden! Het product mag in die tijd gehouden en terug gestuurd worden. Is er schade aan de producten? Helaas, die mag niet verhaald worden op de consument.

Geen mogelijkheid tot ontbinden van de overeenkomst

In sommige gevallen is het niet mogelijk om de overeenkomst te ontbinden. Dit komt voor bij producten die op maat gemaakt worden, bederfelijke producten en producten die gemakkelijk te kopiëren zijn en niet retour gestuurd mogen worden wanneer de verzegeling verbroken is. Het gaat dan om cd’s, dvd’s en games.
Mocht dit het geval zijn, dan geldt ook hier, geeft dit duidelijk aan. Informeer uw klant.

Extra aandachtspuntjes:

  1. Als webwinkelier mag je niet meer kosten doorberekenen bij betaalmethoden dan de kosten die je zelf als ondernemer maakt. Denk hierbij aan transactie- of abonnementskosten.
  2. Wanneer je extra diensten of producten aanbiedt (bijvoorbeeld extra garantie), moet de klant deze keuze optie, bewust zelf actief aanvinken. Deze opties mogen niet vooraf aangevinkt zijn.

Meer informatie?

Thuiswinkel.org heeft recent een seminar georganiseerd voor haar leden. Tijdens deze seminar hebben de leden veel vragen gesteld over de op stapel staande wetswijzigingen. Op de website van Thuiswinkel Waarborg staan een aantal interessante vragen en antwoorden! Klik hier om deze te lezen .

Thuiswinkel.org heeft ook een mooie zelfscan online staan, deze vindt u hier. 
En nog meer belangrijke informatie, vindt u hier.