Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Wettelijke wijzigingen voor webshops per 13 juni 2014

Een webshop ontkomt in deze tijd zeker niet meer aan de wet. De rechten van de consument in de digitale winkels zijn voor velen een grijs gebied. Maar wat zijn de rechten en plichten van uw klant?
De Europese Richtlijn consumentenrechten heeft recentelijk een aantal wettelijke wijzigingen bekend gemaakt. Deze wijzigingen hebben betrekking op de informatievoorziening van de webwinkelhouder aan de consument. Deze wijzigingen zijn dus zeker van belang wanneer je een webwinkel beheert. Op 13 juni 2014 zal deze wet al van kracht zijn en moet er voldaan worden aan de bovenstaande eisen.

Welke wijzigingen zijn dit en wat zijn de gevolgen? We zoomen in op webwinkels die online producten verkopen.

De wettelijke wijzigingen

Uiteraard streef je er als webwinkelier al naar om de klant van zoveel mogelijk relevante informatie te voorzien. De wettelijke wijzigingen hebben allen voornamelijk betrekking op uw klant goed en duidelijk informeren. Maar welke informatie is een must have op de website, volgens de nieuwe wettelijke wijzigingen?

  1. Wees transparant
    Als het gaat om extra kosten die de consument maakt, naast de kosten voor het fysieke product wat besteld wordt. Denk hierbij aan verzendkosten, administratiekosten en extra kosten die eventueel gemaakt worden wanneer de consument met een bijvoorbeeld een creditcard betaalt. Wanneer deze kosten niet duidelijk vermeld staan, hoeft de consument deze kosten niet te betalen. Houd hier rekening mee in het bestelproces! 
  2. Betalingsverplichting
    In het bestelproces moet duidelijk worden dat de consument een betalingsverplichting aangaat met de webwinkelhouder, vóórdat de bestelling daadwerkelijk geplaatst wordt. Hoe? Dit kan eenvoudig door de tekst van de bestelknop te wijzigen in ‘bestellen en betalen’. Dat is natuurlijk een hele mond vol, het is onduidelijk of termen als ‘afrekenen’ of ‘kopen’ voldoende zijn. Duidelijk is wel, staat er alleen ‘bestel’ of ‘verder’ dan is de consument niet gebonden aan de bestelling. Het geld dat is betaald voor de bestelling, mag dan worden teruggevorderd door de consument.
  3. Herroepingsrecht oftewel het ontbinden van de overeenkomst
    Het kan natuurlijk zijn dat de klant zich bedacht heeft, nadat de bestelling is gedaan. Maar van welke informatie moet je de klant voorzien in het kader van zijn herroepingsrecht?

    • Geef duidelijk aan wat de bedenktijd is. Het gaat hier om het herroepingsrecht. Hierbij kan de klant binnen 14 dagen de overeenkomst ongedaan maken.
    • Informeer de klant op welke manier de hij/zij van de overeenkomst af kan zien.
    • Geef aan wat de voorwaarden zijn om van de overeenkomst af te zien.
    • Wanneer de ontbinding via een retourformulier/herroepingsformulier gaat, dien je deze aan de consument aan te bieden. Dit mag op diverse momenten: voor het sluiten van de overeenkomst, in de bevestigingsmail of (uiterlijk) in papieren vorm bij het pakket. Het beste is overigens om dit voor de daadwerkelijke koop duidelijk te maken.
    • Gaan er kosten gepaard met het retourneren? Wees hierover duidelijk!Maar wat nou wanneer je dit niet doet? Dan heeft de consument een bedenktijd van 12 maanden! Het product mag in die tijd gehouden en terug gestuurd worden. Is er schade aan de producten? Helaas, die mag niet verhaald worden op de consument.

Geen mogelijkheid tot ontbinden van de overeenkomst

In sommige gevallen is het niet mogelijk om de overeenkomst te ontbinden. Dit komt voor bij producten die op maat gemaakt worden, bederfelijke producten en producten die gemakkelijk te kopiëren zijn en niet retour gestuurd mogen worden wanneer de verzegeling verbroken is. Het gaat dan om cd’s, dvd’s en games.
Mocht dit het geval zijn, dan geldt ook hier, geeft dit duidelijk aan. Informeer uw klant.

Extra aandachtspuntjes:

  1. Als webwinkelier mag je niet meer kosten doorberekenen bij betaalmethoden dan de kosten die je zelf als ondernemer maakt. Denk hierbij aan transactie- of abonnementskosten.
  2. Wanneer je extra diensten of producten aanbiedt (bijvoorbeeld extra garantie), moet de klant deze keuze optie, bewust zelf actief aanvinken. Deze opties mogen niet vooraf aangevinkt zijn.

Meer informatie?

Thuiswinkel.org heeft recent een seminar georganiseerd voor haar leden. Tijdens deze seminar hebben de leden veel vragen gesteld over de op stapel staande wetswijzigingen. Op de website van Thuiswinkel Waarborg staan een aantal interessante vragen en antwoorden! Klik hier om deze te lezen .

Thuiswinkel.org heeft ook een mooie zelfscan online staan, deze vindt u hier. 
En nog meer belangrijke informatie, vindt u hier.

Google Gsuite reseller
Na een prettige samenwerking is de website voor onze Fysiotherapie praktijk opgeleverd en we zijn er meer dan tevreden mee. De creativiteit, vriendelijkheid, de altijd snelle respons en de duidelijkheid kenmerken F&J voor mij. Een beter resultaat kon ik niet verwachten!Lees meer
Ronald Mekking
Goede functionele website gebouwd! Denken met je mee, ook voor verbetering van de vindbaarheid van de website en verdere marketing.
Arnoud van Guilik
Wij zijn al jaren klant bij F&J naar volle tevredenheid!
Rikels Slaapexperts
Ria Suos
Als groeiend glasbedrijf in de particuliere sector bied FenJ een perfect partnerschap voor onze online marketing! Goed meedenken, ideeën, creativiteit en een luisterend oor werpt zijn vruchten af in onze commercie. Beter vindbaar op het world wide web zorgt voor meer opdrachten. Kort geleden met Joyce Rademaker een strategie sessie gehad (aanrader voor elke ondernemer). Hieruit blijkt dat wij nog meer uit online marketing kunnen halen en zal FenJ hierbij weer een grote rol spelen voor de juiste content en know-how!Met vriendelijke groeten, Tino KwakkelKwakkelglas Glaszetbedrijf.Lees meer
Tino Kwakkel
F&J webcreation is sinds enkele jaren de vaste online 'leverancier' voor Space Winner. In deze periode hebben zij laten zien een goed, betrouwbaar, flexibel en betaalbaar product te kunnen leveren door middel van hun eigen CMS. Hoewel er tegenwoordig tal van open source alternatieven zijn, is dat voor ons geen reden geweest over te stappen. Tot op heden kent het CMS voor ons geen of nauwelijks beperkingen. Mark, Kim Fred en Joyce denken met je mee, zitten niet op de klok en zijn bovendien makkelijk in de omgang. De programmeurs (die ik niet ken) weten de werkzaamheden snel en goed uit te voeren. Voor F&J zou ik een vaste samenwerking met een hele goede online marketeer een aanwinst en voor de toekomst eigenlijk ook een must vinden. Ik kan dit bedrijf bij iedereen warm aanbevelen! (Space Winner Self Storage)Lees meer
Joost Kleine Snuverink
Al een paar jaar werken we naar volle tevredenheid samen met F&J Webcreation. De technische realisatie van onze website en sinds kort ook onze mobiele website met CMS is door F&J uitgevoerd en alles functioneert prima naar wens.Lijnen zijn kort, snel schakelen, meedenken; top! Lees meer
Albertine Jongsma
Een geweldig team. Gedreven, professioneel , afspraak is afspraak, stipt, communicatief - ze gaan voor de klant en het eindresultaat. Langdurig zeer prettig samengewerkt met de realisatie van mijn nieuwe website voor PC, tablet en mobiel. F&J Webcreation krijgt 5 sterren van mij; dubbel en dwars verdiend!Lees meer
Marc Vorgers
In een project voor een gemeenschappelijke opdrachtgever heb ik voor het eerst mogen samenwerken met F&J Webcreation en ik kan wel stellen dat die samenwerking uitermate prettig tot stand kwam en al die tijd alleen nog maar beter werd.Het team staat open voor suggesties, afspraken worden nagekomen, planningen gehaald conform aanbieding en er komen nooit spreekwoordelijke konijntjes uit de hoed.Als je op zoek bent naar een webdesign club, dan is F&J een echte aanrader!Lees meer
Eduard de Boer