Bezorgen van pakketten

12 december 2014
Door Team F&J
Team F&J
Support / Marketing / SEO

Bezorgen van pakketten

Lees ook de 2017 versie van dit blogitem! Wat is er veranderd? Vliegen die drones al in de lucht met de pakketten?

Je hebt nieuwe kleding nodig. Buiten regent en waait het erg hard, maar het is wel koopavond. Maarja, je moet eigenlijk ook hoognodig andere dingen doen.
Waar we eerder in weer en wind de stad in gingen opzoek naar die ene outift, klappen we nu de laptop open of pakken we de tablet.
Op een van de vele webshops bekijk je snel de kleding. Staat er niet tussen wat je wilt of is je maat er niet? Dan klik je toch naar een andere webwinkel toe!

Wanneer je die ene outfit hebt gevonden, plaats je die in je virtuele winkelwagen of winkelmandje en reken je af. En dat terwijl je lekker met een kopje koffie op de bank zit en niet door weer en wind hoeft te lopen. Sterker nog, zie je dat ene leuke item in Amerika of een andere buitenlandse webshop? Geen probleem, met een paar klikken heb jij het besteld en heb je het super snel thuis! Handig, die bezorging aan huis!

Verwend of niet?

Nou zijn die webshops ontzettend handig. Maar raken we ook niet een beetje verwend? Stellen we eigenlijk niet steeds hogere eisen aan de webshops en hun bezorgopties? Als jij ziet staan dat er 4 dagen bezorgtijd aangegeven wordt voor het product wat jij graag wilt hebben, haak je dan af of ga je door? En wat als de bezorgkosten meer dan € 5,- bedragen?

Als consument worden we steeds veeleisender. Als we iets bestellen via internet willen we het vaak ook binnen 24 uur hebben en betalen we liever geen verzendkosten. De grote spelers op de markt in Nederland, zoals CoolBlue, Bol.com en Wehkamp springen hier dan ook graag op in.
In samenwerking met de verzenders als PostNL en DHL worden er steeds meer mogelijkheden
gecreëerd. Waar het ooit begon met een breed tijdsvak van de levering en alleen de mogelijkheid om het thuis af te laten leveren, zijn we in 2014 in een heel andere tijd beland. Retailers die hier niet tijdig op inspelen, verliezen het van hun concurrenten.

2014

Waar wil je het bezorgd hebben? Kies maar! Op je werk? Thuis? In een pakketautomaat? Of haal je het toch liever ergens op, als je toch nog even naar de supermarkt moet.
Ook is het steeds vaker mogelijk om te kiezen wanneer je wilt dat het wordt aangeboden. In de avond? Overdag? Op zondag?Of liever dezelfde dag nog! De mogelijkheden worden steeds meer uitgebreid.

CoolBlue is een mooi voorbeeld van een speler die hier mee experimenteert. Zij bieden de klant vele mogelijkheden als het gaat om bezorging. Bestel je iets bij CoolBlue? Dan kun je kiezen voor de ‘ standaard’ bezorging (24 uur later op de mat), op afspraak (de volgende dag binnen een gewenst tijdsvak), same day delivery (dezelfde dag nog) of ophalen bij een PostNL punt of een CoolBlue winkel. Bestel je op zaterdag? Dan wordt je pakketje gewoon op zondag bezorgd. CoolBlue is deze zomer begonnen met het experimenten met zondagbezorging.

Vanaf eind oktober biedt Bol.com ook de mogelijkheid om jouw bestelling op dinsdag- of donderdagavond af te laten leveren. De bestelling wordt dan tussen 18:00 uur en 21:30 uur afgeleverd. Waar er geen verzendkosten betaald hoeven te worden bij de standaardbezorging, gaan alle opties anders dan de ‘standaard’ bezorging gaan wel gepaard met extra kosten. Uit een recent onderzoek is gebleken dat de consument van nu geen verzendkosten belangrijker vindt dan de snelheid waarmee het bezorgd wordt.

Internationaal

In het buitenland zijn de grote spelers hier al iets verder mee. Zo wordt er internationaal al even gebruik gemaakt van pakketautomaten. Ook wordt er veel en nauw samengewerkt met fysieke winkels. Een mooi voorbeeld is de keten Tesco, in Engeland. Zij bieden de optie om jouw bestelling af te halen bij scholen, bibliotheken en sportcentra. Zo speelt Tesco mooi in op de mobiliteit van de consument en plekken waar men zich bevindt.

What’s next?

Er zijn al een aantal organisaties, zoals UPS en DHL die experimenteren met drones voor de bezorging. Een onbemand vliegend object wat jouw bestelling binnen korte tijd op de gewenste plek aflevert. Is dit realistisch? Qua techniek is het zeker realistisch. Maar geziende huidige discussies over drones, is het de vraag of dit ooit werkelijkheid zal worden.

Het bezorgen op zondag wordt nu door een aantal webshops aangeboden, maar verwacht wordt dat dit op korte termijn zal toenemen. Steeds meer webshops zullen deze optie gaan aanbieden. Ook de same day delivery optie zal in de toekomst populairder worden. Over een tijdje vinden we het niet meer dan normaal dat ons pakketje dezelfde dag nog bezorgd wordt.

Kortom; we zijn er nog lang niet, we’re just getting started!

4 reacties

  1. Kim, grappig dat je artikel vandaag de dag nog steeds erg van toepassing is. Voor je stukje onder “What’s next?”, is inderdaad nog sterk de vraag of dit gaat gebeuren. Ikzelf denk van niet aangezien het nogal een investering is en de discussie omtrent drones nog niet is gedaan en dan heb ik het nog niet eens over de regelgeving en wetten. Maar we gaan het zien, gelukkig beschikken de meeste webshops over snelle bezorging zoals je eerder noemde :). Groet Stan

    1. Hallo Stan,

      Bedankt voor jouw reactie! Onlangs hebben ze wel een eerste bezorging met een drone gedaan! Maar wat jij al zegt, de discussie omtrent drones in nog gaande. Dus voorlopig zal het toekomstmuziek zijn 🙂

      Kim

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
WooCommerce Webshop
Wil je gaan verkopen op Bol.com lees dan deze 5 vragen

Ben je MKB Retailer? Heb je 1 of meer filialen en wil je online gaan verkopen? Bijvoorbeeld op Bol.com, je eigen webshop of andere marketplaces? Dan is dit echt een artikel voor jou!

WooCommerce Webshop
AVG en direct marketing

Heb je een website of webshop, dan is de kans groot dat je aan direct marketing doet. Misschien verstuur je wel een nieuwsbrief, een sms als de sale is ingegaan of nog een old skool folder.