Hoe optimaliseer ik afbeeldingen voor Google?

26 juni 2018
Door Team F&J
Team F&J
Support / Marketing / SEO

Afbeeldingen optimaliseren voor Google

Wist je dat… afbeeldingen ook kunnen bijdragen aan de vindbaarheid van jouw website?

Klinkt gek hè? Maar het is waar! Wanneer je een afbeelding gebruikt, verrijk je de content. En daar wordt Google ook heel blij van en krijg je dus meer relevante bezoekers naar je website.

Maar ook op andere manieren kun je Google blij maken en kunnen afbeeldingen dus bijdragen aan de vindbaarheid!
Ik hoor je denken…hoe dan? Ik ga je 3 tips geven die bijdragen aan de vindbaarheid van jouw website.

Het is namelijk ontzettend belangrijk en waardevol om afbeeldingen die je gebruikt op jouw website te optimaliseren voor Google. Dat kun je op verschillende manieren doen.

Eerst een algemene tip: Wees oprecht! Ook in je beeldgebruik. Gebruik alleen afbeeldingen die je boodschap bevestigen. Dit komt je conversie absoluut ten goede!

Tip 1 – Laadtijd

De laadtijd van jouw website op zowel de desktop, als mobiel is een belangrijke rankingfactor voor Google. Wanneer je een afbeelding wilt gebruiken op jouw website, let dan op de grootte van het bestand.

Hoe groter het bestand, hoe langer het duurt om de afbeelding in te laden, hoe minder leuk Google dat vindt (dus niet goed voor je vindbaarheid).

Zorg dus dat je in ieder geval de afbeeldingen klein houdt in bestandsgrootte, zodat dit geen negatieve invloed heeft op de snelheid.

Hoe kan ik de bestandsgrootte van de afbeelding aanpassen?
Met photoshop kun je een afbeelding opslaan voor het web. Gebruik deze optie! De meeste afbeeldingen kun je opslaan met een kwaliteit van 80%.

Gebruik je pixlr editor? Ook hier kun je aangeven op hoeveel procent je de afbeelding wilt opslaan.

Tip 2 – Goede titel

Zorg dat iedere afbeelding een goede titel heeft (goede-titel.jpg). Maak hierbij gebruik van topzoekwoorden. Dus gebruik woorden waar je pagina echt over gaat. Vergeet ook zeker de synoniemen niet, maar sla hierin niet door 🙂 Houd de focus!

Het sterkste is om de titel van de afbeelding gelijk te maken aan het topzoekwoord.

Gebruik geen spaties, een – minteken in plaats van het _ liggende streepje en gebruik geen hoofdletters.
Let op: Zorg er eerst voor dat je de afbeelding opslaat op je pc met het topzoekwoord in de naamgeving. Dus voordat je de afbeelding uploadt naar je Mediabibliotheek!

Tip 3 – Alt tag

Wellicht nog een onbekend begrip: de alt tag! De alt tag is van toepassing op afbeeldingen die gebruikt worden om de inhoud van jouw website mee te versterken. Het is een alternatief label waarin je de afbeelding beschrijft, bij voorkeur in 1 korte zin.
Google leest deze alt tags en weet op die manier precies wat de inhoud van de afbeelding is.
Belangrijk voor alt tags is dat je omschrijft wat er op de afbeelding te zien is en het liefst in combinatie met het topzoekwoord indien mogelijk!

Leuk weetje: de alt tag wordt ook hardop voorgelezen aan blinden en slechtzienden wanneer zij een screenreader hebben.

Zet ‘m op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
SEO
Alles wat je wilt weten over interne backlinks

Interne backlinks zijn hyperlinks die binnen een website van de ene pagina naar een andere pagina verwijzen. Dit type link is belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie (SEO)