Meer relevante bezoekers op jouw website

4 augustus 2016
Door Joyce Rademaker
Joyce Rademaker
Joyce Rademaker
Ondernemer / Strateeg / SEO

Krijg meer relevante bezoekers met de PERFECT geoptimaliseerde Google pagina!

Een website zonder bezoekers heeft natuurlijk geen waarde. Maar hoe krijg je meer en vooral relevante bezoekers naar je site? Zorg in elk geval voor de PERFECT geoptimaliseerde Google pagina.

Bekijk wel eerst heel kritisch welke pagina’s belangrijk zijn en optimaliseer die pagina’s als eerste. Zo voorkom je dat je onnodig veel tijd steekt in het optimaliseren van minder belangrijke pagina’s van je website. En tijd is geld ?

Selecteer de pagina’s die je iets zullen gaan opleveren. Pagina’s die al een redelijke conversie maken. Je belangrijkste product (of dienst) pagina’s. De top 5 of top 10 pagina’s van je website. Of pagina’s die je de beste marge zullen opleveren.

Als je die specifieke pagina’s meer aandacht geeft en nog beter vindbaar maakt in Google zul je meer relevante bezoekers krijgen.

En stel je voor wat dat voor je kan betekenen.

Meer relevante bezoekers en een hoger kans op conversie op je beste marge producten of diensten?!

Wij hebben 9 handige en concrete tips voor de PERFECT geoptimaliseerde pagina voor je op een rijtje gezet. Hier kun je vandaag nog ‘hands on’ mee aan de slag.

En let op! Alle tips zijn van belang voor elke pagina die je wilt optimaliseren!

#1 Zorg voor een relevante title tag op elke pagina

De title tag is de blauwe link die je terug ziet in Google. In de title tag gebruik je sowieso altijd het topzoekwoord van de pagina. Het is belangrijk om dat topzoekwoord zo relevant mogelijk te laten zijn. Plaats het topzoekwoord wel zover mogelijk vooraan in de title tag.

Zoek echt naar het sleutelwoord, laat je niet verleiden tot gebruik van meerdere woorden. Focus! Hoe concreter, hoe beter.

#2 Zorg voor Friendly URL’s en goed opgebouwde pagina URL’s

De pagina URL is de groene URL link die je ziet in de Google resultaten. Het is van belang om het juiste zoekwoord terug laten komen in die URL link. Waar gaat de pagina over? Dat woord moet ook terugkomen in de URL.

Gaat de pagina over vindbaarheid? Dan kies je als URL opbouw voor: www.website.nl/vindbaarheid. Ga je op een subpagina nog dieper in op de vindbaarheid, bijvoorbeeld op de meta title, dan maak je de URL nog specifieker: www.website.nl/vindbaarheid/metatitle.

#3 Zorg voor een goede meta description

De meta description is de korte omschrijving van de pagina zelf. Die zie je in de zoekresultaten van Google terug als zwarte tekst, onder de URL link.

In de meta description maak je meteen al een beetje reclame voor jezelf. Natuurlijk zorg je dat je het topzoekwoord verwerkt in deze tekst. Maar let er ook op dat de tekst lekker leest en aantrekkelijk is. Dat verhoogt de kans op een zinvolle klik (conversie naar je website toe).

#4 Gebruik kopteksten (H1) en maak hem makkelijk leesbaar

De koptekst (ook wel H1) bevat natuurlijk sowieso ook weer het topzoekwoord van die pagina. Het is voor de vindbaarheid van groot belang dat iedere pagina een H1 heeft.

Het lijkt misschien een heel voor de hand liggende tip, maar je zult versteld staan hoe vaak een goede H1 domweg ontbreekt.

Zorg dat de H1 makkelijk leesbaar is. Een bezoeker zal dan blijven lezen of verder kijken op jouw website. En Google meet hoe lang bezoekers op een website pagina blijven hangen, om zo ook de ‘waarde’ van die pagina te kunnen beoordelen. En o.a. op basis van die waarde scoor je hoger (of lager) binnen Google.

#5 Schrijf rijke content

Rijke content, klinkt al goed, toch? ? Met rijke content bedoelen we, goeie content, kwalitatieve content. En verschillende soorten content. Door een pagina te voorzien van teksten, afbeeldingen, koppen en subkoppen draag je bij aan de leesbaarheid ervan.

Voeg je ook nog video materiaal toe of tips, reviews of zelfs blogs, vlogs met reacties erop, dan ontstaat ‘rijke’ content. En Google houdt van ‘rijke’ content. En een bezoeker zal langer blijven hangen en hoppa daar stijgt je ‘waarde’.

#6 Optimaliseer afbeeldingen voor Google

Google leest ook afbeeldingen of dat wil zeggen de alt-tags die je op de afbeeldingen kunt zetten. Naast de alt-tag is het slim om, al op je PC, de afbeelding te voorzien van een goede titel. Dus simpelweg goedetitel.jpg.

En om de conversie te verhogen is het slim om oprechte en bevestigende afbeeldingen te gebruiken. De echt Amerikaanse Stockphoto’s pikken we als bezoeker allang niet meer. Blijf bij jezelf, wees jezelf.

#7 Integreer social media

Social media draagt bij aan sociale betrokkenheid en engagement. Het krijgen van kliks vanuit social media platformen draagt bij aan hoger scoren binnen Google.

Google hecht namelijk ook waarde aan interactie, betrokkenheid en hoeveel er over je ‘gepraat’ wordt. Als bezoekers informatie van jouw website delen door middel van social media, dan wordt er dus over je ‘gepraat’.

#8 Zorg voor een optimale mobiele beleving

Sinds de ‘Mobilegeddon’ update van Google in april 2015 scoren websites die niet mobiel vriendelijk zijn minder hoog. En sinds februari 2016 is het al niet meer mobiel friendly, maar mobile first dat telt.

Binnen één jaar dus 2 hele grote en belangrijke updates door Google als het gaat om mobiele websites. Dan is het belang wel duidelijk, toch?

Je kunt trouwens eenvoudig controleren of jouw website mobiel vriendelijk wordt bevonden door Google: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=nl

Een snelle, performante mobiele website is dus tip #8! Oke, toegegeven, dit is geen makkelijke, concreet en snel toepasbare tip. Alleen wel een heel belangrijke!

#9 Don’t underestimate Google

Je kunt nog steeds heel goed scoren in Google op eigen kracht. Alleen het ‘spectrum’ waar Google de websites op laat scoren is breder en dieper.

De kracht van Google is groot, in Nederland is Google by far de meest gebruikte zoekmachine. Geen aandacht besteden aan Google is dan ook geen optie.

Dus als je je afvraagt of het nog wel zinvol is om een pagina te optimaliseren voor Google? Dan is het antwoord: JA!

Maar besef je ook, het draait niet alleen om geoptimaliseerde pagina’s. Wil je hoog blijven scoren in Google, dan zul je moeten inzetten op focus, actualiteit, waarde toevoegen, doordachte marketing, jezelf neerzetten als autoriteit en bijvoorbeeld de snelheid van je website.

Vragen?
Heb je nog vragen? Zet je vraag gerust als reactie op deze blog, misschien hebben wij het gouden antwoord voor je! ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
Conversie optimalisatie
Wat zijn Google Posts?

Een Google Post is een kort, nieuwswaardig bericht dat verschijnt onder je bedrijfsgegevens via Google Mijn Bedrijf (GMB).