10 redenen voor een zoekwoorden onderzoek

13 april 2021
Door Sheila van der Weg
Sheila van der Weg
Content Specialist

Een zoekwoorden onderzoek belangrijk voor jouw online marketing strategie?

Jazeker! Wij geven je 10 redenen!

Jouw online succes wordt onder andere bepaald door de vindbaarheid van jouw website. Maar meer bezoekers krijgen naar jouw website via zoekmachines is niet makkelijk.

Interessanter is om te achterhalen met welke zoekwoorden jouw toekomstige klant zoekt.

Stel, internetbezoekers zijn op zoek naar een product of dienst. En jij kan ze daar goed bij helpen, maar jouw website komt niet naar voren in de zoekresultaten.

Dan ga je klanten mislopen. Dat klinkt logisch en meteen wordt duidelijk waarom het belangrijk is om (hoog) te score in de resultaten van Google.

Een onderzoek naar de juiste zoekwoorden en concurrenten gaat verder. Zet niet alleen jouw product of dienst centraal. Maar kijk en denk verder. Denk eens na over de behoefte van de klant, jouw bezoeker.

Een zoekwoorden onderzoek is dus heel belangrijk. En daarom geven wij jouw 10 redenen waarom een uitgebreid onderzoek naar zoekwoorden van waarde is. Voor jouw online doelen en resultaten.

Content marketing

reden 1 - Jouw online marketing strategie is het uitgangspunt

Start met een zoekwoorden onderzoek om jouw vindbaarheid online te optimaliseren. Vindbaar worden op het internet heeft een kans van slagen als je webpagina’s vult met de juiste content. Dus content waarin de zoekwoorden van jouw toekomstige klant in verwerkt zijn.

En daarom zijn goede zoekwoorden van belang. Door een zoekwoorden onderzoek krijg je zicht in jouw online kansen, ontdek je goede zoekwoorden en mogelijk nieuwe zoektermen die bijdragen aan jouw vindbaarheid.

Door dit onderzoek krijg je helder wat je aan content kunt toevoegen op de verschillende webpagina’s.

reden 2 - Wie behoort tot jouw online doelgroep

Jouw doelgroep wordt nog concreter door een zoekwoorden onderzoek. Een zoekwoord geeft informatie over de behoefte van jouw klant. Jouw klant zoekt naar een oplossing, omdat er een aanleiding voor is. Waar is jouw klant naar op zoek?

Bij de zoekterm ‘online marketing bureau Zwolle’, is iemand op zoek naar een club in Zwolle die meedenkt en jouw op weg helpt in de wereld van online marketing. Dat kan gaan van het juist inrichten van een website tot aan het compleet (opnieuw) inrichten van een online marketing strategie.

Ken jij jouw doelgroep en weet jij tegen welke vragen zij aanlopen? Dan wordt het mogelijk om een klantreis (customer journey) te schetsen. Welke ‘online reis’ maakt jouw klant tot hij overgaat tot een betaling van een product/ dienst.

Krijg jij de antwoorden op deze vragen helder, dan wordt het makkelijker om teksten (content) te schrijven voor jouw toekomstige klant, tijdens de customer journey (klantreis).

reden 3 - Bepaal de opbouw van jouw website

Een goede vindbaarheid wordt mede bepaalt door een goede menustructuur. Google wil makkelijk door jouw pagina’s kunnen navigeren. Hoe makkelijker dit gaat, hoe hoger jij in de zoekresultaten kan komen.

En wist je dat Google jouw pagina meer waarde meegeeft als deze beschikt over subpagina’s?

Zoekwoorden terug laten komen in de menustructuur helpt Google namelijk bij het beter interpreteren van de inhoud van de website. En welke producten/ diensten jij aanbiedt en dus wat jouw belangrijkste ‘core business is’.

Gebruik deze zoekwoorden voor de homepage. Onder ieder hoofdthema kun je dan de sub onderwerpen hangen die betrekking hebben op de hoofdpagina.

De regel boven de foto is het hoofdmenu. In de uitklapbalk staan de subpagina's.

reden 4 - De juiste bezoekers naar jouw website

Voorafgaand aan de resultaten die Google laat zien, heeft Google jouw pagina’s vergeleken met de pagina’s van jouw (eventuele) online concurrenten. Het doel van Google is om juist die resultaten weer te geven die het beste aansluiten bij de vraag in de zoekbalk.

Is door het onderzoek duidelijk geworden welke zoekwoorden door jouw eventuele klant gebruikt worden? Speel in op de zoektocht van de klant en gebruik deze zoekwoorden in jouw website.

De mogelijkheid bestaat dat de klant uiteindelijk op jouw website terecht komt.

Want doordat jij de juiste zoekwoorden gebruikt op je pagina, zeg je tegen Google dat jouw resultaat het beste aansluit op de vraag van de klant. En dat betekent dat Google jouw resultaat gaat tonen!

reden 5 - Een basis voor het schrijven

Ohjee, ik moet schrijven, want ik moet een nieuwe pagina plaatsen! Je kent het wel: je hebt geen input voor het bloggen of schrijven van een nieuwe webpagina. Help?

Doe ideeën op voor nieuwe thema’s in jouw zoekwoorden onderzoek.

Gebruik je jouw zoekwoorden onderzoek, dan weet je zeker dat deze woorden passen bij de zoektocht van jouw bezoeker! Deze lijst is namelijk gebaseerd op jouw product of dienst. Zo schrijf je dus altijd over dát wat jouw klant graag wil weten!

reden 6 -Verbeteren van jouw teksten

Sluit de huidige pagina niet aan bij de zoektermen van jouw klant (hoog bouncepercentage)? De pagina is niet interessant genoeg? Gebruik je zoekwoorden onderzoek om je bestaande pagina’s te verbeteren.

Schrijf nieuwe teksten met zoekwoorden die aansluiten bij de pagina. Een ander woord voor gerelateerde zoekwoorden zijn LSI woorden (afkorting van Latent Semantic Indexing Keywords).

Dit zijn woorden die de huidige pagina meer waarde geven. En meer gerelateerde woorden zorgen ook dat je meer bezoekers krijgt op de pagina. Je vult de pagina dus aan met nieuwe teksten waarin je LSI’s verwerkt die ervoor zorgen dat jouw hoofdzoekwoord wordt versterkt!

reden 7 - SEA-Campagnes gerichter inzetten

Een succes maken van een SEA-campagne? Zorg dat deze volledig aansluit op de klantreis van jouw toekomstige klant.

Wil je een SEA-campagne voeren, dan is het belangrijk dat je weet waar je klant naar op zoek is. Een zoekopdracht van een klant is altijd te koppelen aan een fase volgens Google: See, Think, Do, Care.

Heb je het doel van jouw SEA-campagne of landingspagina helder? Dan kun je dit vervoegen naar iedere Google-fase waarin een klant zich bevindt. Zo help je de klant verder in zijn online reis met de informatie die hij wilt ontvangen.

Met deze inzichten wordt de kans groter dat een klant overgaat tot aankoop van een product of het afnemen van een dienst.

reden 8 - Juiste gebruikservaring

We hebben het al eerder benoemd, maar een zoekwoorden onderzoek zorgt voor interessante teksten op je pagina’s. Dit draagt niet alleen bij aan jouw vindbaarheid, maar ook voor een gebruiksvriendelijke website.

Jouw online klant begrijpt de website, de opbouw en vindt de informatie die hij nodig heeft. Een ander voordeel is dat de bezoeker waarschijnlijk langer op jouw website blijft. En dit is weer fijn voor de scores van jouw vindbaarheid in Google.

reden 9 - Weet wie je concurrenten zijn

Niet alleen ben jij op zoek naar de juiste zoekwoorden, jouw concurrent onderzoekt dat ook. Door zicht te krijgen in de zoekwoorden van jouw concurrent wordt het voor jou makkelijker om het verschil te maken.

Er zijn verschillende online programma’s beschikbaar die jouw inzicht geven in de zoekwoorden van jouw concurrent. SEMrush is een zeer uitgebreide tool. Na het invoeren van de verschillende online concurrenten wordt duidelijk hoe zij scoren op zoekwoorden die jij ook volgt.

Door dit te volgen kun je de concurrent voor blijven. De ingrediënten, de zoekwoorden, om je te onderscheiden van de concurrent heb je verzameld.

reden 10 - Jij bent niet de enige

Jij bent niet de enige die een zoekwoorden onderzoek doet. Jij onderzoekt jouw klant en concurrent, maar dat doet jouw concurrent ook. Een van de redenen om een zoekwoorden onderzoek op te pakken.

Een zoekwoorden onderzoek is de basis voor jouw online marketing strategie! Naast dat het onderzoek jouw vertelt met welke zoekwoorden jij aan de slag kan gaan. Leer je ook je doelgroep beter kennen.

Dus een goed uitgangspunt voor de eerste online resultaten!

Zoekwoorden onderzoek uitvoeren?

Google Ads, SEMrush, Google Trends. Zo een aantal online programma’s die gebruikt kunnen worden voor een goed zoekwoorden onderzoek.

Het uitgangspunt voor het onderzoek is niet alleen het juiste programma openen, maar ook de juiste inbreng. Tenslotte kan een programma jou alleen het juiste resultaat geven als hij op de juiste manier input krijgt (garbage in, garbage out).

Denk als een klant. Dus niet alleen vanuit woorden. Hoe verloopt de zoektocht van de klant. Denk aan de fasen die we eerder benoemd hebben. En gebruik de input van iedere fase voor je verdere onderzoek.

Neem daarin de online concurrenten mee. Waar wil jij staan, maar staat jouw concurrent al (bijna)? Al deze informatie geeft jou input voor de juiste route, de juiste weg in de klantreis van jouw online klant.

Wij helpen je!

Hebben we je al uitgedaagd voor een zoekwoorden onderzoek door deze blog met 10 redenen? Hebben we je een beetje op weg geholpen? Of begrijp je het allemaal wel, maar laat je het liever over aan de specialisten onder ons? Laat F&J je dan helpen.

Een gedegen onderzoek kost tijd. En jij hebt natuurlijk gewoon je eigen werk. Wil je dit goed aanpakken, dan vraagt het wel even wat van je tijd. Team F&J denkt, stuurt en werkt hier graag aan mee.

En helpt je bij een gedegen zoekwoorden onderzoek en daaraan koppelen we een mooie, haalbare online marketing strategie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
Online marketing
Nieuwe Huisstijl

Wij groeien, en dat is fijn!
Werken met ons hoofd, onze handen, maar ook en vooral met ons hart om onze klanten te helpen groeien.

Content Marketing
Hoe schrijf ik een kwalitatief goede succesvolle blog?

In dit artikel ontdek je waarom je überhaupt zou willen bloggen. En hoe je een succesvolle blog kunt schrijven. Een blog met de beste inhoud, opbouw, onderdelen en ook nog eens goed vindbaar en leesbaar. Wie wil dat nou niet?