Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Verlaten winkelwagens

Stel je voor: je hebt opeens een ontzettende drang om te snaaien. Dat kennen we allemaal, toch?

Vastberaden ga je de supermarkt in, gooit de kar vol met chips, chocolade, koekjes en andere snaaispullen.

Terwijl je richting de kassa loopt, begin je te twijfelen. Moet je dit wel doen? Zou de andere supermarkt niet goedkoper zijn? Hmm. En nu? Parkeer jij de winkelwagen dan in de hoek van de supermarkt?

In de online winkels gebeurt dat wel! En ik durf te wedden dat ook jij je daar wel eens schuldig aan maakt.

Veel mensen gebruiken het winkelwagentje in een webshop als een wensenlijst of bedenken zich en verlaten het proces zonder af te rekenen. Vaak ontstaan er vragen wanneer de bezoeker het winkelwagentje nogmaals bekijkt: Heb ik dit ECHT nodig? Zal ik nog even wachten tot mijn salaris is bijgeschreven?

Kort samengevat: twijfel!

De bezoekers zitten nog in de oriëntatiefase en willen nog even nadenken. Met een beetje service kun je er voor zorgen dat een groot deel van deze mensen toch klant worden! En zorg je dus voor een hogere conversie!

Hoe dan? Eigenlijk vrij simpel. Door de bezoeker te attenderen op hun winkelwagentje die nog in een hoekje staat.

En dat doe je via een e-mail.

Maar, dan heb je natuurlijk wel een e-mailadres van die potentiële klant nodig! Zorg er dus wel voor dat de potentiële klant deze achterlaat. Hoe eerder, hoe beter!

Alleen met het e-mailadres alleen ben je er nog niet. Wat je ook nodig hebt is een tool die het e-mailadres opvangt en voor jou het werk doet. Wanneer de winkelwagen in de hoek wordt geparkeerd, moet de tool zijn werk gaan doen en de e-mail gaan versturen.

Maar wat moet er dan in die e-mail staan?

  • Zorg er voor dat de potentiële klant zich begrepen voelt. Begin daar mee in de e-mail. Door bijvoorbeeld te beginnen met de zin: Wij snappen dat je er nog even over na wilt denken.
  • Zorg dat je de twijfel wegneemt. Hoe? Beantwoord de veelvoorkomende vragen over bijvoorbeeld bezorging of het retourproces.
    Heb je ook fysieke winkels? Vermeld dan de dichtstbijzijnde winkel in de mail. Geef ook aan dat hier alle producten beschikbaar zijn.
  • Een TE commerciële e-mail gaat niet werken. Zet er dus niet letterlijk in: U heeft nog wat in uw winkelwagen zitten, klik hier om direct te bestellen.
  • Ga niet direct smijten met kortingen.De prijs hoeft niet per se de reden te zijn dat de winkelwagen is geparkeerd.
  • Laat zien wat er nog in het winkelwagentje zit en plaats een call-to-action. Zorg er wel voor dat de winkelwagen nog steeds gevuld is wanneer men op de link in de mail klikt.
  • Verstuur de e-mail binnen twee uur na het verlaten van de winkelwagen. Onderzoek heeft aangetoond dat dit het beste werkt.

Kortom, eenzame winkelwagens zijn een verkoopkans! Met de juiste aandacht en insteek kun je eenvoudig je omzet verhogen.

Dus waar wacht je nog op?! Zorg er voor dat die geparkeerde winkelwagen niet blijft staan, maar gewoon de winkel verlaat!

Heb je ons advies nodig? Of wil je eens met ons kijken naar de mogelijkheden?
Neem dan gerust contact met ons op!