Joyce Rademaker

Joyce Rademaker

Ondernemer / Strateeg / SEO

Gele bananen op je website zorgen voor CONVERSIE en online SUCCES!

Maar ja… ik heb geen bananen, ik heb geen bananen vandaag! ?

Dat is een tekstregel uit een liedje van De Boswachters van jaren geleden. Vond ik leuk om dit blog mee te beginnen ? Ken je het liedje niet? Luister het Bananenlied maar even dan ?

Maar goed, GELE bananen daar hebben we het over. En geloof het of niet je MOET ze hebben op je website.

Je homepagina moet er een hebben en eigenlijk ook iedere andere willekeurige pagina van je website. Een gele banaan!

De gele banaan is een niet te missen button op de pagina.

Een button die je direct ziet. Een button die afwijkt qua kleur, vorm en grootte van alle andere elementen op je website. Een button met een aantrekkelijke tekst erop.

Een button waar jouw bezoeker op WIL klikken.

Als je de gele banaan goed gaat inzetten op je website, dan zal de conversie groeien. En conversie maken is natuurlijk waar het om draait online.

Hoe hoger de conversie hoe groter de kans op (nieuwe) business.

De gele banaan dus, eigenlijk hetzelfde als ‘call 2 action’ in de online marketing wereld. Het gaat om het creëren en optimaal toepassen van een button die alles voor je kan gaan veranderen.

Mits je hem goed toepast!

Waar moet je op letten om te komen tot de voor jou beste gele banaan, de meest conversie makende ‘call 2 action’?

Hoe vaak kom je websites tegen met een goede gele banaan?

Bekijk eens willekeurig een aantal websites (niet de grote jongens, gewoon normale websites van zelfstandig ondernemers in je omgeving bijvoorbeeld). Hoeveel van die websites maken echt goed gebruik van een gele banaan?

Wordt er überhaupt een ‘call 2 action’ gedaan? Wordt er iets gevraagd van de bezoeker? Je zult zien dat veel websites hier echt nog heel slecht op ingericht zijn. En dat is een gemiste kans.

Maar tegelijk ligt daar een kans voor jou, omdat je het al snel beter doet dan je concurrent.

Zorg dat iedere pagina een echte gele banaan heeft

Wil je online voor je gaan laten werken? Gebruik dan op elke pagina van je website een gele banaan. Zeker op je landingspagina’s zorg je voor een goede gele banaan.

Bezoekers die op een landingspagina uitkomen, hebben namelijk een specifieke zoekopdracht gedaan, zij komen op jouw website met een doel. Maak het enorm simpel om dat doel te bereiken, anders ben je ze kwijt.

Een goede gele banaan laat de bezoeker meteen zien wat het doel van die pagina is. En je helpt de bezoeker om snel zijn doel te bereiken.

De gele banaan draagt dus ook bij aan het gebruiksgemak van de website. Je helpt de bezoeker snel en laagdrempelig door je website heen.

Bezoekers willen ook maar 1 ding en dat is zo snel mogelijk het doel bereiken. Waar moet ik klikken? De gele banaan geeft focus. Hier klikken beste klant, eventjes invullen, verzenden en klaar!

Zorg dat de bezoeker de juiste actie kan doen, zonder dat hij erbij na hoeft te denken. Zo ontstaat in elk geval geen keuzestress en maak je ruim baan voor de gewenste conversie.

Welke tekst zet je op de button?

Probeer de bezoeker te prikkelen, je wilt tenslotte dat ze in actie komen. Gebruik woorden als: direct, gratis, nu, vrijblijvend, bespaar, mis niks, tips, geheim, etc.

Blijf weg bij teksten als: lees meer, klik hier, ga verder en andere saaie, nietszeggende teksten.

Laat zien wat er gaat gebeuren, zeker wanneer je de bezoeker meeneemt een proces in. Zorg dan voor een optimaal ingericht proces, met op alle stappen en pagina’s de juiste gele bananen. Bijvoorbeeld: ‘stap 1: vul je e-mailadres in’. De bezoeker weet nu dat hij meer stappen krijgt.

Andere voorbeelden van aansprekende, tikkeltje prikkelende teksten zijn: Download gratis, Nu nog te boeken, vraag direct een offerte aan, vraag een gratis demo, check it out, bespaar direct, ontdek de geheimen, bekijk alle tips, etc.

Natuurlijk kun je ook gebruik maken van beeld in plaats van tekst. Of misschien zelfs een combinatie.

Er is altijd een allerbelangrijkste actie

Kun je echt gele banaan bedenken voor een bepaalde pagina? Vraag je dan oprecht af wat de toegevoegde waarde van die specifieke pagina is. En of je die pagina nog wel nodig hebt.

Er is namelijk altijd een actie te vragen. De allerbelangrijkste actie die jij zou willen dat jouw bezoeker uitvoert.

En nog even dit. Een gele banaan is dus een ‘call 2 action’, maar een ‘call 2 action’ hoeft geen gele banaan te zijn. Mijn versie van een koe is een rund ?

Wat ik bedoel te zeggen is dat een pagina meerdere ‘call 2 actions’ kan hebben. Er is echter altijd maar één banaan. De andere acties kunnen ook prominent zijn, maar zijn visueel ondergeschikt aan de gele banaan.

Kijk naar de website van Airbnb. De belangrijkste actie op de homepagina is zoeken, dat is dan ook de gele banaan. Er zijn ook nog andere ‘call 2 actions’ op de homepagina, je kunt namelijk verhuurder worden of lezen hoe het werkt. Deze zijn ‘ondergeschikt’ aan de gele banaan.

Nog een voorbeeld, de winkelwagen in webshops. Een winkelwagen is altijd een ‘call 2 action’ en wordt op x-moment in het proces een gele banaan. Op het moment dat iemand zijn winkelwagen heeft gevuld, dan is het DE belangrijkste button waarop je wilt dat de bezoeker klikt.

Wat is de beste plek voor een gele banaan op je website?

Het is in elk geval belangrijk dat hij direct in het zicht is, zeker op je homepagina. In elk geval boven de vouw. Maar bedenk ook goed hoe dat eruit komt te zien op de mobiele telefoon. Ook daar of misschien zelfs juist daar is de positie enorm belangrijk.

De plek in het design is belangrijk, omdat dit zeker invloed heeft op de conversie. Wat de beste plek in jouw webdesign is, is niet per definitie te zeggen, je zult dit moeten A/B testen.

Moet die gele banaan ook echt geel zijn?

Nee, het is vooral belangrijk dat hij een afwijkende en opvallende kleur heeft, ten opzichte van de rest van je website. Je wilt tenslotte dat hij opvalt en in het oogt springt.

Er zijn allerlei theorieën over welke kleuren het beste zijn om te gebruiken. Er wordt vaak geschreven, gebruik geen rood, omdat rood staat voor gevaar bijvoorbeeld. Persoonlijk hecht ik weinig waarde aan dergelijke theorieën. Want er zijn gevallen waar JUIST de rode button de beste conversie maakte.

Wel adviseer ik je om gebruik te maken van duidelijke en heldere kleuren en eventueel kun je kijken naar de kleuren die Google adviseert vanuit material design gedachte.

A/B testen

De grootte (of breedte) kan een rol spelen in de conversie. Net als de vorm, wel of geen ronde hoeken. Of het vraagstuk tekst, beeld of een combinatie van tekst en beeld op de button plaatsen?

Ook de vraag of je perse je huisstijl moet toepassen in de buttons is niet met een simpele Ja of Nee te beantwoorden.

Visueel, tekstueel, rood, groen, blauw of geel, wil je de beste conversie uit je website halen? Dan zul je moeten A/B testen.

Vragen?

Heb je vragen? Of wil je jouw ervaring met gele bananen en ‘call 2 action’ buttons delen? Plaats dan jouw reactie hieronder!