Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Responsive met of zonder?

Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en overal toegang tot het internet. In de toekomst zal dit alleen nog maar meer worden! De consument wil graag snel de benodigde informatie op zijn scherm hebben en eventueel over gaan tot actie, bijvoorbeeld het bestellen van een product.
Nu kun je natuurlijk altijd op het internet naar een website gaan,maar is jouw website ook ‘smartphone proof’? Ook wel responsive genoemd ?

Het is helemaal ‘hot’ en ‘hip’ om een zogenoemde ‘responsive website’ te ontwikkelen. Een website wordt niet altijd goed weergegeven op mobiele apparaten, tenzij deze specifiek is ontwikkeld voor mobile devices. Maar is dit nou echt noodzakelijk? Dit hangt af van jouw dienst, jouw product en uiteraard ook het publiek. Wat voor jou de beste mobiele strategie is, hangt ook af van gebruikerswensen en eisen. Het is wel raadzaam om er voor te zorgen dat jouw website goed getoond wordt op andere devices dan de desktop.

Waarom een mobiele website naast de gewone website?

De meeste websites zijn ontworpen op 1024 px breed. Als je dit bekijkt op een mobiel SubzeroWolf mockupapparaat, wordt de website vaak niet goed en mooi getoond. Ook kan het zijn dat er sommige features van de website niet werken.

Wat zijn dan de opties?

Responsive design zonder dynamic serving
Je kunt er voor kiezen om jouw design 100% responsive te laten zijn en dezelfde URL te houden zonder dynamic serving. Met andere woorden: wanneer een bezoeker op een tablet of mobiele telefoon naar jouw website gaat, wordt de weergave aangepast aan het apparaat dat gebruikt wordt. De zoekmachines Google en Bing prefereren een responsive design.
Een stukje techniek: In feite wordt de zelfde HTML code gebruikt als bij een desktopversie, maar wordt de site geschaald met CSS media queries.

Voordelen van responsive zonder dynamic serving:

  • Het is goed voor je (mobiele) SEO, beter misschien: Het gaat niet ten koste van je SEO. Alle linkwaarde gaat namelijk naar één URL.
  • Het risico van duplicate content is klein.
    Wanneer je dezelfde content wilt tonen aan de bezoekers, hoef je dit ook maar één keer in je CMS te plaatsen.
  • Redirects zijn in dit geval niet nodig.

Waar voordelen zijn, zijn ook nadelen. De nadelen zijn:

  • Wanneer iemand een zoekopdracht doet op de mobiele telefoon, kunnen er heel andere doelen spelen dan wanneer iemand op de desktop een zoekopdracht doet. In sommige gevallen vereist een ander doel dus ook andere content.
  • Waar de hoeveelheid tekst op een desktopversie nog wel mee lijkt te vallen, is het op een mobieltje ineens wel heel veel tekst. Dit kan bezoekers afschrikken om verder te lezen.

Responsive design met dezelfde URL en dynamic serving
Responsive design zorgt er voor dat de website met een ander design wordt weergegeven, maar er is geen sprake van andere content. Een andere optie is responsive design met dynamic serving. Dynamic serving gebruikt één URL, je hebt dan dus geen m. versie, bijvoorbeeld m.domein.nl. Wat er gebeurt, is dat de HTML code zich aanpast aan het device dat je gebruikt.
Met andere woorden; je kunt de content per type device aanpassen.

Voordelen van responsive design met dynamic serving:

  • Ook hier is het goed voor je (mobiele) SEO. Alle linkwaarde gaat namelijk naar één URL.
  • Je hebt geen risico op duplicate content.
  • Door het aanbieden van een responsive design en andere content, kun je bij de bezoeker een betere gebruikerservaring creëren.
  • Ondanks dat je verschillende content toont op dezelfde URL, krijg je van de zoekmachines Google en Bing geen penalty of ban.

Ook deze vorm kent nadelen:

  • Wat ook een nadeel kan zijn, is dat een bezoeker op de desktop een interessant item tegenkomt en dit later, bijvoorbeeld in de trein, na wil lezen. Wanneer je gebruik maakt van dynamic serving, wordt er andere content getoond en kun je het artikel niet of minder makkelijk weer terugvinden.

Maar, wat moet ik dan?

Eigenlijk hoeft deze keuze niet heel erg moeilijk te zijn. Het is belangrijk dat je goed nadenkt over wat je wilt aanbieden op welk device aan jouw bezoekers. Wat zou het doel van jouw bezoeker zijn en welke informatie zoekt hij, heeft hij nodig?
Wil je dat je mobiele content afwijkt van de desktop content? Als het antwoord hierop nee is, kies dan voor responsive design. Heeft het wel de voorkeur om andere content te tonen? Kies dan voor responsive design met dynamic serving.
Uiteraard kan F&J webcreation je hierin adviseren.

Ok, de keuze is gemaakt. En nu?

Wanneer de keuze is gemaakt, is het tijd voor de webbouwer. Een developer kan er voor zorgen dat de website en eventueel het CMS worden aangepast naar jouw wens om zo de website smartphone proof te maken!

Wil jij jouw website ook smartphone proof? Neem gerust contact met ons op!