Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Interactieve toepassingen in de retail

In plaats van online shoppen, ga je weer eens de stad in. Met 4 kledingstukken sta je in de rij voor de paskamer, daar waar het licht ontzettend flatteus is. Eindelijk! Een paskamer vrij! Enthousiast pas je alles en natuurlijk, van 2 is de maat niet goed en eigenlijk zou je ook nog wel een bijpassende broek willen hebben.

De uitkomst is er al: de interactieve paskamer. De labels van de kleding zijn voorzien van RFID* technologie. Wanneer je de paskamer binnenkomt, zie je op de spiegel welke items in welke kleur en maat jij gaat passen.

Aan alles is gedacht, zo kun je zelfs het licht veranderen naar daglicht, avond of de zonsondergang. Past er iets niet of benieuwd of het item ook in een andere kleur te verkrijgen is? Met 1 druk op de spiegel heb je het antwoord.

Cross-selling

Een leuke manier voor cross-selling, want ook de items die jouw look kunnen afmaken, worden getoond. Denk aan schoenen, tassen,riemen en broeken.

Een item in een andere maat of bijpassend item? Druk op de spiegel, geef aan welke maat je wilt en een medewerker krijgt een berichtje en komt de items afgeven aan jou.

Een ontwikkeling die perfect in deze tijd past. Een slimme, interactieve spiegel. Het tonen van bijpassende producten kan de consument sneller verleiden om meer aankopen te doen dan hij/zij van plan was.

Verleiden van buitenaf

Timberland heeft de technologie op een andere manier ingezet, in de vorm van augmented reality. Zij hadden een scherm in een etalage hangen. Als je voor de etalage stond, kon je een foto maken van je gezicht. Jouw gezicht werd geplaatst op een lichaam en vervolgens kon je zelf verschillende looks proberen. Timberland verleidde zijn klanten dus al voordat ze de winkel in kwamen.

Wat vind jij? Een leuke, handige ontwikkeling? Of slaan we door in de slimme technieken?

Selfiemirror M.A.C. Cosmetics Hudson’s Bay Zwolle

Een leuke gadget wat dichter bij huis vind je in de Hudsons bay in Zwolle. Tussen de witte en steriele benedenverdieping springt M.A.C. Cosmetics er tussenuit. En niet alleen qua kleuren, maar ook met de selfiemirror.

Als je opgemaakt bent door een van de make up artists kun je direct jouw look vastleggen. En hoe kan dat in het selfie tijdperk nou beter dan met een selfie!

Je gaat voor de spiegel staan, tikt op de spiegel en de foto wordt gemaakt. Vervolgens geef je jouw handtekening mee door op de spiegel te tekenen met je vinger. Tevreden? Dan kun je de selfie mailen naar jouw e-mailadres.

Ik hoor je denken: ja, leuk hoor. Dan krijg ik zeker allemaal nieuwsbrieven als ik dat heb gedaan. Nee! Dat is het ‘leuke’, dat is in dit geval niet zo! Het resultaat: een e-mail met jouw selfie, voorzien van een polaroid rand en het logo van M.A.C. Cosmetics. Een toffe herinnering aan de mooie make-up.

Het idee van de selfiemirror

De laatste jaren is er ontzettend veel verschoven in make up land. Met alle make up guru’s op YouTube en andere social media is het belangrijker dan ooit om je merk sterk neer te zetten op alle online platformen. Hier voor waren alle make up artists in een winkel heilig voor mensen. Alleen zij konden jou vertellen hoe je goed kon highlighten of je oogschaduw kon blenden. Maar, met de komst van YouTube en Kim Kardashian is dat sterk verschoven. En voor een merk als dit is de selfiemirror een leuke manier om hun merk toch onder de aandacht te brengen!

En jij?

Heb jij al ervaring met een interactieve paskamer? Of misschien wel met de selfiemirror hier in Zwolle! Let me know, ik ben erg benieuwd!

 

*RFID is een technologie die op afstand informatie uit kan lezen d.m.v. RFID chips.