Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Hoe slim is slimme apparatuur?

Een slimme tv, een slimme wasmachine, slimme koelkast, slimme thermostaat, slimme broodrooster; verzin het maar en het is al slim. Nadenken? Dat hoef je steeds minder te doen. De technologie ontwikkelt zich zodanig dat er voor je wordt nagedacht. Een onderdeel van het Internet of Things.

Op basis van de gegevens die verzameld zijn, worden er mooie algoritmes ontwikkeld voor jou. De gewenste temperatuur in jouw huis, de houdbaarheid van de melk in je koelkast en jouw wensen ten aanzien van geroosterd brood zijn bekend. Maar. Kun je zelf dan niet meer zien of ruiken wanneer iets over de houdbaarheidsdatum is?

Nog een voorbeeld. Apple met de automodus. Een modus die je notificaties blokkeert als de snelheid waarmee je je verplaatst ineens toeneemt. Handig toch? Of eigenlijk best bizar? We weten toch allemaal dat het levensgevaarlijk is om te appen of bellen tijdens het rijden.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed dat het er komt, maar het zet mij wel aan het denken. MOET je echt ALTIJD bereikbaar zijn? Kun je juist niet genieten van de rust in de auto en je telefoon in je tas of jas laten op de stille modus?

UPDATE

Dat veel jonge mensen (en ook heus wel de wat oudere) telefoon verslaafd zijn, is geen nieuws. Er wordt regelmatig geroepen dat de fabrikanten er een wat meer aan zouden moeten doen om dat tegen te gaan. Waarom de fabrikanten? Omdat de makers van de apps die verslavend werken, zoals Facebook, Instagram en spelletjes zoals Candy Crush het echt niet gaan doen.

Apple kondigde tijdens de presentatie van iOs 12 op 4 juni een nieuwe feature aan met de naam Screen Time. Hiermee bepaal je hoeveel tijd je in apps doorbrengt. Ook kun je in rapportages zien welke apps je hoelang hebt gebruikt. Wil je Instagram maar maximaal 30 min per dag gebruiken? No problemo, dat kun je instellen met App Limit.

Toch lief hè, van Apple. Dat ze je helpen met je telefoonverslaving ?

Snelle ontwikkeling

De technologie ontwikkelt zich in moordend tempo. Zo ook de artificial intelligence, de apparaten die ‘intelligent’ zijn en met je mee denken. Super handig zou je denken.
Dat is het op sommige vlakken ook ongetwijfeld, maar je komt toch op de vraag: wat gebeurt er met mijn privacy en de data? En worden we zo niet veel kwetsbaarder als het gaat om gehackt worden?

Bedrijven die weten wat jij in je koelkast hebt, of het over datum gaat, hoe jij je brood roostert en wat jouw voorkeurstemperatuur is in de woonkamer. Informatie die zij gebruiken en ook doorverkopen en jij weer marketinguitingen krijgt die hier op afgestemd zijn. Dit is geen toekomstmuziek, maar speelt nu al. En het zal alleen maar meer worden.

Onschuldig op zich, een gehackte broodrooster. Maar wat als het op hoger niveau mis gaat? Dus bij bedrijven die een boel data hebben, banken of pinautomaten. Dan komen er veel gegevens (big data) vrij waarin andere bedrijven geïnteresseerd zijn. En waar dan de gegevens terecht komen, dat is de grote vraag. Neem van mij aan, dat zijn geen plekken waar je jouw gegevens wilt hebben. We hebben recent gezien hoe het mis kan gaan met Facebook en Cambridge Analytica.

Maar moet de mens niet slimmer worden in plaats van de technologie? Nike heeft hier een mooi voorbeeld van met Nike on Demand. Je praat tegen een persoon en niet tegen een bot. Een mooie combinatie van mens en technologie.

Toch nog even terugkomend op de slimme broodrooster, die vond ik zelf erg komisch. Je kunt nu de perfect geroosterde boterham maken met je smartphone. Wie had die behoefte nou niet!

En niet te vergeten deze koelkast. De deur open doen is natuurlijk ook een opgave. Dus klop 2x op het raampje en tadaaaa: je ziet wat er in ligt!

Wat vind jij?

Is de slimme apparatuur wel zo slim als het gepresenteerd wordt? Of wordt het in de toekomst zoals in Wall – E?

Google Gsuite reseller
Na een prettige samenwerking is de website voor onze Fysiotherapie praktijk opgeleverd en we zijn er meer dan tevreden mee. De creativiteit, vriendelijkheid, de altijd snelle respons en de duidelijkheid kenmerken F&J voor mij. Een beter resultaat kon ik niet verwachten!Lees meer
Ronald Mekking
Goede functionele website gebouwd! Denken met je mee, ook voor verbetering van de vindbaarheid van de website en verdere marketing.
Arnoud van Guilik
Wij zijn al jaren klant bij F&J naar volle tevredenheid!
Rikels Slaapexperts
Ria Suos
Als groeiend glasbedrijf in de particuliere sector bied FenJ een perfect partnerschap voor onze online marketing! Goed meedenken, ideeën, creativiteit en een luisterend oor werpt zijn vruchten af in onze commercie. Beter vindbaar op het world wide web zorgt voor meer opdrachten. Kort geleden met Joyce Rademaker een strategie sessie gehad (aanrader voor elke ondernemer). Hieruit blijkt dat wij nog meer uit online marketing kunnen halen en zal FenJ hierbij weer een grote rol spelen voor de juiste content en know-how!Met vriendelijke groeten, Tino KwakkelKwakkelglas Glaszetbedrijf.Lees meer
Tino Kwakkel
F&J webcreation is sinds enkele jaren de vaste online 'leverancier' voor Space Winner. In deze periode hebben zij laten zien een goed, betrouwbaar, flexibel en betaalbaar product te kunnen leveren door middel van hun eigen CMS. Hoewel er tegenwoordig tal van open source alternatieven zijn, is dat voor ons geen reden geweest over te stappen. Tot op heden kent het CMS voor ons geen of nauwelijks beperkingen. Mark, Kim Fred en Joyce denken met je mee, zitten niet op de klok en zijn bovendien makkelijk in de omgang. De programmeurs (die ik niet ken) weten de werkzaamheden snel en goed uit te voeren. Voor F&J zou ik een vaste samenwerking met een hele goede online marketeer een aanwinst en voor de toekomst eigenlijk ook een must vinden. Ik kan dit bedrijf bij iedereen warm aanbevelen! (Space Winner Self Storage)Lees meer
Joost Kleine Snuverink
Al een paar jaar werken we naar volle tevredenheid samen met F&J Webcreation. De technische realisatie van onze website en sinds kort ook onze mobiele website met CMS is door F&J uitgevoerd en alles functioneert prima naar wens.Lijnen zijn kort, snel schakelen, meedenken; top! Lees meer
Albertine Jongsma
Een geweldig team. Gedreven, professioneel , afspraak is afspraak, stipt, communicatief - ze gaan voor de klant en het eindresultaat. Langdurig zeer prettig samengewerkt met de realisatie van mijn nieuwe website voor PC, tablet en mobiel. F&J Webcreation krijgt 5 sterren van mij; dubbel en dwars verdiend!Lees meer
Marc Vorgers
In een project voor een gemeenschappelijke opdrachtgever heb ik voor het eerst mogen samenwerken met F&J Webcreation en ik kan wel stellen dat die samenwerking uitermate prettig tot stand kwam en al die tijd alleen nog maar beter werd.Het team staat open voor suggesties, afspraken worden nagekomen, planningen gehaald conform aanbieding en er komen nooit spreekwoordelijke konijntjes uit de hoed.Als je op zoek bent naar een webdesign club, dan is F&J een echte aanrader!Lees meer
Eduard de Boer