Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

DuckDuckGo; krijgt Google concurrentie?

DuckDuckGo klinkt als een spelletje, maar in werkelijkheid is het de snelst groeiende zoekmachine. Iedereen weet wel dat Google de meest gebruikte zoekmachine is, sterker nog, de meeste bedrijven doen er alles aan om in Google (en uiteraard ook de andere zoekmachines) een goede positie te krijgen met hun website. Naast Google zijn de zoekmachines Bing en Yahoo ook altijd nog aanwezig op het web.
Nu is er dus een nieuwe speler op de markt: DuckDuckGo. Waarom nog een zoekmachine zul je je afvragen? En waarom zou je die gebruiken?

Wat doet Google?

Wanneer je een zoekopdracht invoert in Google, bewaart Google jouw zoektermen. Die zoektermen worden toegevoegd aan het profiel dat Google al van jou heeft. Op basis daarvan worden op de meeste websites de advertenties getoond. Als je een nieuwe zoekopdracht doet, wordt er ook rekening gehouden met eerdere sitebezoekjes en zoekresultaten. Zo krijgt iedereen een ander resultaat, terwijl je dezelfde zoekopdracht in voert.
Enerzijds best handig, anderzijds natuurlijk te gek voor woorden. Je krijgt alleen maar resultaten te zien die bij jouw leven passen en geen afwijkende zaken meer.

Maar wat is dan het verschil tussen Google en DuckDuckGo?

Het grootste verschil is het opslaan van de gegevens en het gebruik maken hiervan in de zoekresultaten. DuckDuckGo slaat geen gedetailleerde informatie op. Helemaal niets op slaan, zou natuurlijk een utopie zijn. DuckDuckGo slaat ruwe zoekdata op om de zoekmachine te kunnen optimaliseren. Waar je dan aan moet denken? Dit gaat bijvoorbeeld om veel voorkomend tikfouten. Wanneer zij die in kaart hebben, kunnen die verwerkt worden en meegenomen worden in de zoekresultaten.

Waarom dan DuckDuckGo?

DuckDuckGo is een zoekmachine waar mee je anoniem kunt zoeken. De zoekopdrachten worden niet opgeslagen en ook bouwen zij geen profiel op die de resultaten beïnvloeden. Met andere woorden: iedereen krijgt dezelfde resultaten te zien.
Waar je wel rekening mee moet houden, is als je zoekt op Engelse termen, je ook Engelstalige zoekresultaten krijgt. Om dit te ‘voorkomen’ kun je een regio (Nederland) in stellen en nog een keer de zoekopdracht uitvoeren. Wanneer je de browser sluit, zal die instelling ook vervallen (het is tenslotte anoniem en er wordt niks opgeslagen).

Moet ik dan mijn SEO ook aanpassen?

Vooralsnog lijkt het erop dat DuckDuckGo dezelfde richtlijnen hanteert als Google. Wat DuckDuckGo zelf meldt ten aanzien van de vindbaarheid, is:

Nevertheless, the best way to get good rankings (in pretty much all search engines) is to get links from high quality sites.

Dus links naar jouw website vanaf andere, kwalitatieve websites is altijd belangrijk.
Ook goed om te weten: adverteren is mogelijk. De advertenties moeten worden aangemaakt via Bing Ads met als resultaat dat ze in beide zoekmachines getoond worden. Hier zit wel een kleine ‘maar’ aan. De zoekmachine slaat geen gegevens op, dus retargeting en conversietracking op basis van tracking is niet mogelijk.

Gezien privacy een onderwerp is dat de gemoederen bezig blijft houden, is de enorme groei in het gebruik van DuckDuckGo te verklaren. Maar wat ik mij af vraag, is het grootste deel van de gebruikers zich überhaupt wel bewust van hetgeen Google doet? Misschien een betere vraag: interesseert het de gebruikers wel? Of willen ze gewoon snel iets kunnen vinden?

Wat vind jij er van? En denk je dat deze speler het gaat overleven? Laat jouw reactie hier onder achter, ik ben benieuwd!