Instagram: Wat kan ik ermee?

20 maart 2015
Door F&J webcreation
F&J webcreation
Support / Marketing / SEO

Instagram: Wat kan ik ermee?

De mens is steeds visueler ingesteld. Want ja, zeg nou zelf….als je moet kiezen tussen een lap tekst of afbeeldingen, dan kies je toch al snel voor de afbeeldingen. Op social media als Facebook en Twitter worden er veel afbeeldingen gedeeld. Maar er is ook een netwerk dat puur en alleen gericht is op het delen van afbeeldingen….Instagram.

Wat is Instagram?

Ik vertel je graag wat meer, want het kan je namelijk enorm helpen om beter gevonden te worden. En dat betekent dus meer traffic en beter scoren op het internet.

Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat Instagram in een korte tijd zo veel gebruikers heeft gekregen. Instagram is een applicatie die gebruik maakt van de cameratoepassing. Deze kun je installeren op je telefoon. Sterker nog, als je een account wilt aanmaken, moet je de app installeren op je smartphone, want op de desktop is het niet mogelijk om een account aan te maken. Wanneer je de app hebt geïnstalleerd en je bent aangemeld, kan het delen beginnen. Want heel zwart wit gezien, is het niets meer dan dat.

Je kiest een afbeelding die jij graag wilt delen, maakt een keuze of je wel of geen filter wilt en met een simpele ‘klik’ is jouw afbeelding gedeeld met de rest van de wereld.
In eerste instantie was het alleen een app om jouw afbeeldingen op te leuken door het gebruiken van een filter, maar al snel ontdekte men dat het ook leuk is om die te delen.

De uitspraak ‘Een beeld zegt meer dan 1000 woorden’ omvat eigenlijk wel de kracht van Instagram. Er zijn meer dan 100 miljoen mensen maandelijks actief op het fotonetwerk.
Waar het begon met het delen van afbeeldingen door mensen wereldwijd, zijn er nu ook steeds meer organisaties die Instagram gebruiken. Want ja….zoveel gebruikers wereldwijd die actief zijn is natuurlijk wel een erg mooie etalage voor jouw dienst of product.

Maar waarom zou je als organisatie Instagram in gaan zetten?

Zoals net al benoemd, is het een interessant gegeven dat er zo veel mensen actief zijn op het netwerk. Dit houdt in dat je jouw product of dienst goed kan laten zien. Maar dat is niet het enige wat er interessant aan is.


Wanneer een gebruiker een foto uploadt, kan deze voorzien worden van een GPS-coördinaat. En dit gebeurt veel, bijvoorbeeld wanneer men bij een bezienswaardigheid is of bij een restaurant. Zo laat je aan jouw volgers zien waar je bent. Als je een geotag hebt toegevoegd aan jouw foto dan kun je ook andere foto’s met diezelfde geotag gebruiken.
Ook op dit netwerk wordt er veel gebruik gemaakt van hashtags. Deze hashtags zijn de kernwoorden van jouw foto. Een gebruiker kan zoeken op hashtags en op basis hiervan besluiten om jou als bedrijf te gaan volgen.
Wat misschien wel het meest aantrekkelijk is, is de mogelijkheid om jouw merk,product of dienst een visuele identiteit te kunnen geven. Het geeft je de kans om een beleving te creëren rondom een merk.

Maar hoe doe ik dat dan?

Het klinkt natuurlijk erg leuk allemaal, maar bedenk goed wat je als organisatie wilt uitstralen. Ga geen Instagram gebruiken met de intentie om te laten zien hoe goed jouw merk, product of dienst is.

 Nee, gebruik het om mensen zich betrokken te laten voelen bij de organisatie. Deel unieke dingen, dingen je normaal niet zo snel ziet. Dit kan verschillen van een kijkje achter de schermen of tot een sneak preview van een nieuw gerecht of nieuwe collectie. Of laat zien wat mensen met jouw product doen, hoe ze het gebruiken. Daarnaast kun je andere gebruikers zoeken die foto’s posten die bij jouw merk horen. Als je die foto’s liket en volgt die aansluiten bij de organisatie,merk,dienst of product dan creëer je op deze wijze een community van mensen die dezelfde beelden en hetzelfde gevoel zoeken.

Voorbeelden

Er zijn al veel organisaties die Instagram inzetten. Internationale organisaties als Starbucks en Primark gebruiken het graag om hun beelden te delen. Maar ook dichter bij huis zijn er voorbeelden te vinden. Zoals Blond Amsterdam die regelmatig laat zien waar zij mee bezig zijn!

Starbucks promoot een nieuw drankje. Zoals te zien is, taggen andere gebruikers elkaar!

Ook de Primark maakt veelvuldig gebruik van Instagram. In dit geval laten ze een outfit zien van de nieuwe collectie. Ook hier is weer te zien dat er meerdere reacties op komen van volgers/gebruikers

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on linkedin
Share on pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Relevante berichten
Social afterlife

Facebook, Instagram en Twitter, de meeste mensen hebben wel een account bij een van die social media. Maar wat als je er niet meer bent?
Een tijdje terug zagen we een mooi voorbeeld. Henk krol die via Facebook Joost Zwagerman feliciteerde, terwijl Joost Zwagerman al was overleden. Een pijnlijke vergissing.