Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

A-sociaal door smartphone?

Wat ik mezelf al enige tijd afvraag: Zijn wij nou echt zo a-sociaal geworden met de komst van de smartphones en wearables? Of specifieker nog, met de komst van Facebook, Twitter, WhatsApp en alle andere mogelijkheden om contacten te leggen en te onderhouden.

Hoe vaak hoor je mensen wel niet zeggen dat het ‘echte’ contact weg is? Irritaties onder etentjes, omdat er weer iemand op zijn/haar telefoon kijkt en dus niet met de volledige aandacht er bij is? Onoplettendheid in het verkeer door het ‘even’ kijken op de telefoon omdat er een appje binnenkomt.

Ja,ik maak mij hier evengoed schuldig aan. En ik denk velen van ons.

Vroeger belde je naar een vast nummer en als diegene er niet was, nouja, dan probeerde je het later nog een keer. Anno 2016 bel je al naar een mobiel nummer, spreek je de voicemail in en stuur je zekerheidshalve nog een WhatsApp berichtje. Zo denk je zeker te weten dat diegene jouw bericht hoort en ziet.

Of wij hierdoor minder sociaal zijn geworden, vraag ik mij af. Er zijn meer manieren bij gekomen om contact met elkaar te onderhouden. Zelf denk ik dat de drempel juist lager is geworden om contact te zoeken en te onderhouden met iemand. Je stuurt tenslotte gemakkelijker iemand een berichtje dan dat je die persoon direct opbelt. Een netwerk als Facebook maakt het mogelijk om toch nog contact te houden met die oude vriend die verhuisd is naar de andere kant van het land of zelfs de wereld.

Ik zie het zo: er is een nieuwe vorm van contact bij gekomen. Naast het echte contact (dus in de kroeg of op visite gaan) is er nu ook het digitale contact. Een gemakkelijkere vorm van contact voor sommigen, want jij bepaalt zelf of en wanneer je wat terug laat horen. Daarentegen is hetgeen wij echt contact noemen vaak minder oppervlakkig dan het digitale contact.

Ja, het is een heel andere vorm van contact dan als je met elkaar in de kroeg afspreekt, maar daarom nog niet per definitie verkeerd. Wat de aandacht betreft, daar ben ik het wel mee eens. Een Gebruik smartphone in verkeersmartphone tijdens etentjes of andere real life sociale bezigheden werkt afleidend en zorgt er voor dat je niet altijd met je volle aandacht ergens bij bent. Niet te vergeten als je deelneemt aan het verkeer,
hetzij op de fiets, als wandelaar of met de auto. Op zo’n moment je telefoon even checken, omdat je een berichtje krijgt, is en blijft ontzettend gevaarlijk.
Dit meisje ondervond het aan levende lijve:) Daarnaast is er nu het voorstel om appen en bellen op de fiets te verbieden.

Zoals met alle dingen, heb je de extremen. Sommige mensen zijn vergroeit met hun smartphone en MOETEN direct kijken bij ieder toontje dat de telefoon laat horen.
Ja, ook ik deed dat, tot ik in Parijs was en dus alleen gebruik maakte van de wifi in het hotel. Daar kwam ik er achter dat het echt veel meer rust oplevert als je die telefoon ook gewoon lekker laat voor wat het is en er echt niets gebeurt als je tig uur later een keer antwoord.

Google voorspelt dat het gebruik van de smartphone in het dagelijks leven nog enorm zal toenemen. Uiteraard heeft dit grote gevolgen. En niet alleen privé, maar ook zakelijk. Zo is Google al begonnen met het voorrang geven aan mobiele websites in de zoekresultaten. Dus jouw website moet responsive zijn en wat te denken van campagnes die je nu opeens in zult zetten op social media? Opeens kun je doelgericht(er) adverteren. Allemaal super handig, maar er is ook een keerzijde. Want je kunt ook buiten de reguliere werktijden berichten krijgen van zakelijke contacten. WhatsApp berichten, via Facebook of gewoon een telefoontje. Is dit de toekomst? Dat jouw zakelijke contacten jou een appje sturen op een tijdstip dat voor hen aantrekkelijk is? Working nine till five bestaat dan niet meer, je business gaat 24 uur per dag door.

Nou ben ik benieuwd! Wat vind jij? Is er nog voldoende persoonlijk contact? Zijn de sociale media en Whatsapp echt zo funest voor ons sociale leven? Worden we a-socialer? En hoe ga jij er zakelijk mee om (buiten kantoortijden)? Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat in de Facebook post van dit item!

Google Gsuite reseller
Na een prettige samenwerking is de website voor onze Fysiotherapie praktijk opgeleverd en we zijn er meer dan tevreden mee. De creativiteit,... vriendelijkheid, de altijd snelle respons en de duidelijkheid kenmerken F&J voor mij. Een beter resultaat kon ik niet verwachten!Lees meer
Ronald Mekking
Goede functionele website gebouwd! Denken met je mee, ook voor verbetering van de vindbaarheid van de website en verdere marketing.
Arnoud van Guilik
Wij zijn al jaren klant bij F&J naar volle tevredenheid!
Rikels Slaapexperts
Als groeiend glasbedrijf in de particuliere sector bied FenJ een perfect partnerschap voor onze online marketing! Goed meedenken, ideeën,... creativiteit en een luisterend oor werpt zijn vruchten af in onze commercie. Beter vindbaar op het world wide web zorgt voor meer opdrachten. Kort geleden met Joyce Rademaker een strategie sessie gehad (aanrader voor elke ondernemer). Hieruit blijkt dat wij nog meer uit online marketing kunnen halen en zal FenJ hierbij weer een grote rol spelen voor de juiste content en know-how!Met vriendelijke groeten, Tino KwakkelKwakkelglas Glaszetbedrijf.Lees meer
Tino Kwakkel
F&J webcreation is sinds enkele jaren de vaste online 'leverancier' voor Space Winner. In deze periode hebben zij laten zien een goed, betrouwbaar,... flexibel en betaalbaar product te kunnen leveren door middel van hun eigen CMS. Hoewel er tegenwoordig tal van open source alternatieven zijn, is dat voor ons geen reden geweest over te stappen. Tot op heden kent het CMS voor ons geen of nauwelijks beperkingen. Mark, Kim Fred en Joyce denken met je mee, zitten niet op de klok en zijn bovendien makkelijk in de omgang. De programmeurs (die ik niet ken) weten de werkzaamheden snel en goed uit te voeren. Voor F&J zou ik een vaste samenwerking met een hele goede online marketeer een aanwinst en voor de toekomst eigenlijk ook een must vinden. Ik kan dit bedrijf bij iedereen warm aanbevelen! (Space Winner Self Storage)Lees meer
Joost Kleine Snuverink
Al een paar jaar werken we naar volle tevredenheid samen met F&J Webcreation. De technische realisatie van onze website en sinds kort ook onze... mobiele website met CMS is door F&J uitgevoerd en alles functioneert prima naar wens.Lijnen zijn kort, snel schakelen, meedenken; top! Lees meer
Albertine Jongsma
Een geweldig team. Gedreven, professioneel , afspraak is afspraak, stipt, communicatief - ze gaan voor de klant en het eindresultaat. Langdurig... zeer prettig samengewerkt met de realisatie van mijn nieuwe website voor PC, tablet en mobiel. F&J Webcreation krijgt 5 sterren van mij; dubbel en dwars verdiend!Lees meer
Marc Vorgers
In een project voor een gemeenschappelijke opdrachtgever heb ik voor het eerst mogen samenwerken met F&J Webcreation en ik kan wel stellen dat die... samenwerking uitermate prettig tot stand kwam en al die tijd alleen nog maar beter werd.Het team staat open voor suggesties, afspraken worden nagekomen, planningen gehaald conform aanbieding en er komen nooit spreekwoordelijke konijntjes uit de hoed.Als je op zoek bent naar een webdesign club, dan is F&J een echte aanrader!Lees meer
Eduard de Boer