Wat ik mezelf al enige tijd afvraag: Zijn wij nou echt zo a-sociaal geworden met de komst van de smartphones en wearables? Of specifieker nog, met de komst van Facebook, Twitter, WhatsApp en alle andere mogelijkheden om contacten te leggen en te onderhouden.
Hoe vaak hoor je mensen wel niet zeggen dat het ‘echte’ contact weg is? Irritaties onder etentjes, omdat er weer iemand op zijn/haar telefoon kijkt en dus niet met de volledige aandacht er bij is? Onoplettendheid in het verkeer door het ‘even’ kijken op de telefoon omdat er een appje binnenkomt.
Ja, ik maak mij hier evengoed schuldig aan. En ik denk velen van ons.
Vroeger belde je naar een vast nummer en als diegene er niet was, nouja, dan probeerde je het later nog een keer. Anno 2016 bel je al naar een mobiel nummer, spreek je de voicemail in en stuur je zekerheidshalve nog een WhatsApp berichtje. Zo denk je zeker te weten dat diegene jouw bericht hoort en ziet.
Of wij hierdoor minder sociaal zijn geworden, vraag ik mij af. Er zijn meer manieren bij gekomen om contact met elkaar te onderhouden. Zelf denk ik dat de drempel juist lager is geworden om contact te zoeken en te onderhouden met iemand. Je stuurt tenslotte gemakkelijker iemand een berichtje dan dat je die persoon direct opbelt. Een netwerk als Facebook maakt het mogelijk om toch nog contact te houden met die oude vriend die verhuisd is naar de andere kant van het land of zelfs de wereld.
Ik zie het zo: er is een nieuwe vorm van contact bij gekomen. Naast het echte contact (dus in de kroeg of op visite gaan) is er nu ook het digitale contact. Een gemakkelijkere vorm van contact voor sommigen, want jij bepaalt zelf of en wanneer je wat terug laat horen. Daarentegen is hetgeen wij echt contact noemen vaak minder oppervlakkig dan het digitale contact.
Ja, het is een heel andere vorm van contact dan als je met elkaar in de kroeg afspreekt, maar daarom nog niet per definitie verkeerd. Wat de aandacht betreft, daar ben ik het wel mee eens. Een smartphone tijdens etentjes of andere real life sociale bezigheden werkt afleidend en zorgt er voor dat je niet altijd met je volle aandacht ergens bij bent. Niet te vergeten als je deelneemt aan het verkeer,
hetzij op de fiets, als wandelaar of met de auto. Op zo’n moment je telefoon even checken, omdat je een berichtje krijgt, is en blijft ontzettend gevaarlijk.
Dit meisje ondervond het aan levende lijve:) Daarnaast is er nu het voorstel om appen en bellen op de fiets te verbieden.
Zoals met alle dingen, heb je de extremen. Sommige mensen zijn vergroeit met hun smartphone en MOETEN direct kijken bij ieder toontje dat de telefoon laat horen.
Ja, ook ik deed dat, tot ik in Parijs was en dus alleen gebruik maakte van de wifi in het hotel. Daar kwam ik er achter dat het echt veel meer rust oplevert als je die telefoon ook gewoon lekker laat voor wat het is en er echt niets gebeurt als je tig uur later een keer antwoord.
Google voorspelt dat het gebruik van de smartphone in het dagelijks leven nog enorm zal toenemen. Uiteraard heeft dit grote gevolgen. En niet alleen privé, maar ook zakelijk. Zo is Google al begonnen met het voorrang geven aan mobiele websites in de zoekresultaten. Dus jouw website moet responsive zijn en wat te denken van campagnes die je nu opeens in zult zetten op social media? Opeens kun je doelgericht(er) adverteren. Allemaal super handig, maar er is ook een keerzijde. Want je kunt ook buiten de reguliere werktijden berichten krijgen van zakelijke contacten. WhatsApp berichten, via Facebook of gewoon een telefoontje. Is dit de toekomst? Dat jouw zakelijke contacten jou een appje sturen op een tijdstip dat voor hen aantrekkelijk is? Working nine till five bestaat dan niet meer, je business gaat 24 uur per dag door.
Nou ben ik benieuwd! Wat vind jij? Is er nog voldoende persoonlijk contact? Zijn de sociale media en Whatsapp echt zo funest voor ons sociale leven? Worden we a-socialer? En hoe ga jij er zakelijk mee om (buiten kantoortijden)? Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat in de Facebook post van dit item!
Team F&J is het online marketing bureau in Zwolle voor MKB en Retail bedrijven die willen groeien.
Onze missie? Dat is ons motto: “Let’s Get You Growing! Elke dag een beetje meer”. Wij gaan voor online groei van onze klant. Onze visie? Wij geloven dat elke MKB of Retail ondernemer veel meer uit online kan halen.
Onze Perfecte Klant? Bedrijven met groeiambitie. Ondernemers die aan alles voelen dat er meer uit online te halen is. Én, die zin hebben om online te knallen. Ons Team F&J helpt bij het vervullen van die ambities.
Baileystraat 9a
8013RV Zwolle
Ma – Vr 09:00 tot 17:00
Of op afspraak
Team F&J jouw online marketing bureau in Zwolle.