Alles wat je moet weten over on-page en off-page SEO
10 augustus 2022
Door Jeroen van der Zwet
Jeroen van der Zwet
JM Promotions

Alles wat je moet weten over on-page en off-page SEO

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) bestaat al bijna net zo lang als dat het internet openbaar is. Sinds de begindagen hebben organisaties het gebruikt om nieuwe doelgroepen te bereiken, verkeer naar hun websites te leiden, kennis te verspreiden en groei te stimuleren. In de loop van de tijd is SEO een geavanceerde en technische praktijk geworden, gebaseerd op het gedrag van internetgebruikers. Tegenwoordig maken marketeers gebruik van zowel on-page als off-page optimalisaties om ervoor te zorgen dat websites van hoge kwaliteit bovenaan de zoekresultaten komen te staan.

Maar wat is on- en off-page SEO en hoe kunnen marketeers ze gebruiken om hun bedrijf of klanten van dienst te zijn? Dat is precies wat we in deze blog gaan behandelen, dus lees verder om alles te weten te komen over on- en off-page SEO anno 2022.

Wat is on-page SEO en hoe werkt het?

On-page SEO omvat allerlei technieken om ervoor te zorgen dat een pagina rankt in de zoekresultaten. On-page SEO kan ook helpen bepalen hoe goed die pagina scoort. Hoe werkt dit? On-page gebruikt inhoud en technische elementen om de kwaliteit van een pagina te verbeteren en te bepalen. Dus hoe meer SEO-optimalisaties op de pagina, hoe meer verkeer je naar jouw website krijgt en hoe relevanter dat verkeer zal zijn. Er zijn diverse technische onderdelen die kunnen worden geoptimaliseerd met on-page SEO om daarmee posities in de zoekresultaten te verbeteren, namelijk:

  • Titeltags
  • Koppen
  • URL-structuur
  • Alt-tekst voor afbeeldingen
  • Sitesnelheid
  • Interne links
  • Metabeschrijvingen
  • Responsieve website

Best practices voor technische on-page SEO

Naar mijn ervaring zijn technische on-page SEO optimalisaties gemakkelijk te realiseren en leveren ze het beste rendement op voor de inhoud van deze pagina’s. We bespreken er een aantal.

Titeltags gebruiken

Titeltags zijn HTML-elementen die je kunt gebruiken om de naam van een pagina aan te duiden. Dit is tevens de (aanklikbare) titel die in de zoekresultaten wordt weergegeven. Elke titeltag moet uniek zijn, beschrijvend waar de pagina over gaat, geoptimaliseerd met een zoekwoord en minder dan 60 tekens lang. Als deze aantrekkelijk is, dan zullen mensen eerder op het resultaat klikken.

Voeg relevante en geoptimaliseerde koppen toe

Koppen zijn de titels die je aan de content meegeeft. De belangrijkste kop is de H1 en daar is er maar een van op de pagina. Om inhoud op te splitsen, kun je ook subkoppen (H2 tot en met H6) gebruiken, maar herhaal niet continue trefwoorden en zorg ervoor dat een gebruiker ze kan scannen.

Denk na over de URL-structuur

De URL-structuur is belangrijk wanneer zoekmachines bepalen hoe relevant een pagina is in vergelijking met een zoekopdracht. Deze URL moet beschrijvend zijn voor het onderwerp van de pagina. Je kunt ook URL’s optimaliseren met zoekwoorden, zolang deze relevant zijn. Een voorbeeld van een goede URL-structuur is http://www.voorbeeld.nl/alles-over-on-page-en-off-page-seo vergeleken met http://www.voorbeeld.nl/123456.

Alt-tekst opnemen

Alt-tekst (alternatieve tekst) biedt zoekmachines meer informatie over een afbeelding. Ze worden meestal gebruikt om afbeeldingen te beschrijven aan bezoekers die ze niet kunnen zien (maar wel laten voorlezen), bijvoorbeeld slechtzienden. Als zodanig moeten alt-teksten specifiek en beschrijvend zijn voor de afbeelding en eventueel worden geoptimaliseerd met een zoekwoord.

Zorg voor een snelle laadsnelheid

De laadsnelheid van pagina’s zijn belangrijk, want langzame pagina’s hebben een hoge bounce. Als iemand een pagina verlaat zonder een tweede pagina te hebben bezocht, dan noemen we dat een bounce. Wist je dat 47 procent van de mensen verwacht dat een site binnen twee seconden wordt geladen en dat 40 procent na drie seconden zal vertrekken? Als je een trage website hebt en een hoge bounce, dan zullen zoekmachines je straffen met een lagere positie. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je een snelle website hebt.

Voeg relevante interne links toe

Interne links maken het voor bezoekers makkelijker om er doorheen te navigeren, maar ze maken het ook gemakkelijker voor zoekmachines om je website te begrijpen en je pagina’s te indexeren, wat zal resulteren in een hogere positie. Om een pagina zichtbaar te maken voor de zoekmachines, moet deze minimaal 1x gelinkt zijn, bijvoorbeeld aan een categoriepagina of menu.

Metabeschrijvingen toevoegen

Metabeschrijvingen zijn korte maar levendige beschrijvingen die verder gaan op titeltags. Ze moeten de inhoud van een pagina samenvatten en gebruikers vertellen waarom ze jouw inhoud zouden moeten lezen. De metabeschrijving verschijnt in de zoekresultaten onder de titel en de URL en moet onder de 160 tekens worden gehouden.

Gebruik een responsief ontwerp

Responsiviteit is een ontwerpelement dat ervoor zorgt dat jouw pagina correct wordt weergegeven op elk apparaat, inclusief mobiele apparaten en desktop. Dit zal een belangrijke factor blijven, aangezien steeds meer mensen mobiele apparaten gebruiken voor online zoeken. Dit is ook de reden dat Google mobile-first indexing heeft geïntroduceerd. Bij mobile first wordt de mobiele versie van een website als uitgangspunt genomen voor de presentatie van een website in de browser.

Onderzoek en voeg zoekwoorden toe

In SEO zijn zoekwoorden de lijm die uw on-page-strategie bij elkaar houdt, omdat ze in al deze technische elementen kunnen worden opgenomen. Om effectief te zijn, moeten zoekwoorden worden onderzocht, zorgvuldig worden geselecteerd en op een natuurlijke manier in de inhoud worden verwerkt.

On-page SEO en de impact van content

Hoewel de technische elementen belangrijk zijn, is een van de meest cruciale onderdelen van on-page SEO de inhoud op de website. Deze inhoud brengt uiteindelijk het verkeer naar jouw website. Mensen zijn tegenwoordig op zoek naar relevante, interessante, boeiende en informatieve inhoud die in een behoefte voorziet of een oplossing biedt. Met andere woorden, mensen moeten de inhoud die je hebt gemaakt willen gebruiken. Je hebt de keuze uit vele type inhoudstypen, zoals:

  • Blogs
  • Video’s
  • Infographics
  • Podcasts
  • eBooks
  • Casestudy’s
  • Onderzoek
  • Beoordelingen
  • Quizzen

Het is belangrijk dat alle inhoud die je produceert en deelt origineel is. Google houdt niet van duplicate content. Uiteindelijk wil je deelbare inhoud produceren die mensen overnemen om meer aandacht te krijgen.

Off-page SEO en de kracht van links

Een belangrijke off-page SEO tactiek is linkbuilding. Linkbuilding is het verzamelen van links naar jouw website. Met links naar jouw website laat je aan Google zien dat je een belangrijke speler bent en kun je je onderscheiden ten opzichte van de concurrent. Vroeger werd het kopen van links nog geaccepteerd om hogere posities in de zoekmachine te bemachtigen, maar tegenwoordig wordt je bestraft voor dergelijke praktijken.

Linkbuilding is niet altijd de gemakkelijkste taak en is tijdrovend, maar een bekende strategie die je kunt gebruiken is het schrijven van gastblogs. Hoe werkt dat? Je vraagt een relevante website of je een gastblog mag plaatsen. Als dit mag, dan ga je – in overleg met die website – een onderwerp bepalen. Je schrijft dit blog volledig uniek en zal deze samen met de website bespreken. Zijn beide partijen tevreden? Dan zal de blog geplaatst worden. Het blog zal een bijdrage leveren aan de vindbaarheid van de website waar deze blog op geplaatst wordt. En met een linkje naar jouw website bouw je autoriteit op binnen de zoekmachine, zodat de pagina die gelinkt staat op termijn hoger zal gaan ranken.

Zoekmachines houden rekening met zowel het aantal links als de kwaliteit van de links (evenals het aantal verwijzende domeinen), maar we moeten daarbij vermelden dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Een enkele kwalitatieve link van een gezaghebbende website is veel meer waard dan 10 links van lage kwaliteit.

Overige off-page SEO-best practices

Hoewel links van hoge kwaliteit de ruggengraat vormen van een off-page SEO-strategie, zijn er andere technieken die je kunt gebruiken om de autoriteit van de website te vergroten en meer links aan te moedigen.

Neem lokale SEO op in je strategie

Voeg je bedrijf toe aan lokale vermeldingen en internetgidsen, inclusief zaken als Google Mijn Bedrijf, Gouden Gids en andere lokale vermeldingen. Zorg er na het toevoegen voor dat alle informatie correct is en dat je naam, adres en telefoonnummer consistent zijn op alle platforms.

Gelinkte inhoud terugsturen

Denk na over het creëren van content voor verschillende deelsites, waaronder websites voor het delen van afbeeldingen, audio en video. Je kunt dan links terugplaatsen naar je eigen website en zodoende laten zien dat daar belangrijke content staat. Enkele populaire voorbeelden zijn:

  • Video: YouTube en Vimeo
  • Audio: SoundCloud en Spotify
  • Afbeeldingen: Instagram en Pinterest

Doe mee aan discussies

Een andere manier waarop je off-page SEO kunt toepassen is door deel te nemen aan relevante discussies op websites als Quora en Tweakers. Dit is vooral interessant als je over de expertise beschikt en subtiel linkjes kunt verwerken in je antwoorden. Bovendien win je ook het vertrouwen van de community en vergroot je de naamsbekendheid.

Tot slot

De optimalisaties voor SEO evolueren naarmate het gedrag van gebruikers verandert. En op dit moment is de beste benadering van SEO het hebben van een solide strategie om zowel on- als off-page-elementen aan te pakken. Als we naar on-page optimalisaties kijken, dan moet de focus liggen op kwaliteit van de inhoud en ervoor zorgen dat de technische elementen van de website zijn geoptimaliseerd voor snelheid, efficiëntie en zoekwoorden. Bij off-page zijn kwalitatieve links van gezaghebbende websites het belangrijkste, omdat dit garandeert dat zoekmachines de website als relevant en belangrijk beschouwen en je daarmee wordt beloond met een hogere positie in de zoekmachine.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
SEO
Google Mijn Bedrijf

Heb je een eigen bedrijf en bevindt jouw doelgroep zich in de regio/ lokaal? Dan is een Google Mijn Bedrijf account héél belangrijk. Lees onze blog en beheer je account én je lokale resultaten.