Content én het belang voor je vindbaarheid
16 augustus 2022
Door Team F&J
Maurice
Content marketeer

6 redenen waarom content van essentieel belang is voor je vindbaarheid online

Het is nog nooit zo belangrijk geweest als tegenwoordig: het schrijven van SEO vriendelijke content. Door de steeds verdere toename van online concurrentie is het heel belangrijk dat potentiële klanten jouw bedrijf goed kunnen vinden. Goede content is daarvoor een ‘must’.

Het voornaamste doel van SEO is natuurlijk het beter vindbaar maken van jouw website of webshop. En hoe beter je vindbaar bent, hoe meer bezoekers je krijgt én hoe meer je uiteindelijk zult verkopen. 

Als je klanten niet de juiste content kunnen vinden of ze vinden geen antwoord op hun vraag, grote kans dat zij de website of webshop verlaten. Misschien zijn ze zelfs teleurgesteld en komen ze ook niet meer terug op je website. En dat zou erg zonde zijn! Zorgen voor die goede content dus! 

Wat is eigenlijk online vindbaarheid?

Voordat we je vertellen waarom goede content zo belangrijk is, gaan we eerst even kort in op wat online vindbaarheid nou eigenlijk is. Online vindbaarheid is zorgen dat zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google je aandragen zodat je hoog in de ranking terecht komt als iemand een zoekopdracht intikt. 

Hoe hoger jij in de zoekresultaten staat met jouw voorvertoning, hoe groter de kans is dat een bezoeker op jouw website komt. Er zijn namelijk maar weinig bezoekers die ver naar beneden scrollen of zelfs de tweede pagina van een zoekmachine bekijken. 

Oké, snel terug naar de hoofdvraag! Waarom goede content? Goede content zorgt voor…

Betere zoekmachine ranking

SEO content draagt bij aan je zoekmachine ranking. Bij het plaatsen van content wil je natuurlijk laten zien wat jij de klant kunt bieden en waarom ze dit product of deze dienst bij jou moeten kopen. Als je hierbij rekening houdt met SEO, sla je dus eigenlijk 2 vliegen in 1 klap! 

Je geeft de klant waardevolle informatie en door rekening te houden met SEO, kom je ook hoger in de zoekmachine rankings. Dit maakt dat er naar alle waarschijnlijkheid meer bezoekers op je website komen.

Een vertrouwensrelatie met je klant

Het is belangrijk dat klanten jouw bedrijf vertrouwen. Wie koopt er nou iets bij een webshop die hij niet vertrouwd? 🙂 Door het uitbrengen van content weet je klant dat (mits de blog goed en zonder onzin is geschreven) jij echt verstand hebt van die producten. Je laat je autoriteit op je eigen vakgebied zien. Dit geeft én straalt vertrouwen uit. 

Hiermee is de kans groter dat jouw bezoeker overgaat tot een aankoop in jouw webshop of contact zoekt. Het is hier dus wel van belang dat de informatie in jouw content klopt. Is dit niet zo, dan kan het vertrouwen alleen maar afnemen. Met eventuele negatieve reviews als gevolg.

Méér conversie!

Content kan bijdragen aan meer conversie. Conversie is de transactie op jouw website. Bijvoorbeeld een aankoop van een product of dienst, maar denk ook aan het afnemen van abonnement of het aanvragen van een offerte.

Meer conversie wil iedereen, maar hoe creëer je meer conversie? Eén manier is de lezer redenen geven waarom het product of de dienst zo goed is. We willen allemaal de voordelen weten van wat we kopen, toch? 

Door duidelijk de voordelen te benoemen kan je klanten over de streep trekken om jouw product of dienst aan te schaffen. Verwerk je daar ook de voor jou belangrijke zoekwoorden in, dan schrijf je SEO content. 

Een andere manier naar meer conversie kun je bereiken door content te schrijven die het probleem van je klant ‘oplost’. Hierbij speelt herkenning en bewustwording van de klant ook een rol. Vervolgens bied jij de oplossing aan (jouw product of dienst).

Door het toevoegen van call to actions aan je SEO content stuur je bezoekers aan daadwerkelijk over te gaan tot conversie. Lekker toevoegen dus! Daarom zie je ook vaak dat op websites in de eerste regels antwoord gegeven wordt op de vraag: “waarom is dit product van belang voor mij?”.

Bekijk het voorbeeld hieronder maar eens! De klant wordt in de eerste regels duidelijk gemaakt waarom een boxspring een goede keuze is voor een nieuw bed.

Het bereiken van klanten in elke fase van het aankoopproces

Je klanten lopen verschillende fases door tijdens hun aankoopproces. Iedere fase kent zijn eigen content, want in iedere fase speelt een ander doel. Zit de klant in de onderzoeksfase, dan zal hij meer willen lezen over het product/ dienst.

Maar weet hij al precies wat hij nodig heeft, dan is de content meer gericht op ‘actie’. Welke fasen zijn er precies? En hoe wordt content in deze fasen toegepast? Lees met ons mee:

Awareness

In deze fase is de klant nog op zoek. Hij is zich aan het inlezen en oriënteren. Hij heeft een ‘probleem’ en zoekt een oplossing. Met de juiste content kan deze klant lezen over de oplossingen die jij biedt.

Het is dus een goed idee om naast specifieke, product content, met brede SEO content uit te leggen wat voor webshop (site) jullie zijn en wie jouw klanten zijn. 

Het is namelijk zonde als je een potentiële klant op je website hebt en hij niet de oplossing voor zijn “probleem” kan vinden. Laat de bezoekers weten wat je te bieden hebt!

Consideration

De consideration fase, ook wel de overwegingsfase. De klant heeft zijn probleemvraag helder en is klaar om verder te duiken in de oplossingen. 

Het is nu dus belangrijk dat je content aanhaakt op zijn behoeften. Jij bent tenslotte degene die de oplossing heeft voor zijn ‘probleem’.

Denk hierbij ook aan content in andere vormen dan alleen eigen tekst. Bijvoorbeeld reviews of video’s waarin je nog meer uitleg geeft over jullie product of dienst. 


Decision

Het is tijd voor dé beslissing! Je klant heeft zijn onderzoek gedaan en weet van de verschillende aanbieders. Hij gaat hier nu een beslissing over maken. Het is nu belangrijk dat je met de content deze klant over de streep trekt. 

Geef hem extra redenen waarom dit product of deze dienst het beste bij hem past. 

Met het toevoegen van de juiste call to action stuur je hem aan om over te gaan tot conversie. Binnenhalen dus die klant! 🙂

 


Nu weet je op welke manier content je klant in het aankoopproces ondersteunt! Bekijk eens hoe jij de content op jouw website insteekt? Op welke fase zet jij dan in? Is dat de juiste of mis je nog informatie? Of wellicht een pagina?

Het genereren van externe links

Het genereren van externe links heeft een positief effect op je search engine ranking. Het genereren van externe linkjes houdt in dat personen van andere websites jouw linkje op hun website plaatsen. Dit wordt gedaan als jouw content interessant genoeg is om naar te linken. Hier bouw je gezag mee op.

Schrijf jij dus een interessant stuk wat andere websites goed als bron kunnen gebruiken, dan is dit goed voor je ranking in de zoekmachines! Én je autoriteit. Schrijf dus goede SEO waardige content over je vak, jullie branche, je producten of diensten en laat zien dat jij de expert bent.

Het genereren van interne links

Naast externe links, zijn ook interne links belangrijk. Maar wat zijn interne links? De naam zegt het al, intern, oftewel van binnen uit. Het is dus eigenlijk het linken binnen je website. De pagina’s worden hierdoor als relevant gezien wat je helpt bij de SEO ranking. Wie wilt dit nou niet?

Hoe je dit doet? Eigenlijk is het best simpel. Het doel is linken van de ene pagina naar een andere pagina. En je past het toe op de zoekwoorden die voor jouw website relevant zijn. 

Bijvoorbeeld je schrijft een pagina over ledikanten en op die pagina schrijf je waarschijnlijk ook over matrassen of boxsprings. De linkjes zet je achter de woorden waar ook een pagina van is. Maar je kunt ook intern linken vanuit een blog.

Hieronder in het voorbeeld zie je één van onze blogs. Als je naar de tekst kijkt zie je een groene regel. Dit is de interne link, die wij hebben verwerkt in een link. Het heeft als doel dat de bezoeker meer kan lezen over dat specifieke onderwerp en tegelijkertijd hebben wij de SEO content geschreven voor de vindbaarheid.

Als de bezoeker hierop klikt komt hij op een pagina met als onderwerp ‘zoekmachinemarketing’  en daarmee hou je de bezoeker ook nog langer op je website. En dát is ook weer goed voor de vindbaarheid.

 
Kortom,

Het is wel duidelijk nu denk ik? Waarom content zo belangrijk is voor je website en vindbaarheid? Het is een manier om te werken aan de belangrijke zoekwoorden en daarnaast kun je er ook externe links door genereren. 

Beiden erg goed voor de SEO strategie! Verder kun je er een relatie mee opbouwen met je klant, draagt het bij aan meer conversie en kun je de klant beter aanspreken in elke fase van het aankoopproces.

 

Dus, waar wacht je nog op! Ga aan de slag met je content. Heb je hulp nodig? Onze specialisten kunnen je helpen bij het schrijven van dé allerbeste SEO teksten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
SEO
Alles wat je moet weten over on-page en off-page SEO

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) bestaat al bijna net zo lang als dat het internet openbaar is. Sinds de begindagen hebben organisaties het gebruikt om nieuwe doelgroepen te bereiken.

SEO
Google Mijn Bedrijf

Heb je een eigen bedrijf en bevindt jouw doelgroep zich in de regio/ lokaal? Dan is een Google Mijn Bedrijf account héél belangrijk. Lees onze blog en beheer je account én je lokale resultaten.