Hoe schrijf ik een kwalitatief goede succesvolle blog? 8 onwijs handige tips voor de perfecte blog!

19 maart 2021
Door Sheila van der Weg
Sheila van der Weg
Content Specialist

In dit artikel ontdek je waarom je überhaupt zou willen bloggen. En hoe je een succesvolle blog kunt schrijven. Een blog met de beste inhoud, opbouw, onderdelen en ook nog eens goed vindbaar en leesbaar. Wie wil dat nou niet?

Wij vertellen je graag wat meer over het schrijven van een goede en succesvolle blog die echt iedereen wil lezen! Klaar? Lets Go! En neem van ons aan, je zult er echt wat aan hebben!

De eerste vraag die wij vaak krijgen als het gaat over bloggen is:

Waarom is bloggen nou eigenlijk slim om te doen?

Nou hier zijn al wel wat onderzoekjes naar gedaan, die de voors-en tegens uitleggen. Het is namelijk dé manier om jezelf te onderscheiden ten opzichte van jouw concurrent. Met bloggen kun je namelijk waarde creëren bij jouw eigen doelgroep.

Dit betekent: betere bekendheid, meer bezoekers naar je website en dus ook meer leads. En dat is natuurlijk waar het allemaal om draait!

Websites met blogs scoren structureel beter dan websites zonder blogs.

Want als je blogt, ziet Google je als autoriteit. En niet alleen Google hoor, wij mensen ook. Je deelt namelijk jouw kennis met anderen.

En daardoor ben je dus beter vindbaar en vertrouwd de lezer je! Ook help je met het delen van kennis anderen ook nog eens!

Neem deze blog maar als voorbeeld. Na het lezen ervan weet jij precies hoe je een goede blog schrijft. En tja, wij wisten het al, maar delen onze kennis graag met jou!

Want wees nou eerlijk, niemand weet meer van dat ene onderwerp af dan jijzelf. Jij bent tenslotte expert in jouw vakgebied en adviseert jouw klanten dag in, dag uit. Dus wie kun je het dan beter vragen?

Eigenlijk zijn we allemaal adviesbureaus in ons eigen vakgebied. Maar dan net een beetje anders ;).

Hebben wij je op ideeën gebracht? Wil je zelf wel bloggen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of is het redigeren van content niet echt jouw ding? Is dat ‘echt in de pen kruipen’ zeg maar niet op jouw lijf geschreven?

Wees niet bang. Je moet het gewoon vaker doen. Want al doende leert men. Dat geldt ook voor het schrijven van dé perfecte blog.

Je zult merken dat het steeds beter gaat en je het ook nog onwijs leuk gaat vinden. En dan spreken wij ook zeker uit eigen ervaring ;).

Ga je nu STARTEN met bloggen? Onthoud dit dan: Als je blogt, blog dan goed. Doe het helder en doeltreffend. Laat jouw verhaal aan de wereld horen.

En hoe bereik je die wereld dan? Mail jouw klanten over jouw blog of stuur een nieuwsbrief waarin je er eentje aankondig. Bijvoorbeeld:

Hoi Hoi, er komt weer een leuke blog aan, dus hou je vast.

Want zo kom je ‘on top of mind’ bij je doelgroep.

En via social media kun je die doelgroep nog even teasen met een leuk bericht + link over jouw geschreven blog! Daarbij komt nog dat je vast niemand stoort met interessante informatie.

Zet je blog op LinkedIn of verwijs ernaar vanuit andere voor jou belangrijke social media kanalen. Zo wordt er via meerdere kanalen of websites naar jouw blog verwezen. En dat laatste is weer goed voor je backlinks!

Waar schrijf je dan over in je blog?

Schrijf over de kennis die jij en jouw bedrijf hebben. Over welke kennis beschik jij waarmee jij jouw lezer verder kunt helpen? Het is belangrijk dat je schrijft vanuit jezelf.

Hoe kijk jij tegen dat ene onderwerp aan?

Zou het jou een toegevoegde waarde geven als je het leest?

Probeer jouw blog hier echt op af te stemmen. Zorgt dat hij aansluit bij jouw doelgroep.

Wie gaat jouw blog lezen? En welke mensen zullen dit artikel hoogstwaarschijnlijk het meest waarderen? Het is belangrijk dat je je in de lezer verplaatst en die extra waarde voor de lezer toevoegt.

Want alleen door informatie over te brengen die ze interesseert, blijven ze hangen :).

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie is onze klant?
  • In welke situatie zitten
  • mijn klanten?
  • Hoe helpt mijn product of
  • dienst hen?
  • Wat doen mijn klanten zelf als ze niet mijn product of dienst kopen?

 

En als je dan lekker aan het schrijven bent, denk dan aan welke zoekwoorden jij belangrijk vindt. Op welke zoekwoorden wil jij gevonden worden?

Laat deze zoekwoorden terug komen in jouw blog. Zo is jouw blog goed vindbaar op de juiste zoekwoorden. Begin bijvoorbeeld met het doen van een zoekwoordenonderzoek.

Dit zal je helpen om te komen tot de perfecte blog titels. Maar je kan ook gebruik maken van een longtail, als er op een woord al veel concurrentie van partijen is. Een longtail is bijvoorbeeld een vraag waarin het zoekwoord staat.

Je wilt bijvoorbeeld gevonden worden op het zoekwoord ‘bloggen’, maar op dat woord zit veel concurrentie. Het is dan moeilijk om bovenaan in Google te komen. Kies dan voor: ‘Hoe schrijf ik een goede blog?’ waar een stuk minder concurrentie op zit.

Zo is de kans groter dat jij echt scoort met jouw blog.

Besteed naast de zoekwoorden ook aandacht aan hoe je blogitem eruit ziet in Google. Het blijft namelijk niet alleen bij het schrijven van dé perfecte blog. De verschijning in Google is net zo belangrijk.

Kijk dus ook even naar de titel en meta description. Zijn ze aansprekend genoeg én niet te vergeten: vallen ze echt op tussen alle zoekresultaten? En over dat opvallen in Google hebben wij ook nog een leuke blog geschreven.

Zorg tot slot voor een groen Yoast bolletje.

Want met een groen bolletje kun je scoren op het gebied van SEO! Je weet dan dat je pagina voldoet aan de eisen om gevonden te worden.

In welke stijlen schrijf je jouw blog dan?

Het is belangrijk dat je inspirerend en aantrekkelijk schrijft. Tenminste, als jij wilt dat je lezers blijven lezen.

Zo’n oneindig lange en saaie tekst. Dan haak jij toch ook af?

Een echte ‘no go’ is schrijven, zoals je docent Nederlands dat vroeg altijd wilde.

Hij vertelde jouw vast ook altijd schrijf netjes, keurig en niet in spreektaal. Bij het schrijven van een blog doe je dat dus allemaal lekker niet!

Schrijf gewoon zoals je praat. Het mag namelijk best een beetje luchtig zijn!

Vertel je vriend, vriendin, collega of buurvrouw het verhaal, want de tone of voice maakt echt het verschil.

Maar, vergeet niet die knipoog, kwinkslag of humor toe te passen. (Bijna) alles mag, zolang het maar bij je bedrijf past.

En nu de opbouw van je blog, hoe ziet die eruit?

1. De meest aansprekende titel

Start met een passende titel. Eén die gewoon perfect is. Waar niemand omheen kan! De klant triggeren om jouw blog ook echt te gaan lezen.

Jouw titel is namelijk een echte ‘do or die’. Wist je dat 80% van de lezers niet eens verder leest dan de kop en hier dus strandt?

En afhaken wil je niet, je lezer moet juist blijven hangen. Gebruik daarom een lange titel en geen korte. Een lange titel spreekt namelijk meer aan en geeft ook meer prijs over de daadwerkelijke inhoud van je blog.

Je maakt mensen zo een stuk nieuwsgieriger.

Lang is beter, maar houd het wel rond de 55 karakters. Jouw lezer leest vaak de eerste en laatste 3 woorden. Geef die woorden dus de meeste aandacht ;).

Probeer in je titel te werken met nummers. Hierna een tip, hack of trick. Gevolgd door een bijvoegelijk naamwoord als gratis, handig, geweldig ect.

En je hoort het meteen al, het klinkt lekker!

Dan plaats je een target zoekwoord. Dat is goed voor de organische vindbaarheid :). Daarachter de trigger. Dus de waarom, hoe en waarmee. En je eindigt met de belofte die jij aan de klant doet.

—> Bijvoorbeeld: 10 handige tips waarmee je vandaag een goede kwalitatieve blog kunt schrijven.

De titel is zo belangrijk, omdat dit de enige H1 op je pagina is. En ja, we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: een goede H1 draagt bij aan jouw SEO.

Als je de titel op papier hebt gezet, is het tijd voor een korte introductie.

Denk aan: in dit artikel ontdek je, ik neem je graag mee in de wereld van, ik vertel graag meer over en noem maar op.

Maar, geef nog niet te veel weg. Maak er een teaser of cliffhanger van. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze het hele artikel lezen en niet alleen de intro.

2. Voeg leuke afbeeldingen of video’s toe aan je blog

Bij een ‘goede’ blog gaat het niet alleen om tekst, de opmaak is namelijk net zo belangrijk. Juiste afbeeldingen of video’s helpen je daarbij. Een beeld zegt soms meer dan duizend woorden.

Je zult het een content marketeer niet vaak horen zeggen, maar zo denken wij er wel echt over.

Door het toevoegen van afbeeldingen en videos zit je lezer niet alleen naar een hele lap tekst te kijken, maar worden ze ook verwend met leuke, grappige of juist informatieve plaatjes. En hierdoor is de kans groter dat ze jouw blog ook echt gaan lezen!

Of nog beter, laat ze ook terugkomen in je thumbnail. Bijvoorbeeld een ingezoomd SEO resultaat die inhoudelijk ook enorm aantrekkelijk is. Heb je een leuke video in elkaar geflanst?

Post deze dan op jouw eigen YouTube kanaal en plaats hem in je blog.

Zorg wel dat de afbeeldingen die je gebruikt uniek zijn. Met een paar ‘standaard’ stockfoto’s kom je er vandaag de dag niet. Met eigen beeldmateriaal bijvoorbeeld ben je al snel onderscheidend ten opzichte van je concurrent.

Ga zelf aan de slag met je telefoon of camera, maak gave printscreens of gebruik tabellen of grafieken uit bijvoorbeeld Excel. Of, zoals wij hebben gedaan, laat een creatieveling wat in elkaar flansen!

Content marketing

Het toevoegen van beeld maakt het niet alleen leuker voor je lezer, ook Google is dol op websites met afbeeldingen. Een pagina met plaatjes wordt namelijk over het algemeen beter gelezen en Google waardeert een pagina die veel gelezen wordt weer stukken beter.

Naast dat plaatjes leuk zijn om te bekijken, kun je middels een afbeelding ook zoekwoorden verwerken op je pagina. Verwerk het zoekwoorden in je ALT-tag en ook nog een paar keer in de tekst zelf.

In de ALT-tag kun je het zoekwoord zetten in combinatie met dat wat je echt ziet op de afbeelding. De ALT-tag is dus niet de naam waaronder je het bestand opslaat. En daarover gesproken, geef ook het bestand een goede naam MET zoekwoord.

Alles voor een goede vindbaarheid.

Google zal dan sneller weten dat jouw tekst over dat ene zoekwoord gaat.

Meer content helpt en versterkt. Want, je kent de kreet vast al wel: 

Content = KING!

3. Maak gebruik van tussenkopjes en witregels

Maak in je blog gebruik van witregels om zo een scheiding te maken in alinea’s. Dit verhoogt de leesbaarheid voor je lezer. Zo kun je ze keer op keer weer opnieuw triggeren. En maak je alinea’s niet te lang.

Een regel of 2 á 3 is vaak al lang genoeg. Lezers lezen liever korte, bondige zinnen dan hele alinea’s vol tekst.

En voeg ook subkoppen toe. Subkoppen hebben eigenlijk hetzelfde doel als plaatjes. Ze zorgen voor een leuke visuele afwisseling, want een hele lap tekst schrikt de lezer echt af.

Het toevoegen van subkoppen kan hét verschil maken tussen het wel of niet lezen van jouw blog. Een lezer scrollt vaak eerst even door je blog heen om te ‘scannen’ of het interessant is om te lezen.

Ziet je lezer hele lappen tekst zonder witruimte of koppen, dan knapt hij vaak af!

En subkoppen vergroten niet alleen de leesbaarheid, ze zorgen ook voor een beter vindbaarheid. Je kunt in de subkoppen namelijk (H2 of H3) ook zoekwoorden verwerken.

Door het beantwoorden van de wie, wat en waarom vragen, maak je vanzelf gebruik van de juiste zoekwoorden. Hoe meer zoekwoorden, hoe beter Google weet waar jouw tekst over gaat en hoe beter je artikel dus zichtbaar wordt.

En doordat die subkoppen zo belangrijk zijn, is het ook noodzaak om te zorgen dat ze opvallen. Maak ze bijvoorbeeld dikgedrukt of geef ze een andere kleur.

En als je een blog item schrijft en zorgt voor de juiste titels en gestructureerde data, is er een KANS dat je in een answer box terecht komt.

Google vindt (als je het goed doet) dat jouw blog het beste aansluit op de vraag van de gebruiker.

4. Voeg hier en daar wat technieken toe

Ook niet onbelangrijk om toe te voegen zijn wat technieken, zoals AMP HTML of structured data.

AMP HTML zorgt ervoor dat jouw blog ‘licht’ en ‘uitgekleed’ is en dat hij op je mobiel direct geladen wordt.

Er is namelijk geen grotere ergernis dan een pagina die heel traag laadt.

Je kunt ook structured data toevoegen aan je blog. Zo valt jouw zoekresultaat op tussen alle anderen en vergroot je de kans dat de bezoeker ook daadwerkelijk op jouw zoekresultaat klikt.

En check ook altijd of je blog responsive is. Kan de bezoeker het artikel goed lezen op elk device?

Op mobiel heeft je lezer bijvoorbeeld een veel kleiner schermpje.

5. Rijke content content en nog eens content

Content, content, content. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Vul je blog met lekker veel content. Let wel op: voeg geen content toe om het vullen, laat het wel relevant zijn.

Het is namelijk wel belangrijk dat je zorgt dat je je lezer behoudt. Hoe dan?

Varieer in lengte, houd je zinnen dus kort. Het is zo vervelend als je lange zinnen leest, die korter hadden gekund.

Zelfs al is je blog daarentegen super lang. Lange zinnen zijn een ‘no go’.

En ook al is het soms moeilijk (dat vinden wij nog steeds zoals je leest). Gebruik zo min mogelijk komma’s, want je kunt ook met een nieuwe zin beginnen.

Schrijf het op zoals jij het vertelt aan je klant. Een ander moet het leuk vinden om te lezen. Dus geen dubbele prikkels of andere inhoudelijke prikkels.

Daag jezelf bijvoorbeeld eens uit om een te gekke ‘monster blog’ te schrijven. Net zoals wij nu doen! Schrijf echt vanuit jezelf. Geen wollige, wetenschappelijke of moeilijke teksten.

Maak het je lezer makkelijk en niet moeilijk!

Last but not least. Blijft ter zake, to the point. Houd focus. Dwaal je af? Schrijf dan over dat onderwerp een nieuwe blog!

En naast de ‘manier van schrijven’ kun je de leesbaarheid ook vergroten door het toevoegen van o.a.:

En werk er ook echt mee! So don’t forget!

Vergeet je ook die grammaticale check niet? Check, check, dubbelcheck je blog op spelling en grammaticale fouten. Het is ‘sowieso’ en niet ‘zo wie zo’.

Of wat dacht je van ‘vindt ik’, Laten we dat is bekijken’. Dit moet natuurlijk vind zonder T en eens bekijken zijn. Echter, gaat het een stuk vaker fout dan je denkt.

Een tekstueel (type)foutje is snel gemaakt. Tip: laat je tekst lezen aan een collega of vriend, voordat de tekst online gaat.

6. Lekker linken!

Als we het hebben over bloggen dan praten we voornamelijk over content. Wist je dat linkjes net zo belangrijk zijn? Als je ze op de juiste manier toepast, dan zorgt het voor extra verkeer naar je website.

Een gemiste kans dus als je het niet juist doet!

Zorg dat je afwisselt tussen interne en externe links. Verwijs naar andere interessante artikelen of producten binnen of buiten jouw website. En zorg dat alle vragen van de bezoeker beantwoord worden.

Interne linkjes helpen bij de navigatie van jouw website en laten aan Google zien hoe de structuur en opbouw eruit ziet. En dat is fijn voor de indexering van Google! Op deze manier zorg jij er dus voor dat Google jouw website gaat begrijpen.

Google blij en jij natuurlijk ook!

Maar ook extern linken is van belang. En dit kan makkelijker dan je denkt. Plaats bijvoorbeeld een link naar je blog op LinkedIn of Facebook. We noemen dit ook wel Linkbuilding.

In het geval van deze blog is het bijvoorbeeld interessant om te linken naar een artikel dat gaat over trends op het gebied van contentmarketing. Het zou helemaal top zijn als de blog of pagina waar je naar linkt dan ook nog eens hoog staat in Google.

Zo ken je meteen weer nieuwe waarde toe!

En check ook af en toe of alle links nog werken hé. Het is zonde als je bezoeker uitkomt op een 404 pagina. Met Semrush kun je bijvoorbeeld heel snel zien op welke pagina’s ‘kapotte’ linkjes worden getoond.

7. Schrijf een conclusie

Kom kort en bondig nog even terug op de rode draad van je verhaal. Maak eventueel nog een verwijzing naar aanvullende informatie.

Of misschien zijn er nog andere interessante blogs?

Zorg ervoor dat je blog niet dood loopt. Een abrupt einde zeg maar.

Een blog die stopt zonder fijne conclusie is verwarrend voor de lezer. De lezer wil weten wat interessant is om uit het artikel mee te nemen.

En daarnaast vinden wij mensen dingen die nog even extra worden meegegeven een stuk belangrijker. Het brein zegt ons dat dit blijkbaar iets is waar we wat mee moeten.

Even kort op je verhaal terugkomen is fijn, want de meeste lezers scannen je artikel. Ze lezen tussenkoppen en de eerste zinnen tekst daar net onder. Maar ook als jij wel de hele tekst leest is een conclusie fijn.

Je weet dan: ja daar gaat het dus om! Dat is het! Je gedachte wordt bevestigd (of niet).

We zouden hier bijvoorbeeld nog even op kunnen sommen aan welke punten je moet denken bij het schrijven van een goede blog.

Bijvoorbeeld -> Om een goede blog te schrijven denk je dus aan het volgende:

8. Call to action

Wat je zeker niet moet vergeten is een goede call to action. Je wilt je lezer toch aanzetten tot actie.

Denk bijvoorbeeld aan:

Klinkt het leuk, maar heb je geeeeeen idee hoe je dit kunt gaan toepassen? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Button: “Laat ons je helpen!”

Eindig je blog altijd met een social share mogelijkheid. Breng je die content weer lekker onder de aandacht.

Sluit af met een BANG: een goeie quote, een strakke nadenker of een levensles. Of sluit af met het begin, maak je blog “rond”. Je koppelt het einde weer aan je begin, niet als een samenvatting/conclusie, want je vertelt wel iets nieuws, maar in relatie tot het begin van je blog.

Afsluiten met een vraag, om de lezer aan het denken te zetten, kan ook! “Welke kleur wordt jouw basis?” of “Wat ga jij als eerste veranderen aan je website?”

Maar je kunt ook kiezen voor een zachte C2A: wil je weten hoe je een goede blog in elkaar zet? Laat je inspireren door onze blogs en projecten. Of iets van: Wij maken graag een afspraak om erover te praten!

Waarom waarom waarom? Waarom moet ik zo te werk gaan?

Met deze technieken, tips, hoe je het noemen wilt, bereik je dat je niet hoeft te schrappen, maar dat je MOET schrappen.

Je hebt gewoon teveel content.

De tijd van tekst zoeken en bij elkaar schrapen is voorbij. Je zult merken dat je nu vooral veel moet schrappen.

Kill 50% van je content. Is altijd enorm lastig, maar zo bereik je wel het beste eindresultaat. Maar voordat je de blog plaatst, lees hem nog wel even hardop door. Zo voel je meteen als je zin niet helemaal lekker loopt.

Mijn tip. Na het schrijven van je blog, even wegleggen. Later weer eens kijken en dan weer ‘schrappen, schrappen, schrappen’.

Want echt het kan nog leesbaarder en je komt toch nog hele zinnen tegen die eigenlijk niks ‘nieuws’ meer toevoegen 😉

Zo, dat was een hoop info of niet?

Ik heb nog wel één dingetje. Het is belangrijk dat je je blog tijd geeft. Komt het vandaag niet af, dan morgen maar! Of overmorgen!

De liefde, passie, diepgang en kennis die jij toevoegt aan de blog, wordt gevoeld door je lezer.

Zet jezelf neer als autoriteit, want alleen DAN ga je SCOREN. Most important is toch wel dat je met kop en schouders boven je concurrent uitsteekt.

En nu zelf aan de slag met een blog of... ?

Nu ben ik heel benieuwd of je wat aan deze blog hebt gehad? Ga je meteen beginnen met het schrijven van jouw perfecte (monster) blog?

Of denk je toch dat het een lastig klusje wordt? En laat je het liever aan een professional over?

Heb je hulp nodig bij het schrijven van dé perfecte blog? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
Online marketing
Nieuwe Huisstijl

Wij groeien, en dat is fijn!
Werken met ons hoofd, onze handen, maar ook en vooral met ons hart om onze klanten te helpen groeien.