Wat zijn die rare linkjes in Google Analytics?

17 februari 2016
Door Team F&J
Team F&J
Support / Marketing / SEO

SPAM. Wanneer je dat hoort, denk je vaak aan e-mail. Daar worden we dagelijks bestookt met SPAM berichten. Maar ook op andere plekken wordt er gespamd. Zo ook in Google Analytics.

Veel organisaties maken gebruik van Google Analytics voor het bijhouden van de bezoeken aan de website. Een piek in je bezoeken, dat ziet er veelbelovend uit!

Enthousiast ga je onderzoeken waar die piek vandaan komt, of beter gezegd: waar je bezoekers vandaan komen. Het blijkt dat het verwijzingsverkeer is, maar dan zie je opeens vreemde linkjes tussen de verwijzingen staan. Linkjes als cashzhan.com, social-buttons.com en traffic2cash.xyz. En hier staan toch wel veel verwijzingen achter.

Ons advies: klik niet op dat soort linkjes, er bestaat een kans dat er malware of een virus op je PC terecht komt. Zolang je er niet op klikt, is het sowieso niet schadelijk, het geeft alleen een vertekend beeld van de bezoekersstatistieken.

Wat zijn die rare linkjes?

De rare linkjes zijn een vorm van SPAM, zogenaamde referral spam. Het kan geen kwaad, maar het kan een flink vertekend beeld geven van de daadwerkelijke bezoekers.

Wat gebeurt er dan?

Als je die bezoeken bekijkt, zie je dat er vaak geen pagina’s bezocht zijn, de sessieduur 0 seconden is en het bouncepercentage 100%. Maar toch is het geregistreerd als bezoek. Er zijn spambots die een signaaltje geven aan de Google Analytics code in de website die dit oppikt alsof er een bezoeker is geweest.

Kun je er ook iets tegen doen?

In zekere zin wel. Er zijn ontzettend veel (technische) opties om de spam enigzins uit je resultaten te filteren, maar helemaal kun je het niet voorkomen. Dagelijks komt er weer nieuwe referral spam bij.

Google heeft er zelf ook een maatregel voor getroffen: in Google Analytics zelf kun je via

  • Beheerder >
  • Kolom Weergave >
  • Instellingen weergeven een vinkje zetten voor ‘Alle treffers van bekende bots en spiders uitsluiten

Dit sluit een deel uit, maar nog lang niet alles.

Je kunt dan ook filters aanmaken die er voor zorgen dat de spam verwijzingen niet terug komen in jouw resultaten. Wijs is om, voordat je dit doet, verschillende weergaven te maken.

Dit kan op de volgende manier:

Vervolgens kun je bij de gewenste dataweergave een filter aanmaken. Heb je bijvoorbeeld zojuist een dataweergave gemaakt waar je de gefilterde weergave in wilt hebben? Dan selecteer je deze in de dropdown en maak je hier de filters aan.

Hoe maak je een filter aan?

In dit artikel zijn handige reeksen te vinden die je kunt kopiëren, zodat je eenvoudig een filter kunt aanmaken waarmee je een aantal bekende spamverwijzingen uitsluit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
Google Analytics
Google Analytics en de AVG

Let jij eigenlijk wel goed op de cookies? Ben je je er bewust van? Als bezoeker misschien niet, maar met de komst van de AVG moet je je er als ondernemer wel degelijk bewust van zijn.