Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Wat is Pinterest?

Een aantal jaar geleden deed Pinterest zijn intrede in de wereld van Social Media. Waar het eerst exclusief werd gehouden door alleen een inlog aan te kunnen maken wanneer je een uitnodiging had, kun je jezelf nu registreren met je Facebook account of je e-mailadres. Maar wat is dat Pinterest nou eigenlijk?

Een korte uitleg

Pinterest is zwart wit gezien niet meer dan een virtueel prikbord waar je leuke plaatjes op prikt’. Je maakt een bord aan en deelt deze met Pinterest community.
Je maakt een prikbord aan, benoemt deze en het pinnen van de afbeeldingen kan beginnen. Wanneer je het bord liever voor jezelf houdt, kun je deze ook alleen zichtbaar maken voor jezelf.

De afbeeldingen die je op je bord wilt hebben, kun je binnen Pinterest vinden, maar er zijn ook verschillende websites die de ‘Pin it’ button bij afbeeldingen hebben staan. Met één druk op de knop zet je deze afbeelding op jouw bord.
Als je een afbeelding binnen Pinterest vindt en deze wil je op jouw prikbord hebben, ‘repin’ je deze afbeelding. De bron van de afbeelding blijft altijd zichtbaar, als gebruikers een afbeelding ‘pinnen’ van een website, zal de site als bron worden weergegeven.

Socially-Engaged-Pinterest

Is Pinterest interessant voor zakelijk gebruik?

Het antwoord hierop is geen eenvoudige ja of nee. Voor bedrijven die een visueel, fysiek product aanbieden en een webwinkel hebben, kan Pinterest zeker interessant zijn. Wil je dit als bedrijf goed doen, zorg dan dat er wel de tijd is om hier mee bezig te zijn en dit bij te houden.

pinterest_badge_red2

Wat is er interessant aan Pinterest?

Door afbeeldingen te pinnen die gerelateerd zijn aan jouw producten, kun je laten zien waar jouw merk/ product voor staat. Je kunt, door gerelateerde afbeeldingen te pinnen, een visuele sfeer om jouw product of merk opzetten.
Daarnaast kun je als bedrijf ook zien waar mensen mee bezig zijn, wat hen bezig houdt. Dit kunnen dingen zijn waar je op in kunt springen! Omdat hier met afbeeldingen gewerkt wordt, is het relatief snel te zien waar jouw potentiële bezoeker zich mee bezig houdt.
Wanneer een bezoeker een afbeelding van jouw website pint, is dit gunstig voor de zoekresultaten. Zoekmachines geven een websites waar veel naar toe wordt gelinkt een hogere waarde. Hoe meer linkjes er op het internet zijn naar jouw website, hoe bevorderlijker dit is voor de ranking in de zoekmachines.

Een aantal tips voor het zakelijk gebruik van Pinterest

  • Zorg ervoor dat de website/webwinkel ‘Pin vriendelijk’ is. Zorg ervoor dat bij de producten er de mogelijkheid is om de afbeelding direct te Pinnen. Om de bezoeker te laten weten dat je als bedrijf ook actief bent op Pinterest en ze te triggeren om jouw bord te volgen, kun je ook de ‘Follow me on Pinterest’ button plaatsen.
  • Het is belangrijk dat de content (in dit geval de afbeeldingen) van goede kwaliteit zijn.
  • Repin ook interessante afbeeldingen van anderen, het is tenslotte een sociaal platform.
  • Plaats niet alleen afbeeldingen van producten op jouw bord, maar ook gerelateerde zaken. Hiermee kun je de beleving van het merk/product versterken. In feite kan ieder bord een verhaal vertellen over een product.
  • Gebruik de juiste zoekwoorden in de titel en omschrijving van een Pin.

Kortom; Pinterest kan zeker interessant zijn vanuit zakelijk oogpunt gezien! Maar ook niet zakelijk is Pinterest een leuk medium om nieuwe ideeën op te doen.