Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Google AnalyticsSPAM. Wanneer je dat hoort, denk je vaak aan e-mail. Daar worden we dagelijks bestookt met SPAM berichten. Maar ook op andere plekken wordt er gespamd. Zo ook in Google Analytics.

Veel organisaties maken gebruik van Google Analytics voor het bijhouden van de bezoeken aan de website. Een piek in je bezoeken, dat ziet er veelbelovend uit!

Google Analytics statistiekenEnthousiast ga je onderzoeken waar die piek vandaan komt, of beter gezegd: waar je bezoekers vandaan komen. Het blijkt dat het verwijzingsverkeer is, maar dan zie je opeens vreemde linkjes tussen de verwijzingen staan. Linkjes als cashzhan.com, social-buttons.com en traffic2cash.xyz. En hier staan toch wel veel verwijzingen achter.

Ons advies: klik niet op dat soort linkjes, er bestaat een kans dat er malware of een virus op je PC terecht komt. Zolang je er niet op klikt, is het sowieso niet schadelijk, het geeft alleen een vertekend beeld van de bezoekersstatistieken.

Wat zijn die rare linkjes?

De rare linkjes zijn een vorm van SPAM, zogenaamde referral spam. Het kan geen kwaad, maar het kan een flink vertekend beeld geven van de daadwerkelijke bezoekers.

Wat gebeurt er dan?

Als je die bezoeken bekijkt, zie je dat er vaak geen pagina’s bezocht zijn, de sessieduur 0 seconden is en het bouncepercentage 100%. Maar toch is het geregistreerd als bezoek. Er zijn spambots die een signaaltje geven aan de Google Analytics code in de website die dit oppikt alsof er een bezoeker is geweest.

Kun je er ook iets tegen doen?

In zekere zin wel. Er zijn ontzettend veel (technische) opties om de spam enigzins uit je resultaten te filteren, maar helemaal kun je het niet voorkomen. Dagelijks komt er weer nieuwe referral spam bij.

Google heeft er zelf ook een maatregel voor getroffen: in Google Analytics zelf kun je via Beheerder

>Kolom Weergave > Instellingen weergeven een vinkje zetten voor Alle treffers van bekende bots en spiders uitsluiten. Dit sluit een deel uit, maar nog lang niet alles.

Google Analytics bots uitsluiten

Je kunt dan ook filters aanmaken die er voor zorgen dat de spam verwijzingen niet terug komen in jouw resultaten. Wijs is om, voordat je dit doet, verschillende weergaven te maken.

Dit kan op de volgende manier:

  • Log in in Google Analytics en selecteer de website waarvan je een kopie van de dataweergave wilt maken
  • Klik op Beheerder en op Instellingen weergeven in de kolom Weergave
  • Rechtsboven staat de optie Dataweergave kopiëren
  • Geef deze dataweergave een naam, bijvoorbeeld Gefilterd
  • Klik op Dataweergave kopiëren. Je vindt nu in de dropdown de verschillende weergaven

Vervolgens kun je bij de gewenste dataweergave een filter aanmaken. Heb je bijvoorbeeld zojuist een dataweergave gemaakt waar je de gefilterde weergave in wilt hebben? Dan selecteer je deze in de dropdown en maak je hier de filters aan.

Hoe maak je een filter aan?

  • Log in in Google Analytics en selecteer de website waar je het spam-verkeer voor uit wilt sluiten
  • Kies ‘Beheerder‘ en daarna ‘Alle filters‘ in de kolom Weergave
  • Om een nieuw filter toe te voegen, klik je Nieuw filter. Dit is bovenin te vinden.
  • Het filter maak je aan op basis van verwijzingsbron.
  • Vul de Filternaam in, bijvoorbeeld referral spam
  • Selecteer ‘Aangepast’ als Filtertype. ‘Uitsluiten’ staat al geselecteerd.
  • Kies in het Filterveld-selectievak ‘Campagnebron‘.
  • Zet in het Filterpatroonveld het linkje van de spam verwijzing.
  • Klik op Opslaan.

In dit artikel zijn handige reeksen te vinden die je kunt kopiëren, zodat je eenvoudig een filter kunt aanmaken waarmee je een aantal bekende spamverwijzingen uitsluit.