Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Google AnalyticsSPAM. Wanneer je dat hoort, denk je vaak aan e-mail. Daar worden we dagelijks bestookt met SPAM berichten. Maar ook op andere plekken wordt er gespamd. Zo ook in Google Analytics.

Veel organisaties maken gebruik van Google Analytics voor het bijhouden van de bezoeken aan de website. Een piek in je bezoeken, dat ziet er veelbelovend uit!

Google Analytics statistiekenEnthousiast ga je onderzoeken waar die piek vandaan komt, of beter gezegd: waar je bezoekers vandaan komen. Het blijkt dat het verwijzingsverkeer is, maar dan zie je opeens vreemde linkjes tussen de verwijzingen staan. Linkjes als cashzhan.com, social-buttons.com en traffic2cash.xyz. En hier staan toch wel veel verwijzingen achter.

Ons advies: klik niet op dat soort linkjes, er bestaat een kans dat er malware of een virus op je PC terecht komt. Zolang je er niet op klikt, is het sowieso niet schadelijk, het geeft alleen een vertekend beeld van de bezoekersstatistieken.

Wat zijn die rare linkjes?

De rare linkjes zijn een vorm van SPAM, zogenaamde referral spam. Het kan geen kwaad, maar het kan een flink vertekend beeld geven van de daadwerkelijke bezoekers.

Wat gebeurt er dan?

Als je die bezoeken bekijkt, zie je dat er vaak geen pagina’s bezocht zijn, de sessieduur 0 seconden is en het bouncepercentage 100%. Maar toch is het geregistreerd als bezoek. Er zijn spambots die een signaaltje geven aan de Google Analytics code in de website die dit oppikt alsof er een bezoeker is geweest.

Kun je er ook iets tegen doen?

In zekere zin wel. Er zijn ontzettend veel (technische) opties om de spam enigzins uit je resultaten te filteren, maar helemaal kun je het niet voorkomen. Dagelijks komt er weer nieuwe referral spam bij.

Google heeft er zelf ook een maatregel voor getroffen: in Google Analytics zelf kun je via Beheerder

>Kolom Weergave > Instellingen weergeven een vinkje zetten voor Alle treffers van bekende bots en spiders uitsluiten. Dit sluit een deel uit, maar nog lang niet alles.

Google Analytics bots uitsluiten

Je kunt dan ook filters aanmaken die er voor zorgen dat de spam verwijzingen niet terug komen in jouw resultaten. Wijs is om, voordat je dit doet, verschillende weergaven te maken.

Dit kan op de volgende manier:

  • Log in in Google Analytics en selecteer de website waarvan je een kopie van de dataweergave wilt maken
  • Klik op Beheerder en op Instellingen weergeven in de kolom Weergave
  • Rechtsboven staat de optie Dataweergave kopiëren
  • Geef deze dataweergave een naam, bijvoorbeeld Gefilterd
  • Klik op Dataweergave kopiëren. Je vindt nu in de dropdown de verschillende weergaven

Vervolgens kun je bij de gewenste dataweergave een filter aanmaken. Heb je bijvoorbeeld zojuist een dataweergave gemaakt waar je de gefilterde weergave in wilt hebben? Dan selecteer je deze in de dropdown en maak je hier de filters aan.

Hoe maak je een filter aan?

  • Log in in Google Analytics en selecteer de website waar je het spam-verkeer voor uit wilt sluiten
  • Kies ‘Beheerder‘ en daarna ‘Alle filters‘ in de kolom Weergave
  • Om een nieuw filter toe te voegen, klik je Nieuw filter. Dit is bovenin te vinden.
  • Het filter maak je aan op basis van verwijzingsbron.
  • Vul de Filternaam in, bijvoorbeeld referral spam
  • Selecteer ‘Aangepast’ als Filtertype. ‘Uitsluiten’ staat al geselecteerd.
  • Kies in het Filterveld-selectievak ‘Campagnebron‘.
  • Zet in het Filterpatroonveld het linkje van de spam verwijzing.
  • Klik op Opslaan.

In dit artikel zijn handige reeksen te vinden die je kunt kopiëren, zodat je eenvoudig een filter kunt aanmaken waarmee je een aantal bekende spamverwijzingen uitsluit.

Google Gsuite reseller
Na een prettige samenwerking is de website voor onze Fysiotherapie praktijk opgeleverd en we zijn er meer dan tevreden mee. De creativiteit,... vriendelijkheid, de altijd snelle respons en de duidelijkheid kenmerken F&J voor mij. Een beter resultaat kon ik niet verwachten!Lees meer
Ronald Mekking
Goede functionele website gebouwd! Denken met je mee, ook voor verbetering van de vindbaarheid van de website en verdere marketing.
Arnoud van Guilik
Wij zijn al jaren klant bij F&J naar volle tevredenheid!
Rikels Slaapexperts
Als groeiend glasbedrijf in de particuliere sector bied FenJ een perfect partnerschap voor onze online marketing! Goed meedenken, ideeën,... creativiteit en een luisterend oor werpt zijn vruchten af in onze commercie. Beter vindbaar op het world wide web zorgt voor meer opdrachten. Kort geleden met Joyce Rademaker een strategie sessie gehad (aanrader voor elke ondernemer). Hieruit blijkt dat wij nog meer uit online marketing kunnen halen en zal FenJ hierbij weer een grote rol spelen voor de juiste content en know-how!Met vriendelijke groeten, Tino KwakkelKwakkelglas Glaszetbedrijf.Lees meer
Tino Kwakkel
F&J webcreation is sinds enkele jaren de vaste online 'leverancier' voor Space Winner. In deze periode hebben zij laten zien een goed, betrouwbaar,... flexibel en betaalbaar product te kunnen leveren door middel van hun eigen CMS. Hoewel er tegenwoordig tal van open source alternatieven zijn, is dat voor ons geen reden geweest over te stappen. Tot op heden kent het CMS voor ons geen of nauwelijks beperkingen. Mark, Kim Fred en Joyce denken met je mee, zitten niet op de klok en zijn bovendien makkelijk in de omgang. De programmeurs (die ik niet ken) weten de werkzaamheden snel en goed uit te voeren. Voor F&J zou ik een vaste samenwerking met een hele goede online marketeer een aanwinst en voor de toekomst eigenlijk ook een must vinden. Ik kan dit bedrijf bij iedereen warm aanbevelen! (Space Winner Self Storage)Lees meer
Joost Kleine Snuverink
Al een paar jaar werken we naar volle tevredenheid samen met F&J Webcreation. De technische realisatie van onze website en sinds kort ook onze... mobiele website met CMS is door F&J uitgevoerd en alles functioneert prima naar wens.Lijnen zijn kort, snel schakelen, meedenken; top! Lees meer
Albertine Jongsma
Een geweldig team. Gedreven, professioneel , afspraak is afspraak, stipt, communicatief - ze gaan voor de klant en het eindresultaat. Langdurig... zeer prettig samengewerkt met de realisatie van mijn nieuwe website voor PC, tablet en mobiel. F&J Webcreation krijgt 5 sterren van mij; dubbel en dwars verdiend!Lees meer
Marc Vorgers
In een project voor een gemeenschappelijke opdrachtgever heb ik voor het eerst mogen samenwerken met F&J Webcreation en ik kan wel stellen dat die... samenwerking uitermate prettig tot stand kwam en al die tijd alleen nog maar beter werd.Het team staat open voor suggesties, afspraken worden nagekomen, planningen gehaald conform aanbieding en er komen nooit spreekwoordelijke konijntjes uit de hoed.Als je op zoek bent naar een webdesign club, dan is F&J een echte aanrader!Lees meer
Eduard de Boer