Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Tracking (zoals Google Analytics) en de AVG

‘Wij gebruiken cookies om uw winkelervaring te verbeteren. Door verder te surfen, accepteert u het cookiebeleid.’

Let jij eigenlijk wel goed op de cookies? Ben je je er bewust van? Als bezoeker misschien niet, maar met de komst van de AVG moet je je er als ondernemer wel degelijk bewust van zijn.

Toestemming geven

VOOR 25 mei 2018 hoeft de gebruiker niet expliciet toestemming te geven voor het plaatsen van analytische cookies. Met de komst van de AVG zal een gebruiker wel expliciet toestemming moeten geven.

Naast de AVG komt er trouwens ook een extra, nieuwe, wetgeving: de ePrivacy Verordening. Deze zal de huidige cookiewetgeving vervangen. De nieuwe wetgeving vertelt je hoe de AVG geïnterpreteerd moet worden op het gebied van tracking.

De planning was om de ePrivacy Verordening tegelijk met de AVG van start te laten gaan, maar deze is uitgesteld.

Hoe dan ook, vanaf 25 mei 2018 is de AVG van kracht met de bijbehorende impact op het verzamelen van gegevens.

Wat zijn persoonsgegevens?

Persoonsgegevens zijn niet alleen maar NAW-gegevens, IP-adressen en locatiegegevens, maar ook pseudo anonieme gegevens. Denk hierbij aan een klant ID of een gebruikers ID.

Je kunt ze misschien dan niet herleiden naar iemand specifiek, zonder dat je de overige gegevens er bij hebt. Maar die gegevens kunnen wel gebruikt worden om te individualiseren binnen een groep.

Hoe zit het met de gegevens van Google Analytics? De kans is groot dat je dit gebruikt, maar: geen zorgen, dat is te overzien.

Je mag namelijk wel analytische cookies plaatsen om het bezoek te meten. Hiervoor is geen toestemming nodig van de gebruiker.

Oke, maar wat is dan de ‘MAAR’?

Maaaaaar je mag dan geen persoonsgegevens of pseudo anonieme gegevens verzamelen en je mag al helemaal geen IP-adressen opslaan.

Nadeel: je kunt dus dan ook niet meer filteren op locaties die je wilt uitsluiten, bijvoorbeeld kantoor of bedrijven zoals wij, de webbouwers! Dit kon voorheen wel, zodat je een beter beeld had van de bezoekers die op jouw website kwamen zonder dat bezoekjes van ons werden meegerekend.

Wil jij je Google Analytics privacyvriendelijk maken?

  1. Sluit een verwerkersovereenkomst met Google. Die vind je onder het account in de beheeromgeving van Google Analytics.
  2. Maak IP-adressen anoniem. Hoe? Door een stukje extra code toe te voegen
    Via de tagmanager kan dit eenvoudiger
  3. Gebruik SSL voor Google Analytics cookies
  4. Deel geen gegevens met Google. Vink dit uit onder ‘Account’!
  5. Verzamel geen gegevens voor advertentiefuncties
  6. Informeer je bezoekers via de privacy statement dat je Google Analytics gebruikt.

Komende tijd zullen wij je voorzien van nog meer informatie hierover!

 

Bron: Frankwatching – Wat betekent de GDPR/AVG voor digital analytics?

Google Gsuite reseller
Goede functionele website gebouwd! Denken met je mee, ook voor verbetering van de vindbaarheid van de website en verdere marketing.
Arnoud van Guilik
Wij zijn al jaren klant bij F&J naar volle tevredenheid!
Rikels Slaapexperts
Ria Suos
Als groeiend glasbedrijf in de particuliere sector bied FenJ een perfect partnerschap voor onze online marketing! Goed meedenken, ideeën, creativiteit en een luisterend oor werpt zijn vruchten af in onze commercie. Beter vindbaar op het world wide web zorgt voor meer opdrachten. Kort geleden met Joyce Rademaker een strategie sessie gehad (aanrader voor elke ondernemer). Hieruit blijkt dat wij nog meer uit online marketing kunnen halen en zal FenJ hierbij weer een grote rol spelen voor de juiste content en know-how!Met vriendelijke groeten, Tino KwakkelKwakkelglas Glaszetbedrijf.Lees meer
Tino Kwakkel
F&J webcreation is sinds enkele jaren de vaste online 'leverancier' voor Space Winner. In deze periode hebben zij laten zien een goed, betrouwbaar, flexibel en betaalbaar product te kunnen leveren door middel van hun eigen CMS. Hoewel er tegenwoordig tal van open source alternatieven zijn, is dat voor ons geen reden geweest over te stappen. Tot op heden kent het CMS voor ons geen of nauwelijks beperkingen. Mark, Kim Fred en Joyce denken met je mee, zitten niet op de klok en zijn bovendien makkelijk in de omgang. De programmeurs (die ik niet ken) weten de werkzaamheden snel en goed uit te voeren. Voor F&J zou ik een vaste samenwerking met een hele goede online marketeer een aanwinst en voor de toekomst eigenlijk ook een must vinden. Ik kan dit bedrijf bij iedereen warm aanbevelen! (Space Winner Self Storage)Lees meer
Joost Kleine Snuverink
Al een paar jaar werken we naar volle tevredenheid samen met F&J Webcreation. De technische realisatie van onze website en sinds kort ook onze mobiele website met CMS is door F&J uitgevoerd en alles functioneert prima naar wens.Lijnen zijn kort, snel schakelen, meedenken; top! Lees meer
Albertine Jongsma
Een geweldig team. Gedreven, professioneel , afspraak is afspraak, stipt, communicatief - ze gaan voor de klant en het eindresultaat. Langdurig zeer prettig samengewerkt met de realisatie van mijn nieuwe website voor PC, tablet en mobiel. F&J Webcreation krijgt 5 sterren van mij; dubbel en dwars verdiend!Lees meer
Marc Vorgers
In een project voor een gemeenschappelijke opdrachtgever heb ik voor het eerst mogen samenwerken met F&J Webcreation en ik kan wel stellen dat die samenwerking uitermate prettig tot stand kwam en al die tijd alleen nog maar beter werd.Het team staat open voor suggesties, afspraken worden nagekomen, planningen gehaald conform aanbieding en er komen nooit spreekwoordelijke konijntjes uit de hoed.Als je op zoek bent naar een webdesign club, dan is F&J een echte aanrader!Lees meer
Eduard de Boer