Hoe verhoog je in 2025 de conversie van je WooCommerce-webshop?

9 juli 2025
Door Joyce Rademaker
Team foto Joyce Team Fenj
Joyce Rademaker
Ondernemer / Strateeg / SEO

Inhoudsopgave

Bezoekers naar je webshop halen is één ding, ze omzetten in klanten is iets anders. Anno 2025 verandert de e-commerce héél snel. Er komen allerlei nieuwe technieken en inzichten bij. Met de juiste tips, slimme tools en AI verhoog jij je conversie.

Wat is conversie-optimalisatie (CRO)?

Conversie-optimalisatie, ook wel CRO, is een methode waarmee je stap voor stap jouw webshop beter laat presteren. Het is geen trucje, maar een doorlopend proces. Je bent namelijk nooit klaar met het werken aan jouw webshop.

Maar hoe optimaliseer je dan voor conversie? Denk aan dingen als: het verbeteren van teksten (content), verbeterde call-2-action buttons, de laadsnelheid van je webshop optimaliseren of je productbeschrijvingen aanvullen.

Waarom is conversie-optimalisatie belangrijk?

Bij conversie-optimalisatie draait het om ‘van bezoekers een klant maken’. Stel je voor: je hebt een mooie webshop, je trekt bezoekers aan via Google, social media of advertenties, maar jij verkoopt niets. Zonde toch?

Een aankoop is een betaling voor een product, maar kan ook een inschrijving voor de nieuwsbrief of een ingevuld contactformulier zijn. Kortom: je wilt dat bezoekers iets doen op jouw webshop.

Iedere kleine verbetering, stap voor stap, kan zorgen voor een betere en hogere conversie. En dat tikt aan. Zeker als je honderden of duizenden bezoekers per maand hebt. Ben je nog niet bekend met deze optimalisatie regels? Lees dan verder voor dé 10 conversie-optimalisatie tips voor een laagdrempelige start.

Dé 10 conversie-optimalisatie tips voor jouw webshop

1. Conversie optimaliseren, het begin

De basis begint bij duidelijkheid en overzicht. Daarnaast is focus altijd ons advies. Je kunt beter goed inzetten op datgene waar jij echt goed in bent, dan wedden op meerdere paarden.

Stel jezelf daarom de volgende vragen:

Door deze vragen te beantwoorden, beschrijf je jouw propositie.

Tevens adviseren wij ook om regelmatig je webshop door de ogen van je klant te bekijken. Werkt alles logisch? Vinden bezoekers snel wat ze zoeken? Is afrekenen makkelijk? Pas als de basis goed staat, kun je verder optimaliseren. In deze blog beschrijven wij wat jij kan doen om de conversie van jouw Woocommerce webshop te optimaliseren? Nieuwsgierig wat wij doen als wij een Woocommerce webshop voor je ontwikkelen? Dat lees je hier.

2. Slimme tools die inzicht geven voor CRO

Door logisch naar je webshop te kijken ontdek je mogelijk al snel een aantal verbeteringen voor de conversie optimalisatie. Maar conversie optimalisatie is een terugkerend thema en heeft continu aandacht nodig. Door alle ontwikkelingen, zoals AI, is het belangrijk om met regelmaat het thema CRO op de agenda te zetten. En vraag je omgeving of vaste klanten ook eens naar hun ervaringen op jouw site.

Gelukkig hoef je het wiel niet zelf uit te vinden. Er zijn tools die je helpen om te analyseren en die je tips geven of die kunt analyseren om je conversie te optimaliseren. Denk aan o.a.:

Verdiep je goed in de tools, zodat je ook weet hoe je de verzamelde data kunt analyseren en daar je conclusies uit kunt trekken voor de optimalisatie. Het verschil ga je niet in één dag zien, stapje voor stapje, elke dag een beetje beter is ons devies. Dus geef het de tijd.

Heb je geen kennis van dit soort tools, geen tijd of affiniteit? Een online marketingbureau kan je ondersteunen en vooruit helpen. Conversie optimalisatie is ook een vak :) en daar weten wij bij Team F&J alles van.

3. Handige plugins voor je webshop

Er zijn voor Woocommerce heel veel interessante plugins, waarmee je bijna al je doelen wel kunt bereiken. Zo zijn er ook een heleboel plugins die helpen om jouw klant makkelijk door te webshop heen te laten navigeren of die de focus hebben op conversie maken. Denk aan:

Let wel goed op! Er zijn plugins die ontzettend veel rekenkracht vragen en dat gaat ten koste van de snelheid en performance van de webshop, dat zijn echte ‘conversie killers’! Ook de hoeveelheid gebruikte plugins zal ten koste gaan van de laadsnelheid van jouw webshop. Het is dan ook altijd ons advies om niet zelfstandig allerlei plugins in je WooCommerce webshop te implementeren. Laat je adviseren door je webbouwer of je online marketingbureau.

4. Gebruik AI voor personalisatie in je webshop

AI speelt een steeds grotere rol in e-commerce. Door AI slim in te zetten, geef je bezoekers van jouw webshop een gepersonaliseerde ervaring. Denk aan dynamische content die zich aanpast aan het klikgedrag van de gebruiker of aanbevelingen op maat op basis van eerdere aankopen en interesses.

Steeds vaker zien we ook AI‑oplossingen, zoals slimme chatbots die content personaliseren. Deze helpen je om op het juiste moment de juiste boodschap te geven.

Met AI-personalisatie maak je van jouw webshop een slimme verkoopassistent – eentje die elke bezoeker precies laat zien wat relevant is. En dát verhoogt de kans op conversie enorm.

5. Conversie optimalisatie is meer dan SEO

Veel mensen denken bij SEO vooral aan beter gevonden worden in Google. Maar online zichtbaarheid alleen is niet genoeg. Het draait om de klik en wat er daarna gebeurt. Je wilt dat jouw presentatie in de zoekresultaten direct uitnodigt om door te klikken. Maar daar stopt het niet: als iemand eenmaal op je website is, wil je dat die bezoeker blijft en gaat winkelen op jouw webshop, producten bekijkt, de winkelwagen vult (het liefste met zo veel mogelijk producten) en de bestelling plaatst.

Daarom is het belangrijk dat alles klopt: aantrekkelijke content, een design dat past bij jouw merk en landingspagina’s die logisch in elkaar zitten. Zorg voor een soepele ervaring, daarmee straal je vertrouwen uit en vergroot je je autoriteit. SEO en conversie zijn dus echt geen losse onderdelen, maar ze versterken elkaar juist als je ze slim combineert.

6. Maak het makkelijk voor je klant

Bezoekers willen snel antwoord en duidelijkheid. Niemand wil zoeken of nadenken op een webshop. Alles moet logisch zijn.

Trek de bezoeker naar je toe, maak het makkelijk, geef informatie op de juiste momenten, zorg dat de webshop snel werkt (dat de bezoeker niet hoeft te wachten), kweek vertrouwen en maak het makkelijk om antwoorden te vinden (of te krijgen) op eventuele vragen. Alles draait om gebruiksgemak. En gebruiksgemak verhoogt de conversie.

7. Echte verhalen

Mensen kopen graag op aanbeveling van echte mensen. Klantreviews zijn daarom ontzettend belangrijk. Vraag actief om beoordelingen na een aankoop en plaats ze zichtbaar op je site. Gebruik klantreview software om je autoriteit te onderbouwen.

Reageer ook op reviews, positief of negatief, om te laten zien dat je betrokken bent. En overweeg om klantverhalen uit te lichten in blogs of video’s: zo wek je vertrouwen en creëer je sociale bewijskracht die verder gaat dan alleen sterren. En dat soort content, blogs of video’s, zijn ook heel handig om te gebruiken in nieuwsbrieven of social media berichten.

8. Slimme e-mails

Ook e-mailmarketing is nog steeds enorm krachtig. Je kunt bezoekers herinneren aan de producten die nog in het winkelmandje liggen, ze een kortingscode sturen bij bijvoorbeeld een verjaardag of tips geven bij een product.

Met slimme e-mails houd je contact én je verhoogt de kans op een herhaalaankoop. Bij Team F&J zijn we fan van Klaviyo. Zij bieden ook interessante flows aan voor conversie-optimalisatie. Denk aan automatische series voor verlaten winkelwagens, productaanbevelingen of reviews na een aankoop.

9. Mobielvriendelijkheid

Zorg ervoor dat je webshop net zo goed werkt op een mobiel als op de desktop. Veel bezoekers oriënteren zich op mobiel en tegenwoordig vindt de hele reis van shoppen tot en met bestellen en retourneren plaats via de mobiele telefoon.

Een mobielvriendelijke webshop laadt snel, heeft een duidelijke navigatie en maakt het afrekenen eenvoudig. Allemaal heel belangrijk om te zorgen voor meer conversies.

10. Extra tips speciaal voor webshops

Voor WooCommerce-webshops zijn er tal van extra mogelijkheden om de conversie optimalisatie te verbeteren door de inrichting van de webshop. We noemen er een paar:

Al deze opties samen kunnen ervoor zorgen dat je bezoekers langer blijven én terugkomen.

Samen werken aan een betere conversie?

We begrijpen dat dit heel veel tips zijn en dat je lang niet alle kennis in huis kunt hebben om alles zelf te doen. En dat hoeft ook niet. Schakel een online marketingbureau in om stappen te zetten. Of het nu gaat om het testen van een nieuwe plugin, het herschrijven van teksten of om het analyseren van data: een online marketingbureau kan jou aan de hand nemen óf juist taken uit handen nemen om een volgende stap te zetten. Zo houd je overzicht, zet je toch stappen, werk je samen aan verbatering en kun jij ook jouw focus houden op jouw winkel en klanten.

Klaar om te beginnen?

Conversie-optimalisatie is geen eenmalige klus. Het is iets wat je stap voor stap blijft verbeteren. Begin klein, bijvoorbeeld met een chatbot, kleine optimalisaties in de shop of integreer een slimme plugin. Voer stap voor stap verbeteringen door, kijk wat het effect is en bouw verder.

Team F&J wil je hier graag bij helpen. Samen maken we van jouw webshop een plek waar bezoekers graag klant worden en blijven.

Benieuwd hoe wij de conversie optimalisatie voor jouw website kunnen aanpakken?

Neem contact met ons op!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
103 online shopping
WooCommerce Webshop
Wil je gaan verkopen op Bol.com lees dan deze 5 vragen

Ben je MKB Retailer? Heb je 1 of meer filialen en wil je online gaan verkopen? Bijvoorbeeld op Bol.com, je eigen webshop of andere marketplaces? Dan is dit echt een artikel voor jou!

136 search bar
WooCommerce Webshop
AVG en direct marketing

Heb je een website of webshop, dan is de kans groot dat je aan direct marketing doet. Misschien verstuur je wel een nieuwsbrief, een sms als de sale is ingegaan of nog een old skool folder.