Omdat je niet wilt dat mensen zoeken op jouw bedrijfsnaam en per ongeluk bij de concurrent terecht komen.
Dat lijkt me de allerbelangrijkste reden. En toch voelt het nog steeds gek, eens toch?
Geld betalen om te adverteren op de eigen bedrijfsnaam, terwijl die toch meestal al gewoon bovenaan staat in Google. Want de meeste bedrijven scoren organisch heel goed op de eigen bedrijfsnaam. Vaak op positie 1, maar anders zeker op positie 2 of 3 in Google.
Toch zijn er heel veel redenen om te willen adverteren op de eigen bedrijfsnaam in Google. Wij noemen dat trouwens een Google Ads branded campagne.
Dus, waarom adverteren in Google op de eigen bedrijfsnaam?
Als mensen zoeken op jullie bedrijfsnaam krijgen ze meer soorten resultaten van jullie bedrijf te zien. Tenminste, als jullie ook een Google branded campagne hebben. Je krijgt dan als het ware een ‘dubbele’ vermelding op de 1e pagina in Google. Namelijk: de branded (betaalde) advertentie én de organische zoekresultaten(niet-betaalde). Als je de branded campagne een beetje goed inricht, kom je al snel bovenaan in Google te staan.
En, als jullie daarnaast ook jullie Google Mijn Bedrijf goed hebben ingericht, dan sta je ook in beeld op de Google Mijn Bedrijf plek. Heb je tot slot ook nog een plek weten te veroveren in de Google Local Pack? Dan sta je serieus goed ‘op de kaart’.
Goed op de kaart staan draagt bij aan het vertrouwen van de bezoekers. Het laat zien dat jullie serieus én met aandacht aan jullie bedrijf werken. Je autoriteit voor de bezoeker (overigens ook voor Google) groeit hierdoor enorm.
Het gevolg daarvan is dan weer dat je sterker in Google komt te staan én dat je dus zichtbaarder wordt, waardoor je weer meer websitebezoekers mag verwachten. En meer websitebezoekers brengt een hogere conversie.
Doordat je meerdere keren zichtbaar bent (organisch én met de eigen bedrijf advertentie) zullen andere zoekresultaten uit beeld ‘gedrukt’ worden. Dat is handig als er bijvoorbeeld ook wat minder relevante zoekresultaten naar boven komen als je zoekt op jullie bedrijfsnaam.
Of als er negatieve zoekresultaten naar boven komen, waar je liever niet op gevonden wilt worden. Ook die resultaten zakken verder naar beneden, omdat de prominente plekken als eerste worden gevuld door jullie eigen resultaten.
De branded advertentie kun je op verschillende manier aanvullen met interessante informatie en als het ware ‘aankleden’, waardoor de advertentie er aantrekkelijker uitziet om op te klikken. En dat is je doel, de bezoeker naar je website halen.
Zo kun je bijvoorbeeld extra sitelinks toevoegen en direct verwijzen naar een product of dienst die je onder de aandacht wilt brengen. Je kunt dingen highlighten voor meer aandacht, een telefoonnummer toevoegen (oproepextensie) of relevante website informatie tonen. En je kunt natuurlijk ook linken naar je social media kanalen!
Adverteren op je eigen bedrijfsnaam in Google geeft je dus de mogelijkheid om je potentiële klanten aan te spreken in Google. En op die manier vergroot je én de attentiewaarde én de kans op een doorklik.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat je in totaal hoe dan ook meer traffic naar de website krijgt als je ook Google Ads (SEA) inzet. Dat komt omdat een duidelijke advertentie meer overzicht geeft aan je bezoeker dan een wirwar aan organische resultaten en daarmee verleidelijker is om op te klikken.
Een duidelijke advertentie ziet er professioneel en betrouwbaar uit. Op die manier help je geïnteresseerde bezoekers om zo goed en zo snel mogelijk bij de voor hen relevante informatie te komen.
Het adverteren in Google op de eigen bedrijfsnaam is de goedkoopste vorm van Google Ads. En dat komt omdat een branded campagne vaak een lage CPC (kosten per klik) heeft. Die CPC is doorgaans zo laag, omdat er weinig concurrentie op de zoekwoorden (jullie bedrijfsnaam) zal zijn.
En daarnaast ziet Google dat de relevantie tussen de keywords en de website enorm hoog zijn. Want wie heeft er nou een hogere relevantie op de merknaam dan jullie zelf? Dat heeft ook een lage CPC ten gevolg.
Even als voorbeeld: stel je hebt 500 clicks keer € 0,05 cent, dan kost de campagne je iedere maand 25 euro aan Google. Dat is heel voordelig adverteren, ja toch?
Goed om te weten? Het is wel belangrijk om echt voor exacte zoekwoorden te gaan in een branded campagne. Zo voorkom je dat de advertentie ook op bredere zoekwoorden wordt vertoond en heb je dus meer controle over je advertentie (en vooral je budget). Uiteraard kun je testen met branded zoekwoorden in combinatie met je diensten of producten, om zo ook op die branded keywords zichtbaarheid te creëren.
Concurrenten kunnen nog altijd ook op jullie bedrijfsnaam adverteren. Dit is natuurlijk niet netjes, maar het kan wel. Het is dan ook slim om te voorkomen dat jullie concurrent bewust of onbewust boven jullie resultaten verschijnt. En dat kun je met een branded campagne volledig voorkomen.
Want jullie advertentie en jullie landingspagina zal altijd relevanter zijn dan die combinatie van de concurrent. En zal altijd beter scoren, daardoor zullen jullie vrijwel altijd boven de concurrent uitkomen qua positie in Google.
Goed om te weten? Boven je concurrent scoren zal absoluut moeilijker zijn als je een algemene bedrijfsnaam hebt als bijvoorbeeld autolease.nl of bakkeronline.nl.
In dat geval is het heel belangrijk om een goed geoptimaliseerde landingspagina aan de advertentie te koppelen. Alleen kan de prijs dan nog steeds flink opgedreven worden door concurrenten die ook op deze zoektermen adverteren. En dat is dan niet eens om jullie dwars te zitten.
Het is toegestaan om op keywords (bedrijfsnaam) van concurrenten te adverteren. Heb je last van een concurrent die dit doet? Dan is zelf adverteren de enige oplossing.
Op die manier drijven we wel de klikprijs op en daarmee worden de woorden duurder om op te adverteren, dat is natuurlijk een beetje balen, maar tegelijkertijd stijgt de klikprijs van de concurrentie ook. Dat maakt de pijn misschien iets minder zwaar. Maar feit blijft als de concurrentie genoeg budget inzet, dan kunnen de prijzen flink oplopen.
Goed om te weten? Google werkt met een biedmodel waarbij relevantie en kwaliteit ook meetellen. Jullie kwaliteitsscore zal automatisch hoger zijn door de relevantie (want wie heeft er nou een hogere relevantie op jullie merknaam/bedrijfsnaam dan jullie zelf?).
Is jullie campagne relevant en hoog van kwaliteit? Dan zullen de kliks voor je concurrent meer gaan kosten en dat maakt adverteren op jullie bedrijfsnaam dus minder aantrekkelijk.
Omdat de bedrijfsnaam zoekwoorden zo relevant zijn, ligt de kwaliteitsscore van deze zoekwoorden ook erg hoog. Want als je zoekt naar een specifieke bedrijfsnaam, dan zoek je ook echt dat bedrijf, toch?
Goed, hoe hoger die score is, hoe meer waarde Google hecht aan jullie campagnes in het geheel (en ook aan je website). Daardoor krijgen jullie website én de advertenties meer waarde en worden ze vaker getoond in Google. Het voordeel van de kwaliteitsscore geldt dus niet alleen voor de branded campagne, maar ook voor je website én eventuele andere gerichte SEA campagnes.
Denk je erover om SEA campagnes op te zetten? Dan is een branded campagne dus een hele slim fundament. Want de branded campagne heeft zeer waarschijnlijk de hoogste kwaliteitsscore, hoger dan de non-branded campagnes. En daarmee wordt de totale gemiddelde waarde van jullie hele Google Ads account hoger.
Het gevolg daarvan is dan ook weer dat jullie advertenties vaker in aanmerking zullen komen om getoond te worden. En zo wordt je positiever beoordeeld door zoekmachines zoals Google.
Laatste bijkomende voordeel? De combinatie van een hoge kwaliteitsscore en een lage concurrentie positie zorgen ook weer voor die lage CPC.
Je kunt met een Google Ads branded campagne ook goed het effect meten van de offline campagnes. Stel je hebt een toenemend aantal zoekopdrachten op je bedrijfsnaam (na bijvoorbeeld een offline publicatie of advertentie) dan is dat terug te zien in de resultaten van de campagne.
Je bent flexibel in je weergave en kunt sneller communiceren over wat er speelt. Bij organische resultaten kun je bijvoorbeeld niet per direct beïnvloeden wat er door Google in Google getoond wordt.
Met een branded campagne kun je direct laten weten als er een actie of aanbieding is of een event of gebeurtenis waar je op in wilt spelen. Door gebruik te maken van de eerder genoemde site links of dingen te highlighten.
En zo kun je natuurlijk meteen aanhaken op de offline campagnes. De bezoeker ziet meteen de actuele informatie en voelt zich bevestigd. De kans op een doorklik is daarmee vele malen groter.
Richt je ook nog specifieke landingspagina waar je de bezoeker op uit laat komen? En zorg je dat die pagina’s helemaal gericht zijn op de kern, de actie en op conversie maken? Dan heb je een hele mooie oplossing voorhanden, voor het promoten van een kortingsactie, een nieuw product of bijvoorbeeld een event.
Maken jullie gebruik van display-of video campagnes? Dan is een branded campagne ook een verstandige toevoeging.
Je adverteert met display- of video advertenties om meer verkeer naar je website te krijgen. En je bouwt met zo’n campagne doelgericht aan je merknaam, je naamsbekendheid.
Mensen onthouden vaak de (merk)naam. Dus als ze vervolgens de merknaam of bedrijfsnaam in Google intikken, dan wil je er staan met jullie branded campagne. In dit geval is de branded campagne dus slim om je bezoekers snel naar jullie website te brengen.
Tip 1 ⮞ Zorg dan dat de campagne aansluit op jullie online strategie en de contentstrategie, voor het optimale resultaat.
Tip 2 ⮞ Werk de campagne eerst uit, voordat je Google inricht. Bepaal de juiste zoekwoorden (en ook de zoekwoorden die jullie willen uitsluiten).
Tip 3 ⮞ Zorg dat je echt heel gericht gaat adverteren.Je kunt later altijd nog ‘breed’ gaan. En zorg dat de campagne 100% (ook technisch) aansluit op jullie homepage of op de landingspagina waar je de bezoekers naar door laat klikken.
Tip 4 ⮞ Hebben jullie een gerichte actie, aanbieding, nieuw product of iets wat jullie extra onder de aandacht willen brengen? Vergeet dan niet jullie branded campagne bij te werken.
Investeren in een Google branded campagne is niet alleen een marketingstrategie, het is ook een investering in de naamsbekendheid en de groei van jullie bedrijf. Zie het maar als adverteren in het lokale ‘krantje’, maar dan online.
Team F& kan je helpen bij het inrichten of optimaliseren van jullie branded campagne. En natuurlijk monitoren wij de campagne en sturen we bij waar nodig. Goed om te weten? Uiteraard zijn wij officieel Google Partner voor Google Ads (SEA) campagnes.
Zoekmachine marketing, inclusief SEO en SEA, verhoogt je websitezichtbaarheid in zoekmachines. SEO verbetert organische resultaten met technische optimalisatie en content. SEA gebruikt betaalde advertenties voor snelle zichtbaarheid. Beide methoden verhogen ROI en leads. Ontdek onze tips en begin vandaag!
Team F&J is het online marketing bureau in Zwolle voor MKB en Retail bedrijven die willen groeien.
Onze missie? Dat is ons motto: “Let’s Get You Growing! Elke dag een beetje meer”. Wij gaan voor online groei van onze klant. Onze visie? Wij geloven dat elke MKB of Retail ondernemer veel meer uit online kan halen.
Onze Perfecte Klant? Bedrijven met groeiambitie. Ondernemers die aan alles voelen dat er meer uit online te halen is. Én, die zin hebben om online te knallen. Ons Team F&J helpt bij het vervullen van die ambities.
Baileystraat 9a
8013RV Zwolle
Ma – Vr 09:00 tot 17:00
Of op afspraak
Team F&J jouw online marketing bureau in Zwolle.