Het gebeurt regelmatig. Je komt net dat ene artikel tegen op internet waarover je vanmiddag tijdens de lunch vertelde aan je collega! Vol enthousiasme deel je het via de talloze mogelijkheden met de tekst: Is dit niet wat voor jou?!
Content delen. Iedere internet- en smartphonegebruiker deelt wel eens content. Dat ene leuke artikel of een product waarvan je weet dat iemand er naar op zoek is. Dit gebeurt nu meestal via Facebook, Twitter en e-mail. Maar er is een nieuwe speler in de markt! De welbekende chatapplicatie: WhatsApp.
WhatsApp is niet meer weg te denken uit het landschap van de smartphone’s. Het gebruik van de applicatie beperkt zich niet tot de jongere generatie, ook de ‘oudere’ generatie maakt gebruik hiervan.
Voor de beeldvorming: WhatsApp heeft vierhonderd miljoen gebruikers die dagelijks vijftig miljoen berichten versturen. De verwachting is dat dit zal blijven groeien, gezien er nu nog dagelijks ook nog vele smsjes worden verstuurd. Even leek het erop dat mensen WhatsApp minder zouden gaan gebruiken toen bekend werd gemaakt dat het bedrijf overgekocht was door Facebook. Maar ondanks deze overname, blijft WhatsApp populair.
In Amerika zijn er een aantal partijen die de share button geplaatst hebben op hun (mobiele) website en dit overtrof ieders verwachting. Er komt nu meer verkeer via de chatapp naar de website dan via Twitter. Koplopers blijven e-mail en Facebook. Hieruit blijkt dat private sharing is opkomst is. In plaats van het wereldkundig maken op Facebook op Twitter, hebben wij dus kennelijk ook de sterke behoefte om bepaalde content ‘privé’ met iemand te kunnen delen via de e-mail of WhatsApp.
In Android was het sharen van links en content via WhatsApp al wel mogelijk. Wat is dan het verschil met deze nieuwe mogelijkheid? In dit geval wordt er in de applicatie zelf een share button voor WhatsApp opgenomen. De mogelijkheid zit dus in de app zelf, in plaats van in het besturingssysteem. Voor Apple gebruikers een ware uitkomst, want delen via WhatsApp behoorde nog niet tot de mogelijkheden. De functionaliteit van de Whatsapp share button op een mobiele site of applicatie wordt tot op heden alleen ondersteund voor IOS, de Apple gebruikers dus.
Deze ontwikkeling is zeer interessant voor website/webwinkelhouders met een (mobiele) site. Met het integreren van een share button voor WhatsApp zorg je er voor dat bezoekers van de mobiele website gemakkelijk de content van jouw website kunnen delen met anderen!
WhatsApp zelf verstrekt de mogelijkheid niet, maar dat zal ongetwijfeld niet lang meer duren. De code die deze functionaliteit mogelijk maakt is echter wel beschikbaar!
Als voorbeeldje een artikel van Upcoming.nl. Je leest deze op je iPhone en je denkt direct aan die ene persoon die dit ook een leuk artikel zou kunnen vinden. Je klikt bovenin op het WhatsApp icoontje. De lijst met jouw WhatsApp contacten opent zich. Deze staan in dezelfde volgorde als jouw gesprekken in WhatsApp, de meest recente bovenaan. Je klikt op de contactpersoon naar wie je het artikel wilt delen. Er verschijnt een pop-upje met de vraag of je het wilt delen met die persoon. Klik op ‘Ja’ en het bericht wordt automatisch in het typgedeelte geplaatst van WhatsApp. Het enige wat je nog hoeft te doen, is op Stuur klikken!
De Amerikaanse app BuzzFeed maakt gebruik van het sharen via Whatsapp. Ook de Nederlandse app Upcomping maakt hier gebruik van.
Team F&J is het online marketing bureau in Zwolle voor MKB en Retail bedrijven die willen groeien.
Onze missie? Dat is ons motto: “Let’s Get You Growing! Elke dag een beetje meer”. Wij gaan voor online groei van onze klant. Onze visie? Wij geloven dat elke MKB of Retail ondernemer veel meer uit online kan halen.
Onze Perfecte Klant? Bedrijven met groeiambitie. Ondernemers die aan alles voelen dat er meer uit online te halen is. Én, die zin hebben om online te knallen. Ons Team F&J helpt bij het vervullen van die ambities.
Baileystraat 9a
8013RV Zwolle
Ma – Vr 09:00 tot 17:00
Of op afspraak
Team F&J jouw online marketing bureau in Zwolle.